Arlanda Test Track provkörd :-)

Kanske är mycket pengar, speciellt om man skulle vara där båda dagarna. Men dyrt? Knappast!

Tycker inte heller att det är dyrt.. är ju inte mkt dyrare än en kväll på krogen med lite käk, sprit och taxi.. skillnaden är att detta varar från 9-17 istället för ett par timmar + en dag med bakfylla..

Hursomhelst, jag hoppas att Flipboat inte känner sig påhoppad här i tråden, alla har trots allt rätt till en åsikt, och att du kommer och testar ATT nästa år.

Tycker du att Knix är kul så kommer du garanterat att älska detta.. det är som knix, men MYCKET större och ljusår roligare..

När du säger ni så antar jag att du menar SMC, jag tillhör inte SMC på annat sätt än att jag hjälpte till som flaggvakt i helgen. Ville bara klargöra det så det inte blir några missförstånd där.

Det jag menar med att du inte kört den är att det gör ganska stor skillnad för intrycken av ATT, vilket även några av deltagarna borde kunna bekräfta då jag själv hörde det i depån.

När jag sa ni så menade jag er som svarat på mitt inlägg. Först var det tal om att jag borde inte uttala om jag inte ens sett banan. Sedan när jag förklarade att jag sett den så var det så att jag borde inte uttala mig förrän jag kört där.
Egentligen spelar det inte så stor roll, köra eller vara där och se andra köra, same-same.
Men jag får testa köra nästa säsong och se om det var värt pengarna. :)

Eh, du vet att SMC-instruktörerna jobbar ideellt va? Och vi jobbar med det för att vi tycker att det är kul och givande att kunna dela med oss av våra körkunskaper och se andra människor utvecklas. Så "man" får du gärna ändra till "jag".

Vad är problemet?? Jag själv försöker vara öppensinnig till nya saker och göra mina bedömningar efter att jag själv fått erfarenhet av en ny grej. Först då kan jag ha en uppriktig och rak åsikt om det. Innan dess är det ju bara rena spekulationer baserat på vad jag har hört andra säga.

Ehhh ja, jag vet att SMC-instruktörer jobbar ideellt!
Det har inte med saken att göra, heller inte med det jag skrev. OM du hade läst rätt så ser du att jag i samma mening där jag skev om banägaren, att de (läs banägare) inte vill jobba gratis.
Jag har inga negativa åsikter om instruktörer eller SMC, kör nästan enbart SMC-kurser somsagt.
Det enda jag har påpekat är att:
1. ATT inte klassas som storbana, utan som trafikövingsplats.
2. Säkerheten kring ATT borde ses över och kan göras lite bättre.
3. Priset för att köra ATT är lite för dyrt. (ej SMC's fel)

Jag har sett banan både med och utan trafikanter.

Så svaret på din fråga: Nej, jag har inget problem. Jag är väldigt öppensinnig till nya saker. Och nej, jag baserar inte mina åsikter på vad jag har hört från andra.

För övrigt, tack för en bra genomgång och roliga övningar på Tuvängen!

Vad ligger priset för en dags körning? i och med att det inte är en riktig rr bana bör det inte ligga på mer än en femhundring rimligtvis.

Vad ligger priset för en dags körning? i och med att det inte är en riktig rr bana bör det inte ligga på mer än en femhundring rimligtvis.

1700 kr för 7 pass * 20 minuter. Detta inkluderar: Macka till morgonfikat, lunch, och fika på eftermiddagen, instruktörer som ger en teoretisk genmgång till övningarna, finns med på banan under hela körtiden och tittar på hur övningarna genomförs och kommer med tips/feedback om hur deltagarna kan förbättra sig.

500 kr rimligtvis, var kommer den bedömning ifrån??
Visst, vi kanske skulle kunna sänka till det priset, men med den följden att det blir minst 3 ggr så mycket deltagare på banan samtidigt. Tyvärr faller det på sin egen orimlighet. Det kommer bli otroligt trångt på banan och vi har en begränsning på max 26 personer på banan samtidigt.
OBS: Den begränsningen har inte satts av SMC. Är osäker på om det är banägaren eller någon annan instans med infytande som satt den. I vilket fall som helst INTE SMC. Priset på en kursdag sätts utifrån vad banhyran kostar och att SMC ska få ett litet överskott. Pengar som går tillbaka till utbildning för oss instruktörer och en liten ersättning för att vi jobbar. Pengar som inte på långt när täcker våra egna kostnader.
Jag har själv lagt ner en bra bit över 10000kr i sommar på att vara aspirant och instrukör.

NEJ: Det är ingen RR-bana, det har vi aldrig påstått. Det är en trafikövningsbana där deltagarna ges möjlighet att utveckla sin körning. Till det passar anläggningen mycket bra. Det finns enligt min bedömning (Jag har kört 3 heldagar på ATT) en kurva som eventuellt kan bli problematisk om man går av i hög hastighet. Lösningen på det problemet är att inte gasa fullt just där!!

Nu menar jag inte att vara näsvis eller på något sätt besserwisser, men det känns tråkigt att i stort sett alla negativa kommentarer kommer från personer som inte kört på anläggningen utan bara varit där och tittat eller sett filmer vi lagt ut på youtube. Självklart får alla ha en åsikt, men den borde komma utifrån vad man upplevt inte bara ett tyckande.
På kurserna som var i helgen hade vi över 70 olika deltagare. Jag har hittils inte hört några allvarliga negativa kommentarer, det enda negativa jag hört var om vädret. Det ösregnade på lördag eftermiddag.

Däremot många om att ATT, med sina många kurvkombinationer, ger deltagarna en mycket bra möjlighet att utveckla sin körförmåga. Det är PRECIS vårat syfte med kurserna. Inte att det ska tokgasas, ligger du på ditt maxtempo så kommer olyckan att komma för eller senare. Backar du av lite så har du mental förmåga att genomföra övningarna och reflektera på dom, med andra ord: Du kommer att utvecklas samtidigt som det sker med marginal mot krascher.

Erkänn, innan du skrev här mailade du någon på blocket om du fick köpa hans 2009:a R1ZXGSXWHATEVER för 24.000:- för att det är ett rimligt pris för dig :D

För 500:- får man ju inte ens hyra en gocart för en timmes effektiv körning...

Hela diskussionen om priset är ju förbannat löjlig.
En kurs kostar 1700 kr thats it.
Har du inte råd. Ja synd för dig!

Springer ni på Konsum och klagar på att mjölken är för dyr med om ni inte har råd att köpa den?

Jag tycker att ett rimligt pris på en racebuss, jag behöver en större, är 15000 kr. Men ingen buss i den prisklassen håller den kvalité jag vill ha på bussen. Alltså måste de som säljer sänka priser.

Erkänn, innan du skrev här mailade du någon på blocket om du fick köpa hans 2009:a R1ZXGSXWHATEVER för 24.000:- för att det är ett rimligt pris för dig :D

För 500:- får man ju inte ens hyra en gocart för en timmes effektiv körning...

På Gotland Ring kostar 5 varv med en cart 1 500 kr. :yoparty

På Gotland Ring kostar 5 varv med en cart 1 500 kr. :yoparty

Om vi ska jämföra med Gotlandring så ligger en dagskörning på 900kr 10:00-17:00. Det är lite mer än 10 pass * 20 min på en o samma dag.

http://www.gotlandring.com/calendar_publicdriving.php

Om man räknar lite snabbt så kosta ett pass på ATT 1700/7=242kr. Ett pass på GR ligger på 900/10=90kr. Det är en STOR skillnad och så mycket mer kan det inte kosta att hyra ATT än GR för att motivera denna prisskillnad.

Sen att ni säger att folk snackar skit om ATT trots att de inte änns vart där, se då till att sänka priset till en mer lämplig nivå så att folk som inte "skiter pengar" har en chans att testa banan själva.

Last edited:
Om vi ska jämföra med Gotlandring så ligger en dagskörning på 900kr 10:00-17:00. Det är är lite mer än 10 pass * 20 min på en o samma dag.

Men jämför gärna äpplen med varmkorv.

Ta istället då vad Gotland ring kostar att hyra och se vad en SMC-dag kostar på Gotland. Då börjar det bli lite rättvist.

T.ex. så har man väl inte nära >20st instruktörer på en sådan dag.

Priset på en kursdag sätts utifrån vad banhyran kostar och att SMC ska få ett litet överskott. Pengar som går tillbaka till utbildning för oss instruktörer och en liten ersättning för att vi jobbar.

Nu menar jag inte att vara näsvis eller på något sätt besserwisser, men det känns tråkigt att i stort sett alla negativa kommentarer kommer från personer som inte kört på anläggningen utan bara varit där och tittat eller sett filmer vi lagt ut på youtube. Självklart får alla ha en åsikt, men den borde komma utifrån vad man upplevt inte bara ett tyckande.

På kurserna som var i helgen hade vi över 70 olika deltagare. Jag har hittils inte hört några allvarliga negativa kommentarer, det enda negativa jag hört var om vädret. Det ösregnade på lördag eftermiddag.

Det är väl super om ni instruktörer får lite pröjs för er insats :tummenupp, även om det inte täcker era omkostnader. Får hoppas att ni slipper betala 1700:- för körningen också eftersom ni instruerar och inte leker på banan själv.

