Att köra utan kort...

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
I helgen hade jag tänkt att övningsköra, men eftersom jag och min handledare bor en bit ifrån varandra, var min tanke att chansa på att ge mig ut på vägarna med min pojkvän istället (som tyvärr ej kan vara min handledare).
Så min fråga är...vad händer om jag blir stoppad? Jag förmodar att böter kommer att delas ut, men kan det möjligtvis bli så att jag får vänta ett X antal månader innan jag får köra upp eller?
mvh/lina

Olovlig körning antar jag det blir tal om då vilket torde vara högst negativt för ditt övningskörningstillstånd.

Torskar du så kan det dagsböter och indraget lämp.

Olovlig körning är en sak men om du krockar eller blir påkörd blir det värre. Finns inte en försäkring som täcker nånting så du blir betalningsskyldig. Pengar är naturligtvis inte allt men det kan ju faktiskt bli så du blir skadad och då kan det vara bra ifall försäkringen täcker det...
Låt handledaren komma till dig, det är mitt tips.

Det är ju faktiskt så att du har inte rätt att framföra fordonet......

är ni på parkeringsplats så är det ju lugnt.. Jag övade kon banor med en polare som inte kunde vara handledare till mig.

Ut och kör på någon parkering istället. Känns väldigt dumt att riskera indraget lämp, dagsböter, prick i registret osv bara för att suget är så högt på att få åka lite.

Sen finns såklart risken att någon Hamrén wannabe dycker upp och drar lämpet även fast du bara kört på parkering, men det är i alla fall mindre riskabelt.

Snackar du inte lite skit nu? trafikförsäkringen gäller väl ändå vare sig du har kort eller ej.Men som sagt ta dig till en parkering eller nåt gammmalt industri område

Olovlig körning är en sak men om du krockar eller blir påkörd blir det värre. Finns inte en försäkring som täcker nånting så du blir betalningsskyldig. Pengar är naturligtvis inte allt men det kan ju faktiskt bli så du blir skadad och då kan det vara bra ifall försäkringen täcker det...

Vet inte om det är bättre på någon parkering. Men straffet blir troligen indraget körkort alla behörigheter, samt indraget lämp. intyg. Kan inte säga att jag tycker det är värt det för en liten övningskörnings sväng :mattias

De trafikförsäkringar jag har haft har gällt även om man har saknat körkort för aktuellt fordon. Däremot kan självrisken bli lite mer kännbar. Men allt sån står i villkoren för varje försäkring.

Jag körde med tjejen på en parkering i helgen.

Hon skulle träna bromsningar, bromsade på sig och drog omkull! Lätt hänt, många duktiga har gjort detsamma och fsk-bolaget vill nu ha in körkortstillstånd och handledarbevis för att göra nåt åt saken..

Förhoppningsvis står det bara 4000 hjälm på spel för fsk där, men hon ska in och röntga nacken nästa vecka. Blir det nåt på det i framtiden och det varit olovlig körning så hade det inte blivit en krona!

Kör du inom lagliga gränser dvs rätt hastighet osv. så åker du på en varning o 1500kr böter. blir du tagen igen samma påföljd en tredje gång åker lemp o Bkort

Som det har sagts några hundra gånger är normalstraffet första gången du åker fast att du får böter och indraget lämp. Har du bilkörkort så är det en högre behörighet än mc'n så första gången du åker dit så ska det inte vara någon fara för det.

Om du kan köra hoj och behärskar den gör du väl som du vill, är du väldigt osäker på vad du gör är det bäst att vänta. Men i grunden finns det ju tyvärr bara ett sätt att lära sig på. Ensammen på hojen...

Jag körde med tjejen på en parkering i helgen.

Hon skulle träna bromsningar, bromsade på sig och drog omkull! Lätt hänt, många duktiga har gjort detsamma och fsk-bolaget vill nu ha in körkortstillstånd och handledarbevis för att göra nåt åt saken..

Förhoppningsvis står det bara 4000 hjälm på spel för fsk

Trafikförsäkringsdelen hade väl inte täckt dom grejerna även med lämp???

Eller tänker jag helt fel nu????

Olovlig körning är en sak men om du krockar eller blir påkörd blir det värre. Finns inte en försäkring som täcker nånting så du blir betalningsskyldig.

Nope stämmer inte. Ta alla puckon som kör av vägen med oreggade fyrhjulingar tex. Dessa skador får trafikförsäkringen täcka (dvs i slutändan vi som betalar premierna).

Med risk för att låta som en moralkärring men ska du köra utan kort så kör då på en parkering under kvällstid eller nån jobbparkering nu när det är röda dagar.

Nästan så du tigger om o åka fast om du tänkt köra under en storhelg väldigt smart.

ok, först å främst tack för alla svar. Frågar man inte så får man aldrig veta...

Naturligtvis hade vi isåfall tänkt ta småvägar,parkeringar,industriområden och liknande där det inte finns någon direkt trafik. Men med tanke på ifall jag råkar ut för en olycka (vilket jag inte tänkte på först) så verkar det som att jag allt får sitta på händerna över helgen....
mvh/lina

Jag vet en som blev stoppad på en parkering med "fel" handledare vid övningskörning med bil. Resultat: 1500 i böter och indraget körtillstånd och mc-kort i 4 mån + 1500 i böter för "handledaren" Vilket kan bli mer eftersom det är dagsböter.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!