Att 'öppna hojen'

Tackar Sniglom, det var en riktigt bra lektion det.

Det verkar som att det idag finns många saker i hojen som ska lira tillsammans. Men då är det också fler saker som kan gå snett. Nu vill jag definitivt inte röra nåt på hojen i motorns avseende.

.. jag kanske köper till några extra lampor bara.
 
Såg att vi ju redan har en specialtråd om att 'öppna' hojen. Bättre använda denna istället för att besudla KLX230-tråden med potentiella synder som eventuellt skulle kunna skada något i motorn. Utan att bli för extrem, vad skulle behöva göras med en KLX230 motor för att få ut lite mer kräm ur den, utan att markant förkorta livslängden på hojen, eller äventyra motorn för mycket?

Vi har konstaterat att byta ljudddämpare är en bra början.

Och så det där att "mappa om" den.
 
byt kamaxel, hög kompressions kolv, porta, öppna upp på luft sidan och på avgassidan. Mappa om, -klart !
 
Uppgradera fjädrar fram samt bakdämparen. Då går det att köra snabbare på stökigt underlag. Alltid bästa modden att göra först när man vill köra fortare utanför asfalten.
 
byt kamaxel, hög kompressions kolv, porta, öppna upp på luft sidan och på avgassidan. Mappa om,
Tackar. Om jag nu vill byta dom där delarna, var köper jag dom? Har Kawasaki prylarna, eller blir det typ aftermarket-grejer jag måste leta efter? Och hur exakt gör man för att mappa om den? Finns det nåt verktyg jag behöver köpa?

Några tankar kring kamaxeln och högkompressoinskolven, dessa delar ser likadana ut som originalen bara att dom är av annat material? Hur påverkar det själva cylindern och anslutande material? Är det 'ofarligt' att göra så eller utsätter jag några andra delar för oproportinell påfrestning? Jag menar, motorn pallar med?

Uppgradera fjädrar fram samt bakdämparen.
Ja, det har jag sett att det finns Öhlins-grejer till, och så bakre dämparen.
 
Det är inte värt pengarna att bygga om motorn, köp en KTM exc 500 för de pengarna i stället :fakta
 
Är det 'ofarligt' att göra så eller utsätter jag några andra delar för oproportinell påfrestning? Jag menar, motorn pallar med?
Dubblar du antalet hästar, räkna med att förslitningen blir kvadraten på det. Även om du kör lugnt så sliter en vass kamaxel på tryckare och kamlob. Ventilstuds är en också en faktor. Smidda kolvar slits snabbare än gjutna. Vill du köra eller mecka?
 
Du har ju redan köpt en hoj med dubbla effekten och med komponenter som är anpassade för att hantera den. Låt 230:n vara, köp ny ljuddämpare så tappar du 2 kg och det kommer låta som att den blir mycket rappare. Placebo-hästar är de billigaste hästarna.

230:n har ingen ”strypning” som kan tas bort. Den är helt enkelt byggd från grunden för effekten.
 
Vi tar min tt600 43 ystra hästar på vevaxel från fabrik.

Bättre grenrör 3000.
SK effekt ljuddämpare 3000
Kn filter 600
Portad topp 0 kr men många timmar
Packningar till topp 800
Portad original förgasare.

Blev 43 hp på bakhjulet ca 3-5 hp ökning.

Bigg bore 768cc.5000
Stroker vev. 5000
Titan ventiler 5000
Kam. 5000
Kolv 2300
Massa verkstads jobb 10000
Koppling 3000
Tändsystem beg 3000
Mikuni föggar 5000

Effekt 85 hp på slangen.
Värt pengarna??

Tja alltid kul o knäcka en 690 kotte med en 80 tals luftkylt bojsänke.
 
Det är väl så att fabriken optimerar fordonen, både bil o mc, för bästa körförhållanden både vad gäller ekonomi och effekt. Trimmar man så kommer nog resultatet bli att man flyttar effektkurvan upp eller ner. Såvida man inte strokar eller ökar volymen på motorn för mer vridmoment.
En sanning med modifikation. De behöver ta hänsyn till emissioner, buller, körbarhet, livslängd, kostnad och en hel del andra faktorer som inte nödvändigtvis ger den optimala körupplevelsen. Därav är trimning rätt vanligt eftersom du som privatperson kan ta bort eller minimera en hel del av de spärrar som en tillverkare inte kan göra. Det finns också en medvetenhet om att en plastbit i luftburken kan sänka både skatt och försäkring vilket gör det lättare att sälja hojen.

På 90-talet hade en vän en Gilera 660, en högst udda hoj som sällan gick bra. Dock stod det tydligt i instruktionsboken hur man skulle ändra insprutningen för att klara besiktningen, med disclaimern "The bike may not run well in this mode".
 
En sanning med modifikation. De behöver ta hänsyn till emissioner, buller, körbarhet, livslängd, kostnad och en hel del andra faktorer som inte nödvändigtvis ger den optimala körupplevelsen. Därav är trimning rätt vanligt eftersom du som privatperson kan ta bort eller minimera en hel del av de spärrar som en tillverkare inte kan göra. Det finns också en medvetenhet om att en plastbit i luftburken kan sänka både skatt och försäkring vilket gör det lättare att sälja hojen.

På 90-talet hade en vän en Gilera 660, en högst udda hoj som sällan gick bra. Dock stod det tydligt i instruktionsboken hur man skulle ändra insprutningen för att klara besiktningen, med disclaimern "The bike may not run well in this mode".
Eller Suzukis strypning av effekten på första 3 växlarna på tex SRAD750, vilket gav en magiskt ryckig gång :huvet

Fordonstillverkare gör ju fordon som ska fungera i ett brett temperaturintervall, från havsnivå till hög höjd i bergstrakter mm, vilket gör att allt blir en kompromiss. Kan man minska det spannet så blir det ju mer optimerat.
 
Låt 230:n vara, köp ny ljuddämpare så tappar du 2 kg och det kommer låta som att den blir mycket rappare. Placebo-hästar är de billigaste hästarna.
Japp. Den satt bra, bitter verklighet är just den karamellen jag behövde.

Tackar för samtliga svar, jag har en bättre syn på saken nu.
 
Nu vet jag inte hur din motor är konfigurerad, men på min 929RR "öppnade" jag upp för ytterligare ungefär 20 hk enbart mha luftburksmodifiering och PC5-mappning. (nysmord kedja, rätt däcktryck, lättvikts drivpaket, 1 kugg ner fram)
Original på de hojarna ca. 118-120 hk bak, och efter detta snälla ingrepp 141 hk mappad mot nykalibrerad bänk.
 
Nu vet jag inte hur din motor är konfigurerad, men på min 929RR "öppnade" jag upp för ytterligare ungefär 20 hk enbart mha luftburksmodifiering och PC5-mappning. (nysmord kedja, rätt däcktryck, lättvikts drivpaket, 1 kugg ner fram)
Original på de hojarna ca. 118-120 hk bak, och efter detta snälla ingrepp 141 hk mappad mot nykalibrerad bänk.
Nu har han väl totalt ungefär så många hästar som du "hittade" så jämförelsen haltar en del.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top