Jag har hört negativa kommentarer av några som kört på ATT. Men jag kan bara tala för mig själv ang vad jag har för uppfattning om banan.
Antar att de som tycker dåligt om ATT inte åker dit och kör, finns många som gör på det sättet också. De får tala för sig själva.
Det kommer alltid att uppstå diskussioner ang en ny "bana", vissa kommer att tycka om den, andra inte. Smaken är olika!
Det har bara funnits en helg då man kunnat prova köra på ATT, många som inte fick plats då det blev slutsålt fort. Vi får vänta till nästa säsong då fler har kört för att se hur bra banan och arrangemanget är. :)

Om vi ska jämföra med Gotlandring så ligger en dagskörning på 900kr 10:00-17:00. Det är är lite mer än 10 pass * 20 min på en o samma dag.

Allmänhetens körning ja. Då ingår ingenting utom tillgång till banan. Ingen ambulans, inga instruktörer, ingen mat, inget fika.

En bandag med deras egna instr kostar 1 700, men då är det inte ngn kurs och fortfarande ingen säkerhet i nivå med SMC-kurser.

Hela diskussionen om priset är ju förbannat löjlig.
En kurs kostar 1700 kr thats it.
Har du inte råd. Ja synd för dig!

Springer ni på Konsum och klagar på att mjölken är för dyr med om ni inte har råd att köpa den?

Jag tycker att ett rimligt pris på en racebuss, jag behöver en större, är 15000 kr. Men ingen buss i den prisklassen håller den kvalité jag vill ha på bussen. Alltså måste de som säljer sänka priser.

Det är löjligt att DU jämför en liter mjölk för en tia mot en SMC-kurs för 1700kr
Eller en racebuss för 15000kr...:huvet

Man vill såklart få valuta för pengarna i alla avseenden. Kostar ATT lika mycket eller mer än att köra en heldag på Gotland ring, så kanske man väger för och nackdelar. Det kanske inte gör något att det finns 10 färre instruktörer eller att man betalar för sin egen lunch, eller att säkerheten är högre/lägre. Det finns i alla fall flera alternativ att välja bland.
SÅ om DU vill lägga dina pengar på ATT så har du rätt att göra det. Men klaga inte på andra som ifrågasätter varför priset är högt. Du behöver inte ens kommentera att 500kr inte är rimligt för en körning på ATT, det förstår de flesta ändå :)

Detta var avslutningen för kurser på större bana, nu på lördag går sista KNIX om jag inte missat något. (i sthlm då alltså)

Japp, på Tuvängen... denna gång ska jag slippa röd flagg för att jag kört upp i vallen vid hårnålen o fastnat i leran..... :mad:

Det är löjligt att DU jämför en liter mjölk för en tia mot en SMC-kurs för 1700kr
Eller en racebuss för 15000kr...:huvet

Man vill såklart få valuta för pengarna i alla avseenden. Kostar ATT lika mycket eller mer än att köra en heldag på Gotland ring, så kanske man väger för och nackdelar. Det kanske inte gör något att det finns 10 färre instruktörer eller att man betalar för sin egen lunch, eller att säkerheten är högre/lägre. Det finns i alla fall flera alternativ att välja bland.
SÅ om DU vill lägga dina pengar på ATT så har du rätt att göra det. Men klaga inte på andra som ifrågasätter varför priset är högt. Du behöver inte ens kommentera att 500kr inte är rimligt för en körning på ATT, det förstår de flesta ändå :)

Fast om du kollar totalkostnaden så blir ju ATT mycket billigare för alla 08:or än någon annan bana då det inte blir någon transport att prata om och ingen övernattning heller och inte middag på hotell/restaurang heller. Så på det viset är ATT billigare att köra på än t.ex. Gälleråsen för 08:or.

Men 900 för en dag på Ringen innehåller ingen kurs, det är bara allmänhetens körning. Dessutom tillkommer 400 i medlemsavgift, 500 för resan dit, 800 för ev hotellvistelse. Det är svårt att komma under 2 500 med ringenalternativet.

Denna prisuppgift är direkt felaktig, vart har du hittat (hittat på) denna information?

Jag köpte en sån dag (brukar inte hitta på när jag vet, och vet jag inte så försöker jag ta reda på saker innan jag går ut med tvärsäkra påståenden).

http://shop.gotlandring.com.loopiadns.com/index.php?main_page=product_info&cPath=89&products_id=256

Det kostade 1 650, så det var direkt felaktigt med 1 700. Dock tillkommer medlemskap i klubben för drygt 350.

Last edited:
Japp, på Tuvängen... denna gång ska jag slippa röd flagg för att jag kört upp i vallen vid hårnålen o fastnat i leran..... :mad:

Fastnat i leran? Låter som att det var "bra" väder sist :)
Håller oxå tummarna för bra väder och en kanonavslutning i helgen!

Back