Att ha igång motorn några sekunder med oljelampan lysande, farligt?

Kör själv med Hi-Flo filter. Från Addemoto.
Länkarna kan var av intresse
http://motorcycleinfo.calsci.com/FilterStudy.html
http://motorcycleinfo.calsci.com/Filters.html

Och det hjälper inte att ha ett bra filtermaterial. Om man sparat på filterytan.
Det jobbigaste idag är att många gör inte egna filter utan köper andras och får dem märkta med sitt eget namn.
Och billigaste anbudet vinner. Varje år.
Så ett årsgammalt test av ett filter kan vara av en helt annan produkt.
 
Kör själv med Hi-Flo filter. Från Addemoto.
Länkarna kan var av intresse
http://motorcycleinfo.calsci.com/FilterStudy.html
http://motorcycleinfo.calsci.com/Filters.html

Och det hjälper inte att ha ett bra filtermaterial. Om man sparat på filterytan.
Det jobbigaste idag är att många gör inte egna filter utan köper andras och får dem märkta med sitt eget namn.
Och billigaste anbudet vinner. Varje år.
Så ett årsgammalt test av ett filter kan vara av en helt annan produkt.

Jo jag vet att amsoil hade kunnat ha mer filter i filtret. Men efter att ha forskat om de här avancerade filtren (bosch, Mobil 1, purolator, amsoil) så kom jag fram till att amsoil var det som renade bäst och minst partiklar. De har även minst händelser av malfunktioner när man söker på internet. Både mobil-1 och purolator fanns en del klagomål på. Kan dock vara så att de säljer större mängder än amsoil (iaf mobil 1), och därav så blir det såklart fler missöden. Det var även så att det tillhandahålls av mc-land.no (de är enda återförsäljaren i norden av amsoil produkter vad jag kunde hitta)

Så jag byter isåfall filtret lite oftare, ifall det ger en renare olja.

Suzukilover var en skön glidare må jag säga. Jag är ärad om jag kan ge er en bråkdel av skratten han gav mig när jag kollade hans trådar :)
 
Jag förstår vad Suzukilover menar med linjeförskjutning. För en nybörjare som tänker efter och sätter ord på skeenden och fenomen och som inte fostrats av mc åkning sen innan tonåren (som jag och förmodligen många här har gjort) så är det lätt att slås med häpnad av de fysikaliska fenomen som händer i olika situationer när man färdas snabbt på ett tvåhjuligt fordon.

För många så är det en självklarhet att motorcykeln (och bilar och andra snabba fordon) "styvnar till" i linjen vid acceleration och deceleration, även om de inte ens tänker på det. Man är så van vid fenomenet att man skrattar åt nån som upplever det för första gången vid en ålder då man har tillräckligt med logiskt tänkande för att förstå vad som faktiskt sker fysikaliskt.

Sen kan det ju vara så att Suzukilover bara var ett troll också. Och att jag överanalyserar hans inlägg. Så mycket självinsikt har jag!
 
Sååå, med andra ord ska jag inte låta några verkstäder lyssna på bilen för då rasar ramlagren? ����
S

Nja, oväsendet kom vid Gävle på väg till Stockholm från sommarstugan i Hälsingland.
Hon körde hem bilen till Stockholm, den rullade ju.
Efter det har två verkstäder lyssnat på den och tippat på ramlagren.
 
Använder alltid K&N pga deras lösning med en 17mm's skalle.

Renar garanterat tillräckligt så länge man inte tänkt dricka oljan till kvällsmat.
 
Provade på en Volvo b20. Gav upp. Inte motorn. Men jag

skulle skrota min volvo 142 "isbil" som levt ett hårt liv på sjön... väl vid bilskroten så ville jag ju inte att snålturken som tog hutlöst betalt för att grejer skulle få ut en krona på min bil så vi tömde oljan satte fullgas... efter ca 5 min. så öppnade vi oljelocket och öste i massa grus och småsten... rasslade som satan men B20 tuffade på... till sist gav vi upp...:fakta

mvh
 
En väns Volvo V50 DriveE Diesel har fått motorhaveri efter 20000mil.
Ramlagren efter ett par verkstäder lyssnat på den.
Och den har fått normal service med oljebyten och det inträffade med olja i motorn.
Så med tanke på att en B18 normalt var frisk efter 50000mil.
Så kan man ju gissa hur länge en modern Volvomotor klarar sig utan olja.

Vet en kille som försökte köra på en översvämmad väg med en volvo v70 diesel nyare model... motorn skar kort därefter i vevlagren och staken tittade ut genom blocket...

mvh
 
Nja, oväsendet kom vid Gävle på väg till Stockholm från sommarstugan i Hälsingland.
Hon körde hem bilen till Stockholm, den rullade ju.
Efter det har två verkstäder lyssnat på den och tippat på ramlagren.

Förstod andemeningen i din text men kunde inte låta bli att peta lite. :tungan Det blir så tråkigt om man ska vara korrekt hela tiden och speciellt när man själv har en V50 diesel, iof en D5:a, men ändå.:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top