Att avgöra hur halt oljespill är...

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Sen jag tog mitt MC-kort för några månader sedan har jag insett att jag börjat uppmärksamma saker jag aldrig märkt när jag kört bil. En av dessa saker är olje- och dieselspill.

Detta otyg tycker jag bara blivit värre ju längre sommaren gått. I princip varenda rondell och skarpare kurva här i Göteborg är ju helt besudlad av denna smörja. Kanske kan finnas ett samband med att när polisen undersöker Västtrafiks bussar blir gång på gång sisådär 9 av 10 bussar underkända pga bl.a. läckande olja.

Det svåra tycker jag är att avgöra hur farligt oljespillet är. Jag skiljer på två typer - den ena (färskare) där man faktiskt ser en blöt/glansig yta på vägen och den andra där det mer är som en mörkbrun, men relativt torr missfärgning av vägen. Den senare varianten ser man nästan överallt.

Jag har själv varit med om att få lättare släpp även på den senare typen av spill, trots att det i övrigt varit torrt ute och jag kört lugnt, och har insett hur jäkla halt det kan vara om det vill sig illa. Detta har fått till följd att jag blivit än mer försiktig, ja nästan nojig, när jag ser att vägen är missfärgad av olja. Med tanke på hur vägarna ser ut här i stan är det ju nästan som att man konstant får köra runt på helspänn.

Hur bedömer ni andra som har mer erfarenhet oljespill? Man vill ju anpassa sig till riskerna, men samtidigt inte vara överdrivet nojig...

Jo nog är asfalt och olja en olycklig kombination ihop med en mc.Har däremot fått ett rejält kast på hojen i sommar när jag var uppe på mittlinjen och gav gas vid en omkörning där bakhjulet inte fick fäste på denna såphala vita linje vid regn som då ville skicka hojen i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig från början.En jädra otäck upplevelse som slutade bra denna gång.

Hatar sånna! Ligger en på centralbron här i sthlm, mitt i en kurva. där kanar man alltid nån dm även om det är torrt, om man kör över den.

Hej på er. Bor några mil norr om gbg men min erfarenhet när det gäller olja är att är det blött eller ny regn och man råkar utför oljespil så har man ruskig tur om man klarar att reda ut det, så i regn tar jag det hur lugnt som helst och har mkt respekt för underlaget. När det gäller torrt så kkan man få kast och kanske lite mer men är man kall och håller i mcn så brukar det gå bra. Är absolut ingen världsmästare men jag tycker man skall ta det väldigt lugnt i blött. Olja+vatten=krasch tycker jag.

Är också väldigt nojig pågrund av detta men har aldrig släppt pga olja :)
Dock rullgrus, SE UPP FÖR RULLGRUS

Tycker jag sällan ser oljespill i Göteborg, har ändå kört här i 4 år och de ända oljespill jag sätt är i tunnlarna.

ANPASSA FARTEN TILL UNDERLAGET! Svårare är det inte.
Och ni som gnäller på att vitmarkeringarna är hala, varför kör ni på dom (Och i en kurva dessutom?) om dom är blöta? Om de är blött ute och ni ska passera en bil så ger man mjuk gas, ni hinner om iallafall. Eller?

Last edited:
Något annat som inte är så kul att råka ut för är det som bönderna släpar ut på vägarna såhär års, LERA o annat otyg.
Gick på sladd ur en rondell i Karlsborg tidigare idag. Tyckte förvisso det var rätt roligt då jag såg skiten i tid och tyckte jag kunde kosta på mig att kolla hur halt det var.
Men mörker och väta kan ju ställa till det en hel del..

det som är värre är fan dessa upp till (ja jag lovar) 1 dm höga lerbildningar från fältet ut till vägen där dom ska svänga in,

Man tror det bara är ett tunt lager lera tills man kör på det och flyger upp,

Tänkte först, men sluta nojja o kör istället...

...sen kom jag ihåg att jag faktiskt tokvurpade senast i somras. Det var blött och nästan rakt fram så halkan var det inga problem att välta i. Jösses vad halt det var. Det var precis utanför Ullevi o massa poliser (fotbollsmatch) där. Blev lagom pinsamt...

Jag har ivf blivit helt nojjig i blött väglag. Råkade ut för extrem halka för något år sedan i regn.
Det var första gången för mig. Vurpade inte. Men det var ren tur bara.

Helt plötsligt hade jag inget fäste bak i stabil fart strax under femtio i en uppförsbacke.
Hade naturligtvis inget fäste fram heller men det hann jag inte upptäcka som tur var..

Till er som nojar över oljespill och halka:

Boka en SMC-kurs om det känns så obehagligt, på storbana eller Knix spela nästan ingen roll.

Grejen med oljefläckar är att även om de ÄR läskiga (tycker jag också) så är det bästa att skita i dem. OM det släpper så gör det bara det i nån millisekund. Gör man inget konstigt som att släppa gasen, bromsa eller spänna sig och rycka styret i försök att räta upp hojen eller nåt så greppar det snart igen, hojen vobblar till lite och sen är det över.

Som vanligt på 2 hjul är det bästa att göra ingenting. Men det kräver lite träning att jobba bort de reflexer som sabbar i såna situationer.

Annars. Åk grus :tummenupp

Man får helt enkelt ge rejält med gas för att kontrollera om det släpper. Om man då ramlar kan man med lätthet konstatera att det var halt.:näsblod

När jag ser en diesel/oljesträng så förutsätter jag att det är halt och väljer ett annat spår genom kurvan, så jag låter bli att nojja mig. Jag kör inte på marginalen ute i trafiken så det blir sällan något problem att välja spår i tid.

Jag är ganska färsk på hojjen, men något jag märkt är att jag har extremt stor nytta av träningen jag får när jag kör enduro. Det är imponerande att känna hur mycket hojjen faktiskt klarar att reda ut själv så länge man inte lägger sig i.

Och ännu mer störande är att det ibland beror på att killen som tankat bussarna helt enkelt glömt att dra åt tanklocket/stänga luckan.

Till er som nojar över oljespill och halka:

Boka en SMC-kurs om det känns så obehagligt, på storbana eller Knix spela nästan ingen roll.

Grejen med oljefläckar är att även om de ÄR läskiga (tycker jag också) så är det bästa att skita i dem. OM det släpper så gör det bara det i nån millisekund. Gör man inget konstigt som att släppa gasen, bromsa eller spänna sig och rycka styret i försök att räta upp hojen eller nåt så greppar det snart igen, hojen vobblar till lite och sen är det över.

Som vanligt på 2 hjul är det bästa att göra ingenting. Men det kräver lite träning att jobba bort de reflexer som sabbar i såna situationer.

Annars. Åk grus :tummenupp

Har kört in i spill i en uppförsbacke (med bil), det var ca 50m långt och lika brett som beläggningen.

Tror du smc-kursen hade kunnat lära mig att ta det kastet om jag kört hoj istället?:D

Nu pratar vi ju bl.a. olja och diesel på vägen som inte längre *syns* men ändå är tokhala fast det är torrt ute :fatta:
Hur anpassar man sig till det? :va :va
Man tar bilen.

det som är värre är fan dessa upp till (ja jag lovar) 1 dm höga lerbildningar från fältet ut till vägen där dom ska svänga in,

Man tror det bara är ett tunt lager lera tills man kör på det och flyger upp,
Flyger upp var? :va

Last edited:
Har kört in i spill i en uppförsbacke (med bil), det var ca 50m långt och lika brett som beläggningen.

Tror du smc-kursen hade kunnat lära mig att ta det kastet om jag kört hoj istället?:D

:D Det finns alltid undantag :tummenupp

Är inte du snabbsnabb btw? Vilket forum skulle du rekommendera en noob för att bli av med fel-reflexer? Om SMC nu inte är bra vill säga.

Och i rondeller etc är spillet oftast mitt emellan "spåren". Poängen är ju att man ganska snabbt "lämnar" det hala om det nu är halt, och då gäller ändå att låta hojen göra jobbet och inte ändra/störa något. Eller hur?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025