Att köra utan kort...

Jag tror du har jättefel, men du verkar ju så säker, så då måste du väl ha rätt???

/ Klassiskt internet-tabbe
Har inte prövat rent praktiskt, med det var det svaret som en trafikpolis gav mig. Problemet ligger i länsstyrelsens godtyckliga behandlingar, där har du en stor osäkerhet hur dom gör. Vad gäller polisens hantering så är det inte någon indragning av körkort utan böter i olika former som gäller första gången.

Är det någon här inne som vet vad det pratar om? Verkar bara vara en massa svammel.
Sitter själv i samma sits och tänkte hitta ett inhägnat område att köra på, då får man köra själv utan handledare för det har jag kollat med VV (men det måste vara totalt inhägnat).
Vet någon nåt bra inhägnat ställe i gbg?

Problemet är att du har polisens hantering, och den är lika landet över. Har du körkort för B eller högre och du inte har mer på kontot som obesiktigad hoj eller kört för fort osv är det böter som gäller första gången.

Men detta rapporteras sedan vidare till länsstyrelsen, och där görs en tjänstemannabedömning utifrån rätt så oklara kriterier. Där skiljer sig bedömningarna mellan län åt dessutom. Deras beslut kan man inte överklaga på samma sätt dessutom. Normalt ska en länsstyrelse ifrågasätta körkortstillståndet för mc men inte dra in ditt körkort på en olovlig körning på en lägre behörighet.

De poliser jag har frågat ger i princip samma svar, de som jobbar på länsstyrelsen har inte svarat egentligen utan bara svävat på frågan.

olovlig körning resulterar i minst dagsböter och mest sex månaders fängelse. detta om du åker fast.
hur otroligt det än låter så gäller detta även i industriområden. skillnaden med industriområden och gator är att en polis defenitivt skulle stanna en motorcyklist för att kontrollera just körkort ifall motorcyklisten åker runt på måfå runt, runt i ett industriområde. speciellt ifall motorcyklisten har flätor hängandes ut från hjälmen.

Eftersom jag var "rätt" handledare för vederbörande så VET jag straffpåföljden att köra på en parkering. Trots snack med länsstyrelsen så blev det indraget körtillstånd.

olovlig körning resulterar i minst dagsböter och mest sex månaders fängelse. detta om du åker fast.
hur otroligt det än låter så gäller detta även i industriområden. skillnaden med industriområden och gator är att en polis defenitivt skulle stanna en motorcyklist för att kontrollera just körkort ifall motorcyklisten åker runt på måfå runt, runt i ett industriområde. speciellt ifall motorcyklisten har flätor hängandes ut från hjälmen.
Det du beskriver gäller om du åker för en högre behörighet än den du redan har dvs om du åker fast med att köra bil i trafik på bara mc-körkort. Bedömningen blir annorlunda om du har B-kort men inte A.

Det du beskriver gäller om du åker för en högre behörighet än den du redan har dvs om du åker fast med att köra bil i trafik på bara mc-körkort. Bedömningen blir annorlunda om du har B-kort men inte A.

:va :va :va :va :va :3freak

Trafikförsäkringsdelen hade väl inte täckt dom grejerna även med lämp???

Eller tänker jag helt fel nu????

Trafik täcker 2:a parts skador, person skador och personlig utrustning.

Hjälm = personlig utr.

Ev. kan hon få nån slant för sveda och värk också, men det återstår att se. Framförallt får vi se vad röntgen visar sen..

Trafik täcker 2:a parts skador, person skador och personlig utrustning.

Hjälm = personlig utr.

Ev. kan hon få nån slant för sveda och värk också, men det återstår att se. Framförallt får vi se vad röntgen visar sen..

Ja där ser man. Alltid lär man sig ngt nytt.

Tackar för infon och hoppas allt ser bra ut på röntgen :tummenupp

Som riverrafter säger så är straffskalan högre om man åker dit i en bil med A kort än om man åker dit på en hoj med B kort. Att åka hoj med B kort ska normalt ge en varning, om detta efterföljs ute i verkliga livet eller inte har jag ingen aning om.

Jag orkar inte leta i förordningar eller lagstiftning, men ni som påstår att det är annan straffskala för A- respektive B-kort får jättegärna styrka era påståenden med faktisk författningstext.

Detta är för att det klassas som mindre farligt för omgivningen att framför aen hoj utan A-körkort (men med B) än att framföra en bil utan B-körkort(men med A)...
Bil är så mycket större och farligare osv...

Fan va sjukt...
Enligt listan om påföljder på trafikjuristens sida kan någon som saknar behörighet A och aldrig nånsin kört hoj klara sig undan med endast varning om han/hon bestämmer sig för ta en tur på egen hand?!!

Ja det är lite märkligt faktiskt. Generellt sätt kan man väl säga att det är svårare att köra hoj än bil, så om det skulle vara någon skillnad i straffskala så borde den nog vara omvänd. :)

Men för ¤%&#(!! Hur svårt kan det vara att fatta att man inte har på vägen att göra utan körkort? Körkort finns väl av en anledning eller? Du får väl sätta dig på händerna till handledarn kan komma och hämta dig.
Per :squid

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...