Att bo i lägenhet - Anekdottråden

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
När jag bodde i Tyresö för 10 år sen hade vi lite spännande grannar. Det var nämligen så att soc och kommunen ägde en del av lyorna runtom, och där placerades människor med lite behov av stöd. 90% syntes och hördes aldrig, men de sista 10...

Tvärs över gården, precis efter vi flyttat in under sommaren, bodde en gubbe i 40-årsåldern hos sin morsa. Tror det var andra eller tredje dagen efter vår inflyttning som vi skulle grilla. Vi bodde på nedre botten där huskropparna låg baksida mot baksida med allmänning mellan. Jag hade läst stadgarna och konstaterat att alla regler bestod av förbud vilket gjorde mig på glatt humör.

I alla fall, så har vi tänt grillen och gått tillbaka in för att fortsätta packa upp. Då står gubbjäveln tvärs över och skriker på vår polare som sitter vid grillen och softar. "ENLIGT STADGARNA MÅSTE NI HA EN VATTENHINK TILLHANDS NÄR NI GRILLAR". Polarn är en lugn typ, så han tyckte gubben kunde komma ner från sin balkong på andra våningen och prata om det. Men han dröp av istället.

Vi hade katter. Någon månad efter inflyttningen så är jag i vardagsrummet med altandörren öppen. Då hör jag nån ropa "hallå?" utanför. Går ut, och där står en pausmänniska, hona med nån lila-rosa klänning på sig. 50-60-årsåldern.

"Ni måste hålla era katter borta från mina odlingar"
"Jaså, förstör dom?"
"Ja, de klöser sönder dom"
"Ok. Kan du visa vad de gjort så ska jag se vad jag kan göra"
"Nä, håll dom bara borta"
"Men jag vill inte bara höra vad du säger, jag vill SE vad de gjort"
"Nä"
"Ok, då antar jag att du står och hittar på bara, så jag kommer inte göra nånting"
"De spionerar"
"?"
"Ja, de har kollat in vad jag lagar för mat"
"Eeeeh, jahaaaaa?"
"Ja, och så har de kollat vad jag har för tapeter också"
"..."
"Så håll dom borta, annars går jag till föreningen"
"Gör det du..."

Brf Pluto var det, för de som är hemmastadda i Tyresö...

När jag bodde i Tyresö för 10 år sen hade vi lite spännande grannar. Det var nämligen så att soc och kommunen ägde en del av lyorna runtom, och där placerades människor med lite behov av stöd. 90% syntes och hördes aldrig, men de sista 10...
QUOTE]

Granängsringen?

OH! den perfekta tråden för mig :mad:

Först det dåliga:

Vägg i vägg har vi ett gäng nisselassar som härstammar från långt bort i stan, som tydligen växt upp i ett hem där de blivit pryglade om de gett fan i att SKRIKA till varandra under helt vanliga konversationer.
Oavsett hur nära man står.
Detta sker givetvis väldigt ofta då de befinner sig i trapphuset, och vad är det som är så magiskt med trapphus som alla barn lär sig då de är ungefär 1½ år?

(barn): "böh....böh...böh..." *fniss*

(granne) "DOJADIJASIDJ!!!! IYIJEUAOK!!!???!!!....DOJADIJASIDJ!!!!

IYIJEUAOK!!!???!!!...DOJADIJASIDJ!!!! IYIJEUAOK!!!???!!! <infinitum>

Och eftersom JAG bor granne med dem, slutar det hela inte där. Trapphuset tycks vara ett jävla kul ställe alltså. Inte nog med att de lever satan med truten likt ett barn i en vuxen kropp, så beter de sig även som ett då de rör på sig. Föreställ er en jävligt PISSED OFF och TJOCK 5-åring stampa varje trappsteg i 3 våningar. En 5-åring som väger närmare 100 pannor.
Varje dag, flera ggr om dagen. De lyckas överrösta min musik på medelhög volym tamme fan eftersom det ekar i lägenheten. Störtlöjligt.

De tar i dörrhantaget med våld och stänger lägenhetsdörren med ännu mer våld. Ena jäveln har dessutom tvångstankar och måste känna på dörrhantaget 3-4ggr innan han går hemifrån, varje gång. Ibland nöjer han sig med 2ggr, men hinner då bara springa ner några trappor innan han vänder om och stampar sig upp för att vålda handtaget ett par ggr till....

