Att donera organ eller inte!

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Har länge funderat på om man skall fylla i ett donationskort eller inte.

Det som fick mig att sluta fundera och göra det var våran vän Sams olycka i höstas.

Det kunde lika gärna varit jag så jag gick in på http://www.livsviktigt.se/ och fyllde i att jag donerar mina organ till någon annan människa i händelse av en olycka med dödlig utgång.

Gör som ni vill men gå in o fyll i så att folk vet om ni vill donera eller inte.

//Blondie

Nu har jag anmält mig. Och jag är ganska säker på att jag har anmält mig för flera år sen.... och så Tobiasregistret.

Fan, snart kommer dom precis som i Monty Python....

Bra att du visade sidan nu ska jah oxå anmäla mig !
Varför i helve?e ska man ha kvar organen om man har kolat ?

// TOK :fyllisar

För mig självklara saker, vill man kunna få organ, så får man ju ge åxå... :)

Såg nån reklam i tv om det...

Har dok inte bestämt mig än..
Men det är väll iof inte så mycket att tänka på...
Men vem vill ha ett brustet hjärta och ett par söndersupna njurar.. :rolleyes:

*skriver inte mig oxå ifall att*

//Lännström

Jag har sagt nej. Vilket jag inte kan motivera logiskt, bara känslomässigt!
Jag tycker att det är lite makabert och "ohygieniskt"...tveksamt om jag skulle ta emot ens...

Jag donerar gärna "saker" när jag lever och aktivt kan ta beslutet! Jag är blodgivare och skulle även ge bort både njure och benmärg till en behövande.
Funderar på att anmäla mig som äggdonator.

Chrille skrev:
Nu har jag anmält mig. Och jag är ganska säker på att jag har anmält mig för flera år sen.... och så Tobiasregistret.

Fan, snart kommer dom precis som i Monty Python....

ahhh MontyPyton!!!

Klart, frågan är om det är nåt att ha :tungan Sorgligt men sant så måste vi motorcykelåkare va en av dom bästa grupperna att ha som donatorer :(

Last edited:
Klart, tackar.

Har tänkt anmäla mig men inte fått tummen ur rojven tidigare.

Bra ide Blondie, jag har liksom många andra slöfisar funderat på detta länge, men nu tog det bara 30 sekunder att anmäla sig, självklart ger jag bort mina gamla reservdelar när jag inte behöver dom mer.

(Snart kommer valmers att säga att mina organ redan är utslitna eller nåt)

Rigge skrev:
Klart, frågan är om det är nåt att ha :tungan Sorgligt men sant så måste vi motorcykelåkare va en av dom bästa grupperna att ha som donatorer :(

Det låter inte riktigt så:

För att kunna bli aktuell som organdonator måste dock patienten avlida i en total hjärninfarkt medan han eller hon vårdas med respirator på en intensivvårdsavdelning. Eftersom bara ett mycket litet antal av alla som dör avlider på detta sätt, innebär det att antalet möjliga organdonatorer i Sverige för närvarande är omkring 250-300 per år. (från livsviktigt.se)

Ser ut som att det inte funkar om man kör ihjäl sig på plats så att säga.

Jaha ... då var man anmäld för donation.

Bra initiativ ... :tummenupp

Hade visserligen ett sånt där kort i plånboken men det här är nog bättre.

Blondie skrev:
Har länge funderat på om man skall fylla i ett donationskort eller inte.

Det som fick mig att sluta fundera och göra det var våran vän Sams olycka i höstas.

Det kunde lika gärna varit jag så jag gick in på http://www.livsviktigt.se/ och fyllde i att jag donerar mina organ till någon annan människa i händelse av en olycka med dödlig utgång.

Gör som ni vill men gå in o fyll i så att folk vet om ni vill donera eller inte.

//Blondie
Gjort!
Klart att man ställer upp. Alla som inte gör det borde....hmmm, jaja....

Mvh Capi

Flamma77 skrev:
Jag tycker att det är lite makabert och "ohygieniskt"...tveksamt om jag skulle ta emot ens...

Tror du verkligen att du skulle tveka om det skulle innebära din död att neka?

Förresten det där med ohygieniskt, vad det inte du som grävde i en massa ruttnande djur hela dagarna..? :D

GSXR1100R skrev:
Bra ide Blondie, jag har liksom många andra slöfisar funderat på detta länge, men nu tog det bara 30 sekunder att anmäla sig, självklart ger jag bort mina gamla reservdelar när jag inte behöver dom mer.

(Snart kommer valmers att säga att mina organ redan är utslitna eller nåt)
Nej då, det måste väl finnas en marknad även för din gamla kropp inom en snar framtid. Om inte annat har du ju två knän att donera; prima skick, aldrig skrapade.

URRninja skrev:
Det låter inte riktigt så:

Ser ut som att det inte funkar om man kör ihjäl sig på plats så att säga.

Nä de är riktigt... man kan inte ta delar av nån som är död. Man bestämmer på sjukhuset efter konstaterande hjärndöd om vad man kan ta och så vidare. efter anhörigas godkännande, om man inte har fyllt i organdonationspappren alltså. så tar man de organ man tänkt , och sen helt enkelt stänger av apparaterna som håller patienten vid liv. en dödskrasch går det inte att ta nånting av. men motorcyklister har ofta allvarliga skallskador, och vaknar inte mera. men det går utmärkt att plocka organ av dom.

valmers skrev:
Nej då, det måste väl finnas en marknad även för din gamla kropp inom en snar framtid. Om inte annat har du ju två knän att donera; prima skick, aldrig skrapade.
Det var faktiskt jävligt roligt :D

Jag har tänkt anmäla mig, men det har aldrig blivit av. För mig får de gärna skära och leka på bäst de vill (jag är ju död så det lär inte göra ont). Kan man få de där blanketterna från soc hemskickade tro?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti