Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

Elgasen skrev:
Är inte det kommunistfasoner egentligen?

Varken kommunismen eller fascismen är väl några större anhängare av demokrati eller yttrandefrihet, och ytterst är det väl det diskussionen handlar om. Men det är kanske inte läge för några djuplodande politiska diskussioner kring hojåkande i denna tråden, fastän det blev en del stora ord här. :tummenupp

Last edited:
Testa att toura med en 600:a... Det rekommenderas inte. Känns som att sitta på en humla efter en timme. Jag har tourat, testat banåkning och snurrat runt kring Stockholm med R1:an och är grymt nöjd. Skulle jag bara köra bana skulle jag köpa en 600 men nu har jag inte råd med två hojar.

hållundan skrev:
:mattias Det måste man faktiskt med en liten 600. Dom är skittråkiga. Man somnar när man kör eftersom det går skitlångsamt. Sen när man vill köra fort måste man växla tvåhundrafemtioåtta gånger i minuten, för så är det med en 600.

Faktiskt.

Har man försäkrat hos If så har man inte många bandagar att välja på. Jag körde SMC:s kurs på Sviestad i somras. Jävligt kul men jag förstår de som inte vill köra i oförsäkrad grupp som nybörjare/riskera krasch utan försäkring.

Tycker som många andra att "för att han har råd" och "för att han vill" osv. är 100% godkända anledningar. Han kanske inte behöver ha en klenare hoj pga att den är billig att äga och tycker att hans egen är snygg.

isse skrev:
Men visst jag undrar varför man inte köper en sporthoj om man aldrig tar ut den på en bana och provar sina vingar, det är korrekt.
/N

Skärpning! Ligger du inte på marginalen och på rödvarv hela tiden så är det bara att byta hoj! :tungan
oakbeach skrev:
Själv köpte jag sporthoj för att jag ville lära mig köra sporthoj...

isse skrev:
fniss :hihi

Allright, ja har man stålar så har man, och man får SJÄLVKLART göra precis som man vill men jag kan inte undgå att tycka det lite waste./N

Har hus på 250 kvadrat och två garage som står tomma, snacka om waste, tar bara tid o städa. :hihi Det är mycket man köper som man inte använder fullt ut, men med tanke på att man ändå kör/åker nästan varje lediga timme på vår/sommar/höst så tycker jag nog inte att det är waste med pengar att köpa en dyr hoj som man tycker om och trivs med oavsett om man kör bana eller ej.

Man behöver inte köra på bana för att prova sina vingar om man har goa slingriga vägar där man bor

Ngn som behöver garage hojta.

Last edited:
Jo man måste köra moto-GP för att få äga en sporthoj... haha! .. Löjligt! Skit i vad folk gör med sina prylar. Deras ensak. :kocko
Jag tycker det är sött med folk som står å polerar å hänger vid fiken... :4skrika :7peta

:)

mvh Mar

foppa skrev:
Trots att jag har flickvänn, kör vi främst missionären. Jag vet att många andra använder sina flickvänner på mycket mer extrema sätt. Vissa gör det flera timmar i sträck, vissa i grupp.
Bara för att jag nu valt att köra lite mer stillsamt här hemma, kanske ni funderar... varför har han en tjej??? han utnyttjar ju inte hennes fulla kapacitet... tycker ni kanske jag skall skaffa mig en gubbe istället ;)

de va lätt den roligaste liknelse jag någonsin hört :rofl

ingen mening att köpa en skottsäker väst då för jag tänkte inte utnyttja den *fullt ut*... :)

Förstår trådskaparen.

Men egentligen så who gives a shit?
Låt fuckona ligga i sina 20 km/h i kurvorna, det sparar juh våran premie som något BMW fucko skulle hävt ur sig så kan vi andra nyttja hojen till det den verkligen är byggd för + att vi får nöjet att gå fram & flina åt fegranden på bakdäcket, oskrapade fotpinnar & knäpuckar vid korvmojjen.

Rigge skrev:
Problemet är att jag stör mig betydligt mer på folk som tror dom är världsmästare för att dom åkt på en bana 2 gånger än folk som glider runt lite i stan på sin R1 med kolfiberblinkers och är fullt medvetna om att dom inte är så duktiga på att köra men tycker det är kul ändå.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

EDIT: Jag har aldrig kört på bana. Anser att chansen att jag vurpar är väldigt mycket större än i vanliga trafiken och jag är helt enkelt för rädd om min hoj för att riskera detta.Möjligt att jag prövar på bankörning när nedanstående punkter inte tillfredställer mig längre.

Anledningen till att jag kör sporthoj är:
1. Jag älskar ljudet av min radfyra (låter inte som en glidarhoj).
2. Jag gillar kraften i motorn (även detta är svårt att få tag på i en glidarhoj).
3. Jag gillar köra fort, gör detta när jag tycker det passar sig eller när jag helt enkelt känner för det (notera att även detta är svårt att göra med en glidarhoj).
4. Jag gillar när folk lägger märke till min hoj i trafiken och förhoppningsvis tycker om den, detta gör att jag mår bra (detta må vara möjligt på en glidarhoj, uppmärksamheten från den sortens människor ger mig dock inget).

