Att ha igång motorn några sekunder med oljelampan lysande, farligt?

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Bytte oljefilter idag (endast filtret) och hällde sedan på ungefär så mycket olja som försvann då jag tog av det gamla filtret. När jag sedan startade hojen så lös oljelampan i typ 1 till 2 sekunder.Jag antar att det var för att oljan behövde fylla det nya filtret innan trycket gick upp. Kan detta ha skadat motorn?

Det var även så att hojen hamnade på sidan vid ett tillfälle, sedan när jag ställde den upp så lös oljelampan, jag slog av tändningen (hojen var inte igång, den stängde av sig när den hamnade på sidan) och väntade lite, sen när jag startade den så lös oljelampan i cirka 1-2 sekunder.

I vanliga fall slutar oljelampan lysa direkt när motorn startar.

Kan motorn ha hunnit ta skada, jag menar ens lite grann?

För att inte behövs starta ännu en tråd :) så frågar jag här vad ni tycker om Amsoil oljefilter, I tester som man kan hitta på internet så verkar de vara bäst.
 
Nej du hinner inte skada något på 2 sekunder, dock kan det vara god sed att efter du bytt olja eller filter på hojen på något vis hindra motorn från att starta medans du kör startmotorn tills oljelampan slocknar, skulle något blivit fel när du bytt (stopp i nya filtret eller megaläcka för du glömt nåt) så är det väldigt dumt om motorn går igång
 
Finns det någon anledning till att du enbart bytte filter?
 
just epic...:D

Den dogmatiske prästen är lite förvånad att vår nye professor på olja behöver ställa liknande frågor.

Precis som med oljekylen så finns det ingen risk för skada i detta fall. Däremot bör du kolla oljevolymen utifrån instruktionsbok, inte hur mycket du fick ut.

Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.
 
Last edited:
Som andra skrivit är det ingen fara.

Om man inte delat och rengjort motorn helt från olja så kommer det alltid finnas kvar oljefilm på de ställen det ska vara olja. Har man däremot en helt ren motor så kan de vara en bra ide att manuellt smörja på utsatta ställen innan man drar igång motorn.
 
Oroa dig inte så mycket, sluta fundera på om just din hoj är gjord av glas, ut och kör och njut av sommaren!!:tummenupp
 
just epic...:D

Den dogmatiske prästen är lite förvånad att vår nye professor på olja behöver ställa liknande frågor.

Precis som med oljekylen så finns det ingen risk för skada i detta fall. Däremot bör du kolla oljevolymen utifrån instruktionsbok, inte hur mycket du fick ut.

Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.

Allvarligt?! Du menar att det tog mellan 5 och 7 innan motorn skar helt utan olja? Det var sannerligen imponerande. :Bugar
Brorsan körde många många mil med sin gamla Amazon och oljelampan lysande. Det tyckte jag var skarpt.:banana
 
Här pratar vi generras!!!:fakta

lagren är slut och kanske kan den köras veckan ut om du mixar rapsolja och banan för att fylla ut de slitna lagren...:D

när oljelampan lyser så är det härdsmälta i motorn och du ska kliva av genast för att inte få strålning i pungen!:rodnar:rodnar

mvh
 
Kort framskärm gör att man bara behöver byta filter, inte olja:D
 
Flyttade tråden till allmänt snack, för mycket spam för att platsa i Teknikforumet.
 
Jag är också nyfiken på varför du bara bytte oljefiltret ? :va Vill du förklara för oss

Upptäckte mycket avlagringar i motorn när jag bytte kopplingen, svart/grått smet som kunde torkas bort med papper, vet inte hur länge förra ägaren kört på samma olja, alternativt var det råolja direkt från nån pipeline han stoppat i den. Jag antar att det finns liknande avlagringar på andra ställen i motorn. Så när jag bytte olja så blev nya oljan svart direkt då nya oljan förmodligen började lösa upp dessa gamla avlagringar. Så istället för att byta den fina motuloljan så bytte jag bara filtret, och oljan blev renare!
 
just epic...:D

Den dogmatiske prästen är lite förvånad att vår nye professor på olja behöver ställa liknande frågor.

Precis som med oljekylen så finns det ingen risk för skada i detta fall. Däremot bör du kolla oljevolymen utifrån instruktionsbok, inte hur mycket du fick ut.

Som en anekdot hade Claessons i Bromölla en tävling för många år sedan. Det tog en motor från en GSXR 1100, tömde den på alla vätskor. Startade den och satte full gas. Tävlingen var att gissa hur lång tid det tog innan den skar. Jag minns inte det exakta svaret men mellan 5-7 minuter tog det innan det blev tyst.

Tack för lovorden!

Jag är glad för alla mina nya vänner :)

Jag brukar försöka gå till botten med saker, även om jag inte är nån professor på så många områden (0 faktiskt, tar många år och publiceringar i vetenskapliga peer-reviewade tidsskrifter för att bli det).
 
Upptäckte mycket avlagringar i motorn när jag bytte kopplingen, svart/grått smet som kunde torkas bort med papper, vet inte hur länge förra ägaren kört på samma olja, alternativt var det råolja direkt från nån pipeline han stoppat i den. Jag antar att det finns liknande avlagringar på andra ställen i motorn. Så när jag bytte olja så blev nya oljan svart direkt då nya oljan förmodligen började lösa upp dessa gamla avlagringar. Så istället för att byta den fina motuloljan så bytte jag bara filtret, och oljan blev renare!

Har du bilder på denna svartgråa smet? Var det metallavlagringar eller mer geggigt? Normalt tyder grå/vitaktig färg på fukt i oljan. Litegrann är inte onormalt och uppstår pga kondensation efter förvaring.

Dock löser man inte detta genom att byta filter, utan man byter oljan, alternativt låter det dunsta vid körning.
 
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back
Top