Att köra mellan bilar när det är kö....

Mejlade vv om just denna fråga för nåt år sedan och då fick jag ett blankt nej som svar samt referenser till paragraf ditten och datten :va

Många här kör mc just för att slå trafiken. Skulle inte jag kryssa mellan bilar på gatan och på motorvägen till jobbet, skulle det ta en halvtimma istället för 10 minuter. Jag förstår inte varför man ska stå och vänta om man inte behöver? Här är det fullt lagligt, och alla gör det inklusive poliserna.

Problemet för vv är att ingen är så jävla korkad så han står i en 7 mils bilkö me en mc - kommer man igenom så gör man.

Så snuten som inte stoppar dig kanske har kommit i tid till jobbet på en båge som gått mellan bilarna - kör man hyfsat så e de bara o glida mellan.
Han lär fan inte bry sig o dom som testar lär inte kunna göra nått åt saken - jo en sak kan dom göra.

Köpa en mc för att fortare komma till jobbet - men då e de kört - dom kan ju inte stoppa en som dom själva..

Skulle någon polis stoppa nån för att köra mellan köer så har han nog haft en riktigt dålig dag.
Kört förbi otaliga polisbilar i köer, samt både haft polismc före och efter mig vid olika tillfällen som också genat i köer, utan sura miner när bägge stått längst fram.

Ok tack för alla era svar. Känns ändå konstigt att ingen stött på den där griniga polisen som stoppar en bara för att de inte har nått annat att göra. Skulle vara kul (eller inte) att veta vad de sa eller vilket straff de ledde till. Men det känns ju bra att man verkar kunna köra mellan bilarna utan större risk för att åka fast, man spar ju som sagt mycket tid på det.
Men som många av er påpekar, man måste vara försiktig. Tycker också bilarna har en tendens att se mycket hårdare ut nu när man kör hoj (tog kortet i sommras). Insidan av huvudet som gäller, som vanligt... :-)

Aldrig blivit stoppad för det, men håller man sig borta från buss-filer och kanske inte kör just mellan bilar - och naturligtvis håller nere hastigheten - kan jag inte se att någon skulle ha något emot det utom möjligen nån Jantelag-drabbad idiot. Du vet: "Om inte jag får komma fram ska inte du heller, oavsett om det inte påverkar kön i övrigt"...

Jo, som den pensionärsgubbjävel som slängde upp dörren framför mig när bilarna stod stilla och jag kom körande i kanske 20 km/h... Helt och hållet med flit. Jag hann bromsa, och hade inte bilarna börjat rulla just då hade jag skällt ut honom.

visa bilister kan bli ap förbannade här uppe om man glider förbi dom :D en av dom är min flickvän hon blir as förbannad på sånna hojar som kommer å kryssar hehe det är ganska kul att höra henne sitta och skälla och svära för att hon får stå och vänta :arsele

Jag kör alltid mellan bilarna och skulle nån jävla idiot slänga upp dörren framför mig jaa då är det synd om honom.

Jag vet att det egentligen är förbjudet, frågan är bara hur lätt det är för polisen att utdöma böter, var går gränsen jadi jadi... Är lite samma som när lagen om avstånd till framförvarande kom. Den är väldigt svår för polisen att kontrollera, dessutom är ju detta med "ordentligt avstånd till framförvarande" ganska godtyckligt. Kalle som tog sitt körkort igår behöver en halvmil för att vara på den säkra sidan, medan en som kör 8000 mil per år stadstrafik behöver 10 meter i 70 för att stanna. Jag tror att detta är ännu en av dessa lagar som våra politiker instiftat men som polisen knappast prioriterar. Eller vad tror ni?

Brukar, så fort tillfälle ges, kryssa mellan bilarna om det är för mycket kö, detta då min hoj inte är utrustad med fläkt och behöver fartvinden för att inte börja koka.
De flesta bilisterna brukar väll inte bry sig, men jag tycker ändå att det finns ganska många som med alla medel ska stoppa än från att komma emellan, t.ex dedär som står mitt i sitt körfält men sen när dom ser en i backspegeln nödvändigtvis MÅSTE flytta sig så man inte kommer förbi, rätt eller fel vad vet jag brukar försöka komma emellan ändå :rolleyes:

Hej
I Stockholm så är ofta söderledstunnel avstängd under nätterna för olika arbeten. Så även onsdagskväll förra sommaren när jag kom farande norrut. Alltför sent ser jag att det står still inne i tunnel och att jag borde tagit en annan väg. Jag hamnar sist i kön i tunneln. Allt hade ju varit frid och fröjd om det nu inte stod en polisbuss fullsatt med poliser ett par bilar längre fram. Detta hindrade mig från att börja glida emellan bilarna i den tvåfiliga tunneln som ju är nästan en kilometer lång. Efter ett tag beslutar jag mig iaf för att glida fram till polisbilen med min bullriga hoj. Jag pekar frågande på mellanrummet mellan bilarna framför oss och undrar med "teckenspråk" om jag kan åka emellan bilarna. Det besvaras med en nick av deras chef, de andra yngre poliserna tittar på hojen och verkar gilla situationen.

Sedan jag började åka hoj -85 har jag fått intrycket av att polisen, iaf i praktiken och här i Sthlm, kan vara förlåtande mot en hoj som på ett omdömesgillt sätt glider mellan bilar i en kö. Men att de inte gillar när någon med en aggressiv körsstil forcerar fram mellan bilarna som om det vore en rättighet, eller kör mellan bilarna fast "kön" redan rullar i 50 .

Nåväl, hoppas du får svar på ev skillnad mellan den praktiska synen och lagen från ngn av poliserna här på SH. De borde ju veta. Det vore intressant att höra vad följderna kan bli.

Tycker jag
/J

Jag vet att det egentligen är förbjudet, frågan är bara hur lätt det är för polisen att utdöma böter, var går gränsen jadi jadi... Är lite samma som när lagen om avstånd till framförvarande kom. Den är väldigt svår för polisen att kontrollera, dessutom är ju detta med "ordentligt avstånd till framförvarande" ganska godtyckligt. Kalle som tog sitt körkort igår behöver en halvmil för att vara på den säkra sidan, medan en som kör 8000 mil per år stadstrafik behöver 10 meter i 70 för att stanna. Jag tror att detta är ännu en av dessa lagar som våra politiker instiftat men som polisen knappast prioriterar. Eller vad tror ni?

Men sen när dom ser en i backspegeln nödvändigtvis MÅSTE flytta sig så man inte kommer förbi, rätt eller fel vad vet jag brukar försöka komma emellan ändå :rolleyes:

Och sen kan man ju alltid råka skrapa lite lack med fotpinnen också va? :hihi

Jo, som den pensionärsgubbjävel som slängde upp dörren framför mig när bilarna stod stilla och jag kom körande i kanske 20 km/h... Helt och hållet med flit. Jag hann bromsa, och hade inte bilarna börjat rulla just då hade jag skällt ut honom.

Låt säga att nån bilist av nån "anledning" öppnar dörren och det smäller. Vems är då felet? Borde det inte vara mc-förarens fel eftersom han inte var nog uppmärksam?

Last edited:
Nyheter
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

Back