Att resa långt med MC – några tips och trix

Sorry, det var inte meningen att det skulle se ut som att det var du som skrev. Jag hade tänkt åka till Alperna, men det regnade för mycket så jag ändrade resplanen och hamnade i södra Europa där det var soligt. Jag skulle inte orka tälta längre – den tiden är förbi.

Överdragsstövlar blir det nästa gång, men jag hade inte räknat med att det kunde regna så mycket och länge i Europa under sommaren. Jag har ju mest rest runt Medelhavet när jag gjort semesterresor.

Jag har dock gjort någon bilresa i Europa, och då brukar jag leta upp ett hotell när jag inte vill eller orkar köra längre. Med MC var det lite krångligare eftersom den är så lätt att stjäla, så jag valde hotell med säker parkering. Det behöver inte vara lyxigt, bara tryggt.

Jag hade vanlig handduk i packningen – jag vill inte ta med hotellets vita handdukar till badet. Microfiberhandduk har sina fördelar, så det var därför jag listade den i min packlista.

Jag är lat, så jag tog med underkläder och T-shirts som räckte hela resan, så jag behövde aldrig använda mitt inköpta tvättmedel.
Min första långa ensamtripp var på 42 dagar och 1000 mil. 2019. Tänkte tälta mest men campingarna hade inte öppnat ännu. Åkte 5 april. Så några hotell i början.
Mycket kläder då jag inte visste hur det funkade med tvätt. 4-32 grader, sol, skyfall och kornsnö. Kläder efter väder. Stor packning. Campa är smidigt. Packa upp det du behöver, resten är kvar på hojen som står bredvid tältet. Ska man i på hotell så vill man ta med all packning. Tar man in på hotell för att det spöregnar så rinner det om packningen, man hämtar två gånger och bär till hissen. Man är svettig och blöt inifrån också till slut. Sedan ska packningen spridas ut i hotellrummet för att torka.

Jag har sovit i tält när det spöregnat. Inget problem. Tidigare hade jag endast slagit upp och rivit tältet i lätt duggregn en enda gång. Nu blev det en gång till i Finland, fricamping då det inte fanns någon camping i närheten. Lite skitigt med det extra sol-/regnskyddet lades under. Tältet rent, skyddet tvättades hemma.
Det slår en natt på hotell i alla fall.

IMG_1969.jpeg

Jag har sovit i minususgrader också. Inte så många men minus är minus.

IMG_1820.jpeg
Premiär för mitt 2-manstält. Mysigt.

IMG_3794.jpeg
IMG_0251.jpeg
En tidig tripp till Lysebotn. Jag hade väl inte undersökt temperaturer och sånt just på fjället. Varmt och skönt annars.
Ville inte åkta så tidigt att det var höga snödrivor utmed vägarna. Det sa jag flera gånger. Jaja, det gick det med. Asfalten var fin och oftast torr.

Att tälta är enklare och smidigare för mig när jag kör hoj. Å mycket mysigare. Fast jag är ju inte så gammal ännu. 🙂

IMG_0683.jpeg

En repris från 2019.
IMG_2051.jpeg
Ett hotell i Belgien. Inga parkeringsmöjligheter utanför men en innergård som man bara når via repan och restaurangen.

Hur gör du när du ska låsa MC:n om du kommer till ett hotell med mindre optimal parkering när det gäller säkerhet? Jag är inte så förtjust i skivbromslås. Tar du med en kedja med tillhörande lås?
Beroende på land och hotell är det inte helt ovanligt att man kan få en lite mer undanskymd parkering för en MC.
På innergården, bakom någon port eller dylikt.
Bara att fråga i receptionen.

Vissa envisas med att släpa med sig spännband för att spänna fast motorcykeln på färjan. Det är helt onödigt det finns på färjan visst dom är inte de bästa och är ofta smutsiga men funkar.

Har åkt mängder med färja och aldrig sett någon motorcykel som ramlat omkull. Har sett många som bara fäller ner stödet och går.

Brukar spänna en framåt åt samma sida som stödet lutar åt och en bakåt åt andra sidan sen en kloss vid däcket så står det still.
Det cirkulerade några bilder för några år sedan från några tillfällen då ett 10-tal hojar ramlat omkull på olika färjor.
Senast jag åkte från Åbo så hade de inga spännband. Jag frågade. Behövs inte. Pga av våghöjden? Behövs inte svarade de igen. På finskengelska. Jag kollade sjörapporten. Nä det behövdes väl inte. Men om vi krockar då?

Jag la i ettan och drog åt handbromsen.

IMG_1920.jpeg
Detta var iofs redan på Rödby-färjan som hade spännband.

2019 hade jag skivbromslås och kapell. Parkerade på trottoaren utanför ingången till hotellen. Inga problem trots en del stökiga områden. Dock kom jag hem med två skeva skivor. Det kan undvikas om man kör med senilsnöre. Om man kommer ihåg det.
På campingarna endast skivbromslås, inte kapell. Om det inte regnade.

Efter det slutade jag med kapell och de senaste resorna har jag skippat skivbromslåset också. Jag sover i tält med styråset låst. Hotell är en nödlösning för mig och jag har sluppit det.

View attachment 519585
Här syns det inte men jag kapade en klass 3-kedja så den räckte runt ett gaffelben och en gjuten eker sedan ett skivbromslås i kedjan. Skivornas hål funkade inte med låset.

Vikten! Lättare än bygellåset. Inget styrlås i tändningslåset på den hojen.

Jo, att kapa kedjan var lätt. Skruvdragare och kapskiva för rostfritt. Tjuvarna har bättre kapmaskin. 30 sek mot mina två minuter(?).
Enklaste sättet undvika skeva bromskivor är att alltid parkera hojen mot något.
Tjyven ska inte kunna köra från platsen.
Detta betyder på vanliga hojar utan backväxel att man måste börja avfärden med att rulla hojen bakåt.
Jo jag har glömt skivbromslåset på bakhjulet men det har aldrig blivit någon böjd skiva.
Så jag gissar böjd skiva fodrar att man kör iväg med skivbromslås.
Vad vet jag ?
Varför sätta skivbromslåset på bakhjulet ?
Svar: För det är lättast komma åt bakhjulet när hojen är parkerad mot något.
Och så ett skitigt billigt kapell över hojen.
För inte väcka intresse.

Nackdelen med att nöja sig med styrlåset när man parkerar upptäckte en bekant när hans Goldwing stals. Svedea ville ha 120000 i självrisk, men efter förhandling fick han ner den till femsiffrigt belopp.

Beror på försäkringsvillkoren. Svedea anser tex att styrlås och elektronisk startspärr är två separata lås.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

FYI:
Modernaste tändningssystem, kombinerat med aktiv fjädring, där dessa system är programmerade mot varandra, går inte att stjäla så lätt.
Att tjuvkoppla eller försöka byta ECU:n på hojen hjälper inte när fjädringen är kodad mot den individuella ECU:n.
Det är bara fabriken som kan hantera kodningen mellan ECU:n och styrenheten till den aktiva fjädringen.

Det hindrar ju dock inte att hojen kan stjälas rent fysiskt, men den blir svåranvändbar för tjuvarna.
Eller rent av omöjlig att få liv i utan rätt nyckel.
Och kan tjuvarna möjligen hacka och hantera detta så är de väl på den nivån att våra vanliga hojar knappast är av intresse.
Det är nog snarare lyxiga sportbilar för +1-2 mille som ligger på deras radar.

Detta är ett oväntat plus för höga priset av hoj extrautrustad med aktiv fjädring. 🙂

Beror på försäkringsvillkoren. Svedea anser tex att styrlås och elektronisk startspärr är två separata lås.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det gäller väl bara BMW-klubbens försäkring. Goldwing är väl utrustad med både styrlås och elektronisk startspärr. Enligt film från stölden överlistade tjuvarna det elektroniska styrlåset på någon minut.

När jag åker på längre resor så har jag däcklagningskitt & batteridriven mini kompressor.
En rulle eltape om upptäcker något som ligger emot och skaver + några buntband
Blir det värre än så får jag leta rätt på en verkstad.
Aha, ja det är typ som jag hade på min första (!) semester i somras. Se bild. Givi däcklagningskit (med kolsyrepatron istället för pump då iofs). Tejp och buntband är ju alltid bra att ha :) så det åkte med. Annars var det typ bara det.

En gång efter det när jag var på en lång dagstur råkade jag ut för en frustrerande sak. Växelpetaren böjdes. Hojen klarade sig rätt bra annars men det var helt omöjligt att växla. Och helt omöjligt att böja tillbaka den också utan verktyg :( som tur var var jag inte helt i obygden utan lyckades efter (en bra stund iofs) hitta ett rör som gick att böja den med så jag kom vidare. Huga. En polygrip eller något kanske man skulle lägga i listan till nästa gång.

För några år sedan vibrerande några skruvar till mitt GPS fäste loss när jag var i Tyskland. Så stannade på ett bauhaus och med hjälp av Google så köpte jag en insexnyckel och några skruvar. De flesta problem går att lösa när det dyker upp. Omöjligt att ta med och förutse allt som kan hända
Ja, lite så är det. Med MC, här i sverige iaf, så är man väl sällan helt i vildmarken så det löser sig ju oftast om man inte har så bråttom. En gång på cykelsemester var jag i Norrland någonstans och märkte helt plötsligt att främre bromsok satt löst 😮hade meckat med det innan avfärd, dumt gjort. Alla övriga skruvar sitter som berget men just de nymeckade skulle behövt efterdras. Men men. En skruv fattades så jag cyklade in till en by och kikade lite om jag hittade något. Till slut hittade jag ett hus med amerikanska bilar utanför. Yes, de har säkert grejjer tänkte jag. Och mycket riktigt. Snubben hade sortimentlådor med en storlek per låda. Olika lådor för tumskruv och metriskt. Det var bara att välja och vraka! 👌😍

Bifogat

• _DSC4303.jpg
    _DSC4303.jpg
    963.6 KB · Visningar: 8
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti