Ateisternas barnsliga argument emot Gud skärskådas här, en efter en....

Status
Ej öppen för fler svar.
Hört talas om den gudomligt rättvisa karmalagen?

Dålig karma från våra tidigare liv!
Du samlar på dig jävligt mycket dålig karma genom dina inlägg på det här forumet.
Jag gissar på att du kommer återfödas som en lika ovetande, dum, oförstående och osympatisk pappskalle som du är nu.

Frågan är; har du några motargument mot det som Wikipedia beskrev i detta ärende?

Inte?

Så varför då klaga? :huvet

Det räcker ju med att säga att det inte är en tillförlitig källa. Men jag kan förstå att det måste vara frustrerande att som kristen hela tiden få använda sig av uppdiktade teorier och 0% bevis. Då blir man ju galen som dig, men som sagt så är det förståeligt.
Gå och lägg dig nu, gärna i dvala för resten av detta århundrade.

Har vi några ateister här?

Agnostiker om jag får be.

1) Ateisten: VEM SKAPADE GUD?

För att något ska ha skapats måste det finnas, gud finns inte = argumentet faller på bägge sidor.

UNIVERSUM MÅSTE HA EN URSPRUNGLIG ORSAK!

Materia och energi har ingen självständig, skapande kraft!

Någon MÅSTE ha skapat Universum! Ingenting kan skapa sig själv!

Ingen produkt utan tillverkare = Ingen skapelse utan skapare!

Hört talas om kemiska reaktioner?

2) Ateisten: GUD FINNS INTE!

Detta är ett definitivt påstående, ett ABSOLUT PÅSTÅENDE, och bara någon som är ALLVETANDE kan komma med sådana definitiva påståenden!!

Är du Allvetande?

Ja, men i så fall finns ju Gud, då är det ju DU som är Gud...om du nu var Allvetande...vilket givetvis är en lögn!

Nej, jag är inte gud, däremot är jag inte lika lättlurad/hjärntvättad som religiösa människor är, religion är inget annat än ett sätt att hålla undersåtar i schack.

3) Ateisten: GUD ÄR OND!

I och med att gud inte finns kan han heller inte vara ond.

4) Ateisten: GUD FINNS INTE, eftersom ondskan finns!

Godhet och ondska kommer inifrån, inte från någon "högre makt".

5) Ateisten: GUDS EXISTENS OLOGISK!

Ja, den är ologisk, rakt igenom, finns inte ett rätt. Min egna existens är fullt logisk genom evolution.

6) Ateisten: BEVISA GUD!

Aldrig i helvete att jag begär av dig att du ska bevisa att gud finns, jag känner i hela min kropp och själ att gud inte finns :arsele .

9) Ateisten har INGEN NORM, att skilja ont från gott!

Ateister påstår ofta att Gud och religioner ger upphov till ondska, att det andliga skulle vara av ondo, vilket ju är ett horribelt påstående...

Nämn 10 krig i historien som har religiös bakgrund eller guds/allahs/valfri-religiöst-överhuvuds namn använts för att sporra soldater/krigare, det gick fort va?
Nämn 10 krig i historien som defenitivt inte har en religiös bakgrund eller där soldaterna sporrats med religiösa medel, det är minsann inte lika lätt, eller hur?

10) Gud är ANDLIG och bevisas med ANDLIGA METODER!

Det är som att göra egna regler i schack för att man ska vinna, det där var ett självmål.

En massa svammel och påhittade citat

En genomsnittlig IQ-nivå i USA (där det finns flest kristna och kristna fundamentalister) är 98. Jag skulle gärna vilja att någon med resurser gör ett test för att få fram genomsnittliga intelligenskvoten på religiösa människor och dito på agnostiker/"ateister". Jag kan redan säga att den genomsnittliga IQ på religiösa människor defenitivt inte överstiger 100 poäng medan hos agnostiker ligger poängen högre (Jag har gjort test hos Mensa och fick 136, gör detsamma Smartman så får vi se hur smart du är :D ).

Nej, religion är för imbecilla personer, människor som inte skulle klarat sig om vi fortfarande hade "survival of the fittest"-tänkandet.

Hört talas om den gudomligt rättvisa karmalagen?

Dålig karma från våra tidigare liv!

Enligt kristendomen är reinkarnation inte möjlig, Karma kommer från Buddismen och så även reinkarnation. Är du kristen eller buddist?

Frågan är; har du några motargument mot det som Wikipedia beskrev i detta ärende?

Wikipedia är knappast en källa att lita på, vem som helst kan gå in och editera uppgifterna där.

Last edited:
Jag är agnostiker. En agnostiker tror på det som är vetenskapligt bevisat. Skulle det komma vetenskapliga bevis på guds existens så är jag inte den som är den. Men det enda som bevisas här och nu är din egen dumhet.

(En ateist förnekar gud, religion och andlighet. Ateism är så att säga en slags antireligion. Tron är att inte tro.)

Last edited:
Din fantasifigur "slumpen" kan inte skapa eller orsaka ett endaste jota!

Varför?

Just precis, eftersom "slumpen" inte har några som helst krafter eller skaparförmågor, fullständigt impotent!

"Slumpen" är bara ett uttryck man brukar använda för om någonting med liten sannolikhet händer, men det svarar inte på själva orsaken till händelsen!

Det måste alltid finnas en ORSAK till allt som händer, ett kausalitetssamband, och den uppdiktade "slumpen" har som sagt inga krafter eller förmågor att orsaka någonting, bara ett fantasifoster, och kan alltså aldrig vara orsak till någonting överhuvudtaget!

TÄNK OM, TÄNK RÄTT!

Inte?

Så varför då klaga? :huvet

1. Känns det bra för dej att ständigt försöka missionera och omvända
människor som är totalt ointresserade av det du lägger så mycket tid på att skriva?
2. Vet du om att en majoritet av medlemmarna på denna sajt tycker att du är totalt korkad, och skriver i dina trådar för att driva med dej?
3. Tror du på människors lika värde? Isåfall, varför envisas du med att bete dej som en översittare mot de som du anser inte förstår?

3 enkla frågor till dej, kan du vara snäll att svara på dom utan en massa mumbojumbo om skaparen?

Vetenskapen kräver typ upprepningsbara experiment som skall visa samma resultat för att det skall kunna räknas som bevis för att en företeelse ska kunna påvisas.

Men ska man inte ha samma bevisbörda på att något INTE existerar med???

Men hur många hundra år sedan var det att de påstod inom vetenskapen att jorden var platt?

Slutsats, de man inte vet med säkerhet kan man bara tro å spekulera om.

:Bugar

eller..

Du säger att Gud existerar.
Vilken religion har då mest rätt?

Judendom, kristendom och Islam tror på/tillber alla samma gud
Frågan är.. Vilken har rätt?

Smartman. Jag tror du bara är rädd för att inse faktumet att vi bara är däggdjur. Vi har ingen annan mening med våra liv än att se till att vår ras fortlever och överlever. Många av dessa djur mår fruktansvärt dåligt psykiskt och behöver därför en tro på att deras liv är något mer än bara födas, föröka sig och sen försvinna.
Det är bra att du finner glädje i livet genom din religion och den ger dig säkert den känsla av existensberättigande som du behöver.
Jag tror att du skulle ha mer framgång i omvändandet om du söker dig till grupper som faktiskt är i behov av andlig hjälp för att komma på fötter i livet. På SH är det inte många som söker vägledning och du förbrukar en massa energi i onödan.
Seså, ge dig ut i världen och hjälp dom som behöver din hjälp. Lämna din dator och ta steget ut i den riktiga världen så får du säkert en massa pluspoäng den dan du lämnar in handduken:krama

Last edited:
Jag är agnostiker. En agnostiker tror på det som är vetenskapligt bevisat. Skulle det komma vetenskapliga bevis på guds existens så är jag inte den som är den. Men det enda som bevisas här och nu är din egen dumhet.

(En ateist förnekar gud, religion och andlighet. Ateism är så att säga en slags antireligion. Tron är att inte tro.)
Nej. Ateism ('svag ateism') är avsaknad av tro och förnekar ingenting. Stark ateism är däremot en övertygelse på att det inte finns någon gud och därmed en slags tro i sig själv.

Och sluta upp med att skriva gud i bestämd form, då menar du att det finns en och bara en. Således bör det enligt vad du skrev ovan betyda att dess (vilken du nu syftar på) existens är bevisad, vilket gör dig till troende och inte agnostiker. Monoteistiska religioner kallar sin gud för Gud.

Last edited:
Har du blivit utslängd från barnforumet igen? Du vet att det ligger ett förslag om att lagstifta mot grooming?

Årets längsta inlägg som bara förespråkar en gud som bara används som ursäkt för att inte ta eget ansvar eller tänka själv...
*Suck*

Alltid lika självemotsägande!:D

EEEftersom universum är så oförståeligt stort med alla oräkneliga galaxer utöver vår egen, kan jag fortfarande inte fatta varför gud lät sin förstfödde och ende son växa upp i nåt så outvecklat som en skethåla i mellanöstern. Gud måste verkligen hatat sin lille kotte. Gud är dum och självisk. Han förlåter dem som han tycker har knäböjt tillräckligt.
Resterande ska för evigt brinna i helvetet. Klart smart "hotemedel" för att få anhängare.
Nepp, Gud, Allah eller vad man nu vill kalla denna övermakt är inget annat än ett sätt att få människor(som inte kan tänka själv) att sköta sitt och inte hålla på med saker som kan skada varann. Tyvärr vet vi ju nu att så blev det inte i långa loppet. Vi gillar fortfarande att slå ihjäl varann för vi inte tror på samma
övermakt. Eller så har vi även där funnit en ursäkt att göra sådant vi egentligen inte borde. vilket gör det hela till än mer underutvecklat och imbecillt.
Jorden var en gång platt, men där fick tillsut kyrkan ge med sig.
En dag kommer man erkänna att resterande påståenden var ett rent bondfångeri för att tvinga av fattiga(och oförstående) ytterligare slantar så präster och biskopar skulle kunna frottera sig med statsmakten.

:popcorn:

Jag orkade inte läsa allt, men tyckte att det fanns en del vassa poänger. Och jag noterar att många slänger sig med att vara agnostiker utan att egentligen förstå betydelsen av ordet.

Målande exempel skrev:
Agnostiker om jag får be.

...

...gud finns inte...

Och slutligen är det intressant att många hemfaller till aggression när deras bild eller icke-bild av andlighet ifrågasätts. Kanske är vi inte så annorlunda än "flaggbrännande muslimer" trots allt?

Finns Gud? Ingen aning. Den som dör får se!

Religösa komiska

Religösa är i alla fall underhållande. Dessutom är det smått komiskt att religösa alltid ber sekulära människor att _motbevisa_ deras tro. Det räcker liksom med att att han/hon/den/det träder fram och visar sig. Hur många skulle tycka det vara en meningsfull sysselsättningar att motbevisa tomten? Hävdar man något ligger bevisbördan på den hävdande parten.

Det bästa motbeviset mot religion och gudar är väl annars allt ondskefullt som begåtts av dess företrädare. Alla krig, alla människor som blivit torterade till döds i guds namn, alla kvinnor som blivit brända på bål, alla kritiska som blivit mördade och förföljda. Dessutom är Bibeln en helt osannolikt pervers historia om blodsband, gamla matregler, homofobi och barnamord. Guden i den sagan låter som en av de värre i hinduismen.

Dessutom är det smått fantastiskt med alla religioner och sekter som alltid vill göra gällande att det just är den egna religionen som är sann och inga andra. Under människans fem miljoner år långa historia måste det ha funnits totalt hundratusentals olika religioner.

Jag har en bekant som är Mormon. Deras religion är som ett dåligt skämt, en hebreisk familj utvandrade från nuvarande Israel under 300-talet e.kr. till Nordamerika (hur är det ingen som vet). Där etablerade de en kultur tillsammans med indianerna (en kultur som inte lämnat något som helst spår). Och på 1800-talet kom en ängel ner till ett berg i USA (det finns alltid ett berg) med guldtavlor med guds ord på till en kille. Jultomten framstår som högst trovärdig i jämförelse.

Det finns mycket saker som är dåligt med Sverige. Till exempel att vuxna människor inte förväntas klara att ta hand om sina egna liv eller att vi är så förbannat sura, tåkiga och missunsamma. Med det som är helt underbart med svenskar är att vi i väldigt hög utsträckning är sekulära och icke-troende. Förmodligen är vi ett av de minst troende folken i världen och det är tacksamt.

För de som vill förkovra sig i frågan rekommenderar jag starkt Richard Dawkins The God Delusion, The Blind Watchmaker eller The Selfish Gene.

Annan bra filosofisk läsning är t.ex. Ayn Rands, The Virtue of Selfishness. Den gör upp med 3000 år av judeo-kristen offerlära.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP