Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

  • Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date
Ser ut som en sån där trafikövning

När man lär kärringa å fickparkera:D

:rofl:roflEHrmm ja konstruktionsavdelningen har länge varit osams med ritkontoret. Det är nån envis gubbe där som vägrar lära sig CAD

Konstruktion har jobbat över ikväll och tagit fram pris:skrämd:skrämd på kopplingar och slang till och från turbon, Goodridge äkta vara. Ekonomikontoret kommer gå i taket:6surkart och förorda kinesgrejerna, hoppas bilden på julgranen biter...
 
Parkering med frugan


Fast det där är väl samma som i Anderssons gran?? Autobahn eller va det var:confused:

Var till garaget idag en snabbis och testade parkeringsövningen i verkligheten med en skrotbit. Verkar inte så tokigt. Tog av lite på övre fästörona så hela kylarn är nu så långt bakåt det går:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC01019.jpg
    DSC01019.jpg
    173.4 KB · Visningar: 201
Fast det där är väl samma som i Anderssons gran?? Autobahn eller va det var:confused:

Var till garaget idag en snabbis och testade parkeringsövningen i verkligheten med en skrotbit. Verkar inte så tokigt. Tog av lite på övre fästörona så hela kylarn är nu så långt bakåt det går:tummenupp

Tightare än ett marsvin !
(Har jag hört någon säga:glömdet)
 
Trångt om saligheten...

Det nedre kylarfästet nu löst, men det blev lite annorlunda än planerat. Suzukis ingenjörer verkar ha förutspått att turbobyggare med platsbrist skulle använda just deras motorcyklar att ta ut sina lustar på:tummenupp De byggde två fina öron på ventilkåpan gängade M6!

Lösningen jämfört med den tidigare uttänkta är bättre på så vis att om framhjulet skulle ta i IC:n och mot förmodan trycka hela kylarpaketet bakåt är det inga plåtvinklar som går rakt in i oljekylaren, det är ju bra.

Apropå plats...Nu har jag flyttat oljekylaren bakåt ca 20mm (längst ner, kanske 5mm högst upp) och uppåt ca 10-12mm. När jag testmonterar IC:n med buntband och fullt ihopfjädrad gaffel (noll innerben synliga) är det 5-7mm mellan däck och IC. På en del byggen verkar kylaren sitta längre fram, och det fungerar ändå. Bottnar gaffeln ur så hårt som jag nyss beskrivit, eller tar det stopp tidigare:va När hojen står på framhjulet känns det däremot som att det är gott om plats.

Kanten på IC:n tänker jag hyvla av, för att tjäna ytterligare några mm.

Började även med gavlarna till IC:n, i lättklippt görafelplåt:)

Om man vill förvara stora mängder olja och har väldigt lite plats, ska man hälla den i sin oljekylare, däri verkar det rymmas hur mycket som helst :kladdpelle:gnissla
 

Bifogat

  • DSC01020.jpg
    DSC01020.jpg
    239.8 KB · Visningar: 164
  • DSC01022.jpg
    DSC01022.jpg
    133.9 KB · Visningar: 158
  • DSC01025.jpg
    DSC01025.jpg
    162 KB · Visningar: 161
  • DSC01026.jpg
    DSC01026.jpg
    215.8 KB · Visningar: 160
  • DSC01027.jpg
    DSC01027.jpg
    234.1 KB · Visningar: 168
Last edited:
Det nedre kylarfästet nu löst, men det blev lite annorlunda än planerat. Suzukis ingenjörer verkar ha förutspått att turbobyggare med platsbrist skulle använda just deras motorcyklar att ta ut sina lustar på:tummenupp De byggde två fina öron på ventilkåpan gängade M6!

Lösningen jämfört med den tidigare uttänkta är bättre på så vis att om framhjulet skulle ta i IC:n och mot förmodan trycka hela kylarpaketet bakåt är det inga plåtvinklar som går rakt in i oljekylaren, det är ju bra.

Apropå plats...Nu har jag flyttat oljekylaren bakåt ca 20mm (längst ner, kanske 5mm högst upp) och uppåt ca 10-12mm. När jag testmonterar IC:n med buntband och fullt ihopfjädrad gaffel (noll innerben synliga) är det 5-7mm mellan däck och IC. På en del byggen verkar kylaren sitta längre fram, och det fungerar ändå. Bottnar gaffeln ur så hårt som jag nyss beskrivit, eller tar det stopp tidigare:va När hojen står på framhjulet känns det däremot som att det är gott om plats.

Kanten på IC:n tänker jag hyvla av, för att tjäna ytterligare några mm.

Började även med gavlarna till IC:n, i lättklippt görafelplåt:)

Om man vill förvara stora mängder olja och har väldigt lite plats, ska man hälla den i sin oljekylare, däri verkar det rymmas hur mycket som helst :kladdpelle:gnissla

Om jag inte tänker helt fel så kan inte gaffeln bottna ur så mycket så att innerbenet inte syns alls!
 
Hej PW !
Hur går det ?

Vi, eller jag varjefall, väntar med spänning på en liten uppdatering. :)

/ P

jag e oxå nyfiken:tummenupp

Japp, jag med! Hur går det?

Se, jag höll mitt löfte. :D

http://www.youtube.com/watch?v=jUp5tVYqZfA

Den senaste tiden har produktionen stått still, jag har tillbringat den senaste veckan med att försöka skjuta min privatekonomi i sank:tomten och bli sådär klädsamt jultjock....:rolleyes:

Men hav förtröstan, jag är snart igång igen:tummenupp

Jonathan,:tummenupp:tummenupp

Om jag inte tänker helt fel så kan inte gaffeln bottna ur så mycket så att innerbenet inte syns alls!

Efter många års crossåkande blev jag lite fundersam. På en modern mx-hoj bottnar det så inget av innerbenet syns. Det var lite svårt att simulera detta, skruvade ur locken högst upp på varje gaffelben istället. Då ramlade gaffeln ihop på sagda sätt. Med lite flex i gaffeln skulle framhjulet ta i IC:n omgående. Provade att dra ihop gaffeln med spännband, det verkar som det tar stopp tidigare. Om inte annat går det enormt tungt sista biten.
 
Tidsbrist

Det är lite svårt att hinna med nu. Inte nog med att det är mörkaste tiden på året, sekunderna verkar kortare så fort man ska göra nåt också:va Det ska firas högtider till höger å vänster, träffa släkt å vänner, jobba för fullt inklusive storhelger...Ja just ja turbobygge också...:huvet

Nåväl, idag fick jag använda min favoritägodel, tigsvetsen:banana IC:n fick gavlar, den var lite marig att svetsa i trots att jag gick över den med roterande filen innan. Verkade nästan finnas föroreningar i materialet. Tänker slipa ner svetsarna sen och smälta om dom för det där stekiga utseendet:yoparty Kompressorn ska få en böj ut också, det är ju roligare att svetsa och ha sig än att sätta dit silikonböjar:) Det blir böj på IC:n också. Bumerangen som syns i bild är inte till för att jaga tomtenissar utan ska bli övre fästet så småningom.

Jepp , Och värdet ökar med minst faktor 2 när du har monterat allt på hojen:yoparty

Då känns det fint att en sån enkel sak som en alu-böj kostar 200:- :tummenupp

Ha det!
 

Bifogat

  • DSC01042.jpg
    DSC01042.jpg
    237.8 KB · Visningar: 134
  • DSC01045.jpg
    DSC01045.jpg
    160.3 KB · Visningar: 127
Last edited:
Det är lite svårt att hinna med nu. Inte nog med att det är mörkaste tiden på året, sekunderna verkar kortare så fort man ska göra nåt också:va Det ska firas högtider till höger å vänster, träffa släkt å vänner, jobba för fullt inklusive storhelger...Ja just ja turbobygge också...:huvet

Nåväl, idag fick jag använda min favoritägodel, tigsvetsen:banana IC:n fick gavlar, den var lite marig att svetsa i trots att jag gick över den med roterande filen innan. Verkade nästan finnas föroreningar i materialet. Tänker slipa ner svetsarna sen och smälta om dom för det där stekiga utseendet:yoparty Kompressorn ska få en böj ut också, det är ju roligare att svetsa och ha sig än att sätta dit silikonböjar:) Det blir böj på IC:n också. Bumerangen som syns i bild är inte till för att jaga tomtenissar utan ska bli övre fästet så småningom.



Då känns det fint att en sån enkel sak som en alu-böj kostar 200:- :tummenupp

Ha det!



Såga ur en kil i böjen mot kompressorsidan så att den blir konisk

Ganska mjuk så det är inget problem att smida ihop den till mindre diameter

På detta viset passar den mycket snyggare mot kompressorkåpan

kapa bort slangfästet på kompressorkåpan ( första 25mm )
 
Det är lite svårt att hinna med nu. Inte nog med att det är mörkaste tiden på året, sekunderna verkar kortare så fort man ska göra nåt också:va Det ska firas högtider till höger å vänster, träffa släkt å vänner, jobba för fullt inklusive storhelger...Ja just ja turbobygge också...:huvet

Nåväl, idag fick jag använda min favoritägodel, tigsvetsen:banana IC:n fick gavlar, den var lite marig att svetsa i trots att jag gick över den med roterande filen innan. Verkade nästan finnas föroreningar i materialet. Tänker slipa ner svetsarna sen och smälta om dom för det där stekiga utseendet:yoparty Kompressorn ska få en böj ut också, det är ju roligare att svetsa och ha sig än att sätta dit silikonböjar:) Det blir böj på IC:n också. Bumerangen som syns i bild är inte till för att jaga tomtenissar utan ska bli övre fästet så småningom.



Då känns det fint att en sån enkel sak som en alu-böj kostar 200:- :tummenupp

Ha det!


hej

jag har haft samma problem med domdäringa intercollerna oxå men sista jag gjorde andvände jag betpasta först o se 180 slipduk och det blev lättare att som du säger steka ihop det snyggt.
på den dyra aluböjjen svetsade jag fast en rakbit med en liten nedsvarvning på som gör att slangklämman sitter lite goare och lika dant ut från icn,där imellan en rak sillis.

gott nytt år till dig
 
hej

på den dyra aluböjjen svetsade jag fast en rakbit med en liten nedsvarvning på som gör att slangklämman sitter lite goare och lika dant ut från icn,där imellan en rak sillis.

gott nytt år till dig

Får se om jag kan rigga nåt finurligt i pelarborren:rolleyes: eller om det blir att lägga ut svarvningen på entreprenad:)

Eftersom jag glömde bort att önska alla trådläsare God Hjul tar jag mig i akt och önskar Gott Nytt år!!:tummenupp

Jag vill samtidigt passa på att uppmana alla som funderar och går och drömmer om en turbomotorcykel att göra verklighet av det! Själva byggandet är skitkul:tummenupp Hoppas själva grejen att åka turbomotorcykel är minst lika kul:va:crash
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top