I min förra lägenhet hade jag en del speciella grannar...
Det var ett litet hyreshus med bara 12 lägenheter. Två våningar, två trappuppgångar. Låga hyror = skumma hyresgäster, även om huset låg i ett bra område.
Lägenheten mittemot min, där bodde ett rätt så skönt par. Alltid glada, alltid en öl eller fem på bordet. Någon gång när jag öppnade dörren för att se vem som ringde på, stod grannen där med gitarren i högsta hugg och ville att jag skulle komma över och ta några pilsner med han och hans fruga. Sedan drog han några ackord för att visa vilken höjdarfest det skulle bli. Skönt par, som sagt
Under oss bodde en äldre snubbe som man sällan såg nykter. Om han inte pysslade i trädgården, satt han ute på en stol och drack pilsner. Trevlig i största allmänhet tills vi skaffade katt och han irriterade sig på det oljud som uppstod när katten sprang fram och tillbaka. Han knackade på en kväll, lätt ostadig på benen, och berättade om olika sätt man kunde ha ihjäl en katt på.
Mysigt.
Trappen bredvid innehöll ett socfall med ungar som han hade delad vårdnad om. Små barn som tydligen hade svårt att sova och höll honom vaken om nätterna. Fotboja hade han också ett tag.
En kväll kom jag och polarna hem från krogen, snackade med varandra som man gör när man går hem en sen sommarnatt.
Vi satte oss i soffan och korkade upp whiskyn för en sista jäkel innan sängdags. Plötsligt knackar det på dörren. Lite förvånad öppnar jag dörren, vi hade inte satt på någon musik utan höll en allmänt låg samtalston så jag undrade lite vem vi kunde ha stört (halvalkisen under var givetvis min första tanke). Det var en för mig helt okänd man som stod där och såg helt vansinnig ut.
Ur hans svavelosande tal lyckades jag få fram att han bodde i trappen bredvid och vi hade väckt hans barn när vi gick förbi. Jag bad om ursäkt och lovade att det gör vi inte om. Han blev inte direkt gladare av det utan drog iväg några fler hot inkluderande basebollträ innan han gick.
En stund senare skulle polarna hem, taxi var beställd. Jag följde med dom ut och sade adjö vid bilen. När jag vände mig om för att gå in igen ser jag en skugga komma mot mig i rask fart. *BANG* smäll mitt i nyllet. Samma granne igen. Jag föll pladask på gången, helt oförberedd. Tittade förvånat upp och fattade först inte vad som hade hänt. Grannen står där, helt vansinnig och skriker "JAG VARNADE DIG!". Psykfall tänkte jag och försökte lugna ner honom innan han började gå loss på allvar. Väl inne i lägenheten igen ringde jag Polisen. Dom kom, kollade in i trappen där han bodde, såg namnet på brevlådan och sade "jasså han, jo han känner vi till". Men det hände inte mycket i det ärendet. Nerlagt i brist på bevis.
Ettan bredvid min lägenhet bytte hyresgäst hyfsat ofta. En period bodde en yngre tjej där som hade en hel del kompisar som brukade lite tyngre droger.
En morgon när jag skulle köra till jobbet såg jag en mc på uppfarten. Undrar vem av grannarna som skaffat hoj, funderade jag. När jag kom hem var den borta och jag såg den inte igen. En av kompisarna hade tydligen stulit den någonstans för att kunna köra till tjejen och festa.
Polisen var ofta och hälsade på. Någon gång tog dom en fängelserymling där. Det festades till tidig morgon, mitt i veckan. Stulna bilar med stöldgods i, båtmotorer och liknande, hämtades också av Polisen.
Övriga grannar uppskattade givetvis inte tjejen och hennes nerknarkade kompisar. En kväll bankade någon ilsket på min dörr. Utanför står grannens pojkvän (tror jag han var) med vitt uppspärrade ögon. Han pekar ilsket på mig och säger "Nej, du är det inte!". Det lät helt ok i mina öron, med tanke på hans uppsyn, men lite nyfiken blev man allt på vad det var jag inte hade gjort.
Det visar sig att någon hade skruvat loss lampknappen i trapphuset, bredvid deras dörr. Där stack ut två väldigt elektriska sladdar där knappen suttit. När tjejen skulle gå ut och tända lyset fick hon sig en rejäl stöt.
Det var dessutom rätt tydligt att någon hade slitit av den. Först tänkte jag på alkisen en trappa ner, för han visste man ju att han inte var riktigt klar i skallen, men det visade sig vara en av kompisarna som inte blivit insläppt för att alla inne i lägenheten var helt väck och inte hörde hans bankande på dörren.
Det var ändå rätt skönt att man vid en första anblick gick fri från misstankar. Vågar inte tänka på vad som annars hade kunnat hända.
En lite roligare händelse var den söndagsmorgon som jag yrvaket, och bakis, gick för att se vem som ringde på. Jag kom direkt från sängen och hann bara få på mig ett par byxor. Utanför står ett par tjejer som de flesta killar hade vänt sig om efter på stan. Dom blev lite skärrade när dom såg mig (långhårig, bakfull, halvnaken hårdrockare) så dom sade inte så mycket utan räckte bara över ett par nummer av Vakttornet innan dom vände om och gick
Gissa om jag är glad att jag inte bor kvar där