Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Man får visst ha 25-skottsmagasin till 10/22. Man får dock inte använda dom på jakt utan då är det spärrade originalmagasin som gäller.

IPSC är underbart. Inga jävla fåniga begränsningar.

Kör Open och använd 32-skottsmagasin till Glocken. Underbart!
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Ipsc har också begränsningar, i open så finns det magasinslängdbegränsning så vilka magg som helst kan man inte använda.
Tror inte att det skulle vara några problem att använda en 10/22 med stora magg när man tränar, när det finns ju som sagt vissa begränsningar.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Man får visst ha 25-skottsmagasin till 10/22. Man får dock inte använda dom på jakt utan då är det spärrade originalmagasin som gäller.

IPSC är underbart. Inga jävla fåniga begränsningar.

Kör Open och använd 32-skottsmagasin till Glocken. Underbart!

Innebär det då att man skulle få lov att använda dessa på skjutbanan? När som eller bara vid specific typ av skjutning?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Innebär det då att man skulle få lov att använda dessa på skjutbanan? När som eller bara vid specific typ av skjutning?

Det finns ingen klar regel, principen är att du inte får använda annat än tre eller fem-skotts vid jakt.

Mig veterligen har ingen blivit åtalad för att ha tränat med flerskottsmagasin, men någon skall ju vara först...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Var ner till skjutbanan idag och rastade "gubbsexan" lite. Satans var fint den bössan går! Trycket är helt perfekt och rekylen vid stående skytte är som en smekning.

Borde verkligen ge den lite mer kärlek..

10009938_10152748917843998_8255263550638705460_o.jpg
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tänkte jag skulle ta mej ner till banan jag med nu i valborg. Dra av några smällar och träna lite stående skytte. Tänkte mest öva stående med stöd. Men även utan behövs nötas för att få ihop serierna bättre.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det någon som vill ta med mig till skjutbanan imorgon? Letar klubb söder om stan, och Haninge känns inte riktigt rätt. Behöver öva på allt så jag är helt öppen för vilken typ av skytte som ska bedrivas.

Är inte knäpp eller galen.

Ädit: Är faktiskt ganska trevlig om man får säga det själv.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Fortsätter vädret såhär låter en heldag på banan verkligen inte fel !
Får se vad som hinns med, familj och hus tar sitt, åsså vill jag ju till Skokloster på torsdag också :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Är inte knäpp eller galen.

Ädit: Är faktiskt ganska trevlig om man får säga det själv.

Vem vågar??? Jag läser texten, som Fan läser bibeln.
Är både galen, knäpp och beväpnad!!!:tungan

Jag vet inte om jag hinner, eller när jag hinner. Åker jag ner så blir det snabba puckar när tillfälle finns. Dvs om barnen sover och jag är klar med allt.
Så jag vågar inte säga att jag kan ta med någon. Vet ju inte ens om jag kommer dit själv. Men när livet är mer planerande så är det inget problem. Fast det dröjer dit.
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Vad har ni för glas på bössan vid skymnings/vakjakt?

Har idag en 20-tub på min 30-06:a och det är ju så långt ifrån optimalt man kan komma.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Tillverkare?

Det verkar, om jag lyckats läsa mig till rätt fakta, nämligen skilja rätt mycket på skymningsegenskaperna från märke till märke. Jag måste tyvärr snåla så det får bli ett begagnat europeiskt men vet fan inte vad..

Meopta.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hemslöjd. Har fått för mig att jag träffar bättre när jag inte riktigt hinner upp med bössan. Kan vara kolven, kan vara en miljon saker till. Nu testar jag lite metodiskt i alla fall.
uploadfromtaptalk1399142515556.jpg

Och apropå hagel. Sporting på haninge. Sjukt fint och bra stämning bland skyttarna. Blir dit igen.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Hemslöjd. Har fått för mig att jag träffar bättre när jag inte riktigt hinner upp med bössan. Kan vara kolven, kan vara en miljon saker till. Nu testar jag lite metodiskt i alla fall.
View attachment 404765

Och apropå hagel. Sporting på haninge. Sjukt fint och bra stämning bland skyttarna. Blir dit igen.

Nästa gång du kör lerduvor kan du be någon kolla var svärmen ligger vid miss. Det är oftast rätt enkelt att se.

Om du blundar och lägger an; Hur mycket ser du av spången när du öppnar ögonen?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nästa gång du kör lerduvor kan du be någon kolla var svärmen ligger vid miss. Det är oftast rätt enkelt att se.

Om du blundar och lägger an; Hur mycket ser du av spången när du öppnar ögonen?

Jag tycker jag ligger bra. Tittar i spelen och så. Ser halva ögat ungefär. Testar en serie så här. Skjuter jag inte bättre vet jag iallafall det.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag tycker jag ligger bra. Tittar i spelen och så. Ser halva ögat ungefär. Testar en serie så här. Skjuter jag inte bättre vet jag iallafall det.

Hagelskytte kan ju vara lite klurigt att få till då det är många faktorer som spelar in. Kolvlängd, skänkning, kamhöjd etc.

..och ja, HJK's Sportingbana är grymt rolig. :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Gick tokilla. Slet bort det snabb. Satte 9 i rad andra rundan. Så allt är ju bara psykologi.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hemslöjd. Har fått för mig att jag träffar bättre när jag inte riktigt hinner upp med bössan. Kan vara kolven, kan vara en miljon saker till. Nu testar jag lite metodiskt i alla fall.
View attachment 404765

Och apropå hagel. Sporting på haninge. Sjukt fint och bra stämning bland skyttarna. Blir dit igen.

Att du träffar bättre när du inte "hinner upp" kan bero på att du helt enkelt försöker för mycket.

En riktigt duktig skytt träffar med vilket järn som helst, de små detaljerna är oftast små och tekniken är det som skiljer.

Skall man ge sig på att ändra bössan måste man först ha en bra och konsekvent teknik, konsekvensen kan man få genom att mata på ask efter ask och inte ha så stora krav på träffar.

Men inget slår en duktig instruktör, tyvärr finns det horder av mindre duktiga oxå....
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det finna väl klickpatroner med laserpekare också? Så kan man torröva hemma när man har tråkigt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top