Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

isse skrev:
Det finns ju folk som är ämnade att förr eller senare vurpa, man brukar kunna se det på deras körstill både på och utanför banan.
Men att säga att "jag kör inte bana för jag vill inte krasha" får mig genast att tänka på dem som säger "jag kör inte mc för jag skulle bara köra ihjäll mig".

samband?.

Nu har jag inte lästa varenda inlägg i denna tråd med tanke på dess längd men, menar du att om man har en sporthoj då måste man använda den på bana? :confused:

Chronic skrev:
Fanns en tråd häromveckan där det visades att tex R6 & R1 hade exakta mått, om inte tillomed R6 var längre? Syftet var hursomhelst att ifrågasätta varför 600cc skulle vara mer lättsvängt osv osv

Fans fler exempel på hojar, så kanske är det inte ngn skillnad i avstånd mellan styre och sadel..
Beror kanske på årsmodell, men R6 av äldre modeller ska ju vara 1cm kortare i hjulbasen än R1an, det är just inget kanske, men inte exakta mått.
Stämmer inte det alltså?
Även motorns levande kraft ska inverka när man försöker ändra kurs på hojen, lättare massa på denna så blir hojen kvickare, sägs det.

Chronic skrev:
Frågan var ställd till trådstartaren, som hellre köper en bankörd hoj, än en hoj som gått till -och från jobbet. Då ville jag att han förklarar vad han tror slits, vilket han inte riktigt gjort eftersom han egentligen inte svarade någonting alls fast han försökte.

Och nej, jag har inga dåliga erfarenheter av bankörda hojar eftersom jag aldrig skulle köpa en, speciellt inte om det fanns en polerad, helgkörd motsvarande till salu.

Jag svarade dig varför jag hade den åsikt jag hade ang motorslitage, jag har inte gått in på tekniska detaljer eftersom jag inte har den kunskapen. Jag bygger som jag sa mitt argument på erfarenhet och vad jag läst&hört. Du har hittils inte presenterat något motargument som får mig att tvivla på det heller.
Kanske kan andra med insyn i ämnet kommentera detta.

/N

Jas-95 skrev:
Så där ja den svenska avundsjukan i sin renaste form!

Är den svenska avundsjukan en speciell typ av avundsjuka?

Själv kan jag tycka att det är synd när en grym hoj eller bil enbart används för posering, men det kan man ju tyvärr inte göra mycket åt. Möjligtvis föreslå ägaren att kanske besöka en bana någon gång.

Det förekommer en viss elitism på SH från de som tävlar och bankör jämtemot övriga, det har det gjort hela tiden.
Det får vi väl acceptera, men lustigt nog är sporthojarna ändå byggda med tanke på gatkörning till stor del, hur otroligt det nu än kan låta, folk vill helt enkelt glida fram längs gatorna med en hoj som ser ut som den rymt från en rr bana.

PacMan skrev:
Är den svenska avundsjukan en speciell typ av avundsjuka?

Själv kan jag tycka att det är synd när en grym hoj eller bil enbart används för posering, men det kan man ju tyvärr inte göra mycket åt. Möjligtvis föreslå ägaren att kanske besöka en bana någon gång.

Men man kan ju isf tänka så här, du har en gammal utdaterad hoj, om du vill köra bana varför har du en sån där gammal plog då?:lol

Förstår du?

Man kan tjafsa om det där hur länge som helst folk kommer ändå köra sina sporthojar på vägarna så länge det är tillåtet och en hel del kommer putsa på sina.

Herrejävlar... mycket att tjafsa om. Alla har olika syften och användningområden för sin hojar. Själv tycker jag att det är bra med dessa "mesar" som bara putsar, då får jag ju chansen att köpa en så gott som spritt ny hoj till beg pris!!

Suomalainen skrev:
Herrejävlar... mycket att tjafsa om. Alla har olika syften och användningområden för sin hojar. Själv tycker jag att det är bra med dessa "mesar" som bara putsar, då får jag ju chansen att köpa en så gott som spritt ny hoj till beg pris!!
Absolut, för o inte tala om att de pröjsar försäkringspremier utanför denna värld även fast de inte är någon risk.

Jag är en sån som både tycker om o gasa, köra bana samt glida runt stan :)

HanneZ skrev:
Absolut, för o inte tala om att de pröjsar försäkringspremier utanför denna värld även fast de inte är någon risk.

Jag är en sån som både tycker om o gasa, köra bana samt glida runt stan :)

Jag tackar också för att dessa pröjsar in försäkringspremier, jag förstår också att alla dessa inte skulle få plats på de få banor och bankörningar som vi har i detta land.

Men när någon frågar mig vad min passion är med att åka hoj så skulle jag säga att höjdpunkten är att åka bana.
nr.2 är att köra kurvig landsväg.
nånstans nere kring punkt 5 har vi köra bakhjul och nere på punkt 8 att hänga på poserställen.

Jag skulle vilja höra hur passionen till MC ser ut för dem som köper en R1´a för att den är snygg o posa med, samt dem som gör det "för att jag har råd".

Därmed inte dömma dem till ett liv i helvetet, eller missunna dem detta.

/N

Last edited:
isse skrev:
...

Därmed inte dömma dem till ett liv i helvetet, eller missunna dem detta.

