Vad ligger priset för en dags körning? i och med att det inte är en riktig rr bana bör det inte ligga på mer än en femhundring rimligtvis.
1700 kr för 7 pass * 20 minuter. Detta inkluderar: Macka till morgonfikat, lunch, och fika på eftermiddagen, instruktörer som ger en teoretisk genmgång till övningarna, finns med på banan under hela körtiden och tittar på hur övningarna genomförs och kommer med tips/feedback om hur deltagarna kan förbättra sig.
500 kr rimligtvis, var kommer den bedömning ifrån??
Visst, vi kanske skulle kunna sänka till det priset, men med den följden att det blir minst 3 ggr så mycket deltagare på banan samtidigt. Tyvärr faller det på sin egen orimlighet. Det kommer bli otroligt trångt på banan och vi har en begränsning på max 26 personer på banan samtidigt.
OBS: Den begränsningen har inte satts av SMC. Är osäker på om det är banägaren eller någon annan instans med infytande som satt den. I vilket fall som helst INTE SMC. Priset på en kursdag sätts utifrån vad banhyran kostar och att SMC ska få ett litet överskott. Pengar som går tillbaka till utbildning för oss instruktörer och en liten ersättning för att vi jobbar. Pengar som inte på långt när täcker våra egna kostnader.
Jag har själv lagt ner en bra bit över 10000kr i sommar på att vara aspirant och instrukör.
NEJ: Det är ingen RR-bana, det har vi aldrig påstått. Det är en trafikövningsbana där deltagarna ges möjlighet att utveckla sin körning. Till det passar anläggningen mycket bra. Det finns enligt min bedömning (Jag har kört 3 heldagar på ATT) en kurva som eventuellt kan bli problematisk om man går av i hög hastighet. Lösningen på det problemet är att inte gasa fullt just där!!
Nu menar jag inte att vara näsvis eller på något sätt besserwisser, men det känns tråkigt att i stort sett alla negativa kommentarer kommer från personer som inte kört på anläggningen utan bara varit där och tittat eller sett filmer vi lagt ut på youtube. Självklart får alla ha en åsikt, men den borde komma utifrån vad man upplevt inte bara ett tyckande.
På kurserna som var i helgen hade vi över 70 olika deltagare. Jag har hittils inte hört några allvarliga negativa kommentarer, det enda negativa jag hört var om vädret. Det ösregnade på lördag eftermiddag.
Däremot många om att ATT, med sina många kurvkombinationer, ger deltagarna en mycket bra möjlighet att utveckla sin körförmåga. Det är PRECIS vårat syfte med kurserna. Inte att det ska tokgasas, ligger du på ditt maxtempo så kommer olyckan att komma för eller senare. Backar du av lite så har du mental förmåga att genomföra övningarna och reflektera på dom, med andra ord: Du kommer att utvecklas samtidigt som det sker med marginal mot krascher.