Jag har försökt pika dem i 2-3 år nu. Bankat med gummihammare i väggen då de är högljudda och svinat minst lika mycket som dem i trappen vissa ggr. Men det tycks inte bita.

Så, konfrontera? vill inte hamna i bråk och risken finns alltid men då karln nästan väger dubbelt så mycket som mig, njae.

Gå till föreningen och bitcha som August 70-år?
Tanken slår mig ungefär varje dag men har fått för mig att de inte bryr sig om det inte är något riktigt allvarligt.

Har även 3 andra grannar som stinker sönder trappen med sitt jävla rökande, som vissa dagar tränger sig in i vår lägenhet. Vilket resulterar i att jag öppnar fönstren i trapphuset för att vädra bort skiten. Har gjort detta lika länge som jag bott här, men så dök det upp en lapp från föreningen för någon månad sedan. De hade tejpat upp den bredvid fönstret och på den står det att det är förbjudet att öppna fönstren morgon och kväll eftersom det resulterar i nedkylning av trapphuset och att ventilationen inte fungerar.
Känns som att den inte fungerar överhuvudtaget???
Och denna regel skiter jag i, står inte ut med stanken. Funderat flera ggr att sätta upp en protestlapp bredvid deras, alternativt skicka den direkt till kontoret.

Det bra:

Det bor en liten blond tös på 16-vårar i en lägenhet rakt över som brukar gå runt och visa tissarna då det behagar.

:glömdet

Last edited:
Köpte mig en bostadsrätt för några år sedan som var i renoveringsbehov, arbetade rätt flitigt och gjorde en totalrenovering. Var nog ingen som hade renoverat en lägenhet där det närmsta seklet så alla pensionärer följde mitt minsta drag, innan jag kommit upp med kyl och frys så visste nog hela huset om att jag minsann bytte dom.
Granntanten 85-90år (R.I.P) var fast besluten vid att jag fortsatte min renovering under dom åren jag bodde där, varje gång jag träffade henne i trappen
-det var då fasligt vad du renoverar
-nej det är jag klar med för 3 år sedan, duvet det finns 34 andra lägenheter i huset.
-du borrar
-ja fruntimmer kanske men inte med betongborr..

Jag fick höra så länge hon levde att alla oljud var det jag som stod för.

Tvättider är ju ett populärt samtalsämne, jag slogs om söndagstiderna med en annan ungkarl och resten pensionärer. En söndag då hon för femtioelfte gången tvättat nån jävla linneduk och jag stod med smutsiga träningskläder/arbetskläder på söndagen så vart jag less och sa med vänlig ton att hon som är ledig hela dagarna kanske inte måste boka söndagarna och kvällspassen och lämna dom till dom som jobbade.
Det gick några timmar sen vart jag stoppad i trappen av en låtsasvaktmästare i föreningen som skällde ut mig efter noter, för jag skulle då fan inte komma och bestämma då dom skulle tvätta och inte.
Jag försökte förklara att vi kan väl underlätta för varandra då dom har möjlighet att tvätta hela dagarna och jag jobbar och kan bara tvätta på kvällarna, men det var som att prata med en gråsten.

Jag har en chaj i huset rätt över, som ofta springer runt i alla olika klädersformer..
Näck, enbart trosor, enbart bh ibland även påklädd osv osv.
Till dessa outfitsen brukar hon även stå o vad jag tror klippa tånagler i köksvasken. Och detta kan vara rätt trevligt o titta på spec när hon e naken.

Amen UÄRK!! Klipper hon TÅNAGLARNA i vasken!!??? Jag hoppas inte du käkat middag hos henne någon gång farfar!?

Bor man på första våningen så har man inte så mycket att se in i. :( Men kan tänka mig mina grannar i huset mitt emot har massa roligt att kolla på.

Amen UÄRK!! Klipper hon TÅNAGLARNA i vasken!!??? Jag hoppas inte du käkat middag hos henne någon gång farfar!?

Bor man på första våningen så har man inte så mycket att se in i. :( Men kan tänka mig mina grannar i huset mitt emot har massa roligt att kolla på.

Jag har en arbetskamrat som fick vattenskada i badrummet, han fick tillgång till en toalett i källaren. Söndagsmorgnar då han vaknade och var bakis brukade han slå en sjua i vasken.

Jag har bara en j*vla järnväg utanför fönstret och sen skolan på andra sidan den :(...
roligare att hänga hos polarna :tungan

Jag har en arbetskamrat som fick vattenskada i badrummet, han fick tillgång till en toalett i källaren. Söndagsmorgnar då han vaknade och var bakis brukade han slå en sjua i vasken.

