Att 'öppna hojen'

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Stora motorcykel-ön
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Eller rättare sagt 'öppna' motorn på hojen, genom att öka luftflödet med att plocka bort delar av ljuddämparen samt öka öppningen för luftintag. Något jag tänker på men inte riktigt vågar prova. Jag är nöjd med min KLX230 och prestandan, men jag vill gärna meka lite med den och då prova på att skapa några fler hästkrafter. Har hört att man kan avlägsna den där lilla rörbiten i slutet av ljuddämparen, och göra intaget för luft till motorn större, så att hojen får mer kraft.

Sen har jag blivit varnad också att man måste reglera bränsletillförseln med för att inte motorn ska få "för mycket luft" och köra för torrt så att säga, vilket på sikt kan förstöra motorn.

Min KLX230 har insprutning, dvs ingen förgasare, så den reglerar sånt automatiskt vill jag gärna tro. Men jag vet inte, nån som har tankar och ideer kring vad jag kan göra med min KLX230 för att göra den aningens piggare? (annat än att dreva om den förstås) - tackar.
 
Istället för att skapa dig en massa nya bekymmer så kan du lägga meklusten på att tvätta och putsa och smörja och hålla efter ordentligt.
Att lägga lite tid på att ta bort och återmontera saker vid service och underhåll är mycket mer värt än att misslyckas med att få ut en hk mer ur motorn.
 
Köp ett lätt objekt att pilla med och håll hojen hel att köra på under säsongen:) Man ska alltid ha ett projekt vid sidan om så man inte skruvar sönder den man åker med hehe
 
som svar på frågan så tror jag du skulle behöva lämna in hojen för mappning iom att det är insprut. Förgasare hade man kanske kunnat laborera lite med.
 
Satt effekt-avgasrör på min hoj när jag köpte den. Morrade häftigt men den gick skit under vissa varvtal. Ryckte o hade sej just pga bränsletillförseln som inte stämde. Den skulle behövt ny mjukvara i ECU:n och det kostar mer än vad jag var beredd o betala. Slutade med att jag satte tillbaka original system plus en massa annat som föregående ägare lagt mycket "lek-timmar" på att enligt mej försämra hojen på.


/David
 
Bakåttrimmning är en underskattad hobby!
Finns nog någon tråd här på SH, men jag är för lat att leta
 
Tänk på vad varje hästkraft kostar - jag lade drygt tio tusen på att vässa min wr250 (ny styrbox till sprut samt avgassystem). Lockade fram tre hästar till ur motorn :)

Med facit i hand borde jag köpt en hoj till istället, i synnerhet om man tänker på vad jag lagt ut på effekthöjande insatser på alla hojar jag ägt.

Att köpa en hoj till är för övrigt en underskattad lösning på många av livets utmaningar
 
Att trimma en KLX230 är fullständigt meningslöst. Det kostar dig 20% av hojens pris att få några hk till ur motorn.

Byt hoj eller köp en till.
 
Att trimma en KLX230 är fullständigt meningslöst. Det kostar dig 20% av hojens pris att få några hk till ur motorn.

Byt hoj eller köp en till.
För att vinna effekt så håller jag med. Om man däremot vill lära sig mer om hur man optimerar en motor kan det ju vara intressant. Även om det nog är begränsat med ändringar man kan göra själv på standard-ECUn i en KLX230 utan tillgång till avancerad programvara.
 
Skaffa en ljuddämpare från någon gammal crosshoj och meka dit så har du original kvar orört.
Luftfilterboxen går säkert att öppna upp lite dom brukar vara trånga för ljuddämpningens skull.

Därefter krävs förstås en mappning och det är väl där det börjar kosta pengar.

Och trimpengarna kanske är bättre investerade som mellanskillnad för en hoj med mer prestanda. CRF250, WR 250, DRZ400 mfl har nog betydligt bättre fjädring och bromsar också.
 
Det är väl så att fabriken optimerar fordonen, både bil o mc, för bästa körförhållanden både vad gäller ekonomi och effekt. Trimmar man så kommer nog resultatet bli att man flyttar effektkurvan upp eller ner. Såvida man inte strokar eller ökar volymen på motorn för mer vridmoment.
 
Som nån annan sagt, det är nog bättre att köpa en projekthoj att ha att skruva på istället, och ha kvar en fullt funktionell hoj till vardags.
Du får inte mycket mer effekt ur hojen trots massa pengar och tid, och är det bara att skruva du är ute efter så är det mer givande att köpa något gammalt lik i behov av kärlek och fixa till den. Det kan också bli dyrt förvisso, inte minst i verktygskostnader. :hihi
 
Helt meningslöst och ett nollsummespel. Du kommer i bästa fall flytta några hk från låg/mellan- till det högre varvtalsregistret.
 
Tackar för er input boys. Bra poäng alltihop.

Jag är mest nyfiken på om en ökning av luftflöde genom motorn påverkar bränsle-luft blandningen, och ifall man då måste justera något med bränsleinsprutningen också för att inte låta motorn gå för 'torrt'.

Jag ska nog inte öppna något för luftintag/avgas, jag har alldeles för kul med hojen som den är nu.
 
Finns i alla fall en PC till modellen, och därmed är allt möjligt - har dock ingen koll på om det finns några beprövade mappar, så jag hade googlat lite innan eventuellt köpbeslut.

 
Jag röstar på kompressormatning, ladda 0,8 bar och det händer grejer ;)

Många nyare hojar är säkert optimerade för att klara gällande ljud och utsläppskrav istället för att få ut absolut maximal effekt men att lyckas få ut det sista lilla extra effekten med att öppna upp ljuddämpare och insug är nog inte så bara.

Har själv mixtrat mer eller mindre på alka mina hojar. På min Traja och min KLR650 med att rensa luftburkarna, byta ljuddämpare och mappa om insprutning och bestycka om förgasaren. Men till dessa hojar finns det hyfsat mycket info på nätet och programmet och mappar finns att hitta gratis till Trajan. Dock så skulle man säkert vinna mer om man gav sig tid att bestycka förgasaren och förstod sig på att ändra i mappen på Trajan för att optimera hojen exakt efter ändringarna.

I bägge dessa fallen tycker jag att hojarna går bättre efter att jag moddat enligt vad många andra gjort men jag kan som sagt tänka mig att man har mer att hämta om man vet exakt vad man gör och kan köra i bänk så man vet och inte har med placeboeffekten att göra.

Dock så förstår jag lockelsen till att skruva och modda, jag är lite så själv att allt ska optimeras och modifieras, spelar ingen roll om det är hojar, gitarrer, förstärkare eller bössor. Hittar du "verifierade" ändringar till hojen som många gjort kan du ju testa dessa men tänk på att kunna "bygga tillbaka" vilket kan krävas vid besiktning.
 
Tackar...

Loccone: "Finns i alla fall en PC till modellen," och " ... beprövade mappar..."

Menar du att jag behöver köpa en PC (dator) till hojen, och koppla in mig via nån OBD-kontakt som man gör på bilar? Och så "mappar" vad är det? Är det mjukvara/algoritmer för bränsletillförseln? Uppenbarligen något jag själv kan modifiera, ungefär som nya ljud/presets till synten?

Tackar Bosse. Jag tror jag förstår. Man vill ofta tweaka och hacka i prylar man gillar, i hopp om att förbättra prestandan eller bara få ut lite mer ur prylarna.

Alltså jag är bara mest nyfiken, kanske aningens klåfingrig också. Jag är som sagt mycket nöjd med min KLX230 som den är så jag ska inte röra den.
 
TS skriver:
Menar du att jag behöver köpa en PC (dator) till hojen, och koppla in mig via nån OBD-kontakt som man gör på bilar?
PC i vårt sammanhang är ofta en Power Commander V.
Och till PC V ansluter man en dator för att göra inställningarna.
https://www.qwant.com/?q=Power+Commander+V&t=web
Och så "mappar" vad är det?
Mappar innebär att du lämnar in hojen fulltankad med 98 Oktan till ett företag med bromsbänk
https://www.qwant.com/?q=bromsbänk+motorcykel&t=web
som lämpligen också får i uppdrag installera en Power Commander V med eventuella nödvändiga tillbehör.

Du skriver: Min KLX230 har insprutning, dvs ingen förgasare, så den reglerar sånt automatiskt vill jag gärna tro. slut citat
På seglarskolan lärde jag mig: Tror gör ni i kyrkan mellan 1100 och 1300. För övrigt vet ni.
Så du kan sluta och tro att sånt regleras automatiskt.
Det är därför det finns tillbehör som PC V som är gjorda för att en bromsbänkare lätt ska kunna reglera in insprutningen till förändringarna i avgas och insug.
Använd sommaren till att köra med hojen.
Spar experimenten till vintern.

PS Jag har varit precis som du. Hade en för 50 kr inköpt Husqvarna Novolette(?) moped 1965. Den gjorde 50 km/h enligt hastighetsmätaren. Jag trodde det var en enkel match att trimma den , " jacka kolven " och vad det blev. Efter min trimning gjorde den 30 km/h. Det var en nyttig och billig läxa för mig. DS
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top