Jag är inte heller den som springer och gömmer mig om någon anser att jag är Göteborgs poser nr1. Om du som läser detta misstycker så håll dig på banan istället och skit i vad jag gör.

Last edited:
Pinky skrev:

EDIT: Jag har aldrig kört på bana. Anser att chansen att jag vurpar är väldigt mycket större än i vanliga trafiken och jag är helt enkelt för rädd om min hoj för att riskera detta.Möjligt att jag prövar på bankörning när nedanstående punkter inte tillfredställer mig längre.

2. Jag gillar kraften i motorn (även detta är svårt att få tag på i en glidarhoj).
3. Jag gillar köra fort, gör detta när jag tycker det passar sig eller när jag helt enkelt känner för det (notera att även detta är svårt att göra med en glidarhoj).
4. Jag gillar när folk lägger märke till min hoj i trafiken och förhoppningsvis tycker om den, detta gör att jag mår bra (detta må vara möjligt på en glidarhoj, uppmärksamheten från den sortens människor ger mig dock inget).

Jag är inte heller den som springer och gömmer mig om någon anser att jag är Göteborgs poser nr1. Om du som läser detta misstycker så håll dig på banan istället och skit i vad jag gör.

men borde inte kolfiberkåpor hålla bättre vid en krasch, det är ju ett starkare material.
har iof inget med tråden att göra, men är lite nyfiken.

oakbeach skrev:
Nä, det har du inte skrivit. Sorry :fyllisar

Själv köpte jag sporthoj för att jag ville lära mig köra sporthoj...

Då är vi två.

/N

Plumbum skrev:
Som en gubbe på 43 år (kan knappt räkna så långt) och nybliven återfallsknutte med sporthoj borde jag kanske känna mig träffad. Men för mig fanns inga alternativ till sporthoj, farten lockar och jag vill ha skydd i form av kåpor. Jag kan inte utnyttja den till max och vågar knappt luta den i kurvor, men jag njuter av varje sekund på den. Jag köpte sporthoj för att de är de snyggaste hojarna och roliga att köra. Tyvärr hinner jag aldrig posera med den eftersom familj och husbygge tar så mycket tid men jag njuter av att stå i garaget och titta på den och tänka på nästa tur med den.

Med ålderns rätt så orkar jag inte heller bli upprörd över sådana här trådar, låt folk göra det dom blir lycklig av så länge det inte drabbar någon annan.

Inom överskådlig tid så kommer jag att fortsätta köra sporthoj och jag kommer aldrig att kunna utnyttja dessa fullt ut, men jag njuter ändå.....

Jag förstår det du säger, och du har all rätt o köpa vad du vill, men om jag ska vara krass undrar jag varför du inte köpte nåt som är billigare (köpa & försäkra) men ändå uppfyller dina krav, för det finns.

/N

Pinky skrev:

Jag misstycker inte, jag förstår det bara inte riktigt.
Om man klarar av att köra fort på vägarna finns det ingen annledning att inte kunna göra det på en bana, så länge som du fortfarande kör med huvudet.
Du har ju självklart din fulla rätt att göra det, du hymlar ju inte med det heller.

Ang punkt 4 så tycker jag det är sjukt mycket tuffare när folk med fina hojar kör dem efter sitt syfte.

/N

Chronic skrev:
Då kan väl du, för att avsluta dina förvirrade resonemang, förklara vad i en motor som mår dåligt av att köras försiktigt, med låga varv och allt som hamnar i kategorin "fiskörning"? Undantaget kallstarter för det har du inte orerat om. Än.

Varför skall någon behöva förklara sig för dig? Jag har frågat dig tidigare om du kunde vara vänlig att specifisera, vad som tar så oehört mycket stryck av bankörning. Alla gat/rejs hojjar jag själv ägt har motorn varit i mkt bra skick. Är motorn i std utförande vad är det då som slits mkt mer? Visst kolvringar, efter ett par säsonger av ihärdig träning/tävling - vad mer? Förutom slitdelar, som lameller, och att man bör kanske ställa ventilerna oftare ( dock är dom inte slitna ). Så vitt jag vet rullar mina gamla mc på gatan fortfarande, och köparna har inte haft några som helst problem.

Du är oehört motstridig till bankörda mc, varför? Har du blivit blåst? Har du något exempel på köpare som har stora problem med sin ex bankörda mc?

Och, ja - många som tävlar eller kör mycket bana, vet hur viktigt det är att motortemperaturen stigit innan man börjar tokgasa, varför kan man fråga sig. Enkelt, däcken har inte fått upp temperaturen innan motorn är varm, det kan jag lova dig (visst, man kan värma upp motorn i depån), men det gör man knappast på en vanlig bankörning.

bla, bla, bla nu orkar jag inte skriva mer - måste jobba lite.

Mvh//ZS

Nicke skrev:
Testa att toura med en 600:a... Det rekommenderas inte. Känns som att sitta på en humla efter en timme. Jag har tourat, testat banåkning och snurrat runt kring Stockholm med R1:an och är grymt nöjd. Skulle jag bara köra bana skulle jag köpa en 600 men nu har jag inte råd med två hojar.
måste bara fråga alla varför det är så hemskt att köra långt på en 600:a jämfört med en 1000cc? jag körde ner min till sachenring (stavning...?) i sommras å det funkade precis hur fint som helst, jag å en blackbird, perfekt sällskap :) , härlig touring tur.. :P

å du isse.. du ligger i hårt här, lycka till med att få alla å förstå.. :tummenupp

drovy skrev:
måste bara fråga alla varför det är så hemskt att köra långt på en 600:a jämfört med en 1000cc? jag körde ner min till sachenring (stavning...?) i sommras å det funkade precis hur fint som helst, jag å en blackbird, perfekt sällskap :) , härlig touring tur.. :P

å du isse.. du ligger i hårt här, lycka till med att få alla å förstå.. :tummenupp

Högre varvtal = mer vibrationer
Kortare avstånd mellan sadel och styre = jobbigare körställning, lite beroende på hur lång man är.

Men det är nog det enda, jag älskar 600cc - mer aktiv körning. Men äger tyvärr ingen dagsläget.

Mvh//ZS

NEJ nej nej, vad gör du isse?!?
Nu kanske folk kommer till banan och vill köra hoj.

Det är ju bättre att alla är inne i stan och kör så man få banan för sig själv!

Zilversurfer skrev:
Högre varvtal = mer vibrationer Mvh//ZS

600cc vs 1000cc
mindre rörelse vs större rörelse.
mindre vibrationer vs strörre vibrationer. :confused:

Det är tyngre massa i motorn som är i rörelse på 1000cc, vilket borde ge mer vibrationer om inte jag fått allt om bakfoten... :)

isse skrev:
D

och du har all rätt o köpa vad du vill, men om jag ska vara krass undrar jag varför du inte köpte nåt som är billigare (köpa & försäkra) men ändå uppfyller dina krav, för det finns.

En sporthoj kan vara rätt så billig att försäkra när man är äldre. :fakta

Killens farsa hade en guldving som kostade 200 000, det han betalar mindre i försäkring uppvägs i inköpspriset.
Ny krimskramshojar (glidare) är också dyra.

Vad man har för behov ska inga andra bestäma åt en :huvet det är som att säga att jag som tjej inte "ska" ha en sporthoj utan automatiskt en låg gullig glidarhoj. Vad vet du om vad som uppfyller hans behov, man lägger väl knappast ut pengar på en hoj som man inte trivs med.

Har en bil med 225 hk, varför, jo för att jag kan, vill och har råd.

Last edited:
Fotrally skrev:
600cc vs 1000cc
mindre rörelse vs större rörelse.
mindre vibrationer vs strörre vibrationer. :confused:

Det är tyngre massa i motorn som är i rörelse på 1000cc, vilket borde ge mer vibrationer om inte jag fått allt om bakfoten... :)

Det är dom små/snabba vibrationerna som är jobbiga i längden. Inte dom större som i tex en twin. Högre varvtal = snabbare vibrationer = stickningar i händerna..Detta enbart genom min erfarenhet, det behöver inte vara rätt:)

Zilversurfer skrev:
Det är dom små/snabba vibrationerna som är jobbiga i längden. Inte dom större som i tex en twin. Högre varvtal = snabbare vibrationer = stickningar i händerna..Detta enbart genom min erfarenhet, det behöver inte vara rätt:)

Provade en ktm 640lc4 (tror det var så den hette) och det var det jobbigaste jag hade varit med om iaf! Fick huvudvärk efter 10min, men smaken e som :arsele :tungan

isse skrev:
Var irriterar jag mig över att andra har fina grejjer?

Men visst jag undrar varför man köper en sporthoj om man aldrig tänkt ta ut den på en bana och provar sina vingar, det är korrekt.

/N

Så där ja den svenska avundsjukan i sin renaste form!

Varför går man och köper ett bra tennisracket när man inte är toppspelare?
Varför går man och köper en svindyr kostym när man inte är modell?
Varför köper man en jysst dator när man inte är superhacker?
Varför Köper man en Porche när man knappt kör bil?
Varför julpyntar man till jul när man ändå kastar ut skiten efter 1 månad?
Varför köper man ett helrör när man ändå inte tänkt att tömma pavan direkt?
Varför snyggar man till sig när man går ut på krogen?
Varför vill man ha en snygg tjej?

JB

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma