Assyriska, vad är grejen?

Status
Ej öppen för fler svar.
abstruse skrev:
Varför inte bara glädjas över att de har medvind just nu?

Stör det dig att de får förhållandevis mycket medialt utrymme?

Ja, det stör mig faktiskt med överdriven rapportering om ointressanta teman. Det kan vara om Big Brother eller om fotbollsklubbar, sånt jag är ointresserad av helt enkelt.

Markus skrev:
Ja, det stör mig faktiskt med överdriven rapportering om ointressanta teman. Det kan vara om Big Brother eller om fotbollsklubbar, sånt jag är ointresserad av helt enkelt.

Ointressant för dig, ja. Ointressant för resten av svenska folket? Uppenbarligen inte.

McB skrev:
Ointressant för dig, ja. Ointressant för resten av svenska folket? Uppenbarligen inte.

Hmmm, och det vet du genom att du tagit del av de otaliga opinoinsundersökningar som gjorts i frågan eller? Varför kan du inte förklara för mig som är sportslig analfabet vad det är som är så intressant med detta fotbollslag så att jag förstår varför de har haft en given plats i varenda riksmedia denna vecka?

Markus skrev:
Hmmm, och det vet du genom att du tagit del av de otaliga opinoinsundersökningar som gjorts i frågan eller? Varför kan du inte förklara för mig som är sportslig analfabet vad det är som är så intressant med detta fotbollslag så att jag förstår varför de har haft en given plats i varenda riksmedia denna vecka?

Jag säger inte att jag tycker att det är intressant att läsa om dem, men kan kanske tycka att det är intressant att se hur de kommer att klara sig, nykomlingar som de är. Dock tror jag att det är lite av ett nyhetens behag - när folket inser att det inte är någon skillnad mellan Assyriska och vilken klubb som helst, då försvinner intresset och klubben kan ostört fortsätta att harva runt kvalstrecket.

McB skrev:
Jag säger inte att jag tycker att det är intressant att läsa om dem, men kan kanske tycka att det är intressant att se hur de kommer att klara sig, nykomlingar som de är. Dock tror jag att det är lite av ett nyhetens behag - när folket inser att det inte är någon skillnad mellan Assyriska och vilken klubb som helst, då försvinner intresset och klubben kan ostört fortsätta att harva runt kvalstrecket.

Okej, det är intressant eftersom de är nya i serien? Fair enough. :tummenupp

Markus skrev:
Okej, det är intressant eftersom de är nya i serien? Fair enough. :tummenupp

Enkelt förklarat, ja. Att de tilldrar sig internationellt intresse kanske inte borde påverka svensk media, men gör nog det ändå.

Min teori om orsaken till mediahysterin kring Assyriska: Max Lundgrens Åshöjdens BK

Det var nog så att alla som nu är sportjournalister följde den serien i Buster när de var små och själva spelade fotboll.

Sagan blev till verklighet och sportjournalisterna är nostalgiska.

Esquire skrev:
Min teori om orsaken till mediahysterin kring Assyriska: Max Lundgrens Åshöjdens BK

Det var nog så att alla som nu är sportjournalister följde den serien i Buster när de var små och själva spelade fotboll.

Sagan blev till verklighet och sportjournalisterna är nostalgiska.

Det tror fan det. Det var ju en skitbra story - hyfsat filmatiserad också.
ash_bk.gif

"Finns det nån fotboll i er ska jag plocka fram den, lovar Bagarn,..."

Att dagens sportjournalister aldrig kom längre än till serieversionen skulle kunna förklara kvaliten på dagens sportrapportering - böckerna är riktigt bra.

Igår spenderade P4 Värmland en halvtimme med att intervjua min gamle gymnastiklärare om hur det är att träna ett damlag, bara för att de har gått upp i allsvenskan. För jävligt, det är ju ingen som är intresserad väl. Av allsvensk fotboll? Publiksiffrorna talar väl sitt tydliga språk.

Med lite tur så kommer assyriska ha en bög eller två som säljer korv på hemmamatcherna och KRAMAS :eek: emellanåt. Då kommer någon få ett totalt bryt.

Last edited:
Markus skrev:
Vad menar du med "invandrarlag"? Får bara invandrare spela där? är alla som spelar där invandrare? Fick de inte vara med itraditionella lag? Jag hänger inte med alls i svängarna nu. ;)
Assyriska är ett lag med en assyrisk föreningen i grunden. Detta är ett invandrarlag, men för det behöver det inte betyda att inte svenskar får spela där. Laget har redan många svenska spelare och utländska (alltså icke assyrier). Titta på IFK Gbg tex. där spelar inte bara svenskar/göteborgare, utan man köper spelare världen över. Så fort man avancerar upp i högre spelserier så krävs det bättre spelare i laget i fråga. Då köper man spelare....oavsett ursprung.
Markus skrev:
Så de förtjänar inte ens platsen? De spelar där de spelar för att ett annat lag hade dålig ekonomi?
Det tycker jag absolut de gör! Örebro hade helt enkelt för kass ekonomi....och då talar vi inte ens om deras fotboll :tungan
Det gjorde att Assyriska som låg 3:a i tabellen (1:an & 2:an åker automatiskt upp till allsvenskan) åkte up och tog Örebros plats! :fyllisar

För att en tidning ska publicera en nyhet utgår de ifrån olika kriterier.
Sannolikheten för att en nyhetsartikel ska produceras, publiceras och placeras i tidningen ökar om den behandlar: (Läs som en berättelse)
1.Politik, ekonomi samt brott och olyckor och
2. om det är kort geografiskt eller kulturellt avstånd till
3. händelser och förhållanden som
4. är sensationella och överraskande,
5. handlar om enskilda elitpersoner och
6. beskrivs tillräckligt enkelt men
7. är viktiga och relevanta,
8. utspelas under en kort tid men som är en del av ett tema
9. samt har negativa inslag
10. och har elitpersoner som källor.

Ju närmre nyheten ligger oss i tid, rum, kultur desto större sannolikhet att publiceras.

Assyriska:
1. Politik- JA, då det handlar om att integrera invandrare i samhället, genom tex. idrott.
2.Ja-kort geografiskt och även kulturellt då vi har mycket invandrare i vårt land.
3;4. Sensationella och överraskande-Japp, avancerat från div7 till allsvenskan.
7.Ja-för folk som följer allsvenskan så är det viktig och relevant info för att hänga med i svängarna inför allsvensk premiär.
8. Ja- del av ett tema, följetång på hur Assyriska fick platsen i allsv. istället för Örebro som blev degraderade pga dålig eko.
9. Ja- negativa inslag, då Assyriska inte har en godkänd hemmaplan, utan måste spela sina "hemmamatcher" på Råsunda.
10. Nej

Summa Summarum: Många Ja-svar på dessa 10 kriterier gör att sannolikheten att den ska vara intressant för allmänheten är relativt stor, samtidigt som det är ett rumsligt kort avstånd, tidsligt och även i en viss mån kulturellt.

Maxxi skrev:
Assyriska:
1. Politik- JA, då det handlar om att integrera invandrare i samhället, genom tex. idrott.
2.Ja-kort geografiskt och även kulturellt då vi har mycket invandrare i vårt land.
3;4. Sensationella och överraskande-Japp, avancerat från div7 till allsvenskan.
7.Ja-för folk som följer allsvenskan så är det viktig och relevant info för att hänga med i svängarna inför allsvensk premiär.
8. Ja- del av ett tema, följetång på hur Assyriska fick platsen i allsv. istället för Örebro som blev degraderade pga dålig eko.
9. Ja- negativa inslag, då Assyriska inte har en godkänd hemmaplan, utan måste spela sina "hemmamatcher" på Råsunda.
10. Nej

Summa Summarum: Många Ja-svar på dessa 10 kriterier gör att sannolikheten att den ska vara intressant för allmänheten är relativt stor, samtidigt som det är ett rumsligt kort avstånd, tidsligt och även i en viss mån kulturellt.
Bra inlägg.....
Här har du svaret Markus om "hysterin" :)

Ja man kan ju undra. Vad gör Assyriska i allsvenska egentligen??

Jävlar vad roligt :)

Kawwa skrev:
Å dom leder serien....!!!!????

Lag 1 - 10 ligger på samma poäng, och Assyriska har spelat en match mer. Serieledning så här tidigt betyder ingenting.

Det har Blåvitt också, men det behöver vi inte prata om.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC