Att köra in sin nya hoj VS Hur Nissan själva kör in en GT-R

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det är ett omdiskuterat och väldiskuterat ämne det där hur man ska köra in sin nya hoj (eller bil) - Här nedan visas hur Nissan själva kör in GT-R:en när den går av produktionslinan.

Man kan väl sammanfatta det så här - Full patte DiRecKt

http://www.nissan.se/SE/sv/vehicle/sports-cars/new-gt-r/discover/main-features.html

"Varje GT-R®-motor monteras för hand av en tekniker - endast en av fyra tekniker får äran att kallas Nissans legendariska Takumi där de vistas i ett dammfritt, temperaturkontrollerat rent rum. Varje tvillingturbo V6 monteras precist ihop av lätta, mycket slitstarka aluminium- och magnesiumdelar. När det är klart, testas motorn. Den går genom ett 44 minuter långt bänktest för att köras in och motorn får bl.a ligga på röda vartal konstant i 10 minuter. När hela GT-R® är färdigbyggd sätts den på prov på Tochigi Test-banan.


När jag kört in de två hojar som jag själv köpt fabriksnya så har jag följt instruktionsboken till punkt och pricka. Visst har man läst om lite olika break-in förfaranden. Vissa hävdar den brutala skolan (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm denna är väl den mest kända tror jag)

- Men så står man där själv med sin splittrans nya Crossplane. Ja hur ska jag göra ? - Ska jag lita på den som tillverkat hojen eller någon skum (!?!?!?) internetsida som säger att jag ska göra tvärs om ?

Jag har valt att följa instruktionsboken - Men...........min nästa hoj som köps ny ska få en annan break-in det har jag bestämt nu !

https://www.youtube.com/watch?v=_scj3J64lwY
 
Ingenjörer Vs självutnämdt proffs, hmmm jag skulle lita mer på ingenjörerna :brynad

Sen bilderna på kolvarna, han visade väl upp en sotig kolv vs en ren kolv som man har kört race med (risken med att en racekolv sotar igen är väl inte så stor?)

Bara min tanke, dock väldigt intressant (vill lära mig mer)
 
Sedan gör väl hojtillverkarna ungefär som Nissan, provstartar motorerna och då är det inget fisköra på tapeten. (Har jag för mig att jag läste i någon artikel om någon av tillverkarna iaf)
 
Sedan gör väl hojtillverkarna ungefär som Nissan, provstartar motorerna och då är det inget fisköra på tapeten. (Har jag för mig att jag läste i någon artikel om någon av tillverkarna iaf)

Det finns en film någonstans från Yamahas fabrik där de rullar in en flång ny R1:a från bandet och in i en dynobänk. De gör exakt likadant som Nissan med GT-R:en, fullt skaft i många minuter...:brinnerup
 
Om inte annat, ett rätt trist jobb att köra GTR'er dagarna i ända..
 
Ingenjörer Vs självutnämdt proffs, hmmm jag skulle lita mer på ingenjörerna :brynad

Sen bilderna på kolvarna, han visade väl upp en sotig kolv vs en ren kolv som man har kört race med (risken med att en racekolv sotar igen är väl inte så stor?)

Bara min tanke, dock väldigt intressant (vill lära mig mer)

Ingenjörerna själva kör in maskinerna med olika grad av gaspådrag och varierande varvtal, ofta full gas. Att de sedan skriver något annat i instruktionsboken kanske är för att företaget ska slippa står till svars för alla döda som sitter som frimärken i bergväggar och annat bara för att de försökt köra in sitt fordon enligt full gas-metoden som föreskrivits i instruktionsboken? Bara en tanke...

Hur kör profissionella racing-teaml in sina maskiner? De om några borde vara ute efter att få ut maximal prestanda och driftsäkerhet ur sina maskiner.
 
Last edited:
Kör in nya motorer/kolvar precis som Nissan mfl. Fullast, avslag, fullast, avslag. Syftet sägs vara att kolvringar ska slitas in mot cylindrar för att minska framtida blowby.

Rätt eller fel, men än har ingen motor rasat.
 
Ingenjörerna själva kör in maskinerna med olika drag av gaspådrag och varierande varvtal, ofta full gas. Att de sedan skriver något annat i instruktionsboken kanske är för att företaget ska slippa står till svars för alla döda som sitter som frimärken i bergväggar och annat bara för att de försökt köra in sitt fordon enligt full gas-metoden som föreskrivt i instruktionsboken? Bara en tanke...

Hur kör profissionella racing-teaml in sina maskiner? De om några borde vara ute efter att få ut maximal prestanda och driftsäkerhet ur sina maskiner.

Jag tror att du har helt rätt !

Min egen teori har hela tiden varit att det egentligen inte är hojen som behöver köras in........................det är JAG som behöver köras in.
 
Full patte e grejen, sätt kolvringarna med våld! Skönt att dom redan är satta då på nya hojar så man slipper skrämma vettet ur sig själv..
Fast Jörgen sa nåt helt annat när jag frågade hur han kör in motorer.. hmm...
 
Tänk på antal.
Hur många GT-R bilar säljs det i jämförelse med hojar?
Om man resonerar som så att GT-R är "kronan på verket" så släpper man självklart inte iväg den innan den har gått på bana.
För om man ska titta på vad en inkörning innebär så handlar det inte uteslutande om motorn - det handlar om alla andra komponenter så som lager, bromsar och övrigt.
Att köra in själva motorn är lätt - för man kan köra in 5-10 motorer på plats men man kan inte hålla på att bryta in 5 hojar i taget så som en förare gör med en hoj.
Därför kör man hojen på bänk och skriver i boken att ta det lugnt som första förare.
 
Kör in enligt leverantörens specifikation. Annars bör man lägga stor vikt vid vilka spel / toleranser motorn levereras med samt vilka smörjmedel som används vid inkörningen.

Personligen är jag väldigt tveksam till att dagens tillverkningsprocess och materialval gör det tvunget till att "slita in" kolvringarna för att slippa onödig blowby med hjälp av hård inkörning.
 
Last edited:
Lustigt, när det gäller bilar och motorcyklar är det alltid prat om inkörning.

På bl.a entreprenad, båtar och arbetsredskap är det konstigt nog aldrig tveksamheter, fullt ös från sekund ett.:crash
 
Lustigt, när det gäller bilar och motorcyklar är det alltid prat om inkörning.

På bl.a entreprenad, båtar och arbetsredskap är det konstigt nog aldrig tveksamheter, fullt ös från sekund ett.:crash
Hade inte samtliga kommit överens redan om att fullt ös direkt gäller?
 
Och Ducati har krav på att man ska hålla sig under 6000 varv de första 100 milen för att garantin ska gälla, och därefter var det väl max 7000 varv ett tag osv... Sicken jäkla djungel:fakta

Oavsett alla teorier som finns och vilken som är "rätt" vore det ju inte så kul att få nedslag på garantinf för att man i.te följt tillverkarens anvisningar, om nu motorn skulle rasa... Vad jag förstått så loggar åtminstone Ducatin detta. Sen om det är snack eller inte vet inte jag.
 
Min R6 lämnade 114hk efter 5000mil, helt original, inkörd efter boken. Verkar inte skadat den iaf. . .
 
Nissan är väl känt för att deras dieselmotorer i små lastbilar / servicebilar brukar var slut efter 15000 mil ?
 
Hur kör profissionella racing-teaml in sina maskiner? De om några borde vara ute efter att få ut maximal prestanda och driftsäkerhet ur sina maskiner.

Det jag har fått lära mig om nybyggda eller nyrenoverade MotoGP-motorer - man kör in dem med en varierande men relativt låg belastning tills dess att vevhuskompressionen går ner. Att vevhuskompressionen går ner betyder att kolvringarna är täta och denna procedur brukar enligt uppgift ta 10-15 minuter i en bromsbänk. Sedan är motorn klar för race.

Hur mycket av detta som går att överföra till en gathoj går alltid att diskutera. Samtliga komponenter i en MotoGP-motor har sannolikt överjävligt noggranna toleranser och dessa delar behöver knappast "nötas in" någon längre tid för att prestera maximalt. Å andra sidan är de flesta moderna sporthojsmotorer inte långt bakom, de är ju att betrakta som precisionsbyggen jämfört med en vanlig personbilsmotor.

Jag vet att en känd turbotillverkare från norra Sverige gjorde en serie bromsbänkstester på en fyrtakts snöskotermotor fullt jämförbar med en modern sporthojsmotor. Deras slutsats stämde mycket väl överens med ovanstående om MotoGP-motorer. Den splitter nya motorns effekt ökade dramatiskt under de första minuterna i bromsbänken. Sedan presterade motorn exakt samma effekt i en serie bromsbänkskörningar, från att ha gått en mil till att ha gått långt över tusen mil. Att en modern fyrtaktsmotor inte skulle vara inkörd eller att den skulle "släppa" och helt plötsligt prestera bättre efter hundra mil är alltså rent skitsnack.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top