Att köra mellan bilar när det är kö....

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Letat efter någon tråd som handlar om detta, men förgäves, så jag startar en ny...

Tänkte höra om någon av er blivit stoppade för att ni kör mellan bilar när det är kö. När man kommer där mellan bilarna, så händer det ju ibland att det står en blå/vit målad bil med blåljus och då tänker jag mig för lite extra. Nått tips på vad man ska säga ifall man bli stoppad? Någon som blivit det? Vad får man för straff?

Anders

Man blir straffknullad med groft salt!!:whip

Ne, men om man bara tar det lungt och inte kör så fort brukar det vara lungt, är lite av en gråzon det där.....

Letat efter någon tråd som handlar om detta, men förgäves, så jag startar en ny...

Tänkte höra om någon av er blivit stoppade för att ni kör mellan bilar när det är kö. När man kommer där mellan bilarna, så händer det ju ibland att det står en blå/vit målad bil med blåljus och då tänker jag mig för lite extra. Nått tips på vad man ska säga ifall man bli stoppad? Någon som blivit det? Vad får man för straff?

Anders

Så länge bilkön står stilla var det okej men inte när trafiken gick fortare än X antal km/h tror jag det var. Sök på "lanesplitting" så tror jag att du hittar tråden. går annars att söka på google med, söksträng: lane splitting site:www.sporthoj.com

Resultat: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=83241

Aldrig blivit stoppad för det, men håller man sig borta från buss-filer och kanske inte kör just mellan bilar - och naturligtvis håller nere hastigheten - kan jag inte se att någon skulle ha något emot det utom möjligen nån Jantelag-drabbad idiot. Du vet: "Om inte jag får komma fram ska inte du heller, oavsett om det inte påverkar kön i övrigt"...

Om inte annat så för din egen skull bör du ta det lugnt och varligt när du kryssar mellan bilar och filer. Det är ju inte ovanligt med bilar som plötsligt byter fil utan att signalera först och det är ju knappast bilen som får ondast om det händer.

Bor man i Sthlm å kör i stan så finns det inget annat vettigt sätt att ta sig fram på, kör på men bromsberedskap och hökögon så är det cool lugnt.

Men visst det finns de som står och väntar i köerna men de har jag aldrig förstått mig på :va

Efter ett tag blir man duktig och säker på att balansera och ta sig fram och förvånansvärt många bilar visar mkt god hänsyn :tummenupp

Allra bäst är väl att ha en föråkare som plogar vägen, sen är det fritt fram :)

Anders

så länge du kör om bilen på vänster sida i körfältet så e lagligt fick jag lära mig när jag tog kort. Sen om du hamnar på fel sida linjen som delar filerna så tror jag iofs inte nån bryr sig om de ändå så :tummenupp

Man behöver ju inte ha bråttom hela tiden bara för att man bor i STHLM.

//En köväntare

Haha nä men man blir ju stressad fast man inte vet varför? Men jag tycker mest bara att det är jobbigt att stå där i onödan, avgaserna och värmen som hojen alstrar, att dessutom se 106 grader på instrument panelen och höra en fläkt som jobbar på högvarv. Nej då åker jag hellre emellan så fort tillfälle ges.

Min körskole lärare sa att det var laglit, Man får köra om på höger sida om hastigheten på vägen är mindre än 70 eller nåt.

Jag fick hjärnskakning och ont i nacken för all framtid!

Kör numera kollektivfält eller väggren och tar eventuella böter.

Det andra gör för ont

Jag fick hjärnskakning och ont i nacken för all framtid!

Kör numera kollektivfält eller väggren och tar eventuella böter.

Det andra gör för ont

Rätt! :tummenupp

Sen det här med att många bilister visar hänsyn och respekt när mc-åkare kryssar fram..

Vet iaf hur jag resonerat och resonerar när jag sitter bakom ratten och mc-åkare rör sig runt bilen..

Tänker direkt att det måste vara nån galen machokille eftersom han kör en ball båge, vill således inte mucka gräl och visar därefter hänsyn/respekt! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...