Att gå KY-utbildning...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Hallå alla... jag har blivit antagen till en KY-utbildning hos JENSEN Education i Stockholm och kursen heter "Web Application Developer". Jag kan ju en hel del sådant redan, men vill förfina kunskaperna och öka dom framförallt och även business-biten. Jag har inget på papper av vad jag kan tyvärr.

Utbildningen är 1.5 år varav 1 / 3 är LIA = Learning In Action hos ett företag.

Jag har ansökt, och varit på intervju som jag stod ut på... o fick alltså nyss beskedet att jag är antagen och det är nu upp till mig att bestämma mig om jag faktiskt vill gå utbildningen.

Har aldrig gått någon sådan här utbildning tidigare och undrar förstås lite om det är värt det att få det på print vad jag redan kan och utveckla mig mer samtidigt? Retorisk fråga kanske men ... vad kan jag förvänta mig?

Kommer det lida till markant större chans att söka jobb i framtiden o få det "jag vill ha" ? Alla syfte är ju att tjäna pengar och det känns ju som att "webb" är min grej... som jag kan tänka mig fortsätta med.

Massa frågor, obestämd osv... håll mig i handen? :)

Nä men vore kul o höra lite erfarenheter från er!

Last edited:
Intagen blir man hos kriminalvården till utbildningar blir man antagen.....

Jag tycker att utbildningen verkar som många andra KY utbildningar, ett lite mjäkigt mellanting som gör slutresultatet varken hackat eller malet. KY utbildning i svetsning eller liknanade är kanon men KY i något som är stort inom högskolan leder lätt till att de med någon examen därifrån konkurrerar ut dig direkt....
Business-biten omfattar ju 2p vilket lär motsvara 4 föreläsningar och lite läsning i en kompendie, i mina ögon knappast särskilt meriterande. Programmering är inte mitt område men det känns som där är väldigt många tekniker som tas upp under rätt få poäng. Är det verkligen meriterande att ha läst 3 KYpoäng PHP?

Om du har goda förkunskaper skulle jag plocka ihop ett gäng högskolekurser i programmering istället, där finns gott om distanskurser som går att mixa med klassrumstudier...

Jo håller faktiskt med dig... det känns väl lite som att jag får vad jag redan kan (80%?) på papper.

Min önskan är ju dock att få något på papper som kan kvalificera en till att få ett schyst jobb i framtiden som är det jag gillar o med god lönesätning osv...

Alternativt, fortsätta driva eget.... men med någon typ av papper på vad jag kan när jag går ut till företag. Som du märker så är jag osäker... då jag faktiskt har lite taskig erfarenhet hur det fungerar när man arbetar mot företag.

Så som du lägger upp det med poäng per del i utbildningen så verkar det ju lite lite... hmm

Jag gick två år KY utbildning, vart hyffsat nöjd med vad jag lärde mig men då stog jag på mig och tog många initiativ själv.
Det va alltså ett slappt och ostrukturerat upplägg.
LIA är bra, man kommer ut och knyter kontakter som kan leda till jobb om man visar framfötterna.
KY utbildningar SKALL leda till jobb för medparten av eleverna, annars får inte skolan driva vidare utbildningen. Kan hända att den du kollar på är nystartad, då går det inte att avgöra helt, men en förutsättning att skolan ens fått grönt ljus är att det saknas folk i branchen.
Dock är jag lite skeptisk till att det kollas så väldigt noga, KY skolor ploppar upp som svampar och det finns nog tyvärr en del kortsiktiga lycksökare enligt min uppfattning, skolorna är ju privata och vinstdrivande.

Du vill lära dig lite mer, det gör du nog, och du vill ha det på papper, det får du,
men är det pappret värt nått i din branch?
I min är det värt mkt då jag gick enda skolan i skandinavien men starka band till bilindustrin etc.
Något tveksam, kolla upp noga och lita på magkänslan.

Känner du att du kan 80% av det redan samtidigt som utbildningen är klassrumsbasserad med obligatorisk närvaro hade åtminstone jag fått gråa hår rätt snart.....

Mitt råd blir att plocka ihop kurser från svenska universitet. Fördelen är flexibiliteten att du kan "tenta av" de kunskaper du har. Många distansutbildningar anmäler du dig till och dagen efter kan du skriva tentan online. (jag tentade 55Hp på en vecka på det viset)

Anmäl dig redan nu till sommarkurser online från mittuniversitetet. Du kan lätt ta 15Hp under sommaren genom lite slöstudier när det regnar....
http://www.miun.se/Mittuniversitete...ldningar-i-katalogen/?kurser=1&sommarkurser=1

Känner du att du kan 80% av det redan samtidigt som utbildningen är klassrumsbasserad med obligatorisk närvaro hade åtminstone jag fått gråa hår rätt snart.....

Mitt råd blir att plocka ihop kurser från svenska universitet. Fördelen är flexibiliteten att du kan "tenta av" de kunskaper du har. Många distansutbildningar anmäler du dig till och dagen efter kan du skriva tentan online. (jag tentade 55Hp på en vecka på det viset)

Anmäl dig redan nu till sommarkurser online från mittuniversitetet. Du kan lätt ta 15Hp under sommaren genom lite slöstudier när det regnar....
http://www.miun.se/Mittuniversitete...ldningar-i-katalogen/?kurser=1&sommarkurser=1
Distans är bra. Att interagera med andra och diskutera fram alternativa lösningar är stimulerande på många sätt. Samt kontakterna man kan få av att träffa mycket folk gör ju att distans går bort för min del faktiskt.

Dock gillar jag faktumet att distansplugga rörande ämnen jag redan kan. Tyvärr på din länk fanns inget om PHP.

Jag har dock nyligen för några veckor sedan för "skojs" skull gått en PHP-kurs där jag fick ett intyg på att jag kan PHP mycket väl.

Många distansutbildningar anmäler du dig till och dagen efter kan du skriva tentan online. (jag tentade 55Hp på en vecka på det viset)

Låter rätt soft.
Har också haft tankar på att tenta av lite nödvändigt joxx så man får de på papper.
Kan man teoretiskt tenta av alla kurser dagen efter? Ifall man vill?

Jag gick två år KY utbildning, vart hyffsat nöjd med vad jag lärde mig men då stog jag på mig och tog många initiativ själv.
Det va alltså ett slappt och ostrukturerat upplägg.
LIA är bra, man kommer ut och knyter kontakter som kan leda till jobb om man visar framfötterna.
KY utbildningar SKALL leda till jobb för medparten av eleverna, annars får inte skolan driva vidare utbildningen. Kan hända att den du kollar på är nystartad, då går det inte att avgöra helt, men en förutsättning att skolan ens fått grönt ljus är att det saknas folk i branchen.
Dock är jag lite skeptisk till att det kollas så väldigt noga, KY skolor ploppar upp som svampar och det finns nog tyvärr en del kortsiktiga lycksökare enligt min uppfattning, skolorna är ju privata och vinstdrivande.

Du vill lära dig lite mer, det gör du nog, och du vill ha det på papper, det får du,
men är det pappret värt nått i din branch?
I min är det värt mkt då jag gick enda skolan i skandinavien men starka band till bilindustrin etc.
Något tveksam, kolla upp noga och lita på magkänslan.
JENSEN har funnits rätt länge och vid intervjun fick jag reda på en del god statistik från deras verksamhet och allting känns bra och seriöst iaf.

Och som du säger så syftet med KY är ju jobb och 9/10 fall har JENSEN lyckats ge sina elever jobb. Inte fel.

Och jag kommer ju även vara sådan som kommer ställa krav på utbildningen när jag är där. Så pass mycket säkerhet har jag i mig själv, och även min förväntan är något jag kommer ställa lite som ett krav hos dom att uppfylla... Så blir det slappt något gång kommer jag be om ändring helt enkelt. Mitt syfte med KY i sig är ju att ta mig till nästa steg i karriären.

Vad jag dock kanske inser är väl att samtidigt som denna KY-utbildning "Web Application Developer" passar väldigt bra... så vill jag samtidigt... kanske ha en än mer avancerad utbildning som sträcker sig längre o ger mer "poäng" då som Boris nämner. Det vore ju tråkigt om man går utbildningen och sedan att företag anser att "du har lite lite poäng i det där o det där".

Låter rätt soft.
Har också haft tankar på att tenta av lite nödvändigt joxx så man får de på papper.
Kan man teoretiskt tenta av alla kurser dagen efter? Ifall man vill?

Inte riktigt alla men de absolut flesta distansutbildningar är bara att anmäla sig till och därefter skriva tenta/göra inlämningsuppgifter eller hur man nu examineras. Det är vanligt bland studenter som kör en tenta och behöver snabba poäng för att inte mista CSN, då anmäler man sig till "lär dig slå på datorn och skriva med kursiv stil i word" och tar 7,5 HP på 2h....

Inte riktigt alla men de absolut flesta distansutbildningar är bara att anmäla sig till och därefter skriva tenta/göra inlämningsuppgifter eller hur man nu examineras. Det är vanligt bland studenter som kör en tenta och behöver snabba poäng för att inte mista CSN, då anmäler man sig till "lär dig slå på datorn och skriva med kursiv stil i word" och tar 7,5 HP på 2h....

Hehe ok det har väl sin förklaring fast jag har inget behov att "poäng" på det sättet utan det vore isf för ta t ex för 2-3 kurser så vid nästa lönsnack kan jag säga att jojo nu kan jag minsann detta jag vill ha mer betalt och jobba mer inom detta. Ka-sching!

Sorry för thread-jacking...

deras sommarkurser såg mest ut att innefatta förberedelser inför tekniskt basår.

hur menar du med att "dagen efter kan du skriva tentan online"? dagen efter kursen startar? dagen efter anmälning?

deras sommarkurser såg mest ut att innefatta förberedelser inför tekniskt basår.

hur menar du med att "dagen efter kan du skriva tentan online"? dagen efter kursen startar? dagen efter anmälning?

Hur tänkte du nu? De erbjuder ju allt från arkivvetenskap på avancerad nivå till Java III och Nutrition, det visste jag inte man läste på teknisk basår...:va

Du anmäler dig online och när skolan skickat dig inloggningsuppgifter och registrerat dig på kursen är det bara att logga in och göra examinationsuppgiften....

Hur tänkte du nu? De erbjuder ju allt från arkivvetenskap på avancerad nivå till Java III och Nutrition, det visste jag inte man läste på teknisk basår...:va

Du anmäler dig online och när skolan skickat dig inloggningsuppgifter och registrerat dig på kursen är det bara att logga in och göra examinationsuppgiften....

jag såg inte att du redan hade länkat till sommarkurserna, jag trodde det var hela deras utbud som visades, därför sökte jag på sommar på deras sida och råkade komma till en annan lista :rodnar

hmmm det låter inte helt fel, då har jag något att göra i sommar trots min arbetslöshet.

Det där med att ändå kunna tenta av är ju inte fel. Finns många småutbildningar som sagt som jag definitivt kan tenta av direkt.

Frågan är ju dock om det är värt något i med att man bara snabbt tentar av det? Dessa småutbildningar känns ju bara som steg in i större utbildningar som man inte tentar av.

Ett företag lär ju inte riktigt se dessa småutbildningar som en "kvalite"... menar... sööker jag jobb som webutvecklare så behövs ju knappast en kurs i dataanvändande 7.5p.

Gå dataingenjörsutbildning på 180p istället då. Den är ju på 3 år bara. Lär ju vara aningen mer slagkraftigt än någon av dom tidigare alternativen.

Det där med att ändå kunna tenta av är ju inte fel. Finns många småutbildningar som sagt som jag definitivt kan tenta av direkt.

Frågan är ju dock om det är värt något i med att man bara snabbt tentar av det? Dessa småutbildningar känns ju bara som steg in i större utbildningar som man inte tentar av.

Ett företag lär ju inte riktigt se dessa småutbildningar som en "kvalite"... menar... sööker jag jobb som webutvecklare så behövs ju knappast en kurs i dataanvändande 7.5p.

Givetvis måste du även ta kurser som inte bara är att tenta av och det är ju ingen verklig merit om du söker ett IT job att ha läst datoranvändande 7,5 Hp. Poängen jag försökte göra är att du kan läsa fristående kurser inom det område du vill jobba och du behöver inte lägga 5 års studier till en systemvetarexamen för att få en utbildning som smäller 100ggr högre än 3 terminer KY. Jag är av uppfattningen att du med 3 terminer disciplinerade studier och smarta kursval kan få ett papper på dina kunskaper som är betydligt mer meriterande än KY utbildningen....

Men låt säga att du kan lite java men vill jobba med javautveckling:
Då tentar du Java I och ev Java II på en vecka. Sen läser du JAVA III och Java för mobila applikationer I+II. Det är gjort på en termin och du kan mer Java än de flesta systemvetare.....

Fasen asså... allt som står här:
http://www.jenseneducation.se/yrkeshogskola/Vara-utbildningar/Web-Application-Developer/

... det kan jag... nema problemas. Känns väldigt tunt i beskrivningen då jag fick känslan vid intervjun att det är mer i programmet än vad som beskrivits.

Givetvis måste du även ta kurser som inte bara är att tenta av och det är ju ingen verklig merit om du söker ett IT job att ha läst datoranvändande 7,5 Hp. Poängen jag försökte göra är att du kan läsa fristående kurser inom det område du vill jobba och du behöver inte lägga 5 års studier till en systemvetarexamen för att få en utbildning som smäller 100ggr högre än 3 terminer KY. Jag är av uppfattningen att du med 3 terminer disciplinerade studier och smarta kursval kan få ett papper på dina kunskaper som är betydligt mer meriterande än KY utbildningen....

Men låt säga att du kan lite java men vill jobba med javautveckling:
Då tentar du Java I och ev Java II på en vecka. Sen läser du JAVA III och Java för mobila applikationer I+II. Det är gjort på en termin och du kan mer Java än de flesta systemvetare.....
Som du säger... så gäller ju även att VETA vad man vill! Där är det nog inte helt 100... jag vet faktiskt inte vad jag vill, eller kanske mer snarare vad jag BÖR välja för vidareutbidlning inom. Vad vore det naturliga nästa steget i med att jag faktiskt kan webutveckling rätt väl redan och mina meriter bör kunna stödja det. Så ett väl skrivet CV bör kunna göra att jag kan hoppa KY-utbildningen.... eller hur?

Det här känns ju lite som valet från högstadiet till gymnasium... inte lätt o bestämma ens "framtid".

I med att jag inte tyvärr har någon direkt supererfarenhet med företag med kanske ett större antal programmerare i olika bås, så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Är det kanske någon här som jobbar på det sättet redan och kan gissa sig fram till vad jag är för filur o vad för val jag bör göra för att gå vidare i karriären?

Jag kan ju fortsätta göra eget... har ju lyckats i 10 år snart. Men vore kul med en samarbetspartner eller 4.. :)

Last edited:
Som du säger... så gäller ju även att VETA vad man vill! Där är det nog inte helt 100... jag vet faktiskt inte vad jag vill, eller kanske mer snarare vad jag BÖR välja för vidareutbidlning inom. Vad vore det naturliga nästa steget i med att jag faktiskt kan webutveckling rätt väl redan och mina meriter bör kunna stödja det. Så ett väl skrivet CV bör kunna göra att jag kan hoppa KY-utbildningen.... eller hur?

Anställningar inom IT branchen är inte min grej men jag resonerar lite som att tittar man på KY utbildningens kursöversikt så känns det väldigt brett men det är inte djupare än att en intresserad amatör klarar av det.

De 3 som jag tolkar som kärndelarna:
Klienttekniker 8 p
Servertekniker 8 p
Kommunikationsmetoder 5 p

Är säkert bra men bör kunna ersättas med 30hp från valfritt universitet dvs en termins studier. Då har du 2 terminer till att göra något vettigare än att skaffa papper på att du kan lite PS och designa websidor för synskadade...

Men detta är hur jag resonerar och jag skall bli läkare inte Javaprogrammerare....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg