Att köra in sin nya hoj VS Hur Nissan själva kör in en GT-R

på slutet av 90 talet var jag på volvo personvagnar i gbg och kikade på deras processer och fick bland annat se hur bilen rullades av tillverkningsbandet o startades upp inför en körning i ett "provrum" och reagerade då på hur hårt motorn kördes på första starten,, så det stödjer väl teorin om att det kanske inte är så fel att låta motorn varva upp o belastas lite mer än enligt regelboken,

Och Ducati har krav på att man ska hålla sig under 6000 varv de första 100 milen för att garantin ska gälla, och därefter var det väl max 7000 varv ett tag osv... Sicken jäkla djungel:fakta

Oavsett alla teorier som finns och vilken som är "rätt" vore det ju inte så kul att få nedslag på garantinf för att man i.te följt tillverkarens anvisningar, om nu motorn skulle rasa... Vad jag förstått så loggar åtminstone Ducatin detta. Sen om det är snack eller inte vet inte jag.

Det här tyckte jag var intressant (om det stämmer). I så fall ser jag det som ett svepskäl till att komma billigt undan för tillverkaren.

Om det stämmer så vore det i så fall bättre om de spärrade hojen elektroniskt som bmw gör.att kunna friskriva sig bara för att kunden gasat lite extra med sin nya 1199:a låter magstarkt

Last edited:
Det här tyckte jag var intressant (om det stämmer). I så fall ser jag det som ett svepskäl till att komma billigt undan för tillverkaren.

Om det stämmer så vore det i så fall bättre om de spärrade hojen elektroniskt som bmw gör.att kunna friskriva sig bara för att kunden gasat lite extra med sin nya 1199:a låter magstarkt

Menar du att BMW spärrar motorn elektroniskt under inkörning och att när man kommit över ett visst miltal så låses högre varvtal upp automatiskt?

Skuttar in med mina iaktagelser.
Vet inte personligen vad jag tycker är rätt.

Men har besökt Ducatis fabrik i Bologna och de bygger motorn och kör den sedan i en dyno, typ komplett varvtalssvep för att kontrollera att allt är rätt. Därefter monteras den i chassi och MC färdigställs.
Monteringslinan slutar med att de rullar in hojjen på en dyno och kör fullt rakt igenom hela lådan ett par gånger för att sedan kontrollera avgas utsläppen och packa för leverans.

BMW 1000RR är preics som MrC spärrad elektroniskt när den är ny under inkörningsperioden, Vilket en verkstad sedan låser upp vid första service.

Vad som är rätt och fel är svårt. men så ser det ut iallfall! =)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing