Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
En del som hade fått öppna slutstycket med gummiklubba bara, många hade kört på utan problem.

2 hade bränt sönder sina slutstycken, S&B stod för rep på dem dock.

Får la pröva, ska se om jag hittar nån som säljer det här nere.


Enda problemet jag har haft med norma är 2 klick på 50 patroner, vilket egentligen är för jävla dåligt om de nu ska vara världens bästa ammunitionstillverkare. ;)

Vilket lika gärna kan vara fjädern till slagsiftet.:7peta
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vilket det inte är, primern sitter för långt ner i hylsan. :7peta

Har du en bild på hylsan, för det låter helt osannolikt då den behöver sitta närmare millimetern under hylsbottnen?

Ett annat vanligt fel är slutstycken fulla med kronans vapenfett, alt. sågkedjeolja och bös, så en riktigt grundlig rengöring av slutstycket brukar få de flesta att fungera som tänkt.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Har du en bild på hylsan, för det låter helt osannolikt då den behöver sitta närmare millimetern under hylsbottnen?

Ett annat vanligt fel är slutstycken fulla med kronans vapenfett, alt. sågkedjeolja och bös, så en riktigt grundlig rengöring av slutstycket brukar få de flesta att fungera som tänkt.

Jag kan ta bilder, jag finner det oerhört osannolikt att det finns fett i mitt slutstycke då jag har delat det och inte använder fett alls i mekanismen, enbart pyttelite olja.

Bössan är för övrigt helt ny, och man känner på patronerna som inte har brunnit av att primern sitter lägre än på de som faktiskt har brunnit av.


Fast det verkar som du gillar norma och de aldrig kan göra fel på nån patron... ;)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
På bilden syns det tydligt att primern sitter för djupt, hylsan längst till höger är referens.

I rest my case.
 

Bifogat

  • DSC_0165.jpg
    DSC_0165.jpg
    235.2 KB · Visningar: 175

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
På bilden syns det tydligt att primern sitter för djupt, hylsan längst till höger är referens.

I rest my case.

Ser ju riktigt dåligt ut, sitter dom som det ser ut så är det hylsan som har för djupt säte.

Skicka dom till norma och klaga, och nej jag har inga aktier i norma, dessvärre...
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ser ju riktigt dåligt ut, sitter dom som det ser ut så är det hylsan som har för djupt säte.

Skicka dom till norma och klaga, och nej jag har inga aktier i norma, dessvärre...

Efter att ha sett deras reklamfilm om hur bra de är och vilka fina maskiner de har och kvalisortskontroll så är detta rätt humor ändå måste jag säga, speciellt med tanke på prissättningen på grejerna. :lol

Ska nog kontakta dem, kanske man får ersättning, typ 20 spänn. :brynad
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Sånt kostar inget. De skickar inte en hitman, snarare en ny (kvalitetskontrollerad)ask.

Egentligen bryr jag mig inte ett dugg när det klickar med övningspatroner, men eftersom de är så pass dyra som de är så förväntar jag mig ju inte att tändhatten ska sitta så djupt som de faktiskt sitter.


Har haft klick massa gånger förut när jag var på älgbanan och tränade inför examen, men det var med riktig skitammo som inte kostar mer än 4-5 spänn per smäll, så det ska man inte förvänta sig mer av.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Egentligen bryr jag mig inte ett dugg när det klickar med övningspatroner, men eftersom de är så pass dyra som de är så förväntar jag mig ju inte att tändhatten ska sitta så djupt som de faktiskt sitter.


Har haft klick massa gånger förut när jag var på älgbanan och tränade inför examen, men det var med riktig skitammo som inte kostar mer än 4-5 spänn per smäll, så det ska man inte förvänta sig mer av.

Finns det älgar att skjuta därikring?
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
S&B var billiga skitskott i början, farsan köpte ett par askar 308 fmj när de kom hos handlaren för att det var billigt, lite spridda skurar kan man väl kalla det, slog hela 30 cm lägre än normas jaktmatch som bössan var inskjuten med, visst, det kan ha med kulans BC att göra, men spridningen var snudd på hemsk, bästa gruppen var 10 cm med bössan fastspänd i bänk, detta i en Tikka M55 som annars är mer än kapabel till att skjuta mycket tätt. Däremot har de nu lyft sig ganska rejält, hylsorna ger jag förvisso inte mycket för om man ska ladda om dem, men det är inget unikt för S&B, det är samma sak med de andra lågprismärkena typ scandium. Dock så är de fullt godkända på skjutbanan eller i skyttebiografen...
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Handlarn har tagit in podium ammo nu, nån med erfarenhet av dem? 395 spänn för 50 bulor 30-06.

Tycker jag verkar dyrt, kan ju lika gärna lägga till en hunka och köpa norma då, som jag vet funkar bra...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag letar ju rödpunkteller holografiskt till 760:in som är på hem.

Kan någon förklara varför man vill ha ett Aimpoint 9000l hellre än ett H1 micro?

Har fått erbjudande om docter sight III för 2650. Är ju ok, men vill jag hellre ha rödpunkt istället för holografiskt? Så vad ska man tänka på? Ska man ta något billigt man kommer över eller?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Tänkte få ändan loss snart och ta jägarexamen.

En tanke som slog mig var att då även skaffa en .22LR semi automat typ ruger 10-22 att leka med på skjutbanan vid sidan av pistolskyttet. Vid jakt får man vad jag förstått max ha 5 patroner i magasinet, men hur ser det ut på skjutbanan?
Till rugern säljs det exempelvis magasin i storlekarna 5,10 och 25 patroner, är det tillåtet att använda de större på skjutbanan om vapnet är på jaktlicens eller måste det vara på målskjutningslicens?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Tänkte få ändan loss snart och ta jägarexamen.

En tanke som slog mig var att då även skaffa en .22LR semi automat typ ruger 10-22 att leka med på skjutbanan vid sidan av pistolskyttet. Vid jakt får man vad jag förstått max ha 5 patroner i magasinet, men hur ser det ut på skjutbanan?
Till rugern säljs det exempelvis magasin i storlekarna 5,10 och 25 patroner, är det tillåtet att använda de större på skjutbanan om vapnet är på jaktlicens eller måste det vara på målskjutningslicens?

Ska man vara tråkig så är det så att vapnet är avsett för jakt, inte träning eller målskytte, således ska du bara ha 5 patroner +1 i loppet...

Så 10 skottmagasin går bort, samma med 20 och 30 eller vad nu en 10/22 har (lätt plastbössa för övrigt som jag inte gillar alls (köp en anschütz eller nåt i den stilen istället, de gamla har bra precision.)

Ska du skaffa för målskytte måste du hålla på med korthållsskytte och sånt (även kallat bögskytte (av mig) för man har fula västar och byxor som gör att du ser ut som du har ett kvastskaft i röven när du går) och få föreningsintyg, och även då så är det i 99,9% av fallen bara enskottare de skjuter med, för det är det enda som du har kvar precisionen i, har man magasin måste man flytta bössan när man ska ladda om den.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ska man vara tråkig så är det så att vapnet är avsett för jakt, inte träning eller målskytte, således ska du bara ha 5 patroner +1 i loppet...

Så 10 skottmagasin går bort, samma med 20 och 30 eller vad nu en 10/22 har (lätt plastbössa för övrigt som jag inte gillar alls (köp en anschütz eller nåt i den stilen istället, de gamla har bra precision.)

Ska du skaffa för målskytte måste du hålla på med korthållsskytte och sånt (även kallat bögskytte (av mig) för man har fula västar och byxor som gör att du ser ut som du har ett kvastskaft i röven när du går) och få föreningsintyg, och även då så är det i 99,9% av fallen bara enskottare de skjuter med, för det är det enda som du har kvar precisionen i, har man magasin måste man flytta bössan när man ska ladda om den.

Lite tråkigt, men har iofs inte mer än 5-6 patroner i pistolen heller. Så enda sporten där man får använda stora magasin är alltså till IPSC
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Lite tråkigt, men har iofs inte mer än 5-6 patroner i pistolen heller. Så enda sporten där man får använda stora magasin är alltså till IPSC

IPSC verkar jävla krångligt för övrigt, man ska ha licens på det ena och det andra och tillstånd hit och dit, sen får du vänta i 2-3 år på att få hem licensen på bössan du ämnar använda.

Det ska inte vara lätt att ha semiauto i det långa landet falukorv, iaf inte om man vill slippa ladda om var 5e sekund...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top