Att donera organ eller inte!

berggren_martin skrev:
Jag har tänkt anmäla mig, men det har aldrig blivit av. För mig får de gärna skära och leka på bäst de vill (jag är ju död så det lär inte göra ont). Kan man få de där blanketterna från soc hemskickade tro?
Du klickar bara på länken i första inlägget, tar 30 sekunder att fylla i

Bra!!!

Naturligtvis kan nån stackare få mina rester. Hoppas bara att det inte är så många här som blir aktuella som "reservdelar".

Fan, detta var det bästa initiativet på länge.

Har ni sett pytonfilmen "meaning of life"? Man får väl hoppas de inte kommer och hämtar organen på det sättet iaf ;)

Just nu har jag inställningen att inte donera mina organ.
Jag skulle inte heller vilja ta emot. Fast när man väl ligger där så tackar man nog inte nej men det skulle ändå så kännas fel.

Jag tror på att allt har en själ. Om jag då ger bort mitt hjärta när jag dör och det sätts i en annan kropp. får min själ lugn då?
Det finns historier om folk som har tagit emot organ. till exempel ett hjärta och efter detta fåt egenskaper av den för ägaren av hjärtat.
Som monstret i Frankenstein.

Troende Nej! mera grubbalare och man vill väl vara på den säkra sidan.

OT: Jag tror på reinkarnation också!

Last edited:
Fixat och klart.
Dock ej för forskningens ändamål, bara för transplantation.

Tacke it away, will ya.

gladh

LiCrO skrev:
Just nu har jag inställningen att inte donera mina organ.
Jag skulle inte heller vilja ta emot. Fast när man väl ligger där så tackar man nog inte nej men det skulle ändå så kännas fel.

Jag tror på att allt har en själ. Om jag då ger bort mitt hjärta när jag dör och det sätts i en annan kropp. får min själ lugn då?
Det finns historier om folk som har tagit emot organ. till exempel ett hjärta och efter detta fåt egenskaper av den för ägaren av hjärtat.
Som monstret i Frankenstein.

Troende Nej! mera grubbalare och man vill väl vara på den säkra sidan.

OT: Jag tror på rekanisering också!

Jag tror nog inte att din själ tycker det är jobbigare om ditt hjärta kan hjälpa någon annan än om det bara ruttnar. Om din själ nu fortsätter existera även när din kropp är död, varför skulle den ha nånting med dina organ att göra?

Och historierna är ju just historier, det har inte hänt i verkligeten. Du vet att Mary Shelley´s Frankenstein är på låtsas va?

Psst, det heter reinkarnation, inte rekanisering.

URRninja skrev:
Jag tror nog inte att din själ tycker det är jobbigare om ditt hjärta kan hjälpa någon annan än om det bara ruttnar. Om din själ nu fortsätter existera även när din kropp är död, varför skulle den ha nånting med dina organ att göra?
Det kanske är menigen att vi ska dö då vi dör om vi då låter organet leva vidare så. få vi kanske inte frid eller stör naturensbalans
URRninja skrev:
Och historierna är ju just historier, det har inte hänt i verkligeten. Du vet att Mary Shelley´s Frankenstein är på låtsas va?
Ja! jag vet att det är på låtsas. Men jag tror att det funkar så.

URRninja skrev:
Psst, det heter reinkarnation, inte rekanisering.
Ändrat
:tummenupp

LiCrO skrev:
Det kanske är menigen att vi ska dö då vi dör om vi då låter organet leva vidare så. få vi kanske inte frid eller stör naturensbalans

Kanske. Men det tror jag inte. Det kanske är meningen att ditt organ ska rädda livet på en annan människa och om man låter den personen dö får man kanske inte frid eller stör naturens balans.

Alla får bli saliga på sin tro. Gillar bara bättre om det är en tro som hjälper andra.

URRninja skrev:
Tror du verkligen att du skulle tveka om det skulle innebära din död att neka?
Jag ger definitivt svar när jag är i den situationen. Jag lider å andra sidan inte av dödsskräck. Det torde ju vara samma ställe som innan jag föddes, och hur hemskt var det att inte vara född?
Nånting kommer jag att dö av, det är det enda jag vet säkert.

URRninja skrev:
Förresten det där med ohygieniskt, vad det inte du som grävde i en massa ruttnande djur hela dagarna..? :D

Eller kanske just därför? :hihi Jag sa ju att det inte var logiskt... :confused:

Så, ingen gillar ju en egoist, då får man inga vänner (i himlen?) så det är nog bäst och donera. Kortet i plånboken började bli lite slitet så det här var ju smutt :)

Delad glädje är dubbel glädje som Soppatorsken brukar säga när han släppt sig i TVsoffan :mad:

Flamma77 skrev:
Jag lider å andra sidan inte av dödsskräck. Det torde ju vara samma ställe som innan jag föddes, och hur hemskt var det att inte vara född?

Good point där :tummenupp

Tror jag var anmäld innan men jag var inte säker. Kanonbra och enkelt sätt att anmäla sig.
Den blå papperslappen är i det närmaste oläslig, men alla anhöriga är redan informerade sedan länge att det är donation som gäller.
Enbart för transplantation dock, gillar inte riktigt idén att läkarstudenter ska göra sig lustiga över mitt slitna kadaver.. :död

Tjejen och jag har anmält oss nu...tidernas bästa länk enligt mig :)

Ugluk skrev:
Enbart för transplantation dock, gillar inte riktigt idén att läkarstudenter ska göra sig lustiga över mitt slitna kadaver.. :död

Jag förstår din synpunkt! Mycket väl...

Men om man donerar så gör man mer nytta som dissektionsobjekt, eftersom kroppen GARANTERAT kommer att användas! Då bidrar man till utbildningen av nya läkare som förhoppningsvis kommer att rädda ett eller annat liv.

Jag har för mig att jag på lappen som skickades ut för många herrans år sedan valde att donera till forskning men inte transplantation. :va

Sedan har jag mycket svårt att tänka mig att studenterna gör sig speciellt lustiga över en död kropp, av både känslomassiga och etiska skäl.

Last edited:
Ugluk skrev:

Efter att hört hur det går till på anatomilektionerna på läkarlinjen så är det inget svårt val att undandra sina sista lämningar från forskningen.

gladh

Ugluk skrev:

Och det gör dom som fan. Känner flera läkarstuderande som berättat historier om vad som försiggår i dissektionssalarna. Urk, skulle aldrig donera till vetenskapen.

Att viss galghumor förekommer tvivlar jag inte alls på. Det är nog ett nödvändigt sätt att hantera en ganska onaturlig situation. Med tiden kanske jag ändrar mig på den här punkten, men tillsvidare är det bara transplantation som gäller.
Fast jag vet ju förstås att det även är nödvändigt med kroppar för utbildning och forskning.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla