Att ha igång motorn några sekunder med oljelampan lysande, farligt?

Om oljan var så rälig att du behövde byta filter så hade jag bytt olja och filter igen utan att tveka.


_____________________________________
Säkert en hel del stavfel pga mina stora tummar med Tapatalk
 
Om oljan var så rälig att du behövde byta filter så hade jag bytt olja och filter igen utan att tveka.


_____________________________________
Säkert en hel del stavfel pga mina stora tummar med Tapatalk

Jag bytte oljan och filtret, hällde på lite OKQ8 SBK vid första oljebytet efter köpet, sen körde jag på den en stund, då var oljan redan smutsig. Sen bytte jag olja och filter igen (till motul 7100), nu har jag kört cirka 100 mil, och oljan har blivit lite (obs: lite) smutsig, så jag bytte till ett KN oljefilter som jag ändå inte tänkt använda (ska köra Amsoil filter), då jag tänkte att lite mer avlagringar har nog lösts upp.

Så oljan var inte så smutsig denna gång som jag råkade ge sken av, det var SBK:en som blev supersmutsig vid första oljebytet (och det var oljan som var i knarren innan första oljebytet som jag misstänkte var råolja), förlåt mig.
 
Last edited:
Kommer bli grymt rent med ett ytterligare filterbyte:tummenupp


Nån som minns Suzuki-lover?
 
Har du bilder på denna svartgråa smet? Var det metallavlagringar eller mer geggigt? Normalt tyder grå/vitaktig färg på fukt i oljan. Litegrann är inte onormalt och uppstår pga kondensation efter förvaring.

Dock löser man inte detta genom att byta filter, utan man byter oljan, alternativt låter det dunsta vid körning.

Det var mest svart kletig, jag tror det var den gamla oljan som var så mättad på slaggprodukter att den inte klarade att hålla dessa flytande. Inga metallspån, inte ens ett mikroskopiskt (nej jag mikroskoperade inte det) spån på oljepluggen.

- - - Updated - - -

Kommer bli grymt rent med ett ytterligare filterbyte:tummenupp


Nån som minns Suzuki-lover?

Oljan klarnade faktiskt lite. Trots vad jag förmodar är sarkasm från din sida :)
 
Ok. Oljan blir skitig - det är helt okej.
 
Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.

Den sedan länge insomnade tidningen Start & Speed gjorde en liknande test där man tömde ut oljan och sedan körde som vanligt med två av sjuttiotalets bilmotorer. Ford Taunus höll ungefär tio minuter. Volvo B20 höll ihop två veckor senare och då var man tvungen att avbryta testen för att tidningen skulle tryckas...
 
Den sedan länge insomnade tidningen Start & Speed gjorde en liknande test där man tömde ut oljan och sedan körde som vanligt med två av sjuttiotalets bilmotorer. Ford Taunus höll ungefär tio minuter. Volvo B20 höll ihop två veckor senare och då var man tvungen att avbryta testen för att tidningen skulle tryckas...

Jag hade som förstabil en gammal och grundligt risig 240 med B18, som drog en hel del olja. Och som gymnasiestudent hade man inte alltid råd att tanka och fylla på olja samtidigt, så det fick bli bensin, och sedan olja när motorn började skramla och skrapa så att det gjorde ont i själen att höra det. Det hjälpte ju inte att jag gjorde mitt bästa för att haihjäl bilen, utan att aktivt köra in i träd och sånt. Misslyckades faktiskt med det...
Bilen skänktes sedan till folkrace. Han som fick den var mäkta imponerad av hur lättstartad motorn va och hur bra den gick.
Undrar om dagens volvomotorer går att köra utan olja lika bra. :hihi
 
Den sedan länge insomnade tidningen Start & Speed gjorde en liknande test där man tömde ut oljan och sedan körde som vanligt med två av sjuttiotalets bilmotorer. Ford Taunus höll ungefär tio minuter. Volvo B20 höll ihop två veckor senare och då var man tvungen att avbryta testen för att tidningen skulle tryckas...

Den måste ha varit Slick50-behandlad. :spam
 
Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.
Var det inte någon härifrån SH som gjorde liknande med en VFR på Bomber Weekend (?) och det hela slutade med att de tröttnade på att vänta och tände eld på den istället?
 
Jag hade som förstabil en gammal och grundligt risig 240 med B18, som drog en hel del olja. Och som gymnasiestudent hade man inte alltid råd att tanka och fylla på olja samtidigt, så det fick bli bensin, och sedan olja när motorn började skramla och skrapa så att det gjorde ont i själen att höra det. Det hjälpte ju inte att jag gjorde mitt bästa för att haihjäl bilen, utan att aktivt köra in i träd och sånt. Misslyckades faktiskt med det...
Bilen skänktes sedan till folkrace. Han som fick den var mäkta imponerad av hur lättstartad motorn va och hur bra den gick.
Undrar om dagens volvomotorer går att köra utan olja lika bra. :hihi

En väns Volvo V50 DriveE Diesel har fått motorhaveri efter 20000mil.
Ramlagren efter ett par verkstäder lyssnat på den.
Och den har fått normal service med oljebyten och det inträffade med olja i motorn.
Så med tanke på att en B18 normalt var frisk efter 50000mil.
Så kan man ju gissa hur länge en modern Volvomotor klarar sig utan olja.
 
En väns Volvo V50 DriveE Diesel har fått motorhaveri efter 20000mil.
Ramlagren efter ett par verkstäder lyssnat på den.
Och den har fått normal service med oljebyten och det inträffade med olja i motorn.
Så med tanke på att en B18 normalt var frisk efter 50000mil.
Så kan man ju gissa hur länge en modern Volvomotor klarar sig utan olja.

Sååå, med andra ord ska jag inte låta några verkstäder lyssna på bilen för då rasar ramlagren? ����
S
 
Lägger2000032444.jpg till lite Biltema :) i tråden eftersom det är en olje tråd
 
Blev dubbelt
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top