Att avgöra hur halt oljespill är...

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date
Såg massa slabb i Katrineholm idag och för en stund sedan gick jag förbi en lastbil som hade nått slabb vid sidan om bilen, jag går förbi bränsletanken och där finns inget tanklock på utan det låg vid sidan,,, jag tänkte skruva dit det men är han så djävla klantig så sket jag i det och nu hoppas jag på regn så han får vatten i tanken och förhoppningsvis lär sig fanskapet att han ska skruva på lock när han tankat. :mad:
Funderade en stund på om man ska anmäla honom för polisen.:confused:

När jag ser en diesel/oljesträng så förutsätter jag att det är halt och väljer ett annat spår genom kurvan, så jag låter bli att nojja mig. Jag kör inte på marginalen ute i trafiken så det blir sällan något problem att välja spår i tid.

Jag är ganska färsk på hojjen, men något jag märkt är att jag har extremt stor nytta av träningen jag får när jag kör enduro. Det är imponerande att känna hur mycket hojjen faktiskt klarar att reda ut själv så länge man inte lägger sig i.

Klockrent svar :tummenupp

Hade missat att följa upp denna tråd jag skapade... Oj, vad mycket svar det kommit in - intressant läsning!

Någon slags slutsats jag drar är väl att oljespill kan vara både synligt och osynligt och även det mindre synliga oljespillet kan vara mycket halt om det vill sig illa. Det synliga kan man ofta anpassa sin körning utifrån (välja annat spår om möjligt m.m.), medan det osynliga endast kan hanteras genom att ta det extra försiktigt där sannolikheten är högre att detta förekommer (rondeller, skarpa kurvor, där bussar och annan tung trafik kör m.m.). Samtidigt kan man förstås inte vara på helspänn överallt, men att ha riskmedvetenheten i bakhuvudet skadar nog aldrig.

Fick erfara hur halt osynligt dieselspill kan vara när jag tankade bilen häromveckan. Höll på att dratta på ändan bredvid dieselpumpen när jag skulle stoppa in kortet i läsaren. På marken syntes ingenting, men det var glashalt som en isfläck mitt i vintern.

Nä oljespil eller våta höstlöv, lösgrus, jord o så vidare är inget vidare att hanteras med i olika sitvasioner, speciellt vid fuktig/blött underlag, slitna däck eller fel däck temp/tryck eller fel gummival kan bli livsfaligt.

Vad som hälst kan hända i olika sitvasioner, det är la därför dom lär ut, anpassa hastigheten till underlaget.

Skälv blåste jag nästa av vägen häromdagen i 275 :rolleyes: finnt väder men kast vind från ingenstanns, då va de dags att sakta ner lite :D men bara lite :tungan

Öppnade på jobbet en tidig lördagförmiddag.. En av de boende i området hade köpt såndär HD med lakepipes och aphäng.. Tidigt på våren men soligt och fint.. Hursomhelst så tog han sig 50 meter innan det skrapades krom.. Gjorde nog ont då han hade jesse james luva, wife beater linne, jeans och skydds sneakers..

Även om man inte är någon stor kromsläde fantast så sympatihögg det lite i mcsjälen :|

Rullgrus, dieselspill och röd asfalt.. Biker beware.. :|

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...