Min första långa ensamtripp var på 42 dagar och 1000 mil. 2019. Tänkte tälta mest men campingarna hade inte öppnat ännu. Åkte 5 april. Så några hotell i början.Sorry, det var inte meningen att det skulle se ut som att det var du som skrev. Jag hade tänkt åka till Alperna, men det regnade för mycket så jag ändrade resplanen och hamnade i södra Europa där det var soligt. Jag skulle inte orka tälta längre – den tiden är förbi.
Överdragsstövlar blir det nästa gång, men jag hade inte räknat med att det kunde regna så mycket och länge i Europa under sommaren. Jag har ju mest rest runt Medelhavet när jag gjort semesterresor.
Jag har dock gjort någon bilresa i Europa, och då brukar jag leta upp ett hotell när jag inte vill eller orkar köra längre. Med MC var det lite krångligare eftersom den är så lätt att stjäla, så jag valde hotell med säker parkering. Det behöver inte vara lyxigt, bara tryggt.
Jag hade vanlig handduk i packningen – jag vill inte ta med hotellets vita handdukar till badet. Microfiberhandduk har sina fördelar, så det var därför jag listade den i min packlista.
Jag är lat, så jag tog med underkläder och T-shirts som räckte hela resan, så jag behövde aldrig använda mitt inköpta tvättmedel.
Mycket kläder då jag inte visste hur det funkade med tvätt. 4-32 grader, sol, skyfall och kornsnö. Kläder efter väder. Stor packning. Campa är smidigt. Packa upp det du behöver, resten är kvar på hojen som står bredvid tältet. Ska man i på hotell så vill man ta med all packning. Tar man in på hotell för att det spöregnar så rinner det om packningen, man hämtar två gånger och bär till hissen. Man är svettig och blöt inifrån också till slut. Sedan ska packningen spridas ut i hotellrummet för att torka.
Jag har sovit i tält när det spöregnat. Inget problem. Tidigare hade jag endast slagit upp och rivit tältet i lätt duggregn en enda gång. Nu blev det en gång till i Finland, fricamping då det inte fanns någon camping i närheten. Lite skitigt med det extra sol-/regnskyddet lades under. Tältet rent, skyddet tvättades hemma.
Det slår en natt på hotell i alla fall.

Jag har sovit i minususgrader också. Inte så många men minus är minus.

Premiär för mitt 2-manstält. Mysigt.

En tidig tripp till Lysebotn. Jag hade väl inte undersökt temperaturer och sånt just på fjället. Varmt och skönt annars.
Ville inte åkta så tidigt att det var höga snödrivor utmed vägarna. Det sa jag flera gånger. Jaja, det gick det med. Asfalten var fin och oftast torr.
Att tälta är enklare och smidigare för mig när jag kör hoj. Å mycket mysigare. Fast jag är ju inte så gammal ännu.

En repris från 2019.

Ett hotell i Belgien. Inga parkeringsmöjligheter utanför men en innergård som man bara når via repan och restaurangen.