Att bo i lägenhet - Anekdottråden

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
Jag bor i ett tvåvåningshus med studentlägenheter. Jag tackar gud att jag har kanske den tystaste grannen någonsin. Av de få gångerna han lyssnar på musik, så är det vettig musik iaf. Han verkar sällan vara hemma. Och mest av allt, jag tackar han att han är asexuell. Dessvärre har han svårt att vakna på morgonarna, vilket resulterar i att jag vaknar (sovrummen bredvid varandra).

Vilket leder till frågan; hur utreder man om man har för dålig ljudisolering mellan rummen (har en misstanke om att det enbart är gips-reglar-gips) och får detta åtgärdat?
Gränsvärdet låg på 45-56 dB vid ickekontinuerligt ljud. Men ljudkällan är grannen, vilket då betyder att ju mer han väsnas destå mer ljud hör jag...

Amen UÄRK!! Klipper hon TÅNAGLARNA i vasken!!??? Jag hoppas inte du käkat middag hos henne någon gång farfar!?

Bor man på första våningen så har man inte så mycket att se in i. :( Men kan tänka mig mina grannar i huset mitt emot har massa roligt att kolla på.

Näe hon har jag inte klämt på än, men får väl snart flytta eftersom grannen breve o i huset snett över redan varit här o ätit..:rolleyes:

Vilket leder till frågan; hur utreder man om man har för dålig ljudisolering mellan rummen (har en misstanke om att det enbart är gips-reglar-gips) och får detta åtgärdat?
Gränsvärdet låg på 45-56 dB vid ickekontinuerligt ljud. Men ljudkällan är grannen, vilket då betyder att ju mer han väsnas destå mer ljud hör jag...

Har du provat med att :borra ?
:D

När jag bodde i Tyresö för 10 år sen hade vi lite spännande grannar. Det var nämligen så att soc och kommunen ägde en del av lyorna runtom, och där placerades människor med lite behov av stöd. 90% syntes och hördes aldrig, men de sista 10...

Granängsringen?

Nope, Brf Pluto ligger längs med Bollmoravägen, efter brandstationen från centrum räknat. Mitt emot industriområdet.

Näe hon har jag inte klämt på än, men får väl snart flytta eftersom grannen breve o i huset snett över redan varit här o ätit..:rolleyes:

hahhaa.....va d nån granne som va i lördags? :D:D du kan ju inte flytta nu när du precis gjort om lägenheten, igen. :D:D

I min förra lägenhet hade jag en del speciella grannar...

Det var ett litet hyreshus med bara 12 lägenheter. Två våningar, två trappuppgångar. Låga hyror = skumma hyresgäster, även om huset låg i ett bra område.

Lägenheten mittemot min, där bodde ett rätt så skönt par. Alltid glada, alltid en öl eller fem på bordet. Någon gång när jag öppnade dörren för att se vem som ringde på, stod grannen där med gitarren i högsta hugg och ville att jag skulle komma över och ta några pilsner med han och hans fruga. Sedan drog han några ackord för att visa vilken höjdarfest det skulle bli. Skönt par, som sagt :)

Under oss bodde en äldre snubbe som man sällan såg nykter. Om han inte pysslade i trädgården, satt han ute på en stol och drack pilsner. Trevlig i största allmänhet tills vi skaffade katt och han irriterade sig på det oljud som uppstod när katten sprang fram och tillbaka. Han knackade på en kväll, lätt ostadig på benen, och berättade om olika sätt man kunde ha ihjäl en katt på.
Mysigt.

Trappen bredvid innehöll ett socfall med ungar som han hade delad vårdnad om. Små barn som tydligen hade svårt att sova och höll honom vaken om nätterna. Fotboja hade han också ett tag.
En kväll kom jag och polarna hem från krogen, snackade med varandra som man gör när man går hem en sen sommarnatt.
Vi satte oss i soffan och korkade upp whiskyn för en sista jäkel innan sängdags. Plötsligt knackar det på dörren. Lite förvånad öppnar jag dörren, vi hade inte satt på någon musik utan höll en allmänt låg samtalston så jag undrade lite vem vi kunde ha stört (halvalkisen under var givetvis min första tanke). Det var en för mig helt okänd man som stod där och såg helt vansinnig ut.
Ur hans svavelosande tal lyckades jag få fram att han bodde i trappen bredvid och vi hade väckt hans barn när vi gick förbi. Jag bad om ursäkt och lovade att det gör vi inte om. Han blev inte direkt gladare av det utan drog iväg några fler hot inkluderande basebollträ innan han gick.

En stund senare skulle polarna hem, taxi var beställd. Jag följde med dom ut och sade adjö vid bilen. När jag vände mig om för att gå in igen ser jag en skugga komma mot mig i rask fart. *BANG* smäll mitt i nyllet. Samma granne igen. Jag föll pladask på gången, helt oförberedd. Tittade förvånat upp och fattade först inte vad som hade hänt. Grannen står där, helt vansinnig och skriker "JAG VARNADE DIG!". Psykfall tänkte jag och försökte lugna ner honom innan han började gå loss på allvar. Väl inne i lägenheten igen ringde jag Polisen. Dom kom, kollade in i trappen där han bodde, såg namnet på brevlådan och sade "jasså han, jo han känner vi till". Men det hände inte mycket i det ärendet. Nerlagt i brist på bevis.

Ettan bredvid min lägenhet bytte hyresgäst hyfsat ofta. En period bodde en yngre tjej där som hade en hel del kompisar som brukade lite tyngre droger.
En morgon när jag skulle köra till jobbet såg jag en mc på uppfarten. Undrar vem av grannarna som skaffat hoj, funderade jag. När jag kom hem var den borta och jag såg den inte igen. En av kompisarna hade tydligen stulit den någonstans för att kunna köra till tjejen och festa.
Polisen var ofta och hälsade på. Någon gång tog dom en fängelserymling där. Det festades till tidig morgon, mitt i veckan. Stulna bilar med stöldgods i, båtmotorer och liknande, hämtades också av Polisen.

Övriga grannar uppskattade givetvis inte tjejen och hennes nerknarkade kompisar. En kväll bankade någon ilsket på min dörr. Utanför står grannens pojkvän (tror jag han var) med vitt uppspärrade ögon. Han pekar ilsket på mig och säger "Nej, du är det inte!". Det lät helt ok i mina öron, med tanke på hans uppsyn, men lite nyfiken blev man allt på vad det var jag inte hade gjort.
Det visar sig att någon hade skruvat loss lampknappen i trapphuset, bredvid deras dörr. Där stack ut två väldigt elektriska sladdar där knappen suttit. När tjejen skulle gå ut och tända lyset fick hon sig en rejäl stöt.
Det var dessutom rätt tydligt att någon hade slitit av den. Först tänkte jag på alkisen en trappa ner, för han visste man ju att han inte var riktigt klar i skallen, men det visade sig vara en av kompisarna som inte blivit insläppt för att alla inne i lägenheten var helt väck och inte hörde hans bankande på dörren.
Det var ändå rätt skönt att man vid en första anblick gick fri från misstankar. Vågar inte tänka på vad som annars hade kunnat hända.

En lite roligare händelse var den söndagsmorgon som jag yrvaket, och bakis, gick för att se vem som ringde på. Jag kom direkt från sängen och hann bara få på mig ett par byxor. Utanför står ett par tjejer som de flesta killar hade vänt sig om efter på stan. Dom blev lite skärrade när dom såg mig (långhårig, bakfull, halvnaken hårdrockare) så dom sade inte så mycket utan räckte bara över ett par nummer av Vakttornet innan dom vände om och gick :hihi

Gissa om jag är glad att jag inte bor kvar där :tummenupp

Där jag bodde senast hade jag en granne med något labilt psyke. Han skulle varje gång han stängt och låst sin ytterdörr, oavsett om han var på väg ut eller kom in, känna ungefär 100 gånger så att dörren verkligen var låst. Vi hade våra dörrar precis brevid varandra och det skakade i hela hallen och hördes i hela lägenheten. Underlig man, luktade lite illa också.

Där jag bodde senast hade jag en granne med något labilt psyke. Han skulle varje gång han stängt och låst sin ytterdörr, oavsett om han var på väg ut eller kom in, känna ungefär 100 gånger så att dörren verkligen var låst. Vi hade våra dörrar precis brevid varandra och det skakade i hela hallen och hördes i hela lägenheten. Underlig man, luktade lite illa också.

Det bor ju minst en sån i varje trappuppgång!

Hade en liknande granne som måste haft samma problem. Hur många säkerhetshaspar som hellst. Värsta larmet. Varningsskyltar om att man skulle ställas inför rätta i hans födelsestat om man gjorde intrång. Kände på dörren stup i ett så att allt var låst... Mycket märklig männska...

Hade en stor fet raggare som bodde i lägenheten ovanför. Han gillade att festa med de lokala alkisarna han hittade lite här och var i byn.
Lägenheterna var välisolerade och det hördes sällan ljud ovanifrån, förutom när det festades hårt.
Det hela var ganska jobbigt ibland då jag tidvis arbetade tidigare morgnar.

Nåväl, en tisdagsmorgon vid 02-tiden dyker han och alkisarna upp och poppar igång Elvis på högsta volym. Sen stampar de takten bäst de kan i fyllan.
Jag går snällt upp och ber dem sänka lite då jag skall upp om några timmar. De har ingen förståelse för min begäran och jag ger upp och skall gå ned och ringa de gamla polarna som körde störningsjouren på orten.
På vägen ned till min lägenhet kommer jag på att proppskåpet finns i trappen.
Öppnar upp det med universalnyckeln (Letherman) och skruvar ur hans huvudsäkring. Tar med mig den och går och lägger mig.
Hör att de försöker klura ut vad som hänt. De ger upp efter ett tag och går hem till en av alkisarna för att festa vidare där.
Skruvar tillbaka säkringen på väg till jobbet.

Efter det så var det ganska ofta som "strömmen gick" hos raggaren när det var efterfest. Hörde honom prata med hyresvärden en gång och de trodde det var på grund av starka stereon, för varje gång han vred upp ljudet så försvann strömmen...

En annan sak som inträffade i min bostadsrätt var när jag var hundvakt åt en lite större hund. På våningen nedanför bodde en väldigt speciell kvinna, stor och tjock vägde säkert 120-140kg för hon var lång och tjock.
Iaf så åkte jag och en kompis med hunden upp i hissen mot 9:e vån, men hon och hennes väninna som stod på vån 8:a med nån liten bjäbbig sak hade hunnit trycka på hissknappen så den stannade på 8:e, tanten slet upp dörren och våran hund tittade nyfiket ut. Direkt går bjäbb-hunden till attack och gör ett utfall och skäller, våran hund bara tittar på den medans hissdörren stängs. När vi sedan öppnar dörren igen på våning 9:e skäller fortfarande den lilla hunden och våran hund svarar. Då blir den feta damen helt tokig, skriker att hon ska slå ihjäl våran hund om den gör något mot bjäbb-hunden, jag påpekar att det var hennes hund som var aggresiv och inte våran.

Några dagar efteråt försöker jag prata med henne på parkeringen men det går inte att kommunicera utan att hon börjar skrika, jag rycker på axlarna och ger upp.
Det är nu det roliga börjar, kvinnan körde nämligen en golf och hade nog med problem att ta sin in och ut ur den som det var. Jag ägde då en ratig "vinterbil" som jag var föga rädd om, varje gång jag såg att hon parkerat på gästparkeringen (den låg närmare än hennes hyrda) så parkerade jag med precision och omsorg sååååå nära jag bara kunde hennes bil. Jag är fortfarande i skrivandes stund förvånad över hur hon överhuvudtaget tog sig in i sin egen bil men jag skrattade för mig själv varje gång jag fick läge att parkera in henne.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT