Att köra mellan bilar när det är kö....

Låt säga att nån bilist av nån "anledning" öppnar dörren och det smäller. Vems är då felet? Borde det inte vara mc-förarens fel eftersom han inte var nog uppmärksam?

Att med flit utsätta någon för fara i trafiken är aldrig, aldrig, aldrig tillåtet. Som det var i mitt fall (för övrigt enda gången jag själv har råkat ut för det).

Hade det smällt hade säkert försäkringsbolagen och polisen kommit fram till att båda gjorde fel, och jag är för dåligt insatt i den typen av frågor för att kunna säga om man lägger skulden på den som hade mest fel, eller om det är en glidande skala med mer eller mindre reducerad självrisk. Eller nåt annat.

Man kör väl för fn inte i 120 inte ja iaf, men men lämnar snart Rockholm så jag klarade mig väl för denna gången :)
Det är ju det som en del av hela grejen liksom, att jag inte buskörde på något sätt utan snarare krypkörde i knappt 15 km/h och hade fingrarna på bromsgreppet, inte heller körde jag något tungt svårstyrt gammalt lok med dassiga bromsar utan min lätta Aprilia RS250 som jag tävlat med i Roadracing under tre säsonger och som jag kan manövrera i sömnen. Bättre förutsättningar än så får man inte och trots det så han signalen inte gå via hjärnan ut till fingrarna innan jag åkte in i dörren. Är olyckan framme så är den.

Så fort du sätter dig i eller på ett fordon så bär du ett ansvar för alla andras liv och egendom, du har bara skylldigheter i trafiken. Dvs att om någon bestämmer sig för att slänga upp en dörr när du kommer och kryssar mellen bilarna och du klipper dörren, så kan du i teori & rent försäkringsmässigt torska på det med hänvisning till att du inte hållit ett tillräckligt avstånd i sidled till bilen. Har du inga vittnen till din fördel så är det ord mot ord och då torskar antadligen båda.

För några år sedan gjordes en liten lagändring som inebar att man får köra om i högerfil på 30, 50 och 70väg. Något som jag ständigt nyttjar när jag hamnar bakom vänsterfilsabonenter i morgontrfiken, det är skitkul för dom blir alltid så griniga och blinkar med helljus mm :tummenupp

//Ash

Att med flit utsätta någon för fara i trafiken är aldrig, aldrig, aldrig tillåtet. Som det var i mitt fall (för övrigt enda gången jag själv har råkat ut för det).

Hade det smällt hade säkert försäkringsbolagen och polisen kommit fram till att båda gjorde fel, och jag är för dåligt insatt i den typen av frågor för att kunna säga om man lägger skulden på den som hade mest fel, eller om det är en glidande skala med mer eller mindre reducerad självrisk. Eller nåt annat.

Jag tror att det är så här (rätta mig gärna om jag har fel!)

Kör man en bil och sen kör in i någon bakifrån som gjorde en inbromsning som man var sen att upptäcka så åker man dit eftersom man har haft bristande "uppmärksamhet".

Om man nu kör och åker in i en "öppnande bildörr" så är det den dörröppnande personens fel eftersom det då är han som visar bristade uppmärksamhet.

Om man nu kör och åker in i en "öppnande bildörr" så är det den dörröppnande personens fel eftersom det då är han som visar bristade uppmärksamhet.

Jag rättar dig! Det är ditt fel att du körde in i dörren!
Du ska ha en hastighet på ditt fordon så du hinner
stanna för alla saker som kan komma i din väg!

Är inte detta samma sak om jag i en bil kör bort en gubbes dörr när han öppnar den?
Då e det hans fel så vitt jag vet... Skulle kunna tänka mig annars att detta blir ett snabbt o billigt sätt att få sin redan trasiga bildörr reparerad gratis på en annan killes försäkring.

Vet inte om det gäller samma som för bilar men där är jag hyfsat säker på att om man kör en bil och det är nån som slänger upp dörren så är det den han som åker på det. Genom att denne måste kolla så han inte utsätter nån för fara innan han öppnar dörren...

Men som sagt, kör man om bilar vid en kö så är nog risken liten att nått sånt skulle inträffa..

Eftersom glida mellan bilarna inte är regelmässigt kan bilföraren alltid hävda att han öppnade dörren när bilar inte rörde på sig i bägge filerna och därmed trodde att det var säkert. Han förväntade sig helt enkelt aldrig att en motorcyckel skulle komma emellan det lilla utrymmet. Jag tror MCn hade torskat 100%. Kör jag mellan bilar i en stillastående kö är jag extra uppmärksam och försöker ha koll på förarnas rörelser, rör kön på sig lite är risken mindre att någon öppnar en dörr. Har aldrig råkat ut för det under de två säsongen jag pendlat till jobbet med MC i Stockholm. Och många polisbilar har jag kört (lugnt och fint) förbi i köer utan repressalier.. vilket iofs kan bero på att de sitter fast i kön och inte så lätt att börja jaga en från det läget :)

Jag vet att det egentligen är förbjudet, frågan är bara hur lätt det är för polisen att utdöma böter, var går gränsen jadi jadi... Är lite samma som när lagen om avstånd till framförvarande kom. Den är väldigt svår för polisen att kontrollera, dessutom är ju detta med "ordentligt avstånd till framförvarande" ganska godtyckligt. Kalle som tog sitt körkort igår behöver en halvmil för att vara på den säkra sidan, medan en som kör 8000 mil per år stadstrafik behöver 10 meter i 70 för att stanna. Jag tror att detta är ännu en av dessa lagar som våra politiker instiftat men som polisen knappast prioriterar. Eller vad tror ni?

Att folk inte håller avstånd till framförvarande är det värsta jävla trafikproblemet vi har i dag. De som kör så tror att de kan stanna, men det kan de inte. De kör utan marginaler. Det räcker med att det blir grönt för gångtrafikanter på korsande väg för att det ska uppstå en incident eller olycka, för att ta ett exempel

Det har inte varit någon prioriterad uppgift hos polisen. Men enligt uppgift från polismyndigheten så provas nu utrustning i bilarna för att kunna kontrollera avståndet. Och jag hoppas verkligen att det blir en prioriterad uppgift för polisen framöver!

De som inte håller avstånd fattar antagligen inte att de är en trafikrisk och att det är ett trafikbrott. När sådana förare vålat olyckor och det funnits bevis har straffet blivit indraget körkort. Hur många känner till att man kan bli av med körkortet om man inte håller avstånd?

Att folk inte håller avstånd till framförvarande är det värsta jävla trafikproblemet vi har i dag.

...

När sådana förare vålat olyckor och det funnits bevis har straffet blivit indraget körkort. Hur många känner till att man kan bli av med körkortet om man inte håller avstånd?

"Vårdslöshet i trafik" är ju ett ganska stort område, mycket som passar in där.

Jag håller med dig om att folk i allmänhet har för korta avstånd i trafiken. Men om man ser pragmatiskt på det hela så kommer det nog alltid vara så i rusningstrafik. Om man försöker ha lite lucka så tar det inte många sekunder innan det kommer någon och tränger sig in där, och till slut känns det ju som om man backar. Man har ju att välja på att ha kort avstånd, eller att bli galen. ;)

Jag tog körkort för bil när jag var 18, och tills jag skaffade eget fordon (vid 25) så höll jag bra avstånd.. Men när jag började köra till jobbet så började avstånden krympa. Jag försöker ha längre avstånd vid landsvägskörning, men ibland blir det kortare där också av gammal vana.

Lane splitting är en klart bidragande orsak till att jag skaffat hoj. Bor i söder och jobbar i norr = Essingeleden och Tranebergsbron varje morgon.

Klart man får vara försiktig, mebn jag tänder helljuset och trappar ned en växel så man hörs lite grann och hoppas på det bästa. =) Kanske man stör någon enstaka bilist med det men det tar jag hellre än ett par månader på kryckor.

Att folk inte håller avstånd till framförvarande är det värsta jävla trafikproblemet vi har i dag. De som kör så tror att de kan stanna, men det kan de inte. De kör utan marginaler. Det räcker med att det blir grönt för gångtrafikanter på korsande väg för att det ska

Hade en olycka med nästan samma situation.. tvåfilig väg, kör jämsides med annan bil, en bil bakom. Längre fram ett obevakat övergångsställe med en gubbe som sätter ner foten, både jag och bilen vid sidan av börjar bromsa sakta (det var bra avstånd, ingen panik). Bilen bakom fattar tydligen inte varför och lägger sig nån meter bakom mig. Fortsätter markera med bromsen men han fattar inte. Nu börjar man få smått panik, kan inte bromsa mera annars smäller det bak, kan inte fortsätta för då träffar jag gubben. Slutade med att jag bromsade, hör däckskrik bakom och sen small det till, skuttade framåt, vinglade till men lyckades bromsa klart innan jag träffade gubben. Höll på att slänga hjälmen i rutan på bilen! Lugnar ner mig, bilisten verkar väldigt ledsen men frun försöker få till det till MITT fel för jag bromsade för plötsigt :näsblod Hans FB fick stå för hela kalaset.

Jo, som den pensionärsgubbjävel som slängde upp dörren framför mig när bilarna stod stilla och jag kom körande i kanske 20 km/h... Helt och hållet med flit. Jag hann bromsa, och hade inte bilarna börjat rulla just då hade jag skällt ut honom.

hur lång är din hoj fram? om den är tillräckligt liten ska man sätta fram fötterna, hålla hårt som fan i styret och sparka av gångjärnen till dörrjäveln för den fan som störar sig med den:tummenupp

hur lång är din hoj fram? om den är tillräckligt liten ska man sätta fram fötterna, hålla hårt som fan i styret och sparka av gångjärnen till dörrjäveln för den fan som störar sig med den:tummenupp

DU har då aldrig haft närsyn med en bil, det märker jag det. :pannkyss

DU har då aldrig haft närsyn med en bil, det märker jag det. :pannkyss

haft vad med en bil?:va :tungan jag vet iallafall vad gångjärnen står pall för:tummenupp om det inte är nån cynisk jävel som fått för sig att förstärka skiten, då kanske det går mindre bra...:va

Största problemet i Tjockhult (Stockholm) är när man kör mellan, är våra kära kulturberikare (abdulla i fina bilen) gapar och skriker och gärna skickar upp dörren eller styr över för att hindra vidare framfart, har aldrig varit med om att en (ber om ursäkt för språket) vit kille/tjej hindrar en hojåkare som ägnar sig åt lanesplitting.

haft vad med en bil?:va :tungan jag vet iallafall vad gångjärnen står pall för:tummenupp om det inte är nån cynisk jävel som fått för sig att förstärka skiten, då kanske det går mindre bra...:va

Hmmm... du vet.. typ. närkontakt menade jag ju.. =)

Kör du in i en dörr i mer än typ 2km/h så har du inga hela ben kvar om du trycker ut foten...

En polisbil körde lite åt sidan för att släppa fram mig i kön. Kändes som om det var ok då :)

Hmmm... du vet.. typ. närkontakt menade jag ju.. =)

Kör du in i en dörr i mer än typ 2km/h så har du inga hela ben kvar om du trycker ut foten...

appappapp, inte trycka ut:ajjabajja trycka FRAM:tummenupp då har du ganska bra med kraft;) och angående närkontakt... räknas det att ha blivit påkörd?:rolleyes:

Hade en olycka med nästan samma situation.. tvåfilig väg, kör jämsides med annan bil, en bil bakom. Längre fram ett obevakat övergångsställe med en gubbe som sätter ner foten, både jag och bilen vid sidan av börjar bromsa sakta (det var bra avstånd, ingen panik). Bilen bakom fattar tydligen inte varför och lägger sig nån meter bakom mig. Fortsätter markera med bromsen men han fattar inte. Nu börjar man få smått panik, kan inte bromsa mera annars smäller det bak, kan inte fortsätta för då träffar jag gubben. Slutade med att jag bromsade, hör däckskrik bakom och sen small det till, skuttade framåt, vinglade till men lyckades bromsa klart innan jag träffade gubben. Höll på att slänga hjälmen i rutan på bilen! Lugnar ner mig, bilisten verkar väldigt ledsen men frun försöker få till det till MITT fel för jag bromsade för plötsigt :näsblod Hans FB fick stå för hela kalaset.

Tråkigt, hoppas det gick bra med dig i alla fall och att hojen blev ordentligt iordningställd!

Jag håller med dig om att folk i allmänhet har för korta avstånd i trafiken. Men om man ser pragmatiskt på det hela så kommer det nog alltid vara så i rusningstrafik. Om man försöker ha lite lucka så tar det inte många sekunder innan det kommer någon och tränger sig in där, och till slut känns det ju som om man backar. Man har ju att välja på att ha kort avstånd, eller att bli galen. ;)

Lätt att förstå. Brukar släppa in i luckan i alla fall. Försöker tänka positivt att han/hon inte kör här så ofta och inte visste att man borde byta fil. Men har dock hänt att jag täppt till luckan då det varit uppenbart (ett helt pärlband av bilar som vill in) att de vill tränga sig före.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...