Att köra mellan bilar när det är kö....

Letat efter någon tråd som handlar om detta, men förgäves, så jag startar en ny...

Tänkte höra om någon av er blivit stoppade för att ni kör mellan bilar när det är kö. När man kommer där mellan bilarna, så händer det ju ibland att det står en blå/vit målad bil med blåljus och då tänker jag mig för lite extra. Nått tips på vad man ska säga ifall man bli stoppad? Någon som blivit det? Vad får man för straff?

Anders
Givetvis kan man köra mellan bilar som står stilla i kö, dock får man ta det väldigt lugnt, det händer ibland att folk vill hindra en att komma förbi och då får man räkna med att dom kastar upp en dörr.

Om det finns plats och jag bedömer att det känns säkert så smiter jag mellan bilarna, om det står en polis brevid så är jag en ögontjänare.

Mitt rekord i fulkörning är 30 mil på Tyska autobahn sista semesterdagen, ändlösa köer i stekande värme resulterar i arga Tyskar som blockar med bildörrarna och skriker långa ramsor på sitt vackra modersmål.

Den eviga frågan om lane splittning....senast jag kollade via en empirisk studie (jag blev stoppad i somras på Essingeleden...) är det INTE tillåtet att köra om en bil på fel sida, dvs till höger, om ni ligger i samma fil. Annars inga probs.

Jag blev stoppad för att det enligt polisen gick lite för fort och slalom. (vilket självfallet var helt felaktigt...:rolleyes: ) Enligt "min" polis är det ingen högprioförseelse att köra mellan bilarna så länge man tar det lugnt.

Jag har då aldrig märkt att invandrare skulle vara mer missunnsamma mot mig än andra när jag glider mellan bilarna i köer...

Söndagspoliser tycker jag isf oftare utgörs av kuvade men staketspikande medelålders män från villaområdena. Små grå stripiga människor som lever upp bakom ratten men annars väljer att knyta näven i fickan.

/J
Största problemet i Tjockhult (Stockholm) är när man kör mellan, är våra kära kulturberikare (abdulla i fina bilen) gapar och skriker och gärna skickar upp dörren eller styr över för att hindra vidare framfart, har aldrig varit med om att en (ber om ursäkt för språket) vit kille/tjej hindrar en hojåkare som ägnar sig åt lanesplitting.

Last edited:

Söndagspoliser tycker jag isf oftare utgörs av kuvade men staketspikande medelålders män från villaområdena. Små grå stripiga människor som lever upp bakom ratten men annars väljer att knyta näven i fickan.

/J
Här nere i Skåne finns det gott om sådana, gråa, tystlåtna och tråkiga människor som förvandlas till vägmonster bakom ratten, bilkörning är för dom ett sätt att hävda sig i den annars så tråkiga vardagen.

Bilkörning blir ett slags interaktivt arkadspel med livet som insats.

Jag har då aldrig märkt att invandrare skulle vara mer missunnsamma mot mig än andra när jag glider mellan bilarna i köer...

/J

Folk ser vad de vill se.. :fakta

Kan ju inte vara något problem att köra om bara du följer vägmarkeringarna? heldragen linje bör du ju inte vara över men annars är det nog ok. Men kom ihåg att det är du som kör om som har stort ansvar om det skulle hända något. Är det en lång och stillastående bilkö går folk ofta ut och sträcker på benen eller rastar barnen. Tänk på bildörrar och dylikt för det är du som åker på det om något händer

För att förklara mina tidigare inlägg i tråden. Ok fine jag köper att det är farligt..

Men jag vet inte vart ni hittar alla galna bilister som medvetet vill preja, öppna dörrar, gapa å skrika osv på en för att man åker i mellan? Dessa hittar jag bara när trafiken rullar.

Varje dag under sommar halvåret så åker jag från Sickla, vid Stadsgårdskajen när man inte längre "får" åka bussfil samt att polisen gärna står vid rödljuset och plockar de som fortfarande åker i bussfilen. Så viker man in vid alla fyrhjuliga fordon. Sen är det i princip kö till Kungsholmen. Samma sak hemmåt fast då kan köerna sträcka sig till Danvikstull.
Denna sträcka har inte vart något problem under 2 år, visst det har vart nära men då är det jag som vart klantig.

Näst intill 2ggr per vecka så åker jag från kungshomen till Vällingby eller Ekerö under rusningstid eller åt andra hållet. Då är det tamej fan kö i flera mil med få undantag. Under denna sträcka så flyttar sig alltid bilarna eller så är de så vana att de redan står åt sidan. Visst nu snackar vi 70 sträckor så filbyten för bilarna får man vara med på men min korta erfarenhet är under 2 år att de är medvetna om att det susar förbi en hoj med jämna mellanrum. Man kan dessutom torrgasa lite och då brukar 99% flytta sig, ibland kastar de sig åt sidan så att man är rädd att de ska köra av.

Däremot är det farligt att praktisera detta i en mindre trafikerad stad där innevånarna inte är vana vid detta fenomen, har jag märkt.

Peppar peppar.

Vågar du så åk imellan, vågar du inte så stå kvar. Vad jag kan se så är det väldigt få som står och väntar. Jag kommer inte göra det.

Last edited:

Däremot är det farligt att praktisera detta i en mindre trafikerad stad där innevånarna inte är vana vid detta fenomen, har jag märkt.

Håller med på den punkten, folk skiter i höger reglen och blinkar inte heller för den delen i mindre trafikerade ställen. Tro mig, jag bor i ett!

Angående körning mellan bilarna, jag gör det bara om tillfället ges, håller inte på att stressa bilisterna så att dom får flytta på sig. :)

Jag körde alltid mellan bilarna på morgonen och vid några tillfällen surfade jag förbi farbror blå och dom brydde sig inte iaf

Nyheter
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

Back