Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

• Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date
Får se om jag kan rigga nåt finurligt i pelarborren:rolleyes: eller om det blir att lägga ut svarvningen på entreprenad:)

Eftersom jag glömde bort att önska alla trådläsare God Hjul tar jag mig i akt och önskar Gott Nytt år!!:tummenupp

Jag vill samtidigt passa på att uppmana alla som funderar och går och drömmer om en turbomotorcykel att göra verklighet av det! Själva byggandet är skitkul:tummenupp Hoppas själva grejen att åka turbomotorcykel är minst lika kul:va:crash

hej
jag har entrepenad hemma :tummenupp gör gärna ett par sånadäringa bitar åt farbror pw

och du vänta bara tills hojjen går som kulor o krut hehehe:tummenupp

Får se om jag kan rigga nåt finurligt i pelarborren:rolleyes: eller om det blir att lägga ut svarvningen på entreprenad:)

Eftersom jag glömde bort att önska alla trådläsare God Hjul tar jag mig i akt och önskar Gott Nytt år!!:tummenupp

Jag vill samtidigt passa på att uppmana alla som funderar och går och drömmer om en turbomotorcykel att göra verklighet av det! Själva byggandet är skitkul:tummenupp Hoppas själva grejen att åka turbomotorcykel är minst lika kul:va:crash

ÅKA? Åka hoj?

Överreklamerat:D:D

Närå skitskoj de med faktiskt

hej
jag har entrepenad hemma :tummenupp gör gärna ett par sånadäringa bitar åt farbror pw

och du vänta bara tills hojjen går som kulor o krut hehehe:tummenupp

Det är ju ett erbjudande jag inte kan tacka nej till! Verkligen snällt av dig att hjälpa till med mitt byggande:tummenupp:tummenupp Jag måste dock ha lite mer R&D-verksamhet innan jag kan komma med några mått. Klart är dock att det är ont om plats.

Dagens vedermödor innebar en böj på kompressorhuset, helt plötsligt måste jag glömt bort att man måste punkta och testa kanske 10 ggr innan helsvetsning:brinnerup Givetvis blev det ju inte rätt på första försöket, bara att såga sönder. När jag sen skulle steka ihop grejerna efter att ha testat lite bättre hade jag glömt bort hur man tigar...:gnissla:rolleyes: trodde jag iallafall. (Kan det ha något med nyår att göra??)

Nåväl, efter ett omtag med t-sprit och rostfria borsten så gick det något bättre. Avslutade dagen med att nästan elda upp slangpaketet till tigen:brinnerup

Bifogat

• DSC01046.jpg
    DSC01046.jpg
    129.2 KB · Visningar: 194
Det är ju ett erbjudande jag inte kan tacka nej till! Verkligen snällt av dig att hjälpa till med mitt byggande:tummenupp:tummenupp Jag måste dock ha lite mer R&D-verksamhet innan jag kan komma med några mått. Klart är dock att det är ont om plats.

Dagens vedermödor innebar en böj på kompressorhuset, helt plötsligt måste jag glömt bort att man måste punkta och testa kanske 10 ggr innan helsvetsning:brinnerup Givetvis blev det ju inte rätt på första försöket, bara att såga sönder. När jag sen skulle steka ihop grejerna efter att ha testat lite bättre hade jag glömt bort hur man tigar...:gnissla:rolleyes: trodde jag iallafall. (Kan det ha något med nyår att göra??)

Nåväl, efter ett omtag med t-sprit och rostfria borsten så gick det något bättre. Avslutade dagen med att nästan elda upp slangpaketet till tigen:brinnerup

hehe steka o elda upp slangpaket det kan du men jag var inte bättre då jag bara skulle lägga slangpaketet ähum lite käkt över benen med resultat att den svingade upp o brände mig så in helvete på baksidan av låret och byxorna smällte.

slipa ner svetsen o sen polera så blir det lika fint som det andra du har gjort:tummenupp

Last edited:
hehe steka o elda upp slangpaket det kan du men jag var inte bättre då jag bara skulle lägga slangpaketet ähum lite käkt över benen med resultat att den svingade upp o brände mig så in helvete på baksidan av låret och byxorna smällte.

slipa ner svetsen o sen polera så blir det lika fint som det andra du har gjort:tummenupp

Hahaha, jag har gjort nästan samma sak, hängde slangpaketet över axeln för att få händerna fria, och brännaren dinglar in i en vad, rök å hål i byxan och ett fint hål i vaden av 1.6mm volfram:gnissla

Igår hängde jag slangpaketet över skruvstädet och det dinglade in sig själv:mad: rykte satan och luktade illa, tur att det bara var ytterhöljet som gick åt skogen...

Låter som att det är dags för herrarna att skaffa sig ett "pistolställ" för att lägga ifrån sig tig:en :D

Ser fint ut som vanligt :tummenupp

Kapa är silver, tiga är guld

Idag blev det ett ryck, IC:n fick fästen och det ser rätt ok ut. För att få till rördragningen från turbon måste den sitta rätt högt upp vilket medför aningens tveksam svängradie:näsblod Kanske går det att trixa lite med övre "stödplåten" till IC:n. Jag fick ju steka på med tigen iallafall:tummenupp

Kompressorhuset är det nu tredje gången jag sågar sönder och gör om...:6surkart Den här gången blev det nog rätt iallafall. Fixade till ingången i IC:n. Två små raka bitar för slanganslutningen ska dit, sen blir det svets. Pain, en kamrat var förbi garaget och lovade lite svarvhjälp så jag tycker du lutar dig tillbaka med en bärsa en stund:tummenupp:)

Sedan gick jag loss på en gammal favorit, plenumet! Kapade av ca 30mm i botten för att få plats med en "marklundlåda" under. (Fan, det låter inte lika coolt med sticksåg som hello my little friend tigersågen:mad::D) En fundering uppkom i och med detta, trattarna sticker ju in en bit, hur göra med styrning av luften? Jag har funderat på en svängd plåt längs bakre väggen,typ en rörbit kapad på längden, fler bra ideer:va

Mycket pysslande och tid tar det...

Bifogat

• DSC01048.jpg
    DSC01048.jpg
    228.4 KB · Visningar: 156
  • DSC01047.jpg
    DSC01047.jpg
    177.8 KB · Visningar: 156
  • DSC01049.jpg
    DSC01049.jpg
    171.7 KB · Visningar: 151
  • DSC01050.jpg
    DSC01050.jpg
    218.9 KB · Visningar: 171
  • DSC01051.jpg
    DSC01051.jpg
    238.9 KB · Visningar: 161
Last edited:
Snyggt blir det :tummenupp

Äääh, skit i svängradien :rolleyes: Jag kan inte svänga fullt eftersom gaffeln tar i intercoolern (vill ha usd-gaffel men då blir det ännu mindre styrutslag) och det är lite jobbig när man ska baxa runt hojen för hand eller vända på någon liten väg någonstans, men vid vanlig körning märker man inte av det alls.

Angående plenumet så har Marklund en sån där liten rörstump (rör kapat på längden) mellan förkammare och resten av plenumet till 1100R för att hindra luften att gå raka vägen in i 2:an och 3:an.

Ser mycket lovande ut:tummenupp

Är det wire koppling på motorn?

Snyggt blir det :tummenupp

Äääh, skit i svängradien :rolleyes: Jag kan inte svänga fullt eftersom gaffeln tar i intercoolern (vill ha usd-gaffel men då blir det ännu mindre styrutslag) och det är lite jobbig när man ska baxa runt hojen för hand eller vända på någon liten väg någonstans, men vid vanlig körning märker man inte av det alls.

Angående plenumet så har Marklund en sån där liten rörstump (rör kapat på längden) mellan förkammare och resten av plenumet till 1100R för att hindra luften att gå raka vägen in i 2:an och 3:an.

Tack för det!

Ja det är wirekoppling vilket gör att det inte blir lika enkelt att ta sig runt cylindern med tryckröret. Stoppet för wiren sticket upp en del från blocket:gnissla

Jag hade ju tänkt bygga den första oljekylda med luft/luft IC och svängradie:rolleyes::tungan Eller som andersson säger, uppfinna hjulet på nytt...:) Närå, men göra kompromissen platsbrist/massa extragrejer så bra som möjligt. På min hoj är det gängade hål, kanske M5 in i styrstopparna, det kan väl knappast vara orginal? Känns som nåt hempul av tidigare ägare. Tänkte prova att dra i skruvar för att det ska slå i där först.

Tack för det!

Ja det är wirekoppling vilket gör att det inte blir lika enkelt att ta sig runt cylindern med tryckröret. Stoppet för wiren sticket upp en del från blocket:gnissla

Jag hade ju tänkt bygga den första oljekylda med luft/luft IC och svängradie:rolleyes::tungan Eller som andersson säger, uppfinna hjulet på nytt...:) Närå, men göra kompromissen platsbrist/massa extragrejer så bra som möjligt. På min hoj är det gängade hål, kanske M5 in i styrstopparna, det kan väl knappast vara orginal? Känns som nåt hempul av tidigare ägare. Tänkte prova att dra i skruvar för att det ska slå i där först.

hej
fan va skoj att det händer något med ditt bygge,jag begränsade styrutslagen med m5 or i styrstoppen funkade fint
sen hittade jag lite kort på mitt plenum till min 1100 där har du en liten burk under som sedan går in i plenumet.

stek på du det ser fint ut
skål

Bifogat

• Bild022.jpg
    Bild022.jpg
    10.6 KB · Visningar: 1,072
  • Bild019.jpg
    Bild019.jpg
    9.8 KB · Visningar: 1,069
  • Bild015.jpg
    Bild015.jpg
    11.8 KB · Visningar: 3,672
  • Bild018.jpg
    Bild018.jpg
    9.9 KB · Visningar: 1,071
  • Bild011.jpg
    Bild011.jpg
    10.2 KB · Visningar: 1,073
Igår kväll fick jag en näve rörändar för sillisar, så idag kunde jag inte hålla mig och åkte till garaget en stund före jobbet. När jag kom dit höll det på att gå åt helvete precis, P3 hade valt att spela Salem al Fakir som första artist under dagens turbotimme:pangihuve Det var nära att en 32:a blocknyckel åkte genom stereon och jag tog bilen ut på närmsta dåliga sjöis...Som tur var lyckades jag behärska mig och snabbt blev det pantera under turbotimmen istället:yoparty

Då kändes det genast bättre och utgången från kompressorn och in i IC:n fixades till. Blev nöjd med passformen, men faan vad svårt det är att svetsa i invändiga hörn som är mer 90' verkar som det blir turbulens och det kommer in syre i smältan. Hjälper större gaskåpa på brännaren?

Tack PP för informativa bilder, sparar mycket viktig byggtid som annars går åt till att letaleta i lååånga trådar:tummenupp

Bifogat

• DSC01052.jpg
    DSC01052.jpg
    207.3 KB · Visningar: 125
  • DSC01053.jpg
    DSC01053.jpg
    184.7 KB · Visningar: 153
Igår kväll fick jag en näve rörändar för sillisar, så idag kunde jag inte hålla mig och åkte till garaget en stund före jobbet. När jag kom dit höll det på att gå åt helvete precis, P3 hade valt att spela Salem al Fakir som första artist under dagens turbotimme:pangihuve Det var nära att en 32:a blocknyckel åkte genom stereon och jag tog bilen ut på närmsta dåliga sjöis...Som tur var lyckades jag behärska mig och snabbt blev det pantera under turbotimmen istället:yoparty

Då kändes det genast bättre och utgången från kompressorn och in i IC:n fixades till. Blev nöjd med passformen, men faan vad svårt det är att svetsa i invändiga hörn som är mer 90' verkar som det blir turbulens och det kommer in syre i smältan. Hjälper större gaskåpa på brännaren?

Tack PP för informativa bilder, sparar mycket viktig byggtid som annars går åt till att letaleta i lååånga trådar:tummenupp

Invändiga hörn då är det bättre UTAN gaslins

Vad har du för brännare nu?

Dagens övningar i garaget; en segsliten kamp mot aluminumet...:banana Plenumet som fick smaka såg häromdan måste ju bli klart nångång. Ny botten med "diffusor" och en marklundlåda under (det är väl han som uppfunnit det)

Arbetet flöt på fint, enda större missen var att blodsockret blev aningen lågt:va (nere i skorna) och jag sågade av fel sida på plenumbotten inför ihopsvetsningen med lådan:huvet:gnissla Efter ett snabbinkallat möte med mig själv fick jag klartecken att svetsa istället för att skicka skiten i skrotlådan, gick ju bra ändå, ingen som ska sitta inuti plenumet och titta på det:arsele

Tanken med hålen var att bryta luftströmmen och skapa lite turbulens men det vetifan om det funkar, ser ut som sportiga lätthål iallafall. Provade lite i vindtunneln, (blåa blåsmunstycket och stora kompressorn) aerodynamik och flödesavdelningen har gett tummen upp.

Om det är någon som har invändningar mot design- och konstruktionsavdelningarnas arbete mottages dessa snarast:tummenupp Botten är inte fastsvetsad ännu. Pitotröret, pitotröret för h-e ska ju dit också:hej

I ett rus av lågt blodsocker och borttappade saker(som i själva verket ligger mitt framför näbben men man ser dom inte)påbörjades tryckrörstillverkning.

Fråga till er som åkt oljekyld turbogsxr; Räcker det att bryta ut sidokåpan eller måste man platta till tryckröret för att det ska gå?

skål:öl

Bifogat

• DSC01055.jpg
    DSC01055.jpg
    218.7 KB · Visningar: 134
  • DSC01058.jpg
    DSC01058.jpg
    226.8 KB · Visningar: 146
  • DSC01059.jpg
    DSC01059.jpg
    130 KB · Visningar: 135
  • DSC01062.jpg
    DSC01062.jpg
    204.6 KB · Visningar: 144
  • DSC01063.jpg
    DSC01063.jpg
    170.7 KB · Visningar: 147
Blir ju fint som tusen detta. Roligt med egna idér.
Har ett marklund plenum och det är bara en box nertill men ingen "luftfördelare"

Pitotröret var kommer du placera det?

Blir det några stag för att förhindra plenum att lossna ifrån förgasarna?

Phu !!!

Läste lite snabbt och fick det till att Saleem Al Fakir flyttat in i din PC-3 och att du rättade till denna felkonstruktion med en 32:a blocknyckel och åkte ut och sänkte den fan på närmsta sjöis !

Watt a mekaniker !!!!:D

Blir ju fint som tusen detta. Roligt med egna idér.
Har ett marklund plenum och det är bara en box nertill men ingen "luftfördelare"

Pitotröret var kommer du placera det?

Blir det några stag för att förhindra plenum att lossna ifrån förgasarna?

TackTack:rodnar

Äran för luftstyrningen kan jag inte ta åt mig, såg det i bilderna på pains plenum eller om det var lahis eller silverryggens eller..har läst mig vindögd i turbotrådar på senaste tiden...:) Tyckte iden verkade bra eftersom luftströmmen annars skulle träffa rakt på trattarna till 2:an och 3:ans cylindrar, med risk för att skapa konstiga venturifenomen.

Pitotröret tänkte jag gå in med mitt i böjen ut från plenumet, då hamnar änden i skarven mot tryckröret, bra om det blir att trixa med hålstorleken. Nån form av stag har jag tänkt, pinsamt om börnen utanför korvkiosken tar slut med ett BOFF:D

Phu !!!

Läste lite snabbt och fick det till att Saleem Al Fakir flyttat in i din PC-3 och att du rättade till denna felkonstruktion med en 32:a blocknyckel och åkte ut och sänkte den fan på närmsta sjöis !

Watt a mekaniker !!!!:D

Får man in honom i PC3:an gäller det att mota ut honom med besked!! Annars kommer han komponera konstigt mesiga avgastoner och på grund av detta sviktande mental hälsa:ätapiller:D

Last edited:
TackTack:rodnar

Äran för luftstyrningen kan jag inte ta åt mig, såg det i bilderna på pains plenum eller om det var lahis eller silverryggens eller..har läst mig vindögd i turbotrådar på senaste tiden...:) Tyckte iden verkade bra eftersom luftströmmen annars skulle träffa rakt på trattarna till 2:an och 3:ans cylindrar, med risk för att skapa konstiga venturifenomen.

Pitotröret tänkte jag gå in med mitt i böjen ut från plenumet, då hamnar änden i skarven mot tryckröret, bra om det blir att trixa med hålstorleken. Nån form av stag har jag tänkt, pinsamt om börnen utanför korvkiosken tar slut med ett BOFF:D

Får man in honom i PC3:an gäller det att mota ut honom med besked!! Annars kommer han komponera konstigt mesiga avgastoner och på grund av detta sviktande mental hälsa:ätapiller:D

hej
jag svarvade olika munstycken som jag limmade i pitotröret,på min tyckte jag att 6 mm funkade bäst,lamda mätaren gav minst utslag vid övergången mellan sug o ladd med 6 mm
men det är ju olika då luftsrömmen träffar olika delar av röret.
i mitt plenum så lät jag en tratt sticka ner i den lilla lådan under o sen sticka upp i plenumet.

fint jobb du gör och riktigt kul läsning oxå:tummenupp

Glömde fråga, hur mysigt är det att montera plenum:tungan:tungan

Tålamodet kan utsättas för en smärre utmaning när man skall dit med skiten för fjärde gången samma dag:brinnerup

*/ ?>
Back