Okej, d e nödfall. Det kan ja accpetera. Men hon har väl ett badrum eller ett golv åtminståne. Bättre att sopa upp det i så fall än att klippa i vasken. Vet ju aldrig var det knippsar iväg. :zpy fan va äckligt.

Förstår jag rätt nu om att du lagar din mat i vasken?
Känns ju spontant som att det skulle gå att utföra med gasbrännare under i skåpet. :näsblod

Förstår jag rätt nu om att du lagar din mat i vasken?
Känns ju spontant som att det skulle gå att utföra med gasbrännare under i skåpet. :näsblod

Nej, men du förbereder maten VID vasken. Sköljer grönsaker, skalar potatis osv osv. Du har tallrikar, glas o bestick i vasken. Mysigt o ha massa tånaglar liggandes runt/i vasken. :tummenupp

Nej, men du förbereder maten VID vasken. Sköljer grönsaker, skalar potatis osv osv. Du har tallrikar, glas o bestick i vasken. Mysigt o ha massa tånaglar liggandes runt/i vasken. :tummenupp

Och man borstar tänderna VID toaletten.. :rolleyes:

Nyckelordet här är vid.

Och man borstar tänderna VID toaletten.. :rolleyes:

Nyckelordet här är vid.

jo men när du skiter eller pissar så träffar du förhoppningsvis toaletten, klipper du tånaglarna så är det inte alltid dom träffar där du planerar. tycker i vilket fall som helst att det är ofräsh att klippa tånaglarna någon annanstans än på toaletten.

Jag bor på 4:de våningen i ett lägenhetshus, mitt emot står ett lika högt hus och längst upp bor en man.

En dag råkade jag titta ut igenom fönstret samtidigt som han dammsög lägenheten, och samtidigt som han hade balkong-dörren öppen (vilket leder till att jag ser rakt in i hans lägenhet, i detalj).
Mitt i sitt dammsugande böjer han sig ner, och tro på fan att han inte har kalsonger på sig. :arsele
Tur för mig så är det nog ca 50 meter mellan husen och jag såg inte "paketet" allt för tydligt.

Är det någon mer som gillar att dammsuga/städa nakna? I detta fallet hade personen iofs en t-shirt på sig..

Första lägenheten...

Soc. lägenhet bredvid min. När alkisen bodde där själv var det oftast ok även om han härjade och levde om ibland.

Värst var det när hans utslagna polare utan soc.lägenhet kröp upp för trapphuset fram till hans dörr, bankade på och härjade för att få sova varmt. Lägenheterna våra var i vinkel eller vad man skall kalla det så hans dörr var precis bredvid min.

Eftersom alkisen var alkis så vaknade han aldrig. Eftersom alkisen var alkis begränsade han och hans polare inte sina fylleslag till fredag-lördag.

Den här tråden fick mig att älska mitt hus än mer, tack!

Är du riktigt säker på det?

Min fru hade tidigare en kompis som kände en kille som... (och jag vill härmed fjärma mig från all möjlig misstanke till samröre) ...skulle bjuda på El-grande-pizza-phest hemma. När nämnde kompis dök upp lite tidigare för att hjälpa till med förberedelserna, stod Nynäs-lasse i badrummet och diskade ugnsplåtarna i badkaret med toaborsten..... :rolleyes:

Hade kommit hem efter ett träningspass, satte mig i soffan med en kall bier o njöt, efter en liten stund tyckte jag det va lite väl varmt så jag gick ut och satte mig på min balkong.
Medans jag satt där och hade det lungt o skönt så började jag höra ett jämrande ljud (typ som att nån har trillat och har ganska ont), började kolla runt på innergården för att se vad som hade hänt men kunde inte se nån. efter en liten stund så börjar detta ljudet bli högre och mer intensivt och samtidigt så förstog jag vad det va för ljud, Grannens tjej låg och hade lite "happy time" och hade inte brytt sig om att stänga sovrumsförnstret.
Detta hände ett par ggr till efter detta.

Fasen, sånt där händer alldrig här. Stendött hela stan. Ursh vad folk ska va försiktiga hela tiden. :/

Nu bor ju inte jag i lägenhet iofs, men har ett bostadsrättshus mitt emot, och där händer det alldrig nånting.

Cheyer...

Vad är det för fel att klippa dom i garaget med sidavbitaren nu då?

Eller med kniv, funkar bra det. :näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...