Att donera organ eller inte!

URRninja skrev:
Och det gör dom som fan. Känner flera läkarstuderande som berättat historier om vad som försiggår i dissektionssalarna. Urk, skulle aldrig donera till vetenskapen.

Jag blir förvånad och inte så lite illa berörd. :(

Galghumoristiska kommentarer är väl en sak, för alla inser att man själv kommer att ligga död en vacker dag. Men det SKA vara skillnad på dissektion och likskändning!

Last edited:
Ugluk skrev:
Att viss galghumor förekommer tvivlar jag inte alls på. Det är nog ett nödvändigt sätt att hantera en ganska onaturlig situation.

Jag tror inte att det är ett nödvändigt sätt, kanske naturligt men inte nödvändigt. Så länge inte medicinska fakulteterna kraftfullt sätter stopp för det respektlösa sätt studenterna behandlar kropparna så kan dom glömma att sätta kniven i min..

URRninja skrev:
Jag tror inte att det är ett nödvändigt sätt, kanske naturligt men inte nödvändigt. Så länge inte medicinska fakulteterna kraftfullt sätter stopp för det respektlösa sätt studenterna behandlar kropparna så kan dom glömma att sätta kniven i min..

Det borde de nog göra, för det anses vara ont om dissektionsmaterial?

Flamma77 skrev:
Jag blir förvånad och inte så lite illa berörd. :(

Galghumoristiska kommentarer är väl en sak, för alla inser att man själv kommer att ligga död en vacker dag. Men det SKA vara skillnad på dissektion och likskändning!
Men hur skulle kirurgerna kunna rädda livet på folk om de inte får öva först?

Låt oss säga att man mot all förmodan skulle ha medvetandet kvar efter döden och att man även kunde observera sin egen dissektion. Skulle man inte ha sin humor kvar även om man vore död? För mig så är det klart att de får dra några skämt om det underlättar för situationen. Det är nog till och med enda sättet för vissa att klara av det hela i början innan de vant sig rent känslomässigt.

Likskändning innebär dock som jag ser det inte att den bortgångne i sig skändas, utan att minnet av denne skändas. Jag kan inte se varför de som känner mig skulle behöva beröras negativt bara för att några läkarstudenter skurit i mig. De skulle snarare minnas mig som den jag var.

Varför kan man inte göra en profil som tala om vem som kan får organen, tänk om dom räddar livet på någon jag hatar med mina organ?. Då skulle jag ju vända mig i graven!. :skrämd

berggren_martin skrev:
Låt oss säga att man mot all förmodan skulle ha medvetandet kvar efter döden och att man även kunde observera sin egen dissektion. Skulle man inte ha sin humor kvar även om man vore död? För mig så är det klart att de får dra några skämt om det underlättar för situationen. Det är nog till och med enda sättet för vissa att klara av det hela i början innan de vant sig rent känslomässigt.

Det handlar inte om att dra några skämt, det handlar om att jaga varandra med nåns lever eller lägga en hjärna i någons väska. Inte så kul kan jag tycka.

gladh skrev:
Efter att hört hur det går till på anatomilektionerna på läkarlinjen så är det inget svårt val att undandra sina sista lämningar från forskningen.

gladh

Been there, done that.....
Om ni bara visste! :död

Galghumor åsido, åtminstone när jag gjorde det så behandlades kropparna med mycket stor respekt av både studenter och institution. Nåja, så mycket respekt som det kan bli när ska man plockas isär i minsta anatomisk detalj, men ändå. Ingen jagade någon med kroppsdelar. Fast visst förekom en del sjuka skämt. Men försök själva behålla förståndet på något annat sätt om ni tillbringar 3 förmiddagar i veckan under 12 veckor inlåsta med 8 sakta krympande lik.

Jag har inte heller kryssat ja i rutan för donation till forskning, by the way...

URRninja skrev:
det handlar om att jaga varandra med nåns lever eller lägga en hjärna i någons väska
Det är naturligtvis inte acceptabelt, men tror du inte att mycket bara är skrönor?

berggren_martin skrev:
Det är naturligtvis inte acceptabelt, men tror du inte att mycket bara är skrönor?

Jodå, mycket är såklart skrönor. Fast just de två grejerna jag nämnde är det inte dock..

Men det är klart att det behövs kroppar att dissekera. Jag säger som Ugluk, jag kanske ändrar mig när jag blir äldre och klokare.

Hightuned skrev:
Varför kan man inte göra en profil som tala om vem som kan får organen, tänk om dom räddar livet på någon jag hatar med mina organ?. Då skulle jag ju vända mig i graven!. :skrämd

Har funderat på precis samma sak själv. Vill ju inte gärna att något pedo skall ta min lever...
Men jag är i alla fall anmäld sedan ett halvår tillbaka. Hoppas dock att ingen annan skall få nytta av mina (inre :)) organ på ett tag framöver...

Chrille skrev:
Nu har jag anmält mig. Och jag är ganska säker på att jag har anmält mig för flera år sen.... och så Tobiasregistret.

Fan, snart kommer dom precis som i Monty Python....

När reggade du dig på Tobiasregistret?
Försökte regga mig på för ett par år sen, då tog dom inte emot fler donatorer sa dom..

URRninja skrev:
Jodå, mycket är såklart skrönor. Fast just de två grejerna jag nämnde är det inte dock..

Men det är klart att det behövs kroppar att dissekera. Jag säger som Ugluk, jag kanske ändrar mig när jag blir äldre och klokare.

SUPER INTIATIV...(jag vet att det är felstavat, tror jag iaf)

Jag har själv skrivit på donationskort för länge sedan men även att lämnar jag mig till forskningen.(om det skulle behövas)

Jag har dödsfobi vilket jag inte hymlar med, men jag vet även en del vänner till mig som tack vare donationskorten, och folks beredskap över det otänkbara, i dag lever vidare.
Genom dem har jag fått en annan syn på den overklighet som vi alla lever i.
DÖDEN är något vi alla kommer drabbas av men ingen vill /vågar ta och tala om den. Det är ju faktist år 2004 och Döden är fortfarande tabu, och ödes mättat.
Men vi vet alla att en dag kommer vi möta det oundvikliga, men hur vi gör det är kanske upp till oss själva!

OT:Jag har alltid sagt "FOREVER YOUNG" men att jag ska bli ett spöke när jag blir stor.
Jag tror även på själavandring men att det är de som tar ansvaret för min kropp när den tar det sista andetaget som får en del av min själ, stackars läkare, jag är inte den snällaste pattienten;)

strange

URRninja skrev:
byggde ställning utanför karolinskas patolog för ca 5 år sen.Inga fina minnen direkt kan jag säga.En 9:årig kille hade drunknat på älvsjöbadet kvällen före,han hade blåa tår o hela kitet.Fy fan va ruggit de va.Hoppas mina barn får leva långa liv o va friska.

Surfat in på sidan sedan man sett reklamen på tv på siståne men fyllde dock inte än,.. tveksam till det hela och inte 'hunnit' ta ställning så att säga.

Bra att ni uppmärksammar dock så att de som inte visste om detta kan fylla i, www.geblod.nu är ju en address värt ett besök också för de icke nålrädda.

rainman skrev:
När reggade du dig på Tobiasregistret?
Försökte regga mig på för ett par år sen, då tog dom inte emot fler donatorer sa dom..

Ja Tobiasregistret är väl gammalt påfund? De har väl ny grej nu, läste nåt om det på geblod.nu förut, sök påforumet du lär hitta.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!