/N

Nä jag förstod att du menade så, men väldigt många verkar ha tagit åt sig väldigt personligt :)

Personligen står bana längst upp på listan här med. Fast jag skulle aldrig enbart ha en banhoj, att ta hojen ner till kusten etc. är för jäääävla gött med. En resa till Italien är planerad i sommar, om det nu går att genomföra :)

Chronic skrev:
Och nej, jag har inga dåliga erfarenheter av bankörda hojar eftersom jag aldrig skulle köpa en, speciellt inte om det fanns en polerad, helgkörd motsvarande till salu.
På din avatar ser det ut som du är på en bana eller är det inte du på bilden? :va

Chronic skrev:
Frågan var ställd till trådstartaren, som hellre köper en bankörd hoj, än en hoj som gått till -och från jobbet. Då ville jag att han förklarar vad han tror slits, vilket han inte riktigt gjort eftersom han egentligen inte svarade någonting alls fast han försökte.

Fanns en tråd häromveckan där det visades att tex R6 & R1 hade exakta mått, om inte tillomed R6 var längre? Syftet var hursomhelst att ifrågasätta varför 600cc skulle vara mer lättsvängt osv osv

Fans fler exempel på hojar, så kanske är det inte ngn skillnad i avstånd mellan styre och sadel..

Jag undrar vad du får din info ifrån, då den absolut inte stämmer.

Yamaha R6 03
Hjulbas: 1380 mm
höjd: 1100 mm
längd: 2025 mm

Yanaha R1 03
Hjulbas: 1400 mm
höjd: 1100 mm
längd: 2040 mm

Yamaha R6 05
Hjulbas: 1385 mm
höjd: 1105 mm
längd: 2045 mm

Yamaha R1 05
Hjulbas: 1395 mm
höjd:1105 mm
längd: 2065 mm

Sen är avståndet mellan sadel/styre beroende på tanklängd, gaffelvinkel mm.

R6:an ÄR mindre i ALLA mått!!

Nu har jag inte provat nyare R6 men en R6-00 är betyyydligt mer kompakt än en gammal R1.

Lättsvängdhet hade med kubiken att göra också va? :)

Chronic skrev:

Då finns ett stort problem..du kan aldrig veta om den är bankörd eller inte. Om den är tävlingskörd, kan märkena efter najning enkelt åtgärdas genom nya bultar. Hålen i svingen efter hajfenan kan fyllas igen.

Jag har bytt hoj varje år sedan jag tog mc kortet(eller rättare sagt haft 5 hojjar sedan -02), nu börjar jag veta vad jag vill få ut av en hoj,säkert samma för många andra. kostnaden på en hoj är igentligen inte så sjukt stor. det är premien som är svindyr.
:tummenupp

HanneZ skrev:
Nu har jag inte provat nyare R6 men en R6-00 är betyyydligt mer kompakt än en gammal R1.

Lättsvängdhet hade med kubiken att göra också va? :)

99% är skiten bakom styret..sen vikt/chassi. Kubiken har inte med det att göra, så vitt jag vet. MotoGp hoj är nog inte svår svängd:)

Zilversurfer skrev:
99% är skiten bakom styret..sen vikt/chassi. Kubiken har inte med det att göra, så vitt jag vet. MotoGp hoj är nog inte svår svängd:)
njä, så enkelt är det nog inte är förarna åtminstonde i liknade klass så är hojen en viktig del, hur bra du än är kan du ju inte vinna med en mycket sämre hoj, du kan däremot vinna med en något sämre hoj.

Silwer skrev:
Men man kan ju isf tänka så här, du har en gammal utdaterad hoj, om du vill köra bana varför har du en sån där gammal plog då?:lol

Förstår du?

Vill du belysa nån slags dualitet här? Att man kan ha intresse för bankörning utan att ha råd med en ny hoj, och att man kan ha råd med hojen men inte vilja åka bana?

Zilversurfer skrev:
Jovisst, men det räcker med att prova köra en r6 genom en rondell så märker man att man behöver brottas helt klart mindre med den.

Silwer skrev:
njä, så enkelt är det nog inte är förarna åtminstonde i liknade klass så är hojen en viktig del, hur bra du än är kan du ju inte vinna med en mycket sämre hoj, du kan däremot vinna med en något sämre hoj.

Nu pratar du om yttersta eliten, banåkare som kör lite banträffar - är det 99%. Vid tävlingar kanske skulle gissa på 60% har med föraren att göra. Givetvis kan du inte vinna med en Thundercat 97:a i STD 600, även om du sätter Rossi på den.

PacMan skrev:
Vill du belysa nån slags dualitet här? Att man kan ha intresse för bankörning utan att ha råd med en ny hoj, och att man kan ha råd med hojen men inte vilja åka bana?
Jag utläste det som att du menade tat man inet kör en sporthoj på gatan i första hand.
Men jag menar att jag kan ifrågasätta varför man har en gammal hoj om man nu vill köra bana, dvs man kan ifrågasätta vad folk gör hur mycket som helst med sina grejor.
De gör inte som du vill att de ska göra och de gör inte som jag vill att de ska göra, oändlighetstecken.

I övrigt bryr jag mig inte om vilken hoj du har, det var ett exempel.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman