Arbetslinjen och bidragspolitiken

Jodå du är med på banan:D

Ponera att en kardiolog, ortoped eller om vi skall spexa till det en rörmokare skulle skriva här att arbetslöshet är inget problem för dom kan minsann få ett jobb när som helst. Innebär då detta att att alla som inte har ett jobb är arbetsskygga?

Sen att ni inom IT glömt bort första halvan av 2000 talet när ni grät er till sömns med era A-Kassor gör det inte mer seriöst.
Har jag skrivit att alla är arbetsskygga ?
Jag skrev att man får bredda sitt område lite, för jobb finns det. Kanske inte drömjobbet, men det är ju smällar man får ta ibland.
Sen kan jag nämna att mellan 1998 - 2003 var dom bästa åren för min del, jag grät mig inte till sömns. Att en del riskkapitalister blev av med stora pengar var inget som drabbade mig iaf.

Ja ena sekunden får du 20 erbjudanden om jobb om dagen och i den andra hävdar du att det knappt finns några.

VAR hävdar jag att det knappt finns några ??

utan utbildning ?? Vad vet du om det ?
Och vadå inte verklighetsförankrat, jag lär ju inte vara ensam inom IT med lite erfarenhet & utbildning.

Det jag menar är att det är rätt meningslöst hävda att det är "plättlätt" att få IT-jobb bara för att du själv får en massa erbjudanden med tanke på att du har just lång erfarenhet och/eller utbildning.
För utbildade och för de med lång erfarenhet (och helst för de med både och) är det just plättlätt att få jobb.

Men däremot är det många år sedan IT-branchen anställde folk som saknar både utbildning och erfarenhet ifrån just IT.

Är ni fullkomligt dumma eller spelar ni bara? :va :gnissla

Det är inte så att det är bara att skaffa sig ett jobb, på samma sätt som man skaffar sig tex en flaska vatten. Det krävs att _någon annan_ faktiskt skall anställa en med...

Det är ju iaf förbannat tydligt att ni alldrig suttit i samma sits själva. (pappa är chef kanske, eller något annat räkmacke-scenario när ni skulle ut i arbetslivet?)

Har sökt i princip alla utannonserade jobb som funnits nu, i över ett år, allt från deltids allt-i-allo till chefspositioner (varför inte dom med, kan ju bara få nej?), varesig jag har haft kompetensen för dem eller ej. Undantagen är då vård jobb (fan inte rättvist att riskera andras liv & hälsa för att jag ska ha ett jobb) och sjöjobb (skulle fått jobb på rederi annars då jag har tidigare anställning (sommarjobb) där, får dock inte läkarintyg för sjötjänstgöring av anledningar jag inte vill diskutera här). Samt även tagit kontakt med både företag och kommuner osv och frågat efter både jobb och praktikplatser (värdelöst, jag vet, men det bekräftar iaf att jag inte ens får jobba gratis).

Har på det lyckats få komma på en(1)(!) arbetsintervju hittills på 14månader. Det var då ett sommarjobb, där man skulle köra ut glass till kiosker, men inte heller det gick någon vart.

Cv:t är självklart tommt och värdelöst, har ju fortfarande inte fått något jobb att skriva dit, då jag inte har någon erfarenhet ditskriven (taskig spiral). Eller skall jag skriva i lite fiktivt kanske?!

BLIR SÅ FÖRBANNAT FÖRBANNAD PÅ FOLK SOM Ser det som en självklarhet att vem som hellst bara kan SKAFFA sig ett jobb bara sådär, och attt arbetslösa på nått sätt är sämmre som människor, eller vad fan det nu låter som. :mad:

Har du sökt jobb i Stockholm eller Helsingfors? Ålands arbetsmarknad lär väl vara rätt begränsad.

Det där stämmer inte riktigt. Jag har sökt varenda jobb jag kan hitta inom vettigt veckopendlaravstånd (á 50 mil). Både inom och utanför arbetsförmedlingen.

Det jag har erfarenhet och utbildning inom har företagen som policy att bara anställa färdigutbildade ingenjörer.

"Skit"jobben jag söker vågar inte ta i mig med tång eftersom det räknar med att jag tänkt plugga vidare inom en snar framtid.

Har sökt jobb inom allt från trappstädare till säljare på folksam till att vända burgare till testförare (som jag faktiskt har utbildning inom), men överallt blir det blankt nej. Eller så går det till någon mer erfaren. Eller någon "erfaren" (varit arbetslös längre). Eller en tjej för att det ska vara jämnställt. Eller en invandrare för att de har så svårt att integrera sig annars.

Hur fan ska jag få integrera mig då :(

Testa att söka jobb i Stockholm?

Last edited:
Tackar för alla förslag om att söka jobb istället för att inte söka jobb och som en tipsa mig om gå in på AMS hemsida för där fanns det minnsan fullt med jobb.

Herregud va slut i pannan ni är, men jag är säker på att ni driver med mig för så komplett slut kan man inte vara.

Problemet är ju att det inte finns jobb.

Jaja jag skrev att jag var lite ironisk och elak, fullständig idiot är jag nog inte. Jag vill bara peka på att det verkar finnas jobb, problemet är att du inte får dem, vad är anledningen till det?
Sjäv har jag ingen märkvärdig utbildning, inga curlande föräldrar eller en silversked instucken i munnen och har trots det inte lyckats vara arbetslös en enda dag i mitt liv och då måste jag ändå söka ett nytt jobb en till två gånger om året.

Jag vet inte vilken hjälp man kan få från AF eftersom jag aldrig har haft med dem att göra, men om de kan hjälpa dig med följande skulle du nog kunna förbättra dina chanser:
1:Kolla om det går att skaffa en s.k jobbcoatch, d.v.s någon som kan hjälpa dig med CV och personlig framtoning.
2:Gå en kurs i försäljningsteknik, har jag gjort (och nej jag jobbar inte med att nasa dammsugare), man lär sig att tänka som en försäljare och varan du säljer är är ju du själv, du får också nytta av den i framtida jobb om du skall sälja in dina ideer till chefer.
3:Gör tre cold calls varje dag till olika företag, presentera dig och hör om det finns något jobb. Börja med de minst intressanta och öva dig. Ha dock klart för dig vad du vill säja innan du ringer och vilket budskap du vill få fram. Det kommer att vara jäkligt jobbigt och du kommer i 99.9% av fallen att få nej. Men 0.1% är mer än 0%.

Om du nu är en kvalificerad logistiker, skaffa F-skattesedel och registrera dig hos några konsultförmedlare, brukar inte kosta något förräns du får ett uppdrag.

Du kanske redan har gjort ovanstående, men detta är ett ärligt försök att ge dig några råd för att underlätta ditt jobbsökande.

Lycka till:tummenupp

Last edited:
Har jag skrivit att alla är arbetsskygga ?
Jag skrev att man får bredda sitt område lite, för jobb finns det. Kanske inte drömjobbet, men det är ju smällar man får ta ibland.
Sen kan jag nämna att mellan 1998 - 2003 var dom bästa åren för min del, jag grät mig inte till sömns. Att en del riskkapitalister blev av med stora pengar var inget som drabbade mig iaf.

VAR hävdar jag att det knappt finns några ??

Länken med 165 lediga IT jobb i hela landet jobb misstog jag kanske för nått annat.

Och sen att du klarade dig för DIN del glädjer mig men för väldigt många andra innom IT var vardagen en helt annan. Om du varit med dom så kanske din inställning varit lite ödmjukare.

Last edited:
Provat att söka jobb utanför sveriges gränser som säsongs arbetare på norska kycklingfarmar, enligt mina vänner så var det bland de roligaste jobben de har haft :va Tror också att oljeriggs arbetare söks i norge, ingen aning på utbildningskrav där men några andra vänner for ditt och fick rejäla löner.

Annars kan du ju fråga närboende som har rörelseproblem om de tex behöver hjälp att klippa gräset/skotta snö etc, bara att använda din fantasi så får man lätt några extra saker på CV:t samt arbets kontakter.

Lycka till MvH
Viktor

Sen kan jag nämna att mellan 1998 - 2003

Jag är själv IT-nisse och eftersom jag kom ut i verkligheten 2001 kan jag ju säga att det knappast var "tälja guld med kniv" som gällde.

Från min utbildning var jag nog den sista som kom direkt ut i jobb av de jag kände. Jag hade turen att få jobb direkt medan så gott som alla de av mina studiekamrater som pluggade en termin extra blev utan kvalificerade IT-jobb i mellan ett och tre år.

Jag vet inte om du kan din statistik men på två år sexdubblades (2% till 12%) arbetslösheten för systemvetarare från 2000-2002.

Länken med 165 lediga IT jobb i hela landet jobb misstog jag kanske för nått annat.

Och sen att du klarade dig för DIN del glädjer mig men för väldigt många andra innom IT var vardagen en helt annan. Om du varit med dom så kanske din inställning varit lite annorlumda.

Hade du läst lite noggrannare innan du slänger ur dig massa skit så hade du sett att det var "Västra götaland" och inte hela landet.
I hela landet har arbetsförmedlingen 1257 IT-jobb för tillfället.
17308 jobb totalt i hela landet.

Jag har sedan 97 varit med om 5 ägarbyten på ett och samma bolag, vilket i början resulterat i en halvering av personalen. Dessbättre så har dom nya ägarna upptäckt att det inte funkat så bra, så dom har i princip återanställt allihop inom ½år - 1 år, förutom dom som skaffat andra jobb då. En handfull av dom ca: 1500 kollegor som idag inte har jobb, och jag lider verkligen med dom.

Det jag menar är att det är rätt meningslöst hävda att det är "plättlätt" att få IT-jobb bara för att du själv får en massa erbjudanden med tanke på att du har just lång erfarenhet och/eller utbildning.
För utbildade och för de med lång erfarenhet (och helst för de med både och) är det just plättlätt att få jobb.

Men däremot är det många år sedan IT-branchen anställde folk som saknar både utbildning och erfarenhet ifrån just IT.

fattar fortf.. inte varför du skrev att jag INTE hade någon utbildning -97 ?

Last edited:
Jaja jag skrev att jag var lite ironisk och elak, fullständig idiot är jag nog inte. Jag vill bara peka på att det verkar finnas jobb, problemet är att du inte får dem, vad är anledningen till det?
Sjäv har jag ingen märkvärdig utbildning, inga curlande föräldrar eller en silversked instucken i munnen och har trots det inte lyckats vara arbetslös en enda dag i mitt liv och då måste jag ändå söka ett nytt jobb en till två gånger om året.

Jag vet inte vilken hjälp man kan få från AF eftersom jag aldrig har haft med dem att göra, men om de kan hjälpa dig med följande skulle du nog kunna förbättra dina chanser:
1:Kolla om det går att skaffa en s.k jobbcoatch, d.v.s någon som kan hjälpa dig med CV och personlig framtoning.
2:Gå en kurs i försäljningsteknik, har jag gjort (och nej jag jobbar inte med att nasa dammsugare), man lär sig att tänka som en försäljare och varan du säljer är är ju du själv, du får också nytta av den i framtida jobb om du skall sälja in dina ideer till chefer.
3:Gör tre cold calls varje dag till olika företag, presentera dig och hör om det finns något jobb. Börja med de minst intressanta och öva dig. Ha dock klart för dig vad du vill säja innan du ringer och vilket budskap du vill få fram. Det kommer att vara jäkligt jobbigt och du kommer i 99.9% av fallen att få nej. Men 0.1% är mer än 0%.

Om du nu är en kvalificerad logistiker, skaffa F-skattesedel och registrera dig hos några konsultförmedlare, brukar inte kosta något förräns du får ett uppdrag.

Du kanske redan har gjort ovanstående, men detta är ett ärligt försök att ge dig några råd för att underlätta ditt jobbsökande.

Lycka till:tummenupp

Härligt att höra mannen, visste att du drev med mig.:D

1 och 3 har jag gjort och på cv+brev fronten blir jag gärna utmanad av vem som helst som tror sig ha en bättre eller kan göra min bättre.

Ringa upp företag. Har ringt i alla fall till 30 st inom 10 mil från mig och det är här som den riktiga chansen till jobb finns, enligt mig. Finns statistik efter riksundersökningar som säger att 39% av de som går denna vägen o sedan får till en praktikplats senare blir anställda.

När man pratar jobbsök på annons så är det närmare så lite som 0,39% som får jobb. Den dolda arbetsmarknaden (ringa upp, ta kontakt själv med arbetsgivaren=ingen konkurrens) där finns 80% av jobben, resterande 20% finns i den öppna (anonnser, rekrytering).

Säljkurs är riktigt bra tips ska kolla upp detta helt klart.

Bra och kontruktiva tips, tackar:tummenupp

Ni som inte ens kommer igenom bruset att få komma på intervju. Testa att mixtra lite med era CV:n se till att få med något i dem som gör att ni sticker ut. Om det så är att ni är duktiga på att göra göra isskulpturer eller att ni vunnit ett sparkcykelrace. Det viktigaste av allt är att se til att ert CV inte blir ett i mängden även om ni inte har så mycket arbetslivserfarenhet. Jag gick ut en IT-utbilning 2003 och det var ett helvete att komma igenom bruset av CV:n. Tillslut skapade jag ett väldigt designat CV och trots att jag inte hade någon erfarenhet, skickade in min ansökan för sent och inte hade tillräcklig erfarenhet så slank jag igenom och lyckades få jobbet. Det var visserligen ett skitjobb med ännu sämre lön och jag fick flytta 60 mil men jag fick in en fot på arbetsmarknaden och sedan jobbade jag mig uppåt.

Om ni redan testat det och gått utan jobb en längre period kan ni testa att kontakta något företag som ni gärna skulle vilja arbeta på och erbjuda er att göra gratis praktik i ett par månader. Det gäller oftast att få in en fot och gör man ett bra jobb så är chansen ganska stor att man kan få jobba kvar.

Något ni inte ska göra är att skicka ut massansökningar. Det blir opersonligt och det märks när man läser folks ansökningar om de verkligen ansträngt sig, läst på något om vad det är för företag de sökt till osv. Det är bättre att skicka ut 20 ansökningar av bra kvalitet än 100 dåliga.

Ge inte upp även om det kan kännas hopplöst emellanåt!

Hade du läst lite noggrannare innan du slänger ur dig massa skit så hade du sett att det var "Västra götaland" och inte hela landet.
I hela landet har arbetsförmedlingen 1257 IT-jobb för tillfället.
17308 jobb totalt i hela landet.

Jag har sedan 97 varit med om 5 ägarbyten på ett och samma bolag, vilket i början resulterat i en halvering av personalen. Dessbättre så har dom nya ägarna upptäckt att det inte funkat så bra, så dom har i princip återanställt allihop inom ½år - 1 år, förutom dom som skaffat andra jobb då. En handfull av dom ca: 1500 kollegor som idag inte har jobb, och jag lider verkligen med dom.

Om du hänvisar dina jobberbjudanden i lite mer än 3 månader så har alla dina kollegor jobb:)

Jag är själv IT-nisse och eftersom jag kom ut i verkligheten 2001 kan jag ju säga att det knappast var "tälja guld med kniv" som gällde.

Från min utbildning var jag nog den sista som kom direkt ut i jobb av de jag kände. Jag hade turen att få jobb direkt medan så gott som alla de av mina studiekamrater som pluggade en termin extra blev utan kvalificerade IT-jobb i mellan ett och tre år.

Jag vet inte om du kan din statistik men på två år sexdubblades (2% till 12%) arbetslösheten för systemvetarare från 2000-2002.

Nope, den statistiken kan jag inte då det inte drabbade mig eller mina kollegor i någon stor omfattning.
För min del var just dom åren "att tälja gugld med kniv". Men som sagt, IT är ju ett ganska brett område, och tyvärr så hade inte alla det lika bra dom åren

Provat att söka jobb utanför sveriges gränser som säsongs arbetare på norska kycklingfarmar, enligt mina vänner så var det bland de roligaste jobben de har haft :va Tror också att oljeriggs arbetare söks i norge, ingen aning på utbildningskrav där men några andra vänner for ditt och fick rejäla löner.

Annars kan du ju fråga närboende som har rörelseproblem om de tex behöver hjälp att klippa gräset/skotta snö etc, bara att använda din fantasi så får man lätt några extra saker på CV:t samt arbets kontakter.

Lycka till MvH
Viktor

Kanon och tack!

Har kollat Norge och Danmark sökt några jobb här men det är nog värt att ta sig en tur och försöka presentera sig på företag och rekryteringsagenturer/bemanningsföretag.

fattar fortf.. inte varför du skrev att jag INTE hade någon utbildning -97 ?

Jag skrev inget om huruvida du hade utbildning eller inte.

jag skrev däremot att det är rätt stor skillnad på IT-branschen idag 2010 från hur den var 1997. Att du hade lätt att få jobb 1997 och får många erbjudanden nu är inte särskillt märkligt.

1997 kunde man få jobb om man hade gjort knackat sin egna hemsida i HTML där man lagt in en bild, en länk och konstaterat att man gillade X-files och pizza.

Idag är det svårt att rekrytera så erfarna IT-nissar får snarare värja sig från jobberbjudanden...

Men för trådstartaren som saknar IT-utbildning och IT-erfraenhet är situationen den motsatta eftersom man till skillnad från -97 aldrig skulle anställa någon som saknar erfarenhet eller utbildning.

Varför lider du med dom?
Det var ju snorenkelt att skaffa ett nytt? :rolleyes:

Dom som är mellan 50 - 65 har det tufft idag, men med tanka på TS inlägg i början så tippade jag att han inte var riktig så gammal.
Dessutom har några av dom fått andra bekymmer vilket gör att dom inte kan jobba.

Jag skrev inget om huruvida du hade utbildning eller inte.

Du skrev:
Dagarna då man anställde folk för att de knackat ihop en hemsda hemma på kammaren är förbi. Att rekommendera okvalificerat folk att söka IT-jobb, bara för att du själv fick jobb utan utbildning 97 och får massa erbjudanden nu när du har nästan 15 års erfarenhet

Last edited:
Finns statistik efter riksundersökningar som säger att 39% av de som går denna vägen o sedan får till en praktikplats senare blir anställda.

Fine! Det är väl bara att gilla läget! Det betyder att du sannolikt måste dra iväg 257 ansökningar innan du har fått jobb. Skickar du en ansökan om dagen så tar det dig ett år innan du har ett jobb. Skickar du 26 ansökningar om dagen så har du jobb efter två veckor! :tummenupp

Är glaset halvfullt eller halvtomt?

återigen lässvårigheter ser jag.

Flåt i ditt område, landet fixar du på ett halvår.

Om du inte förstår att arbetslösheten slår olika beroende på när, var och i vilken kategori det skärs ner så my bad.

Jag är ganska säker på att jag skulle kunna skaffa ett nytt arbete ganska omedelbart om det skulle krävas. men att hävda att det är lika för alla som är arbetslösa är bara dumt.

Att du får 20 jobberbjudanden om dan kan jag bara gratulera till, samtidigt som jag lider med alla som får 20 mail om dan som säger "Tyvärr så är tjänsten tillsatt av annan sökande".

Flåt i ditt område, landet fixar du på ett halvår.

Om du inte förstår att arbetslösheten slår olika beroende på när, var och i vilken kategori det skärs ner så my bad.

Jag är ganska säker på att jag skulle kunna skaffa ett nytt arbete ganska omedelbart om det skulle krävas. men att hävda att det är lika för alla som är arbetslösa är bara dumt.

Att du får 20 jobberbjudanden om dan kan jag bara gratulera till, samtidigt som jag lider med alla som får 20 mail om dan som säger "Tyvärr så är tjänsten tillsatt av annan sökande".

Jag förstår mycket väl att det är svårare i vissa delar av landet/olika kategorier arbete, och det jag också skrev var "think outside the box". Jag skrev inte att det var snorlätt för alla att skaffa jobb, jag skrev att det finns jobb om man kan tänka sig nåt annat än det man utbildat sig för.
Man kanske inte måste jobba med logistik bara för man utbildat sig till just det. Man kan ju faktiskt göra andra saker också. ta några utbildningar kanske, om det finns några just nu förstås. Dom startar ju inte varje dag precis, men se iaf till att få några. Kanske tänka sig att jobba ½årsvis på annan ort/land ( norge eller danmark exempelvis ).

Ex: om det iom tryckpressens intåg inte längre behövdes folk som skrev böcker/tidning med fjäderpenna, ja då kanske det är dags att tänka sig ett annat jobb istället.
Precis som när svetsrobotarna kom in i industrin, då var det inte nån stor efterfrågan på folk som kunde svetsa länge, men dom skolade om sig och jobbar med annat idag. Visst kan det kännas jäkligt trist att den x år långa utbildningen man just genomgått inte längre är nåt att ha.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...