Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

  • Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date
Tack ska ni ha! Jonathan, läste sävartråden om turbobilen, fortsätt gneta på, ett jävligt hårt bygge!:tummenupp



Tack! Något proffs är jag inte, självlärd hobbymänniska. Genom envishet och nyfikenhet kommer man en bra bit på vägen. Det är mycket som har hamnat i runda arkivet under åren...:tummenupp



Tack! Det är jag beredd på, men jag tröttnade ur på alla blocket-fjunisar som skulle ha vad jag tyckte fantasisummor för aggregat i okänt skick. Tiden när det gick att köpa nya aggregat som "ramlat av" linan hos volvo är förbi, verkar det som. Nu har jag väl skitit mig själv i handen vad gäller garantier, eftersom jag våldfört mig på kompressorn:gnissla Den som lever får .se:)

Nu ligger produktionen nere nån dag, har lite annat att stå i. Bland annat en whiskyprovning och middag efter det:dricka:fyllisar

Håller dock på och funderar över nästa steg. Klart är att det blir svarta sillisar, blåa är lite uttjatat tycker jag, gillar den lite diskreta framtoningen. Tänkte köra stålomspunnet för oljeförsörjningen till turbon. Har sett att det finns svarta AN-kopplingar, har lite svårt att bestämma mig om det blir svart eller traditionellt smultron o blåbär.

Frågelådan:
Hur gavlar man ett IC-cellpaket på bästa sätt? Snedklyva ett rör på längden, eller ska jag ta fram plåt och blårörsbocken?

Hur går man in i tråget? AN-svetsmutter på bra ställe eller banjo via oljepluggen? Vi får se hur det blir med returpump....:va

Trevlig helg

hej
ang gavlarna till icn så tog jag ett rör och sen bockade över det tills det passade på på icn,men den var lite tråkig att svetsa i tycker jag om du har köpt ett cellpaket från marklund.min andra ic från honom betade jag innan jag´svetsade eller som du skrev stekte ihop heheh

returen vet jag inget om då jag har byggt med returpump bara
det ser väldigt fint ut tycker jag:tummenupp
 
Om du behöver pump så har jag en ny i garaget. Har funkat väldigt bra för mig.

Använder oljepluggen som ingång
 

Bifogat

  • pump.JPG
    pump.JPG
    104.5 KB · Visningar: 306
Om du behöver pump så har jag en ny i garaget. Har funkat väldigt bra för mig.

Använder oljepluggen som ingång

Vad använder ni för pumpar till returen?
Kanon tråd att följa och få lite bygg inspiration, jag hittade smala alu rör på Bauhaus, fans i många olika dimensioner och nästan gratis.....
Lycka till med bygget, dunk dunk dunk i ryggen......
 
Jag skulle inte gå in via pluggen pga markrigången, det är ju det första som tar i då. Ingen vill väll ha hängbuk. Gå in istllet bredvid skiver man så? breddave norlänkslang slangarna till oljekylaren. Eller i hängbuken på tråget som finns. För kommer du på att du skall testa på srippen å vill sänka kommer du att ångra att du satt den i pluggen // Peter
 
Det har skrivits i gamla trådar av bättre vetande, att på 1100'an matar man oljepumpen med varm skummad olja om man kör in returen i pluggen. Detta är ju iofs en 7½'a men nåt o tänka på.

Hade jag haft en Skemtes fulpump över hade fått den billigt av mig.
Pump är iaf skiten. Då behöver mann inte fucka upp grenrörsdesignen för att tillräckligt fall på oljan
 
Har inget vettigt att tillföra ditt bygge mer än att dela med mig till dig att jag följer tråden slaviskt.

Riktigt rolig att följa, ser fram emot en snabb fortsättning snarast! ;)
 
Tack alla för beröm, tips och trix!!:tummenupp

Idag lyste faktiskt baksmällan med sin frånvaro, nuförtiden är det som rysk roulette, man vet aldrig om man blir skräckbakis eller inte. Kul kväll i glada vänners lag:fyllisar:dricka

På grund av detta kunde jag ju inte låta bli att fortsätta grenrörsbygget. Idag gick det kanonbra, behövde inte göra om och göra rätt en enda gång:) Spännande när kollektorn ska kapas ihop idag igen. Tålamodskrävande arbete, måtta, kapa, slipa, testa, fundera, sätta en loppa, fundera lite till och sådär håller det på timme efter timme...:banana

Nu är rören inpassade och ihoppunktade, lite slipning i kollektorn är kvar. Sen tänkte jag helsvetsa rören var för sig. Har glipa på en mm på några ställen på ettans rör, hoppas det går utan att det drar sig för mycket. Sen blir det en sväng med polertrissan:tummenupp innan jag steker ihop kollektorn.

Nånting jag inte tänkt på tidigare, är Argon en tung gas? Tänkte på hur jag ska rigga med rotgasen?
 

Bifogat

  • DSC00995.jpg
    DSC00995.jpg
    185.8 KB · Visningar: 290
  • DSC00996.jpg
    DSC00996.jpg
    184 KB · Visningar: 299
  • DSC00997.jpg
    DSC00997.jpg
    176.4 KB · Visningar: 269
  • DSC00998.jpg
    DSC00998.jpg
    129.9 KB · Visningar: 268
  • DSC00999.jpg
    DSC00999.jpg
    148.7 KB · Visningar: 283
Last edited:
Tack alla för beröm, tips och trix!!:tummenupp

Idag lyste faktiskt baksmällan med sin frånvaro, nuförtiden är det som rysk roulette, man vet aldrig om man blir skräckbakis eller inte. Kul kväll i glada vänners lag:fyllisar:dricka

På grund av detta kunde jag ju inte låta bli att fortsätta grenrörsbygget. Idag gick det kanonbra, behövde inte göra om och göra rätt en enda gång:) Spännande när kollektorn ska kapas ihop idag igen. Tålamodskrävande arbete, måtta, kapa, slipa, testa, fundera, sätta en loppa, fundera lite till och sådär håller det på timme efter timme...:banana

Nu är rören inpassade och ihoppunktade, lite slipning i kollektorn är kvar. Sen tänkte jag helsvetsa rören var för sig. Har glipa på en mm på några ställen på ettans rör, hoppas det går utan att det drar sig för mycket. Sen blir det en sväng med polertrissan:tummenupp innan jag steker ihop kollektorn.

Nånting jag inte tänkt på tidigare, är Argon en tung gas? Tänkte på hur jag ska rigga med rotgasen?


fan va fint det blir
när jag gjorde ett rör till en kompis så tipsade andersson om att man kunde ta mig svetsen och ta bort trådmatningen,sen tejpade jag fast munstycket i röret med knappen intryckt,andvände oxå tejp i skarvarna och det blev riktigt bra ,inget skägg i röret hehe

glöm inte att rf slår sig nått så in i helvete eller ja några mm men tillräckligt för att man ska bli galen:tummenupp

jag stämmer in med föregående läsare dunk dunk dunk:banana
 
Visst är det en likadan motor du bygger till som jag kör runt med? Kan du inte göra allt 2ggr istället, så jag kan få ett "bolt-on-kit" när du är klar? :D

Då blir ju ditt bygge gratis för dig :tummenupp (Kanske)
 
fan va fint det blir
när jag gjorde ett rör till en kompis så tipsade andersson om att man kunde ta mig svetsen och ta bort trådmatningen,sen tejpade jag fast munstycket i röret med knappen intryckt,andvände oxå tejp i skarvarna och det blev riktigt bra ,inget skägg i röret hehe

glöm inte att rf slår sig nått så in i helvete eller ja några mm men tillräckligt för att man ska bli galen:tummenupp

jag stämmer in med föregående läsare dunk dunk dunk:banana

Jag är sniken och har koldioxid i migen:yoparty en gammal släckare, ingen hyra och nästan gratis att fylla. När jag köpte regulator till tigen slog jag på stort och köpte en med dubbla utgångar just med tanke på rotgas.

Det gäller väl att planera hur man svetsar för att det ska slå sig så lite som möjligt?

Visst är det en likadan motor du bygger till som jag kör runt med? Kan du inte göra allt 2ggr istället, så jag kan få ett "bolt-on-kit" när du är klar? :D

Då blir ju ditt bygge gratis för dig :tummenupp (Kanske)

Du har väl en vattenkyld? Det är bara:) att sätta igång ett bygge själv:yoparty
 
Du har väl en vattenkyld? Det är bara:) att sätta igång ett bygge själv:yoparty

Hmm, vattenkylld. Jasså du bygger på en oljekokare? Tyckte du skrev att du stoppat in en "nyare" motor.

En oljekylare till bygget då, eller det kommer inte gå så varmt?
 
Kanske sent men Argon ar en tung gas.

Dock funkar co2 lika bra, enda skilnaden ar att det inte blir blankt innuti,

Idealgasen Naton 10 (90%co2 10% hydrogen)
 
Hmm, vattenkylld. Jasså du bygger på en oljekokare? Tyckte du skrev att du stoppat in en "nyare" motor.

En oljekylare till bygget då, eller det kommer inte gå så varmt?

Ja, så ny att en topp med schimsjustering av ventilerna satt på motorn som följde med, 91-92 eller om det bara var 92 som hade det, fortfarande oljekyld. Jag monterade dock en äldre topp eftersom schimstoppen inte var komplett. Extra oljekylare verkar inte behövas, inte vad jag sett nånstans iallafall.

Kanske sent men Argon ar en tung gas.

Dock funkar co2 lika bra, enda skilnaden ar att det inte blir blankt innuti,

Idealgasen Naton 10 (90%co2 10% hydrogen)

Åfan, jag som trodde co2 var uteslutet som rotgas, kanske testar bägge och ser skillnaden:tummenupp

Har man någongång provat, vet man. Är det Herr Andersson å Pain som driver alla i pleringsträsket. Sedan var det snyggt som du gjort med plenumet att böjja gavlarna lite som på ramaen ungefär, nice. Detta var en kul trås skall följas, lyckatill.

Mvh Sjödin

Formen på gavlarna är ju stulen rakt av från orginalburken, men jag måste nog kapa av 15-20 mm på höjden i underkant då luft in får det väldigt trångt annars:gnissla Turbobyggare verkar vara lite som skator, gillar allt som blänker och glittrar:crash:D

Dagens frågelåda: Vilken gänga är det på pluggen under tändningskåpan där man tar ut oljetryck till turbon??
 
Stekning

Ikväll blev det lite produktion, helstekte grenrörsdelarna. Kallt konstaterar jag att det blir inget jobb på något kärnkraftverk...:huvet Svårt att ha koll på allt samtidigt som det svänger hela jävla tiden:gnissla nåväl skapligt resultat ändå, det är det första röret jag gör. Lägg märke till vad det drog sig mellan ettans och fyrans rör...huuu, helsvetsning av kollektorn gör mig nervös. Sen i pausen blekte jag tänderna och avslutade kvällen med lite blingtreatment:yoparty
 

Bifogat

  • DSC01005.jpg
    DSC01005.jpg
    211.8 KB · Visningar: 239
  • DSC01004.jpg
    DSC01004.jpg
    162.2 KB · Visningar: 230
  • DSC01003.jpg
    DSC01003.jpg
    176.5 KB · Visningar: 262
  • DSC01002.jpg
    DSC01002.jpg
    178.5 KB · Visningar: 252
  • DSC01000.jpg
    DSC01000.jpg
    118.6 KB · Visningar: 225
  • DSC01001.jpg
    DSC01001.jpg
    205 KB · Visningar: 227
  • DSC01006.jpg
    DSC01006.jpg
    185.3 KB · Visningar: 336
Ikväll blev det lite produktion, helstekte grenrörsdelarna. Kallt konstaterar jag att det blir inget jobb på något kärnkraftverk...:huvet Svårt att ha koll på allt samtidigt som det svänger hela jävla tiden:gnissla nåväl skapligt resultat ändå, det är det första röret jag gör. Lägg märke till vad det drog sig mellan ettans och fyrans rör...huuu, helsvetsning av kollektorn gör mig nervös. Sen i pausen blekte jag tänderna och avslutade kvällen med lite blingtreatment:yoparty

BlAnKt!!!
 
Ikväll blev det lite produktion, helstekte grenrörsdelarna. Kallt konstaterar jag att det blir inget jobb på något kärnkraftverk...:huvet Svårt att ha koll på allt samtidigt som det svänger hela jävla tiden:gnissla nåväl skapligt resultat ändå, det är det första röret jag gör. Lägg märke till vad det drog sig mellan ettans och fyrans rör...huuu, helsvetsning av kollektorn gör mig nervös. Sen i pausen blekte jag tänderna och avslutade kvällen med lite blingtreatment:yoparty


hej
prova med mindre värme och inte så mkt tillsats mtrl det ser ut så i allafall men det slår sig lika mkt ändå men svetsarna blir hmmumma:D
 
Ikväll blev det lite produktion, helstekte grenrörsdelarna. Kallt konstaterar jag att det blir inget jobb på något kärnkraftverk...:huvet Svårt att ha koll på allt samtidigt som det svänger hela jävla tiden:gnissla nåväl skapligt resultat ändå, det är det första röret jag gör. Lägg märke till vad det drog sig mellan ettans och fyrans rör...huuu, helsvetsning av kollektorn gör mig nervös. Sen i pausen blekte jag tänderna och avslutade kvällen med lite blingtreatment:yoparty

Ser starkt ut.
Förutsatt att du inte haft spalter så skulle också tipsa om att dra ned lite på värme och tillsatsmaterial.

Härma gärna den knixiga kollektorsvetsningen med lite provbitar i samma spetsiga vinklar före du ger dig på kollektorn. Så brukar iaf jag som glad amatör göra när det är trickigt. Gaslins och mycket utstick på elektroden.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top