Att donera organ eller inte!

Här är en till som har skrivit upp sig :tummenupp

Visa länken för polaren. Då sa han va ska jag göra det för?!
Funderar allvarligt på att säga upp kontakten med han för jag visste inte att han var så :kocko

Flamma77 skrev:
Dock anser jag att när man hanterar en död kropp, oavsett om det är någons älskade Fido eller farfar, att man dissekerar så att anhöriga inte skulle bli upprörda om de skulle bevittna hanteringen.
Jag skulle aldrig vilja att några anhöriga bevittnar det hela, i så fall blir det en helt annan sak. Men de bör ju ha förtroende för vem det nu är som tar hand om kroppen, och kunna lita på att den behandlas respektfull.

Nu har jag också anmält mig som organdonator för tranplantationer.

Det är busenkelt på www.livsviktigt.se

Jag lämnar också blod regelbundet. Det är en god gärning, man blir pigg och får en hälsocheck "på köpet" var gång!
Man kan enkelt anmäla sig på www.geblod.nu

Några av er är rädda för att läkarstudenter skulle behandla er lik illa(min polares systers brorsa har berättat att....). Det går inte att donera kroppen till sådan vetenskap via nätet(livsviktigt.se).

Om man donerar sin kropp till vetenskapen så kallas det Helkroppsdonation och det är lite krångligare att göra en sån.

Hittade detta på livsviktigt.se:

Kan hela kroppen användas för forskning och undervisning?

Detta regleras av obduktionslagen (1995:832).
Den som vill donera sin kropp till medicinsk undervisning och forskning skall ta kontakt med anatomiska institutionen på närmaste medicinska högskola. Man får ett särskilt kort som anger att man donerat sin kropp. Om man gjort detta skall man på donationskort för transplantation eller till Donationsregistret ange att man inte donerar organ eller vävnader för transplantation eller annat medicinskt ändamål.
Kroppar som donerats på detta sätt används i första hand i den medicinska undervisningen.

Vad menas med annat medicinskt ändamål?

Med annat medicinskt ändamål menas i första hand medicinska forskningsprojekt som godkänts av en etisk kommitté. Sådana forskningsprojekt kan handla om att ta tillvara vävnads-, blod- och cellprover för att till exempel få fram bättre behandlingsmetoder inom diabetes*vården.

nu har jag oxå anmält mig, känndes lite tungt med tanke på att man är medveten om att risken att man dör i en MC olycka är ganska överhängande.

Jag vill dock endast transplantera för medecinskt syfte, inte för undervisning, vill inte att nån ska hållas å leka med mina grejor...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!