Arg eller glad???

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jaha, här sitter man å vet inte om man ska bli arg eller glad. Har haft körförbud på hojen sedan i vintras då jag inte kände för att dra iväg den till bilprovningen. Nu hade jag bokat tid för besiktning på lördag och hade därför förberett hojen för att den skulle gå igenom (skiftat tillbaks till org. dämpare osv).
Nu när man kom hem från jobbet, så hittade man ett brev från Vägverket, och där stod det att körförbudet är upphävt och att jag kommer få ett nytt kontrollmärke om jag inte redan hade ett. Detta pga. nya regler fr o m den 1 april.

1. Tycker bilprovningen skulle informerat mig om att jag inte behövde besikta hojen pga de nya reglerna som skulle träda i kraft.
2. Höll på att bli blåst på nästan 300:- pga detta.
3. Gjort massa onödigt jobb på hojen.
4. Missat massa mil på hojen pga körförbudet.

Man får försöka vara glad att man i alla fall fick brevet från VV före man vart och gjort besiktningen. Nu är det bara att skruva tillbaka allt som ska vara på....

En solig dag kvar innan det blir regn på söndag :(

Matin skrev:
Jaha, här sitter man å vet inte om man ska bli arg eller glad. Har haft körförbud på hojen sedan i vintras då jag inte kände för att dra iväg den till bilprovningen. Nu hade jag bokat tid för besiktning på lördag och hade därför förberett hojen för att den skulle gå igenom (skiftat tillbaks till org. dämpare osv).
Nu när man kom hem från jobbet, så hittade man ett brev från Vägverket, och där stod det att körförbudet är upphävt och att jag kommer få ett nytt kontrollmärke om jag inte redan hade ett. Detta pga. nya regler fr o m den 1 april.

1. Tycker bilprovningen skulle informerat mig om att jag inte behövde besikta hojen pga de nya reglerna som skulle träda i kraft.

Man får försöka vara glad att man i alla fall fick brevet från VV före man vart och gjort besiktningen. Nu är det bara att skruva tillbaka allt som ska vara på....

Ja det kan bli lite struligt med VV ibland,men det känns lite som ditt eget fel,för du vet om att det är lag på att besiktiga fordon?

Jaha, här sitter man å vet inte om man ska bli arg eller glad. Har haft körförbud på hojen sedan i vintras då jag inte kände för att dra iväg den till bilprovningen.

Last edited:
Ursäkta men va fan gnäller du om.....detta verkar som början på en moppefucko-tråd....

När vi ändå är inne på området, när ska man klistra på kontrollmärket? När man har vart hos SBP eller när man börjar köra för året?? :va

(Kanske dum fråga, men är i behov av svar)

miffo skrev:
När vi ändå är inne på området, när ska man klistra på kontrollmärket? När man har vart hos SBP eller när man börjar köra för året?? :va

Vet inte ,men jag brukar trycka på mitt så fort jag fått det,men man brukar ju inte få något kontrollmärke innan man har blivit godkänd hos SBP och betalt skatt.

Långa farbron skrev:
Ja det kan bli lite struligt med VV ibland,men det känns lite som ditt eget fel,för du vet om att det är lag på att besiktiga fordon?

Du skulle inte kunna utveckla det där med att det skulle vara mitt fel?

miffo skrev:

Du är skyldig att klistra på kontrollmärket, så fort du har möjlighet efter du fått det från VV. Om du varit hos Svensk Bilprovning eller inte spelar ingen roll, har du fått märket ska det klistras på.

Matin skrev:
Du skulle inte kunna utveckla det där med att det skulle vara mitt fel?

Jo som jag ser det så är det så att orkar man inte släpa sig iväg och besiktiga sin hoj när man får inställelsen så får man ju körförbud,ok?
Hade du besiktigat när du skulle så hade du inte haft mer problem än att det skulle kostat dig 300:- Du hade inte heller missat alla mil osv.
Sen verkar det vara så att du behövde göra vissa saker för att den skulle gå igenom en kontrollbesikning,alltså var det väl bara positivt att du fick hojen trafiksäker.

Som du säkert vet så kostar det alltid att åka till bilprovningen,frågan är om dom någon gång kommer att sänka sina priser.

Last edited:
Matin skrev:
Du är skyldig att klistra på kontrollmärket, så fort du har möjlighet efter du fått det från VV. Om du varit hos Svensk Bilprovning eller inte spelar ingen roll, har du fått märket ska det klistras på.

Bäst man krälar ut till det mörka hemska garaget och ger pärlan sitt färska klistermärke så inte farbröderna på SBP och polisstationen har något att anmärka på! :D

miffo skrev:
Bäst man krälar ut till det mörka hemska garaget och ger pärlan sitt färska klistermärke så inte farbröderna på SBP och polisstationen har något att anmärka på! :D

Vad har SBP med skattemärket att göra? :va

EBS skrev:
Nä just det, sorry, blandade ihop det hela! Men tror ändå de vill se att man har årets märke på när man besöker dem.

Matin skrev:

1) Det är upp till envar att hålla sig uppdaterad. Har förekommit ett antal trådar här på sporthoj, hänger du även på andra forum och läser vanliga dagstidningar så är det svårt att missa. För normala ägare så märker man det på att man inte får kallelse till besiktningen men bilprovningen kan väl inte gissa vilka av dom med körförbuds belagda fordonen som kanske snart ska börja användas igen. :fatta!

2) Nej det höll du inte på. Däremot har du tack vare nya regler sparat 300 spänn. Glädje.

3) Man håller väl hojen i trim för sin egen skull, inte för s.b? Tycker att dom är betydligt mindre petiga på hojar än bilar (fick tvåa för att servostyrningen läcker olja på min bil, inte för att det innebär någon säkerhetsaspekt utan för någon skum miljöpåverkan som lär vara försumbar mot den bensin och olja som förbränns i den gamla skorven :( ), dom anmärkningar man får brukar ju vara rent säkerhetsrelaterade till hojen (och ofta nöjer dom sig med muntliga kommentarer vad man borde göra)

4) Hur svårt är det att besiktiga hojen? Vems är felet att du inte har gjort det? Ditt, vägverket eller Svensk bilprovnings? :kocko Med gamla reglerna hade du väl fortfarande haft körförbud och hur kul hade det varit?

Fattar inte varför vissa bara måste vänta allt till något negativt. Vi har fått nya mer generösa regler, njut av det istället för att gnäll att du inte kunde dra nytta av dom tidigare..

Själv har jag två hojar som enligt gamla reglerna skulle besiktigas nu i april, med dom nya räcker det med en av dom. Ska jag bli sur på v.v. för att det inte gäller båda eller glad för att det besparar mig att ta ledigt från jobbet i någon extra timme? Jag vet vad jag väljer... :)

EBS skrev:

Alldeles för mycket tycker jag :D

Saxat ur Vägverkets hemsida:

Kontrollmärke
Vägverket skickar ut ett inbetalningskort till dig som är skattskyldig. När du betalat får du ett kontrollmärke, under förutsättning att:

fordonsskatten är betald för detta skatteår samt föregående skatteår.
fordonet är godkänt vid kontrollbesiktning
fordonet är trafikförsäkrat
vägavgiften är betald (gäller endast vägavgiftspliktiga fordon, dvs. vissa tunga lastbilar)
Betalar du skatten för sent får du betala en dröjsmålsavgift. Avgiften ökar vid varje månadsskifte till dess att hela skulden är betald (se mer under avsnittet Varför en dröjsmålsavgift?).

http://www.ore.vv.se/fordon/fordonsskatt.htm

Långa farbron skrev:
Jo som jag ser det så är det så att orkar man inte släpa sig iväg och besiktiga sin hoj när man får inställelsen så får man ju körförbud,ok?
Hade du besiktigat när du skulle så hade du inte haft mer problem än att det skulle kostat dig 300:- Du hade inte heller missat alla mil osv.
Sen verkar det vara så att du behövde göra vissa saker för att den skulle gå igenom en kontrollbesikning,alltså var det väl bara positivt att du fick hojen trafiksäker.

Som du säkert vet så kostar det alltid att åka till bilprovningen,frågan är om dom någon gång kommer att sänka sina priser.
Mitt beslut att inte ta hojen till besiktningen i januari är ett väldigt genomtänkt beslut, och eftersom man då automatiskt får körförbud på fordonet om man inte besiktar det, så var även det helt okej. Däremot var det oklart om jag behövde besikta hojen efter 1 april för att få köra med den eller om körförbudet skulle hävas. Därför ringde jag besiktingen och fick personlig kontakt med dem och förklarade hur det låg tilll, och fick reda på att jag ändå behövde beställa tid för besiktning. Jag beställde tid för besiktning för en dryg vecka sedan, så därför tyckte jag det var konstigt att de inte hade bättre koll på vilka fordon som behövde besiktigas å inte. Om nu brevet från VV inte hade kommit i fredags utan i måndags, så hade jag således besiktat hojen i onödan.

Om min hoj är trafiksäker eller inte har du ingen aning om, så uttala dig om saker du vet någonting om istället :kocko

Långa farbron skrev:
Alldeles för mycket tycker jag :D

Saxat ur Vägverkets hemsida:

Kontrollmärke
Vägverket skickar ut ett inbetalningskort till dig som är skattskyldig. När du betalat får du ett kontrollmärke, under förutsättning att:

fordonsskatten är betald för detta skatteår samt föregående skatteår.
fordonet är godkänt vid kontrollbesiktning
fordonet är trafikförsäkrat
vägavgiften är betald (gäller endast vägavgiftspliktiga fordon, dvs. vissa tunga lastbilar)
Betalar du skatten för sent får du betala en dröjsmålsavgift. Avgiften ökar vid varje månadsskifte till dess att hela skulden är betald (se mer under avsnittet Varför en dröjsmålsavgift?).

http://www.ore.vv.se/fordon/fordonsskatt.htm
Antar att du har en bra förklaring till att jag fick mitt kontrollmärke trots att jag inte har besiktigat hojen.... :rolleyes:

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul