ASP Sidor Hjälp!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Tjenare

Jag håller på lite me hemsidor och har än så länge bara hållt på i vanliga HTML. Men eftersom att jag inte vill ha forum eller gästbok av gratis tjänster från internet med en massa reklam så hade jag tänkt lägga upp det i .asp format. Jag undrar om någon vet hur man lägger upp .asp sidorna så dom fungerar eftersom om jag laddar upp sidorna på min ftp så får jag bara fel meddelande när jag går inte på sidorna. Jag ska alså inte själv lära mig att koda i .asp utan bara att lägga upp sidorna för koderna laddar jag ner från sidor på nätet. Jag kan alså nästan inget om .asp så ska ni förklara så gör det gärna så jag hänger me.

Tacksam för svar!

Mvh Patrik

Zormin skrev:
För att ASP-sidor ska fungera måste de ligga på en IIS (Microsofts webserver).

Hur lägger jag dom på en sådan server? Är det inte något speciellt program man ska ladda ner (Har för mig att jag har läst det).

Mvh Patrik

Padde skrev:
Hur lägger jag dom på en sådan server? Är det inte något speciellt program man ska ladda ner (Har för mig att jag har läst det).

Mvh Patrik
Använder du dig av webhotell måste du hitta ett webhotell som klarar ASP, dvs som kör IIS som webserver.

Kör du webserver på din dator får du byta ut den du har nu och köra IIS istället. Lite beroende på OS gör man lite olika för att installera den. På XP tex finns den som ett val bland Windowskomponeterna i "Lägg till eller ta bort program" på kontrollpanelen.

Edit: Kasst svar första ggn...

Last edited:
Zormin skrev:
Använder du dig av webhotell måste du hitta ett webhotell som klarar ASP, dvs som kör IIS som webserver.

Alså jag har B-one webbhotell och det står att dom stödjer ASP - PHP4 - MySQL, men hur gör jag så att sidorna fungerar efter man laddat upp dom med ftp? Sorry om jag har lite svårt med detta men jag har alltid hållt på med html så det är lite krångligt :gnissla

Zormin skrev:
Kör du webserver på din dator får du byta ut den du har nu och köra IIS istället. Lite beroende på OS gör man lite olika för att installera den. På XP tex finns den som ett val bland Windowskomponeterna i "Lägg till eller ta bort program" på kontrollpanelen.

Edit: Kasst svar första ggn...

Så om man har webbserver på sin dator så menar du alså att man andvänder sin egen dator som en server, alså så man alltid måste ha datorn igång när sidan ligger på nätet?

Tacksam för svar!!

Mvh Patrik

Här hittar man enkelt svar på det mesta man undrar över.
Läs litta ur IDGs lektioner i ASP så förstår du nog efter en stund vad Zormin menar :)

Här kan man även hitta andra kodningsspråk och information.

Länk: IDGs lektioner

OT: Btw såg att du bor i Furulund..där läser jag till trafiklärare. Liten håla :)

Last edited:
MBGIRL skrev:
Här hittar man enkelt svar på det mesta man undrar över.
Läs litta ur IDGs lektioner i ASP så förstår du nog efter en stund vad Zormin menar :)

Här kan man även hitta andra kodningsspråk och information.

Länk: IDGs lektioner

OT: Btw såg att du bor i Furulund..där läser jag till trafiklärare. Liten håla :)

Tack så mycket för sidan! Furulund - ja det är ju ingen stor stad direkt,hehe. Då kanske man kan övningsköra till både bil och mc me dig till sommaren om du ska jobba ppå kävlinges trafikskola.

Padde skrev:
Alså jag har B-one webbhotell och det står att dom stödjer ASP - PHP4 - MySQL, men hur gör jag så att sidorna fungerar efter man laddat upp dom med ftp? Sorry om jag har lite svårt med detta men jag har alltid hållt på med html så det är lite krångligt :gnissla
Stödjer de ASP så ska det bara vara att ladda upp sidorna. Annars får du väl kolla med B-one om det är något speciellt du behöver göra med ditt konto hos dem för att få ASP-sidor att fungera.

Padde skrev:
Så om man har webbserver på sin dator så menar du alså att man andvänder sin egen dator som en server, alså så man alltid måste ha datorn igång när sidan ligger på nätet?
Exakt! Men så kanske du inte vill ha det...

Padde skrev:
Tack så mycket för sidan! Furulund - ja det är ju ingen stor stad direkt,hehe. Då kanske man kan övningsköra till både bil och mc me dig till sommaren om du ska jobba ppå kävlinges trafikskola.

Inte på mc men bil kan du komma till mig sen o övningsköra.
Btw om du inte har B-körkort kan jag tipsa om att i Furulund på Lernia
så kommer det hållas trafiklektioner och körningar för 50kr/timmen istället för
nått på 300kr.

Då får du köra och ha teori med blivande trafiklärare, som mig :D

Kommer dock inte jobba i Kävlinge eller i Furulund sen utan i Malmö där jag bor.

Zormin skrev:
Stödjer de ASP så ska det bara vara att ladda upp sidorna. Annars får du väl kolla med B-one om det är något speciellt du behöver göra med ditt konto hos dem för att få ASP-sidor att fungera.

Exakt! Men så kanske du inte vill ha det...

Tack så mycket för svaret jag kommer nog ställa lite mer frågor senare tror jag så om du vill kan du ju kolla i denna tråd lite då och då.

Mvh Patrik

MBGIRL skrev:
Inte på mc men bil kan du komma till mig sen o övningsköra.
Btw om du inte har B-körkort kan jag tipsa om att i Furulund på Lernia
så kommer det hållas trafiklektioner och körningar för 50kr/timmen istället för
nått på 300kr.

Då får du köra och ha teori med blivande trafiklärare, som mig :D

Kommer dock inte jobba i Kävlinge eller i Furulund sen utan i Malmö där jag bor.

Jag ska ner och övningsköra till lätt mc på scans parkering i vår me trafikskolan jag går på i kävlinge, är det de du menar så ska jag dit!

Mvh Patrik

Padde skrev:
Jag ska ner och övningsköra till lätt mc på scans parkering i vår me trafikskolan jag går på i kävlinge, är det de du menar så ska jag dit!

Mvh Patrik

Nope tror icke det.
Du bor ju i Furulund och det är där stället ligger så inte i Kävlinge.
Så om du inte har B-körkort så ta lektioner hos oss för 50kr/timmen än det
höga priset på bilskolorna. Du får ju samma utbildning iaf så.
Men vi har inget med mc tyvärr.

MBGIRL skrev:
Nope tror icke det.
Du bor ju i Furulund och det är där stället ligger så inte i Kävlinge.
Så om du inte har B-körkort så ta lektioner hos oss för 50kr/timmen än det
höga priset på bilskolorna. Du får ju samma utbildning iaf så.
Men vi har inget med mc tyvärr.

Okey, bra pris jämnfört med trafikskolornas hehe, dom tar ca 500 kr för 50 min med mc och tänk då me bil, kanske nån hundrar till skulle jag tro.

Padde skrev:
Okey, bra pris jämnfört med trafikskolornas hehe, dom tar ca 500 kr för 50 min med mc och tänk då me bil, kanske nån hundrar till skulle jag tro.

Billektioner är billigare än mc av olika skäl.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra