Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

• Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date
hej
jag svarvade olika munstycken som jag limmade i pitotröret,på min tyckte jag att 6 mm funkade bäst,lamda mätaren gav minst utslag vid övergången mellan sug o ladd med 6 mm
men det är ju olika då luftsrömmen träffar olika delar av röret.
i mitt plenum så lät jag en tratt sticka ner i den lilla lådan under o sen sticka upp i plenumet.

fint jobb du gör och riktigt kul läsning oxå:tummenupp

Egentligen skaulle man ju fixa till det med gängor i änden på pitotröret och ha lite olika "munstycken" att testa med...:va Undra vad det är för gänga på vanliga förgasar-huvudmunstycken?

Väntar dock lite med pitotröret till jag har skramlat å härjat klart med plenumet så det inte blir nån fadäs.

Glömde fråga, hur mysigt är det att montera plenum:tungan:tungan

Tålamodet kan utsättas för en smärre utmaning när man skall dit med skiten för fjärde gången samma dag:brinnerup

Jotack...:gnissla:) med bara två silikon monterat går det att kränga dit hyfsat enkelt, hur ska det bli med alla fyra..? Trassligt att få dit slangklammorna. Orginal är inte heller så roligt, rev nog bort och satte dit förgasarna 10ggr innan den gick som den skulle när jag skruvade ihop den.

Dagens rätt blev helstekt plenum, fixade även till lite försänkning för blowoff-stagen. Svåårt att svetsa högra främre hörnet och en bit in för där var det nån idiot som satt en rörböj...:mad:

Kände mig lite konstig under eftermiddan:va men sen kom jag på var det var. Det har varit varmt och blåst från syd-sydväst och ungefär samtidigt som svetsarna var nerslipade på plenumet konstaterade jag vad den varma pannan berodde på, jo, förstadie av Polerus Erectus:skrämd:ätapiller vanlig sjukdom i Gbg och Stockholms norra utkanter:crash Sen åkte våtpappret fram och stora burken med armbågsfett:yoparty

Hur ska detta sluta?

Bifogat

• DSC01066.jpg
    DSC01066.jpg
    164.3 KB · Visningar: 153
  • DSC01067.jpg
    DSC01067.jpg
    190.7 KB · Visningar: 156
  • DSC01068.jpg
    DSC01068.jpg
    176.8 KB · Visningar: 159
  • DSC01069.jpg
    DSC01069.jpg
    170.7 KB · Visningar: 155
Last edited:
Egentligen skaulle man ju fixa till det med gängor i änden på pitotröret och ha lite olika "munstycken" att testa med...:va Undra vad det är för gänga på vanliga förgasar-huvudmunstycken?

Väntar dock lite med pitotröret till jag har skramlat å härjat klart med plenumet så det inte blir nån fadäs.

Jotack...:gnissla:) med bara två silikon monterat går det att kränga dit hyfsat enkelt, hur ska det bli med alla fyra..? Trassligt att få dit slangklammorna. Orginal är inte heller så roligt, rev nog bort och satte dit förgasarna 10ggr innan den gick som den skulle när jag skruvade ihop den.

Dagens rätt blev helstekt plenum, fixade även till lite försänkning för blowoff-stagen. Svåårt att svetsa högra främre hörnet och en bit in för där var det nån idiot som satt en rörböj...:mad:

Kände mig lite konstig under eftermiddan:va men sen kom jag på var det var. Det har varit varmt och blåst från syd-sydväst och ungefär samtidigt som svetsarna var nerslipade på plenumet konstaterade jag vad den varma pannan berodde på, jo, förstadie av Polerus Erectus:skrämd:ätapiller vanlig sjukdom i Gbg och Stockholms norra utkanter:crash Sen åkte våtpappret fram och stora burken med armbågsfett:yoparty

Hur ska detta sluta?

det är nu som gör den riktiga stekar svetsningen.det blir tjockt phett:tummenupp

Hur ska detta sluta?

Poetmode: ON

Ytan kommer vara len som en barnstjärt och glänsa som en hundkewk i månskenet !

Poetmode: OFF

Aj aj aj! solklart polerus erectus fall!

välkommen:tummenupp
det finns inget botemedel,vad jag vet

Ähuumm.... Det var inte riktigt såhär det skulle bli. Ambitionsnivån när jag började var att bygga en fungerande turbohoj. Inte nåt sånt här som ser ut som det kommit direkt från dyra besticklådan på cervera:rolleyes:

Sen såg jag alla fina grenrör och tänkte att jag måste testa om jag kan. Det kunde jag...:gnissla Sen blev det ju så att med ett sånt fint grenrör måste jag ju ha ett fint plenum, undra om jag kan.....jo det kunde jag:tummenupp

Det här har ju gett mig tanken att IC:n, tryckrör och kompressorhus ska se likadant ut:jisses:skrämd sen lugnade jag mig och tänkte att jag kan ju alltid måla hela skiten mattsvart.

Jag har dessutom gjort skitgörat två gånger, igår våtslipade jag hela helvet och la finfina pulsstekar men jag saknade lite av de finare papprena så¨glansen blev inge vidare. Vad gör man då?? Jo, börjar om:huvet:huvet Kompletterade med våtpapper som jag saknade och skred till verket. Slipade bort stekarsvetsarna och våtslipade som besatt, tog paus för att köpa mat och hämta en full gastub. Gastubsaffärn hade stängt!!!! Vafan:6surkart Jahaja bara att vända tillbaka. Passerade wärdshuset gyllene röven som serverade elmaco grande, god och näringsriktig kost:va Jag tänkte att jag slipar på och kanske blir det snyggstekning imorron, men nu när det är så blankt och fint vetifan...

Sen vet jag inte vad det är för plåt jag fått tag i, tigtillsatsen AlMg5 blir blank som satan direkt, men plåten är svårpolerad i jämförelse. Vet inte ens om jag har rätt grejer heller, lumpskiva och okänt vitt glänsvax. Bra som fan på rostfritt, inte lika klockrent på alu, finns det nåt speciellt man ska ha??

Bifogat

• DSC01080.jpg
    DSC01080.jpg
    187.7 KB · Visningar: 237
  • DSC01079.jpg
    DSC01079.jpg
    125 KB · Visningar: 175
  • DSC01077.jpg
    DSC01077.jpg
    140.5 KB · Visningar: 154
  • DSC01076.jpg
    DSC01076.jpg
    169.2 KB · Visningar: 164
Last edited:
Djeflar så blankt och fint, tänk så du kommer ångra putsandet efter att ha tappat plenumet i betonggolvet ett par gånger.:gnissla

Jycken fick ta på sig brillorna, så blank blev den !:tummenupp

Bifogat

• imagesCA2LY3F2.jpg
    imagesCA2LY3F2.jpg
    7.6 KB · Visningar: 1,095
Fan vad snyggt! :tummenupp Den där kommer du att repa många gånger när du ska riva av alltihop 10 gånger innan bestyckningen är rätt. Det gjorde jag... sen lackade jag mitt plenum svart istället.

Det blir fint det här! Rejsing rejsing!

Jag köpte hårdvax för alu, rött är vaxet och säljs på tools

Grönt för rostfritt

Bifogat

• vax.jpg
    vax.jpg
    17.5 KB · Visningar: 87
Last edited:
Jag köpte hårdvax för alu, rött är vaxet och säljs på tools

Grönt för rostfritt

Jag brukar blanda lite olika vaxer

Dom tycks ta olika , Man blir aldrig klok på det hela haha

Kan nämna att min första vaxklump jag köpte kostade 24 kr

Liiite dyrare nu eller?:D:D

X-bit blingstylee

Tackar ödmjukast för edert beröm:tummenupp

Ett tag var jag inne på att ha allt alu mattborstat, tyckte det gav en skön känsla av serietillverkning och lite lagom diskret look. Stämde bra med utseendet på ramen, men saatan vad ömtålig yta. Det blir ju inge vidare att eloxera detaljer som man satt svetsen i heller:mad:så iden om natureloxering åkte i skrothinken tillsammans med iden om borstningen.

Trevlig helg

Edit:för er som undrar så blir det heltäckningsmatta av lammull, vadderade väggar och vita angoravantar i garaget från och med nu:D

Bifogat

• DSC01075.jpg
    DSC01075.jpg
    133.2 KB · Visningar: 143
Last edited:
Tackar ödmjukast för edert beröm:tummenupp

Ett tag var jag inne på att ha allt alu mattborstat, tyckte det gav en skön känsla av serietillverkning och lite lagom diskret look. Stämde bra med utseendet på ramen, men saatan vad ömtålig yta. Det blir ju inge vidare att eloxera detaljer som man satt svetsen i heller:mad:så iden om natureloxering åkte i skrothinken tillsammans med iden om borstningen.

Trevlig helg

Edit:för er som undrar så blir det heltäckningsmatta av lammull, vadderade väggar och vita angoravantar i garaget från och med nu:D

hej
du skojjar vad fint det blir :yopartydu behöver inte bry dig om bestyckningen,jag härjade mkt med det på min men jag tyckte att helt original funkade bäst ( safe lite fett )det enda som jag ändrade var luftskruvarna till 4 varv

jag ser fram emot fortsättning på bygget

hej
du skojjar vad fint det blir :yopartydu behöver inte bry dig om bestyckningen,jag härjade mkt med det på min men jag tyckte att helt original funkade bäst ( safe lite fett )det enda som jag ändrade var luftskruvarna till 4 varv

jag ser fram emot fortsättning på bygget

Det gör jag också! Nu har jag jobbat natt hela helgen så det har inte hänt så mycket. Snart är kompressorhuset klart för våtslipning, idag under slipning så dök det upp små glipor på ett par ställen där jag svetsat igen den integrerade dumpen. Då var det bara att tända upp tigen och bjuda på lite värme... Svårt att få till det, krångligt att komma åt och det blir turbulens. På en del ställen brinner tillsatsen upp på andra går det bra lite hursomhelst...:gnissla

Den här sjukan drar ner byggtempot högst avsevärt men det får ni stå ut med:D

Trixade lite med 10mm aluröret och lite rundstång, tänkte det skulle gå att få till nåt med utbytbara munstycken till pitotröret:va Samtidigt upptäckte jag att jag kommer vara lite nervös när det tunnväggiga röret ska stekas fast i plenumet....:skrämd

Jag bjuder på en bild på min kära tig sålänge, och ja, ni ser ju själva vilka siffror den tänder upp vid påslag:yoparty

Bifogat

• DSC01082.jpg
    DSC01082.jpg
    193.3 KB · Visningar: 83
pw...
Ledig, jobbar, köper rosor för pengarna, åker bräda, meckar finn-cheva, vunnit på lotto och flyttat till Jersey, köpt en Ducce...osv osv.

Hur går det mannen ? :)

/P

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti