Att 'öppna hojen'

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar Sniglom, det var en riktigt bra lektion det.

Det verkar som att det idag finns många saker i hojen som ska lira tillsammans. Men då är det också fler saker som kan gå snett. Nu vill jag definitivt inte röra nåt på hojen i motorns avseende.

.. jag kanske köper till några extra lampor bara.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Såg att vi ju redan har en specialtråd om att 'öppna' hojen. Bättre använda denna istället för att besudla KLX230-tråden med potentiella synder som eventuellt skulle kunna skada något i motorn. Utan att bli för extrem, vad skulle behöva göras med en KLX230 motor för att få ut lite mer kräm ur den, utan att markant förkorta livslängden på hojen, eller äventyra motorn för mycket?

Vi har konstaterat att byta ljudddämpare är en bra början.

Och så det där att "mappa om" den.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
byt kamaxel, hög kompressions kolv, porta, öppna upp på luft sidan och på avgassidan. Mappa om, -klart !
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Uppgradera fjädrar fram samt bakdämparen. Då går det att köra snabbare på stökigt underlag. Alltid bästa modden att göra först när man vill köra fortare utanför asfalten.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
byt kamaxel, hög kompressions kolv, porta, öppna upp på luft sidan och på avgassidan. Mappa om,
Tackar. Om jag nu vill byta dom där delarna, var köper jag dom? Har Kawasaki prylarna, eller blir det typ aftermarket-grejer jag måste leta efter? Och hur exakt gör man för att mappa om den? Finns det nåt verktyg jag behöver köpa?

Några tankar kring kamaxeln och högkompressoinskolven, dessa delar ser likadana ut som originalen bara att dom är av annat material? Hur påverkar det själva cylindern och anslutande material? Är det 'ofarligt' att göra så eller utsätter jag några andra delar för oproportinell påfrestning? Jag menar, motorn pallar med?

Uppgradera fjädrar fram samt bakdämparen.
Ja, det har jag sett att det finns Öhlins-grejer till, och så bakre dämparen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är inte värt pengarna att bygga om motorn, köp en KTM exc 500 för de pengarna i stället :fakta
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det 'ofarligt' att göra så eller utsätter jag några andra delar för oproportinell påfrestning? Jag menar, motorn pallar med?
Dubblar du antalet hästar, räkna med att förslitningen blir kvadraten på det. Även om du kör lugnt så sliter en vass kamaxel på tryckare och kamlob. Ventilstuds är en också en faktor. Smidda kolvar slits snabbare än gjutna. Vill du köra eller mecka?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Du har ju redan köpt en hoj med dubbla effekten och med komponenter som är anpassade för att hantera den. Låt 230:n vara, köp ny ljuddämpare så tappar du 2 kg och det kommer låta som att den blir mycket rappare. Placebo-hästar är de billigaste hästarna.

230:n har ingen ”strypning” som kan tas bort. Den är helt enkelt byggd från grunden för effekten.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vi tar min tt600 43 ystra hästar på vevaxel från fabrik.

Bättre grenrör 3000.
SK effekt ljuddämpare 3000
Kn filter 600
Portad topp 0 kr men många timmar
Packningar till topp 800
Portad original förgasare.

Blev 43 hp på bakhjulet ca 3-5 hp ökning.

Bigg bore 768cc.5000
Stroker vev. 5000
Titan ventiler 5000
Kam. 5000
Kolv 2300
Massa verkstads jobb 10000
Koppling 3000
Tändsystem beg 3000
Mikuni föggar 5000

Effekt 85 hp på slangen.
Värt pengarna??

Tja alltid kul o knäcka en 690 kotte med en 80 tals luftkylt bojsänke.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det är väl så att fabriken optimerar fordonen, både bil o mc, för bästa körförhållanden både vad gäller ekonomi och effekt. Trimmar man så kommer nog resultatet bli att man flyttar effektkurvan upp eller ner. Såvida man inte strokar eller ökar volymen på motorn för mer vridmoment.
En sanning med modifikation. De behöver ta hänsyn till emissioner, buller, körbarhet, livslängd, kostnad och en hel del andra faktorer som inte nödvändigtvis ger den optimala körupplevelsen. Därav är trimning rätt vanligt eftersom du som privatperson kan ta bort eller minimera en hel del av de spärrar som en tillverkare inte kan göra. Det finns också en medvetenhet om att en plastbit i luftburken kan sänka både skatt och försäkring vilket gör det lättare att sälja hojen.

På 90-talet hade en vän en Gilera 660, en högst udda hoj som sällan gick bra. Dock stod det tydligt i instruktionsboken hur man skulle ändra insprutningen för att klara besiktningen, med disclaimern "The bike may not run well in this mode".
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En sanning med modifikation. De behöver ta hänsyn till emissioner, buller, körbarhet, livslängd, kostnad och en hel del andra faktorer som inte nödvändigtvis ger den optimala körupplevelsen. Därav är trimning rätt vanligt eftersom du som privatperson kan ta bort eller minimera en hel del av de spärrar som en tillverkare inte kan göra. Det finns också en medvetenhet om att en plastbit i luftburken kan sänka både skatt och försäkring vilket gör det lättare att sälja hojen.

På 90-talet hade en vän en Gilera 660, en högst udda hoj som sällan gick bra. Dock stod det tydligt i instruktionsboken hur man skulle ändra insprutningen för att klara besiktningen, med disclaimern "The bike may not run well in this mode".
Eller Suzukis strypning av effekten på första 3 växlarna på tex SRAD750, vilket gav en magiskt ryckig gång :huvet

Fordonstillverkare gör ju fordon som ska fungera i ett brett temperaturintervall, från havsnivå till hög höjd i bergstrakter mm, vilket gör att allt blir en kompromiss. Kan man minska det spannet så blir det ju mer optimerat.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu vet jag inte hur din motor är konfigurerad, men på min 929RR "öppnade" jag upp för ytterligare ungefär 20 hk enbart mha luftburksmodifiering och PC5-mappning. (nysmord kedja, rätt däcktryck, lättvikts drivpaket, 1 kugg ner fram)
Original på de hojarna ca. 118-120 hk bak, och efter detta snälla ingrepp 141 hk mappad mot nykalibrerad bänk.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu vet jag inte hur din motor är konfigurerad, men på min 929RR "öppnade" jag upp för ytterligare ungefär 20 hk enbart mha luftburksmodifiering och PC5-mappning. (nysmord kedja, rätt däcktryck, lättvikts drivpaket, 1 kugg ner fram)
Original på de hojarna ca. 118-120 hk bak, och efter detta snälla ingrepp 141 hk mappad mot nykalibrerad bänk.
Nu har han väl totalt ungefär så många hästar som du "hittade" så jämförelsen haltar en del.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kedja utan X/O-ring ger liiiite extra effekt också.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top