Att köpa rätt säkerhetsutrustning...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
I början på nästa sessong tänkte jag ha mitt MC kort i handen... Men jag har redan nu börjat titta på priser när det gäller säkerhetsutrustning. Jag vill absolut inte snåla på utrustningen, men vill heller inte lägga 17 000:- på ett helställ.

Jag har hört att stövlar är väldigt viktigt, då fötterna innehåller många ben som är svåra att få rätt på om man skadar dem...

När det gäller hjälm så räcker det med en godkänd MC hjälm, då dom ändå bara skall hålla ett fall... Och att en för 2500:- är lika bra vid olycka som en för 4500.-

Skinställ kan man väll köpa begagnat överkomligt. Kommer vilja ha helställ då jag inte vill slarva med 2 delat, altså köra med jeans och sen skintoppen... Det skall vara helställ.

Handskar har jag sett för 3500:-, vilket käns lite väl tilltaget.. Räcker det inte med 6-800:- handskar med kevlarbelägg på knogarna?

Vad finns det mer... Visst ja, ryggskydd och skenor o grejjer... Det är ju bra grejjer där som gäller..
Men säg mig; Vad hamnar en enligt er godkänd helutrustning på`? Utgå från ett begagnat skinställ... Såhär ser mina kalkyleringar ut...

Hjälm: 2500:-
Handskar: 700.-
Stövlar: 2000.-
Beg. skinställ: 4000.-
Skydd: 2000.-

var det allt?

Tycker du är ganska rätt på det. Se till att stället har rätt skydd som sitter på rätt ställe. Snåla inte på handskarna. Händerna är också känsliga. Inte så roligt om sömmarna slits upp vid en vurpa. Hjälmen skall vara i någon fiber - inte formgjuten plast. Bra ryggskydd kan du hitta under 2000 kr. Säljs ofta, lätt, begagnade också.

BigKay skrev:

Handskar har jag sett för 3500:-, vilket käns lite väl tilltaget.. Räcker det inte med 6-800:- handskar med kevlarbelägg på knogarna?

Köp ett par dyrare med skydd i handflatorna eller av ett bättre material. Har själv vurpat i ca 30km/h och såg hur nötta mina 700kr hanskar vart i handflatorn. Tänkte på hur dom skulle se ut om det gått 100km/h :skrämd

Snåla inte på hjälmen!

Även om en godkänd hjälm kanske klarar ett fall bra så är hjälmens passform väldigt viktig för "hojupplevelsen"! Att köra med en oskön hjälm som har tendensen att blåsa av skallen i lite fart är inte kul! Far runt och prova lite hjälmar av olika fabrikat och kvalitéer så förstår du vad jag menar, iofs ska man helst provköra med hjälmen också för att vara riktigt säker att den funkar bra med din skalle och din hoj!

Håller med Honken.
Snåla inte på hjälmen. När de gäller hjälm så får man verkligen vad man betalar för.

Kan bli svårt att hitta begagnat skinnställ... Stället är det sista alla gamla knuttar säljer, när jag letade förra hösten hittade jag nästan inga begagnade ställ alls. Så hittar du ett som verkar bra, slå till!

Själv har jag ett delat ställ (IXS Bogo) och är väldigt nöjd med det. Det är ju upp till en själv att använda hela stället, känner du att du kanske fuskar med byxorna kommer du nog istället att fuska med hela stället en varm sommardag om du har helställ. Självdiciplin!

Ett annat tips är att låna grejer i början av bekanta, då lär man sig vad man vill satsa på och vilken nivå man vill ligga på.

Men lycka till med handlandet! Imponerande framförhållning! Glöm inte att kolla försäkringarna innan du köper en MC.

baronen skrev:
Håller med Honken.
Snåla inte på hjälmen. När de gäller hjälm så får man verkligen vad man betalar för.
Jag håller också med Honken men tror inte att det är någon stor skillnad mellan en fiberhjälm för 2 500 och en dito för 7 500 - förutsatt att den sitter som den skall. Men jag vet inte egentligen.

Edit: d:o ---> dito

Last edited:
Generellt gäller också följande:

Köp det du tycker är bekvämt.

Om du står och tittar på ett t.ex ett ryggskydd och den ena kostar 1.195 men inte är lika bekvämt som det som kostar 1.995, var då inte snål utan köp det som känns bekvämt. Annars finns som sagt risken att du inte använder det när det kanske skulle behövas.

Själv prövar jag alltid saker först och bestämmer mig för att jag ska ha den eller den och sedan tittar jag på prislappen. Fattig blir man i vilket fall... :-)

jag har krachat i alla möjliga sammanhang under en lång karriär på hoj :crash

alltifrån på gatversioner av high- / lowsiders och frontalkrock med bil till olika krachvarianter på banan

jag har kanat och slagit i både med och utan skinn/skydd så jag vet skilnaden :eek:

numera kör jag bara med det bästa vad gäller skyddsutrustning

och

jag lovar att man vid en krach får anledning att ångra om man inte hade bästa skydd som fanns att få tag i :fakta

Jag kommer nu från MC huset och har testat ett rött helställ utav fabrikatet "Speedy" srlk 50... Satt skitnajs, såg verkligen tufft ut... Nånting man kan posera i framför korvmojjarna. :D

Jag tycker dock att det var sjukt besvärligt att komma i och ur det.. Kanske blir 2 delat istället... ;)

Fråga; Vad är dyrast? 2 delat, eller helställ? Är det någon säkerhetsskilnad på ett 2delat motsvarande helställ i pris?

BigKay skrev:
LOL

Var påväg in hit för att klistra in detta stället därifrån :)

http://www.handelsboden.com/stall4.html

Nån skilnad på dom? Det du visar verkar jävligt slappt...

Jag har inte kollat på dom personligen men har handlat endel av dom under åren så förtaget är helt ok.

Skillnaden på ställen är väl att det ena är en sparkdräkt och det andra är delat.

Är det en såndär skulderbladspuck på domdär då? Det skall vara rätt viktigt va, rätt?

BigKay skrev:
Är det en såndär skulderbladspuck på domdär då? Det skall vara rätt viktigt va, rätt?

Arlen Ness har PoserPuckel på alla sina ställ. "Billiga" är de oxå. :)

Nån som kör med "skyddströja"?
bandit_protlow.jpg

OK för gat/ban-bruk lr är det bara för cross/enduro?

gthyni skrev:
Nån som kör med "skyddströja"?
bandit_protlow.jpg

OK för gat/ban-bruk lr är det bara för cross/enduro?

Mm.. Praktiskt att bara dra över sig en tröjja över dendär och köra med skydsbrallor..

Men duger endast en såndär skydströjja? Hur är det om man kasar i hög hastighet?

En fråga till här... Hur viktigt är det egentligen med en såndär skulderbladspuck?

BigKay skrev:
Mm.. Praktiskt att bara dra över sig en tröjja över dendär och köra med skydsbrallor..

Men duger endast en såndär skydströjja? Hur är det om man kasar i hög hastighet?

En fråga till här... Hur viktigt är det egentligen med en såndär skulderbladspuck?

Under skinnstället om man ska köra fort!
Axelpuck kan nog skydda nyckelbenet etc i skogen

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma