Arlanda Test Track provkörd :-)

Då är första negativa reportaget ute i lokalblaskan, Sigtunabygden.
:(

Skall vi göra samma sak som gjordes med Enköpingsbanan, insändare i massor.

2nau1l5.jpg


Reportaget finns även här: http://www.sigtunabygden.se/sigtunabygden/sigtuna/buller-fran-bana-stor-boende-1072906.aspx

blir galen på alla som ska ha nåt att säga till om allt. så in i helvete massa dö yta o skog i sverige men ändå ska det klagas oavsett vad som tänkts att göras inom motorsporten.
 
blir galen på alla som ska ha nåt att säga till om allt. så in i helvete massa dö yta o skog i sverige men ändå ska det klagas oavsett vad som tänkts att göras inom motorsporten.

Håller helt och hållet med! Och innan banan byggdes så har det körts cross där i ÖVER 30 år!!!!

Men jag antar väl att en crosshoj låter mycke mindre.. :va
 
Håller helt och hållet med! Och innan banan byggdes så har det körts cross där i ÖVER 30 år!!!!

Men jag antar väl att en crosshoj låter mycke mindre.. :va

Ja! men så fort nån fiser och de tror de får tala så passar de på att visa att de minsann har en talan.

I helgen när jag var och körde på Anderstorp så började en äldre herre prata med mig. Han sa att han bodde i närheten och hörde massa ljud och kom till banan för att se lite hojar racea. Frågade om han åkte själv, nja svarade han, hade testat banan 2-3 ggr med sin bil men aldrig kört seriöst men gillade verksamheten där och även jobbat tidigare som politiker i kommunen och kämpat emot de som velat stänga ner banan.

Önskar fler politiker var lika glada och positiva till denna hobby/sport
 
:gnissla A.T.T är inte det enda som motarbetas... Tierps anläggning börjar det gnällas på: http://www.unt.se/tierp/tierps-arena-beslut-overklagat-1074466.aspx


Håller dock tummarna på att båda alternativen blir tillgängliga!




Och som någon skrev, hur kan man kalla något för "idylliskt" 1,5-2 km söder om Arlanda flygplats :va Och granne med E4:an, järnvägen.... Hmm, säkert nåt ridhus och dynghög i närheten som stör. A.T.T fick bara bägaren att rinna över?
 
..
Sen hoppas jag att SMC går in och styr upp en eventuell diskussion där, förmodligen blir iaf någon mer positivt inställd om det verkligen understryks att de handlar om utbildning och inte racing.

Självfallet är SMC aktive i att hitta en lösning eller flera lösningar som är bra för dom boende, och även för det trafiksäkerhets syfte som organisationens kurser har på Arlanda banan.
 
:
Och som någon skrev, hur kan man kalla något för "idylliskt" 1,5-2 km söder om Arlanda flygplats :va Och granne med E4:an, järnvägen.... Hmm, säkert nåt ridhus och dynghög i närheten som stör. A.T.T fick bara bägaren att rinna över?


Lika konstigt som Viking Motor Parks placering...mellan en skjutbana, motorväg och soptipp...Där anser sig miljökämparna ha ett strövområde...:gnissla
 
Jahaja, då har man klagat på ATT, och Tierp för att det bullrar. Garanterat samma idioter som klagar på att det bullrar om en flygplats. Tänker främst mot de grupper som bildats mot Arlanda och Bromma med anhängare som alla flyttat dit efter att flygplatserna var i fullt bruk, men blivit förvånade en söndag när de vaknade att det bullrar. Hmm, var det inte samma visa på Myttinge fältet? Folk köpte hus, och insåg en morgon att det låg på militärt övningsområde!
Idioter som vill äta av kakan som denna verksamhet skapar, men attans inte ge ngt själv.
 
Kan man inte boka ett möte med dessa som bor där och ta diskussionen och se ifall de kan hantera det. De är inte ensamma att dela detta land, och om vi inte får köra där nära andra fordom/flygplan så vart ska vi få köra?

för har de ingen förståelse så får de 5ggr tillbaks.
 
Ha ha, fin fulquote.

Det är en trist, men numer vanlig, inställning att man alltid ska hävda sin egen rätt framför andras och vara ovillig att kompromissa.

Är det möjligen inte så att man har kompromissat nog när man accepterar flygbuller modell mastodont vissa dagar och tider på dygnet för att ha råd att leva drägligt i ett område som ligger någorlunda ok i avstånd till det jobb man har?
Har man inte kompromissat nog om man accepterat banans sagda verksamhet om ledningen i efterhand kommit på andra idéer?

Jag vete fan om jag skulle vilja bo 200-300meter ifrån en bana. Det spelar ingen roll att man är motorintresserad eller rent av kör själv när man skall njuta av en grillad stek och en bärs i solskenet en Lördagseftermiddag, som för övrigt borde vara allas rättighet, bara för att få öronen fylla av varvande motorer timme efter timme.
En stund är det nog ballt, men sen?

Att det smattras Enduro i skogen runt i kring gör nog inte saken bättre skulle jag tro. Som någon skrev så rymmer bägaren nog inget mer.
 
Är det möjligen inte så att man har kompromissat nog när man accepterar flygbuller modell mastodont vissa dagar och tider på dygnet för att ha råd att leva drägligt i ett område som ligger någorlunda ok i avstånd till det jobb man har?
Har man inte kompromissat nog om man accepterat banans sagda verksamhet om ledningen i efterhand kommit på andra idéer?

Jag vete fan om jag skulle vilja bo 200-300meter ifrån en bana. Det spelar ingen roll att man är motorintresserad eller rent av kör själv när man skall njuta av en grillad stek och en bärs i solskenet en Lördagseftermiddag, som för övrigt borde vara allas rättighet, bara för att få öronen fylla av varvande motorer timme efter timme.
En stund är det nog ballt, men sen?

Att det smattras Enduro i skogen runt i kring gör nog inte saken bättre skulle jag tro. Som någon skrev så rymmer bägaren nog inget mer.
Då kanske man inte skall bosäta sig mellan E4:an, inflygningen till Arlanda och ett lite endurospår (ok endurospåren var kanske inte helt officiella).
Poängen är att det finns gott om andra platser som man kunde ha flyttat till med nästan lika bra kommunikationer.
Skokloster, Knivsta, Bro, Bålsta, Lunda-Rimbo hållet, osv. Kåkarna där torde ligga i samma prisklass eller t.om. billigare än bredvid ATT.
Så att nu komma och klaga på någonting som låter mindre än ett vanligt samtal är ganska lågt.

Jag skulle för övrigt gärna bo i närheten av en motorbana.
 
Då kanske man inte skall bosäta sig mellan E4:an, inflygningen till Arlanda och ett lite endurospår (ok endurospåren var kanske inte helt officiella).
Poängen är att det finns gott om andra platser som man kunde ha flyttat till med nästan lika bra kommunikationer.
Skokloster, Knivsta, Bro, Bålsta, Lunda-Rimbo hållet, osv. Kåkarna där torde ligga i samma prisklass eller t.om. billigare än bredvid ATT.
Så att nu komma och klaga på någonting som låter mindre än ett vanligt samtal är ganska lågt.

Jag skulle för övrigt gärna bo i närheten av en motorbana.

Problemet är att Endurospåren (olagliga??) skapar buller som lätt hänföras till motorbanans verksamhet av dom som klagar. Det gör att motorbanans verksamhet skadas av sånt dom inte kan påverka, tyvärr.
 
Problemet är att Endurospåren (olagliga??) skapar buller som lätt hänföras till motorbanans verksamhet av dom som klagar. Det gör att motorbanans verksamhet skadas av sånt dom inte kan påverka, tyvärr.

Dom har kört cross/enduro där i över 30år och nu när motorbanan byggdes har endurospåren flyttat på sig längre bort från kåkarna...
 
Löper inte Arlandabanan (järnvägen) ovan mark några hundra meter från byn också eller är det tunnel där ?

Edit: Svarar på min egen fråga, Jo järnvägen löper ovan mark precis utanför Skogby.

Så du har en av europas största flygplatser, E4:an och en järnväg i knutarna och det stora problemet med buller som du klagar på är en testbana med några få hojar någon helg om året........
:3freak


Och på tal om järnväg, skulle man inte kunna bygga lite högre ljuddämpningsvallar från motorbanan så att folk inte kan urskilja motorljudet från hojar bland alla andra saker i trakterna.
 
Last edited:
En till artikel om ATT hos Märsta.nu

För hela artikeln med tillhörande bilder surfa in på www.Märsta.nu

Stora möjligheter för Arlandastad Test Track
Publicerad: 30 oktober 2010 kl 09:12
märsta.nu mötte upp Jesper Hellström, kommersiell projektledare för Arlandastad Holding AB som driver Arlandastad Test Track samt projektansvarig för banan. Han berättar att det finns stora möjligheter för banans framtid: - Det finns många grupper i samhället som kan ha stor användning av banan.

Banan är 2,4 km lång plus ett inre nät av vägar som har lite olika inriktning beroende på vad du ska öva. Banan är ingen racerbana för den som tror det utan den används istället samhällsgrupper som har intresse av att testa körning och bilar på så verklighetstrogen bana som möjligt. När vi besöker banan är polisen på plats med ett flertal bilar, Jesper Hellström som är projektansvarig för banan och andra projekt som Arlandastad Holding AB driver, berättar att Polisen kommer att vara på banan i femton år.


Strategiskt läge
Jesper Hellström talar på ett engagerat sätt om vilken samhällsnytta banan kan göra, inte bara i Sverige, utan även utländska intressenter.
- Vi har ett strategiskt läge så för vem som helst är det bara att komma in med flyg, tåg eller bil för att öva, bo på hotell eller vandrarhem för att sedan åka hem. Det är enkelt och tidseffektivt att förlägga utbildning här med det flygplatsnära läget


Nytta för många
Med vem som helst menar Hellström alltså inte privatpersoner utan kanske bilföretag som sålt iväg bilar och vill utbilda inom ecodriving, blåljusförare, försäkringsbolag, lastbilschaufförer, körskolor med mera. Banan kommer dessutom att byggas ut med en ecoslinga som gör att man kan öva miljövänligare körning:
- Nya bilar idag har otroliga funktioner som alla kanske inte kan använda, men här kan köparna utbildas av bilföretagen, fortsätter Hellström.

Fått kritik för ljud
Hellström är inte ovetande om att banan fått viss kritik från de boende i trakten om att den för med sig högt ljud. Han säger att banan ska ta sitt ansvar för att minimera ljudet men påpekar att det finns flera andra faktorer som drar upp bullernivån. Inte minst flyget, tåget och den väg som går utanför banan.
- Vi håller oss under de angivna bestämmelserna som finns, men varje lastbil som kör förbi här utanför drar själva upp en nivå som är mycket högre än våra bilar. Sen är det en ny bana och vi utvärderar resultatet efter några månaders körning så får vi ta ställning till vad som behöver göras. Vi har inga hemligheter för oss hör ute utan för den som önskar så finns all information hos kommunen. De närboende kommer att kallas för att diskutera eventuella förbättringar när våra ljudmätningar har färdigställts.


En del av Airport City
Vad händer härnäst då? Ja banan har fått fler förfrågningar än vad Arlandastad Holding hade hoppats på trots att ledningen ännu inte gett sig ut för att jaga intresserade. Men potentialen ses som stor likaså samhällsnyttan. Den nya ecoslingan beräknas vara färdig om ett år. Jesper Hellström pratar också om hela Stockholm Airport City och hur banan passar in i en del av det sammanhanget.
- Det finns många idéer från andra flygplatser i andra länder som kan passa in hos oss i Sverige bara det görs i rätt proportion.


Fotnot: Idag finns en liknande testbana i Arjeplog som lockar 2300 ingenjörer och tekniker för att arbeta med vintertesting av bilar. Bilindustrin har blivit en bidragande kraft för ekonomin i den lilla staden och det finns även ett välutvecklat samarbete med Luleå tekniska universitet. Omkring 2000 testförare bor där tillfälligt under vintern.

Daniel Iskander
 
Henrik resonerar lite märkligt tycker jag. Det är väl utmärkt att bullriga aktiviteter samlas på ett och samma ställe och inte sprids ut?
 
Och representant för det här jävla gnället är alltså Henrik Van De Meulebrouck, som själv hoppar fallskärm. Tror han inte att flygplanen han hoppar från stör då?

Vilken jävla dubbelmoralsfitta han verkar vara.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top