Att avgöra hur halt oljespill är...

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date
I mitt fall så redde faktiskt hojen upp det hela utan min hjälp. det som var så obehagligt för mig var att det var första gången jag upplevt att man faktiskt kan hamna där det inte finns något grepp överhuvudtaget på sommaren.

Det närmaste jag upplevt tidigare var på vintern på en motorvägsbro i Kungälv. Underkylt regn. Det vart inte nådigt.
Bilarna snurrade hejvilt. Efter att min bil stoppade gick jag ut och tänkte springa fram till kompisen som parkerat lite sämre,, rätt in i räcket. Stod på örona direkt utanför min egen bil.

Låter som att jag knappt kört alls. Men jag har väl haft tur gissar jag.
 
Dominator91: Låter rätt osannolikt att det du råkade utför bara var regn. Har rätt mkt erfarenhet av att köra i regn och olika temperaturer.

Men kan bara stämma in med dem som säger att man bara måste låta hojen kreppa ;)

Gjorde en miss i somras när jag smorde kedjan för mkt i Spanien.
Så kom massa olja från kedjan ut på däcket.

Då kunde man lägga på värdens sköna speedwaysvängarna i rondellerna. Men så snart man halkat och slirat ett tag så reser hojen upp sig i sitt rätta spår.
 
Hydrualolja ger bäst glid (= sämst för hojarna).

Så här såg det ut när jag var på väg ut ur rondellen efter ett besök i den inte så roliga Häggviksrondellen (Volvo lastbilar ligger inte så långt ifrån)... Finns ingen kurs i världen som had kunnat hjälpa här .

Enda fördelen med denna olja är att det var 0% friktion så det syns inte ens på skinnstället att jag glidit ca 5-10m, hojen uppvisade lite mer repor men inte så jättefarligt ändå.
 

Bifogat

  • olja 1.jpg
    olja 1.jpg
    239 KB · Visningar: 198
Nu pratar vi ju bl.a. olja och diesel på vägen som inte längre *syns* men ändå är tokhala fast det är torrt ute :fatta:
Hur anpassar man sig till det? :va :va

Man kör ändå i den fart så man hinner bromsa, eller så får du reka den sträcka du ska åka innan om du tänkt bomba.

Oftast ligger oljespill etc i rondeller eller skarpa kurvor och då kan man ta det lite extra lugnt.
Sen om man går omkull iallafall så har du då en låg fart.

Ska man oroa sig över allt som kan hända eller hindrar en på vägen så kan skita i att köra hoj.
 
Man kör ändå i den fart så man hinner bromsa, eller så får du reka den sträcka du ska åka innan om du tänkt bomba.
Man bromsar inte i kurvor och spill som inte syns, syns ju inte heller om du rekar (oavsett om du tänkt bomba eller köra lugnt) såvida du inte halkar på det under rekningen.
 
Man bromsar inte i kurvor och spill som inte syns, syns ju inte heller om du rekar (oavsett om du tänkt bomba eller köra lugnt) såvida du inte halkar på det under rekningen.


Nä jag skrev aldrig att man bromsar i kurvorna, man bromsar innan om man är osäker, dom som bromsar i kurvor kör för fort eller är orutinerade.

Jag kör lastbil och ser några mil asfalt om dagarna, MAN ser ganska tydligt vart de kan vara sörja på vägen, speciellt på gammal asfalt eftersom olja inte absorberas lika fort som på nylagt asfalt.
Däremot så ¨blöder¨ nylagt asfalt innan de har härdat klart.

Känner man hojen är de en fördel, har man som jag en motard och inte känner sig bekväm eller ¨fegar¨, testa hojen på en grusväg till och börja med.
Handlar mycket om viktfördelning också, är du osäker på en kurva luta inte hojen utan burka ut dig själv så du får viktfödelningen på hojen rakt ner och inte i en sne vinkel.

De du säger att man inte ser oljespill har jag aldrig varit med om, de skulle vara om vägbanan är blöt, men då sänker man farten och lutar inte lika hårt om man har sunt förnuft. :)
 
När jag totalkvaddade min Pan European i en rondell förra året gick jag hela spåret tillbaka och kunde inte se någonstans varför bakdäcket toksläppte.
Bara för att du inte råkat ut för det själv innebär inte att det inte finns sådana spill.

Bättre gaskontroll är min medicin numera.
 
När jag totalkvaddade min Pan European i en rondell förra året gick jag hela spåret tillbaka och kunde inte se någonstans varför bakdäcket toksläppte.
Bara för att du inte råkat ut för det själv innebär inte att det inte finns sådana spill.

Bättre gaskontroll är min medicin numera.


Har också haft släpp men har aldrig åkt tillbaka för att kontroller vad orsaken var, men som du säger, har man koll på gasen och en bra tyngdpunkt KAN de gå bra. :)

Men känslan skiljer sig också på vad man sitter på för hoj.
 
Igår hade jag tur i oturen... Kom till E6 Särovägen från Göteborgshållet när jag kör in i nån av det små rondellerna. När jag tar ut rondellen i ca 25-30 km/h för att köra rakt fram känner jag plötsligt när framhjulet släpper och strax efter även bakhjulet. Helt jävla snorhalt!. Kanar sidledes utåt istället och får grepp vilket gör att hojen gör ett kast och jag håller på flyga av hojen. Bilarna bakom saktade ner när dom såg vad som höll på att hända.

Någon suspekt beläggning på rondellen, ganska ny asfalt i kombination något annat hann jag se, men trodde inte det skulle kunna vara så halt.
Hade det gått ett par kilometer fortare hade jag kört om kull, utan tvekan.

Puuuh!:näsblod
 
det som är värre är fan dessa upp till (ja jag lovar) 1 dm höga lerbildningar från fältet ut till vägen där dom ska svänga in,

Man tror det bara är ett tunt lager lera tills man kör på det och flyger upp,
Å andra sidan äter jag spannmålsprodukter och kött betydligt oftare än jag kör hoj, så det känns som att man kan stå ut med att dom gör sitt jobb... :rolleyes:
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3
Här i Uddevalla var det en lastbil som sköt motorn förra veckan.
Säkert +20 liter olja som ligger över hela vägen.

Har vägverket gjort något åt det.
 
Vägverket lär ju inte göra något, de lades ner i april förra året :arsele Det är Trafikverket som borde göra något :D
 
Finns en vägsträcka i Varberg (41, Vbg nord - centrum) som blir snorhal vid regn. När det är torrt ute är det inga problem alls, men när det regnar är det precis som att en massa olja o annat bös kommer upp till ytan. Har som tur är inte kört där med mc i regn men lyckades låsa alla fyra hjulen på bilen när jag skulle bromsa inför en rondell, går inte att se över huvud taget. :S
 
Olustiga ställen i Västerås är vid cirkulationsplatser i närheten av tankställen där tung trafik vart å tankat, för att sedan spilla ut diesel i första bästa rondell... Man undrar hur lastbilstankar är konstruerade som överhuvud taget kan kasta ur sig bränslet vid kurvtagning?

Ytterligare ställen man bör se upp i (eller kolla backen istället), är vid trafiklysen, där biljävlar med bla. trasiga vevaxeltätningar står å pumpar ur sig olja som blir en fin gegga att lägga ikull en hoj som antingen bromsar in, eller ska åka iväg...
 
Inget oljespill men jag hittade en trevlig landsväg som jag vart ute och körde på, inuti en kurva gick den fina asfalterade vägen över till grusväg. Fy fan vad jag höll på att kasa då jag på något tursamt impulsivt sätt lyckades få rätt på den bara för att köra över på andra sidan vägen. Men i alla fall inte av vägen.

Snyggt där, sätt en skarpkurva och precis typ 60% in i kurvan så gör du om den till grus från asfalt ;)
 
För att inte tala om träden, de jävlarna släpper löv som blir skithala på vägen.:tungan
 
Jaha, nu låter man som en jävligt gubbig fan som aldrig haft skoj på hoj men så är det nu inte. Faktum är; att sån här skit som hala löv, oljespill, diesel, lera, betor, brunslock, regn, dålig asfalt, tjälskott, andra billister, andra dåliga billister, andra hojåkare, självmordspiloter, vita linjer, kurvor, rakor som bara tigger om att bli slangade, terrorister och inte minst poliser finns på våra vägar. Det är i stort sett omöjligt att undvika det så det är läge att sluta nojja över det men man bör ha det i bakhuvudet. Finns heller inga kurser som gör att detta försvinner från vägarna men som gör oss lite bättre rustade att förutse och hantera sånt. Vill man var utan skiten får vi antingen sluta köra hoj eller så får man helt enkelt köra enbart på bana men inte ens där klarar vi oss undan regnet och vid några tillfälle lite oljespill från något litet kas. Ett mycket enkelt men tråkigt trick att undvika att försätta sig i svåra situationer är helt enkelt att hålla hastigheten. Tråkigt? Kan vara, men säkrare.:)
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top