Att donera organ eller inte!

Vastrix skrev:
Har funderat på precis samma sak själv. Vill ju inte gärna att något pedo skall ta min lever...
Men jag är i alla fall anmäld sedan ett halvår tillbaka. Hoppas dock att ingen annan skall få nytta av mina (inre :)) organ på ett tag framöver...
Om du skulle se någon okänd människa ramla i älven och uppenbarligen inte kunna simma, skulle du då stanna upp och tänka: "Nä, det är kanske bäst jag inte gör nåt, tänk om det är en pedofil man räddar"?

Bra tråd. Själv har man varit anmäld som full donator i både i första omgången (95 någon gång) samt i deras nya register.

Jag tycker det är självklart att man ställer upp om man förväntar sig att någon annan ska ställa upp när man själv behöver.

//H

Okej... då är det jag som säger motsatsen här, att jag inte tänker donera mina organ vilket jag anmält. Är väl lite egoistisk skulle jag tro, men mina organ ska följa med i graven, eller vart jag åker...

Sorry....

Marsipulami skrev:
Okej... då är det jag som säger motsatsen här, att jag inte tänker donera mina organ vilket jag anmält. Är väl lite egoistisk skulle jag tro, men mina organ ska följa med i graven, eller vart jag åker...

Sorry....
Ja det väljer man ju själv, men varför vara egoistisk? religon och annat måhända men tanken på att kunna hjäpa medmänniskor räcker för mig, valet är ditt eget.

Marsipulami skrev:

Sorry....

Hmmm det är väl okej...
Men kanske kan ha en lapp i fickan där du talar om att du inte vill ha andras organ om du skulle behöva det!
:3freak

Var förövrigt inte 100% allvalig i detta uttalande!

GSXR1100R skrev:
Ja det väljer man ju själv, men varför vara egoistisk? religon och annat måhända men tanken på att kunna hjäpa medmänniskor räcker för mig, valet är ditt eget.
Det vore ju synd om ingen fick använda dina prima knän?

Tyvärr så har jag ingen vettig förklaring direkt, vilket jag inte heller skulle ha OM jag valt att donera. Jag vill bara inte att någon ska såga i mig när jag väl ligger där.

Tyvär jag har en annan filosofi av livet, vilket vi inte ska gå in på här, så det är nog av den anledningen som jag valt att inte donera.

Men jag ska vara ärlig, jag kan ju ändra mig allt eftersom åren går ju :)

Marsipulami skrev:
Tyvärr så har jag ingen vettig förklaring direkt, vilket jag inte heller skulle ha OM jag valt att donera. Jag vill bara inte att någon ska såga i mig när jag väl ligger där.

:)

Jag lovar att det inte kommer att göra ont, dom brukar vänta tills man inte känner något.

Hojkamrater visa lite empati, en vacker dag så kanske någon räddar ditt liv :tummenupp

GSXR1100R skrev:
Jag lovar att det inte kommer att göra ont, dom brukar vänta tills man inte känner något.

Hojkamrater visa lite empati, en vacker dag så kanske någon räddar ditt liv :tummenupp
Lägg in om hjärtbyte, så att du slipper vara så harhjärtad.

Villee skrev:
Ja Tobiasregistret är väl gammalt påfund? De har väl ny grej nu, läste nåt om det på geblod.nu förut, sök påforumet du lär hitta.

det enda inlägget jag hittade på det forumet var min egen fråga som jag ställde år 2002, och jag har vart i kontakt med dom och dom tog inte emot fler personer i registret, det är det jag tycker är lite konstigt.
Är det nåt jag har missat så får du mer än gärna skicka direktlänken till informationen! :)

rainman skrev:
det enda inlägget jag hittade på det forumet var min egen fråga som jag ställde år 2002, och jag har vart i kontakt med dom och dom tog inte emot fler personer i registret, det är det jag tycker är lite konstigt.
Är det nåt jag har missat så får du mer än gärna skicka direktlänken till informationen! :)

Jag läste lite på deras hemsida, och såvitt jag förstår så vill man bara ha 40.000 donatorer för att på så sätt täcka in de vanligaste vävnadstyperna. Det skulle förmodligen bli för dyrt att uppräthålla registret om man hade fler donatorer. Om man inte hittade rätt donatortyp så sökte man utomlands.

I och med att man pensionerar donatorer allt eftersom de blir äldre så finns det nog öppning för fler allt eftersom.

gladh

Shitbreak skrev:
Bra tråd! Jag kan inte riktigt fatta hur folk är funtade, ALLA ska ha och några ska ge???! lustig ekvation! :huvet

Alla utom Jehovas Vittnen ska ha, och några ska ge. Där har du rätt ekvation.

gladh

berggren_martin skrev:
Men hur skulle kirurgerna kunna rädda livet på folk om de inte får öva först? .
Läsa hela diskussionen först? :7peta :)

berggren_martin skrev:
Låt oss säga att man mot all förmodan skulle ha medvetandet kvar efter döden och att man även kunde observera sin egen dissektion. Skulle man inte ha sin humor kvar även om man vore död? För mig så är det klart att de får dra några skämt om det underlättar för situationen. Det är nog till och med enda sättet för vissa att klara av det hela i början innan de vant sig rent känslomässigt..

Jo, ibland kan det bli lite mycket, även om det är djur man dissekerar. Dock anser jag att när man hanterar en död kropp, oavsett om det är någons älskade Fido eller farfar, att man dissekerar så att anhöriga inte skulle bli upprörda om de skulle bevittna hanteringen. (Naturligtvis bortsett från själva skärandet, för det är "nedmontering" det handlar om. :rolleyes: )

berggren_martin skrev:
Likskändning innebär dock som jag ser det inte att den bortgångne i sig skändas, utan att minnet av denne skändas. Jag kan inte se varför de som känner mig skulle behöva beröras negativt bara för att några läkarstudenter skurit i mig. De skulle snarare minnas mig som den jag var.

Gravskändning = skändning av någons minne. Likskändning = respektlös hantering av en död kropp. Anser jag. :)

Jag har redan donerat min kropp till bockfotade gethuvudklanen. De ska använda den till allehanda demoniska ritualer, fast då fick de lova att spela Slayer och Possessed under tiden.....

Marsipulami skrev:

Tyvär jag har en annan filosofi av livet, vilket vi inte ska gå in på här, så det är nog av den anledningen som jag valt att inte donera.

Men jag ska vara ärlig, jag kan ju ändra mig allt eftersom åren går ju :)

Du behöver bara lite mer information! Gå in på länken som finns i första inlägget. Det är lättare att ta ställning när man vet vad man ska ta ställning till... :tummenupp.

Bra att så många skrev vad ni tyckte.

Respektera alla oavsett vad man väljer att göra.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing