Ateisternas barnsliga argument emot Gud skärskådas här, en efter en....

Status
Ej öppen för fler svar.
Bevisa att Gud inte finns, tack!

Godhet och ondska kommer inifrån, inte från någon "högre makt".

Inifrån VAD?

Ja, den är ologisk, rakt igenom, finns inte ett rätt. Min egna existens är fullt logisk genom evolution.

Jaget/själen kan inte evolvera fram! Antingen finns den eller så finns den inte, kan inte flumma fram!

Jaget(själen är evigt bestående och medvetandet är själens eviga perceptionsförmåga! Geléklumpen i skallen är inte medveten för 5 öre!

Aldrig i helvete att jag begär av dig att du ska bevisa att gud finns, jag känner i hela min kropp och själ att gud inte finns

Kul att du i alla fall erkänner att du har en SJÄL!

Kunde du vara vänlig och berätta för oss vad själen består av, tack!

Nämn 10 krig i historien som defenitivt inte har en religiös bakgrund eller där soldaterna sporrats med religiösa medel, det är minsann inte lika lätt, eller hur?

Vad sägs om de STÖRSTA krigen i Världshistorien, 1:a och 2:a Världskriget...

Vietnamkriget, Irakkriget, osv, osv...

Enligt kristendomen är reinkarnation inte möjlig, Karma kommer från Buddismen och så även reinkarnation. Är du kristen eller buddist?

Vem har påstått att jag är kristen?

Buddhister tror inte på Gud!

Självklart finns det man intalar sig att existera och kan därmed ge en stöd och trygghet.
I likhet med att man ska säga att man är bäst till sig själv varje dag så kommer det att fungera, och man blir till slut en säkrare människa.

Själv så har jag tjatat in i mitt huvud tillräckligt mycket att jag hatar kallprat, barn, gamla, sport och så är jag nästan säker på att Gert Fylking är satan.

Och det funka!

Jag är agnostiker. En agnostiker tror på det som är vetenskapligt bevisat. Skulle det komma vetenskapliga bevis på guds existens så är jag inte den som är den. Men det enda som bevisas här och nu är din egen dumhet.

(En ateist förnekar gud, religion och andlighet. Ateism är så att säga en slags antireligion. Tron är att inte tro.)

Då kan du vare sig tro på Big Bluff eller emolutionen, med tanke på att inget av dessa hokuspokus-teorier någonsin bevisats!! :D

Ateister tror att allting kommer från ingenting, att det tomma intet är källan till tillvaron!

Att vara ateist är alltså att tro på att INGET har gett upphov till universum! :D

Men hur många hundra år sedan var det att de påstod inom vetenskapen att jorden var platt?

:Bugar

Belägg för detta, tack!

eller..

Du säger att Gud existerar.
Vilken religion har då mest rätt?

Judendom, kristendom och Islam tror på/tillber alla samma gud
Frågan är.. Vilken har rätt?

Alla religioner har rätt, precis på samma sätt som att alla vägar som leder upp till bergstoppen är rätta vägar!

Smartman. Jag tror du bara är rädd för att inse faktumet att vi bara är däggdjur.

Människan är inget däggdjur, utan en däggmänniska!

Här följer en lista med 120 grundläggande, fundamentala skillnader mellan den unika Människan (Människoriket) och de osaliga djuren (djurriket).

Betänk också att Zoologer gör en skarp åtskillnad mellan Människor och djur...

OK, DÅ KÖR VI:

1. Djur visas upp på djurparker!

2. Djur är inte mänskliga!

3. Djur rakar sig inte!

4. Djur går alltid topless!

5. Djur går inte på rockkonserter!

6. Djur blir inte andäktiga under Högmässan!

7. Djur sminkar sig inte!

8. Djur deppar inte ihop om de misslyckas på matteprovet!

9. Djur finner ingen mening med pensionssparande!

10. Djur syndar inte!

11. Djur skvallrar aldrig till grannen!

12. Djur har inget självmedvetande!

13. Djur vare sig läser, skriver eller talar!

14. Djur görs inte ansvariga inför sina handlingar!

15. Djur är helt styrda av sina drifter och instinkter!

16. Djur ställer sig inte i bostadskön!

17. Djur ställer inte upp några planer eller mål med sina liv!

18. Djur snackar inte vid matbordet!

19. Djur grubblar inte över döden!

20. Djur ser inga orsakssamband!

21. Djur går aldrig på pilgrimsresor!

22. Djur ångrar inte sina snedsteg!

23. Djur firar inte födelsedagar!

24. Djur gör inga börsklipp!

25. Djur drabbas inte av ångestattacker!

26. Djur firar inte jul!

27. Djur författar inga böcker!

28. Djur blir inte lyriska inför semesterresan!

29. Djur studerar inte kärnfysik!

30. Djur bildar inga djurrättsorganisationer!

31. Djur sörjer inte för gårdagen!

32. Djur oroar sig inte för morgondagen!

33. Djur får inga forskarstipendium!

34. Djur tar aldrig några lån!

35. Djur har ingen rösträtt!

36. Djur komponerar inte musik!

37. Djur könskvoterar inte!

38. Djur går inte hos tandläkaren!

39. Djur betalar inte restskatt!

40. Djur har inget personnummer!

41. Djur bloggar inte!

42. Djur får inga Nobelpris!

43. Djur tar inte studenten!

44. Djur hänger inte läpp om de inte blir uttagna till "Idol"!

45. Djur vaknar utmärkt utan väckarklockor!

46. Djur genomgår inte trotsåldern!

47. Djur genomgår inga pubertetskriser!

48. Djur genomgår inga religiösa kriser!

49. Djur missbrukar inte yttrandefriheten!

50. Djur använder sig inte av glasögon!

51. Djur valutaspekulerar inte!

52. Djur anlitar inte advokater!

53. Djur duschar inte efter cykelturen!

54. Djur behöver inga pass!

55. Djur blir inte generade!

56. Djur gör inte lumpen!

57. Djur förstör inte miljön!

58. Djur hakar inte upp sig på modetrender!

59. Djur har inga popidoler!

60. Djur gör inte upp eld!

61. Djur stiftar inga lagar!

62. Djur har inget sinne för humor!

63. Djur plågas inte av samvetskval!

64. Djur sår inga grödor!

65. Djur sitter inte inne på hispan!

66. Djur fängslas inte för narkotikabrott!

67. Djur går inte på bröllop!

68. Djur går inte på begravningar!

69. Djur får vare sig barnbidrag eller socialbidrag!

70. Djur betalar inga räkningar!

71. Djur försvarar sig med tänder och klor!

72. Djur moraliserar inte!

73. Djur biktar sig inte!

74. Djur tämjer inte andra djur!

75. Djur filosoferar inte!

76. Djur bygger inga fabriker!

77. Djur sitter inte fängslade misstänkta för mord!

78. Djur spelar inte hockey!

79. Djur har inget behov av sängar!

80. Djur blir inte bröstfixerade!

81. Djur knarkar inte ihjäl sig!

82. Djur programmerar inte datorer!

83. Djur delar inte upp sina medborgare efter nationaliteter!

84. Djur borstar inte tänderna efter maten!

85. Djur delar inte ut betyg till varann!

86. Djur känner ingen skadeglädje!

87. Djur följer inga recept när de lagar till sin mat!

88. Djur ingår inga fallskärmsavtal!

89. Djur utför inga djurförsök!

90. Djur har inga sällskapsdjur!

91. Djur adlar inte varann!

92. Djur saknar rationell intelligens!

93. Djur känner inga prestationskrav!

94. Djur driver inga slakthus!

95. Djur utför inga aborter!

96. Djur prostituerar sig inte!

97. Djur åker inte dit för rattfylla!

98. Djur går inte på dagis eller skola!

99. Djur käkar inga sömnpiller!

100. Djur åker inte snålskjuts i vårdapparaten!

101. Djur utbildar sig inte till präster!

102. Djur är inte kunskapstörstande!

103. Djur behöver ingen sexualupplysning!

104. Djur klarar sig utmärkt utan riksdag och regering!

105. Djur ligger inte på stranden och solar sig!

106. Djur har inga skyldigheter!

107. Djur demonstrerar inte för bättre levnadsförhållanden!

108. Djur äger inget land!

109. Djur klarar sig utmärkt utan pengar och bankkonton!

110. Djur har begränsade parningsperioder!

111. Djur klarar sig utmärkt utan kläder och skor!

112. Djur åker aldrig till Las Vegas på smekmånad!

113. Djur begår aldrig mened!

114. Djur tillber inte Gud!

115. Djur utför inga terrorattentat!

116. Djur har ingen humor!

117. Djur stressar inte iväg till jobbet!

118. Djur hänger aldrig på Stureplan!

119. Djur köper inte sin mat på stormarknaden!

120. Djur har inga mänskliga rättigheter!

SLUTSATS:

Människan är ICKE något djur, och därmed inte heller vare sig något däggdjur eller apdjur, som det vetenskapliga etablissemanget så ihärdigt försöker få oss att tro...

Allt för att få oss att gå på den groteskt flummiga evolutions-myten...

Ni vet den där nippripa SAGAN om allas vår vördade gemensamma Urfader Herr Bakterie som plötsligt ploppade upp jungfrufödd och föräldralös från livlös materia och som sedan förvandlades till fisk, fisken som sedan fick ett ryck och bosatte sig på landbacken och flummade fram till ett landdjur, osv, och till sist apdjuret som flummade fram till Människa...

Årets längsta inlägg som bara förespråkar en gud som bara används som ursäkt för att inte ta eget ansvar eller tänka själv...
*Suck*

Eget ansvar kan man bara ta om man har skänkts den gudagivna fria viljan... :tummenupp

Du skriver Gud i singularis. Finns det bara en Gud, och inte flera?

Och förresten Smartman, vet du någonting om Biltema-oljor?

Kan bara finnas EN Högste Herre, bara EN som är Herre på täppan... :D

Last edited:
Smartman:
120 nonsenspåståenden bevisar ingenting förutom att du behöver riktiga vänner...
Krya på dig!:tummenupp

Ateister tror att allting kommer från ingenting, att det tomma intet är källan till tillvaron!

Att vara ateist är alltså att tro på att INGET har gett upphov till universum! :D

Där har du fel. Vissa vetenskapsmän tror det inte Jag.

Belägg för detta, tack!

Du om någon har inte rätt att be om belägg och styrkanden av påståenden.

Jaget/själen kan inte evolvera fram! Antingen finns den eller så finns den inte, kan inte flumma fram!

Jaget(själen är evigt bestående och medvetandet är själens eviga perceptionsförmåga!

Det är just då "jaget" utvecklats. Metvetandet är en komplex struktur av signalbanor i hjärnan. Många förväxlar "EQ" med emotionel intelegens men det står för hur mycket hjärnkapacitet man har i förhållande till vad kroppen kräve. har man EQ-1 så stödjer hjärnan kroppen funktioner men inte med, har man högre EQ än vad kroppen kräver har man möjlighet till att utveckla inteligens beroende på hur stort överflöd. Chinpans har EQ 2, en Delfin har EQ 5 och en människa har EQ 7. Då får man ha i beräkningen att en delfins spolformade kropp inte kräver alls lika mycket hjärna som en apas 4 gripextremiteter.

Du menar alltså att när Vi skapat AI (en tidsfråga) så är vi alltså gudar?

Geléklumpen i skallen är inte medveten för 5 öre!
Det är just i den "jaget" sitter. Finns ganska omfattande forskning på detta.

Smartman:
120 nonsenspåståenden bevisar ingenting förutom att du behöver riktiga vänner...
Krya på dig!:tummenupp

peab! Ett otrevligt inlägg bevisar ingenting förutom att du tydligen blir provocerad av Smartmans argumentation.

:lol

Det är bra underhållning här, jag håller givet på Smartman då han åtminstone lägger tankeverksamhet och engagemang i frågan. Ni flesta andra brölar ju mest likt de fritidsgårdsbesökare ni är/var.

Öööööh, gud är bööööög Ultima thuuuule är bääääääst

Inte alls. det går att förklara och i efterhand även styrka. Bollen ligger i de troendes händer när det gäller att förklara saker då de levererat osannorlika påståenden utan att tollerera ifrågasättande och ej heller aldrig ansträngt sig att komma fram med en logisk förklaring.
Vetenskapen däremot har ursprungit ur just ifrågastättandet.

Inte alls. det går att förklara och i efterhand även styrka. Bollen ligger i de troendes händer när det gäller att förklara saker då de levererat osannorlika påståenden utan att tollerera ifrågasättande och ej heller aldrig ansträngt sig att komma fram med en logisk förklaring.
Vetenskapen däremot har ursprungit ur just ifrågastättandet.

Vad går att förklara, vad själen är? Är själen ett vetenskapligt vedertaget begrepp ens? Personlighet trodde jag vetenskapen talade om.

Apropå att tolerera ifrågasättande så är väl den här tråden ett fenomenalt exempel på hur tiderna förändrats. En (1) person skriver ett långt, i de flesta ögons fullständigt befängt men än dock välskrivet, inlägg och bemöts av horder av människor vars största bedrift i livet hittills är att antingen få en alldeles egen kamphund eller att tjata till sig en femhundring till av sin halvalkade singelmamma till en tribal.

Trodde gammal religion var ersatt av växthuseffektslärljungar,har jag missat något?
Den förra har väl spelat ut sin roll och den senare skrattar man åt om ett par tusen år.

Henrik

Det är just då "jaget" utvecklats. Metvetandet är en komplex struktur av signalbanor i hjärnan. Många förväxlar "EQ" med emotionel intelegens men det står för hur mycket hjärnkapacitet man har i förhållande till vad kroppen kräve. har man EQ-1 så stödjer hjärnan kroppen funktioner men inte med, har man högre EQ än vad kroppen kräver har man möjlighet till att utveckla inteligens beroende på hur stort överflöd. Chinpans har EQ 2, en Delfin har EQ 5 och en människa har EQ 7. Då får man ha i beräkningen att en delfins spolformade kropp inte kräver alls lika mycket hjärna som en apas 4 gripextremiteter.

Du menar alltså att när Vi skapat AI (en tidsfråga) så är vi alltså gudar?

Det är just i den "jaget" sitter. Finns ganska omfattande forskning på detta.

JAGET/SJÄLEN = Den medvetna levande andliga individen, vi som lever i kroppen, det levande subjektet, som upplever och relaterar till de fysiska och psykiska objekten i vår kropp och vår omvärld.

Vi är den evigt medvetna andliga gnistan, som är evigt konstant, det är exakt samma Jag i oss nu som när vi var ett litet barn! Det är Jaget/själen som tänker tankarna, känner känslorna och minns minnena!

http://en.wikipedia.org/wiki/Soul

MEDVETANDET = Själens eviga perceptionsförmåga. Det är själen som är medveten, och medvetandet genereras av den medvetna själen!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medvetandet
http://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness

SINNET = (tankar, känslor, vilja, intelligens, personlighet) Temporär finfysisk, psykisk materiell energi, subtilkroppen, astralkroppen, som ständigt förändras! Det är i sinnet som våra tankar och känslor pågår och upplevs!

http://en.wikipedia.org/wiki/Mind
http://en.wikipedia.org/wiki/Subtle_body

KROPPEN
= (kött, blod, ben, hjärna) Temporär grovfysisk materiell energi, vårt dödliga jordiska skal, som ständigt förändras! Vart 7:e år har vi bytt ut alla kroppens celler, vilket bevisar att Jaget/själen som upplever barndomen, ungdomen och ålderdomen skiljer sig från kroppen...

Vår verkliga identitet är SJÄLEN, och MEDVETANDET är själens eviga perceptionsförmåga, som genereras av den medvetna själen, medan våra subtila, finfysiska kroppar, SINNET, omger oss själar!

Dessa subtila skikt som omger själen ÖVERLEVER kroppens inklusive hjärnans död och det är subtilkroppen som bär vidare oss själar till nästa existens, nästa kropp, beroende på vårt medvetandetillstånd, vårt karmakonto och våra önskningar vid dödsögonblicket...

Gud skapade den verkliga Intelligensen, våra "vetenskapsmän" klarar bara av att skapa ARTIFICIELL intelligens, med hjälp av sin gudagivna verkliga intelligens... :hihi

Vad går att förklara, vad själen är? Är själen ett vetenskapligt vedertaget begrepp ens? Personlighet trodde jag vetenskapen talade om.

I så fall tror Jag inte att det finns en sk själ. Jaget, dvs medvetandet vilket behandlar ärendens som " Jag är hungrig, då tar Jag en macka, fast bara med lättmargarin på annars blir Jag fet å då får Jag kanske inte ligga.." och är bara en mer komplex varriant av det hos gråsälen.

Apropå att tolerera ifrågasättande så är väl den här tråden ett fenomenalt exempel på hur tiderna förändrats. En (1) person skriver ett långt, i de flesta ögons fullständigt befängt men än dock välskrivet, inlägg och bemöts av horder av människor vars största bedrift i livet hittills är att antingen få en alldeles egen kamphund eller att tjata till sig en femhundring till av sin halvalkade singelmamma till en tribal.

:rofl

Jag ska inte hacka mer på dig Smartman. Även om Jag inte håller med dig på en enda punkt så tillför du en frisk fläkt och gallar ateister från ateister i dina trådar vilket gangnar mig.

Last edited:
Jämförelsen människa kontra djur blir ju lätt komisk om man betänker att de saker som nämns, såsom;
Prostiution, räkningar, Stureplan, ångra sina snesteg, oroa sig över döden, shopping mm mm. Helt plötsligt framstår ju mänskligheten som rätt korkad...
(Kanske inte helt förvånande att folk beter sig som folk gör)
Eftersom vi människor befinner oss i ett icke djurlikt habitat, beter vi oss annorlunda. En häst som alltid bär kläder (kallas täcke) sätter ingen vinterpäls.
En människa som inte till 110% behöver fokusera på de mest grundläggande sakerna som egen överlevnad och skydd för väder, kan således göra annat mindre viktigt. Låt människor växa upp i skogen, utan tillgång till dagens bekvämligheter så närmar vi oss drastiskt apsläktet, för likt oss använder apor handgjorda verktyg och bygger sig ett skydd för väder.
Likt vissa människor idkar delfiner sex för nöjes skull, samt begår då och då övergrepp mot andra.

Även vi vaknar utmärkt utan väckarklockor. Djur sover när de känner för det, skulle vi göra detsamma skulle resultatet inte avvika.

Djur genomgår visst trotsåldern, vid den tidpunkten utmanar de sina äldre och
klarar de inte det, lämnar de flocken för att finna sin egen partner/flock.
Skillnaden kan vara slående.
Människor har också begränsade parningsperioder, en mänsklig hona kan inte
bli gravid när som helst. En gris har ägglossning ungefär lika tätt. Nöff!
Djur är skyldiga att göra vissa saker för sin egen överlevnad, annars klarar de sig inte.
Katter jagar stundom för nöjes skull, fastän de vare sig är hungriga eller behöver mat.

Anledningen till att vi inte ännu kan förklara allting som vissa påstår vara gudomligt är för att vi ännu inte med vår begränsade förmåga till tänkande kunnat finna svaret. Bara för att vi inte kan svara på vad "själen" är, om den finns eller om det är en förklaring på något vi inte vet nåt om, betyder inte det att det är gudomligt.
Man ansåg en gång att vissa sjukdomar var förknippade med nåt andligt väsen, idag vet vi mer och kan förklara det.
Tids nog reder vi ut även de sista oklarheterna, men bakåtsträvare kommer alltid finnas.
Man skulle rent krasst kunna påstå utan att raljera för mycket, att förklara
ännu oförklarliga saker med något andligt är ett hot mot vår utveckling.

Att universum fortfarande expanderar (vilket har mätts ut med god precision)
är väl ett ganska tydligt tecken på att det inte är skapat och så var det bra med det, utan att det ligger en energiutveckling bakom av oberäkneliga(får vår förmåga) mått. Förtätad materia som på grund av sin sammansättning exploderat och tagit nya former. Likt bränsle och luft bildar koldioxid och vatten efter antändning. Eller är det guds ande som driver hojen framåt, den med...

Och allt som står på Wikipedia är inte sant, se det som bibeln. Ihopsatt av de som då trodde de visste.

farside%20wolves.jpg

peab! Ett otrevligt inlägg bevisar ingenting förutom att du tydligen blir provocerad av Smartmans argumentation.

:lol

Det är bra underhållning här, jag håller givet på Smartman då han åtminstone lägger tankeverksamhet och engagemang i frågan. Ni flesta andra brölar ju mest likt de fritidsgårdsbesökare ni är/var.

Öööööh, gud är bööööög Ultima thuuuule är bääääääst
Okej, Maskros...det var inte snällt sagt.:)
F´låt Skalman!
Men, provocerad neee...förundrad jaa.

...Apropå att tolerera ifrågasättande så är väl den här tråden ett fenomenalt exempel på hur tiderna förändrats. En (1) person skriver ett långt, i de flesta ögons fullständigt befängt men än dock välskrivet, inlägg och bemöts av horder av människor vars största bedrift i livet hittills är att antingen få en alldeles egen kamphund eller att tjata till sig en femhundring till av sin halvalkade singelmamma till en tribal.
Du brukar hålla ihop det men här missade jag poängen. "...tiderna förändras", hur då? Visst Skalman får på skallen för att han kollektivt avfärdar ateistisk argumentation som barnslig. Inget konstigt med det.
Men tillbaka till "förändringen". Om ditt exempel beskriver förhållandet efter "förändringen". Hur menar du att det var innan densamma??:confused:

@Smartman: Kan du svara på mina 3 enkla frågor också? Jag föredrar korta svar, inte långa obegripliga haranger ihopklippta från wikipedia.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP