Arbetsintervju, hjälp!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Imorron ska jag på arbetsintervju för ett jobb som jag verkligen vill ha. Jag har aldrig varit på en seriös sådan förut, de två senaste var in princip klart att jag skulle börja redan innan intervjun så det här är helt nytt för mig.

Det gäller ett jobb som produktionstekniker på ett metallbearbetningsföretag och det är ett bemanningsföretag som håller i rektryteringen.

Vad ska jag tänka på? Vad bör jag säga och vad bör jag inte säga? Ett löneanspråk bör jag väl ha tillgängligt. Hur ska jag komma fram till det?

Nån som är produktionstekniker eller orderplanerare som kan ge mig ett hum om hur mycket en sån tjänar ungefär? Hur mycket som är rimligt att begära?

Bör jag raka av mig skägget för en sån här sak..? :)

Tack!

De gångerna jag gick på arbetsintervju hos bemanningsföretag så ställde de alltid frågan; nämn tre bra och tre dåliga egenskaper hos dig! Fundera ut det lite innan, så man inte gör som mig sitter och öööhhhh:ar sig hela tiden :)

Gör reklam för dig själv. Var ärlig men skylta inte för mycket med sånt du inte är bra på. Berätta istället vad du kan och är bra på.

Sen läste jag i någon tidning om att man skulle ha blått på sig (nån skvaller blaska som hade någon typ av färganalys) hurvida det stämmer eller inte kan jag inte svara på...
Men om man ändå har nåt snyggt i blått att ta på sig.... :)

Lycka till och hoppas du får jobbet... :tummenupp

Tagit från www.jobb-guiden.se

Förbered dig inför möte och intervjuer genom att träna in din presentation av dig själv. Se till att ha en överskådlig beskrivning av din utbildningsbakgrund, erfarenheter i relation till den tjänst du söker. Anledningen till att det kan vara bra att förbereda just detta är för att inte gå ner på för djupa detaljer som kanske inte intresserar arbetsgivaren. Kommer arbetsgivaren att finna särskilt intresse i någon del du översiktligt tar upp så kommer han eller hon att be dig berätta mer om detta i detalj. Att då gå ner på något i detalj som arbetsgivaren inte bett dig om är bara onödigt.
Det är bra om du är förberedd på att diskutera om vad du sedan tidigare vet om företaget och vad som motiverat dig att ansöka till just den här tjänsten.
Att öva på detta innebär att uttala orden hemma. När du gör detta kommer du känna om det är något som inte låter bra och ha mer självförtroende inför intervjun. Att bara memorisera och tänka på vad du ska säga ger inte samma resultat.
Slutligen, ha i tanke att det inte är någon annan som känner dig, och din historia, bättre än just du själv. Därför kan du gå in i en intervju med lugn. En lugn person som sakligt kan beskriva vadör just han eller hon är lämplig för jobbet och varför han eller hon är motiverad har allt att vinna. En allt för stressad och ivrig person har inte alls samma chans att få jobbet då desperationen skiner igenom för tydligt.

Lägg dej inte för lågt på löneanspråket iaf, då kan man som arbetsgivare bli misstänksam på vad du är för kuf som inte anser dej bättre än si & så.

Lägg dej helst lite högre än vad du kanske tänkt dej. Många tror att man blir bortvald direkt för att man kanske begär "mycket". Faktum är att om du verkligen skulle vara intressant för deras del, då kommer de att disskutera din lön när det är dags för det. Då är det också bra ifall du har lite marginaler att spela på. Lättare att gå ner men jäkligt svårt att få till en höjning när allt är klart.

Lycka till // Ullis

edit: som någon annan sa. Kom på några bra egenskaper du har. Också några mindre bra. Se gärna till att kunna formulera om de lite sämre till något positivt eller ge ett förslag på hur du bra handskas med dina dåliga egenskaper så att de inte påverkar dej/din omgivning eller ditt jobb negativt.

Tänk också ut ett bra svar till varför du skulle vara en tillgång för deras företag.

Last edited:
På mina senaste intervjuer har jag fått berätta om hur min flickvän, mina föräldrar, en chef och en arbetskollega skulle beskriva mig. Är riktigt svårt om man inte förberett sig på dessa frågorna.
Att kunna förklara vad just du kan tillföra företaget och varför de ska satsa på just dig är bra tips oxå.
Lycka till!

Helt fel!
Lyssna inte på dom här andra. Rätt svar är att ljuga och ta i så du skiter på dig. Om du får en fråga där du känner att här skulle man vilja dra till med guld och gröna skogar så är det precis vad du ska göra. Var aldrig rädd att låta klyschig eller som nån jävla dammsugarförsäljare för det är precis vad de som ställer frågorna är och det är precis vad de förväntar sig att du ska göra oxå.
Om de frågar om nån dålig sida hos dig så ska du säga att "det skulle isf vara att jag ibland är för noggrann" eller "att jag ibland bryr mig för mycket". Välj iaf nåt som absolut inte har med jobbet att göra.
Skratta mycket oxå, visa att du är en glad skit.
Dra till med ett rejält löneanspråk men lägg till att "du naturligtvis kan vara flexibel".
Floskla! Floskler fixar vilken anställningsintervju som helst. Ex:
"Jag har väldigt lätt för system, anpassar mig enkelt till omgivningen, och har lätt att lära mig. Jag brinner för utmaningar."
Bara den meningen i sig borde fixa jobbet åt dig! :tummenupp

Ps. Var dig själv.

ca 500k om året ligger dem på vårat företag, orättvist då ni gör samma som en cnc operatör kan fast ni har utb på det.

Har du ingen utb borde du nog ligga på ca 350k

Utgår bara från mitt skitföretag med skräplöner mm.

Last edited:
Jag har precis avslutat en sån vända jag med.. Jobbigt kan det va om man verkligen vill ha det! (Jag ville inte det förrän en bit in, så det var annorlunda).

Förbered svar på t.ex.:

3 bra/ negativa saker med dig själv?
Hur hanterar du en konfliktsituation?
Hur anser du dig kommunicera med kollegor/under-/överordnade?
Om du stöter på problem, är du då någon som:
1. Sliter massa timmar för att lösa problemet på egen hand.
2. Direkt bollar över problemet till en mer sakkunnig kollega.
3. Annat svar.

Fundera på hur du vill framställa dig själv. De är tveklöst intresserade av hur du är som person, så se till att inte öhh.. ehhh... uhm.. :ar dig genom det svaret.

Vilka intressen är viktiga för dig? Kan något vara negativt för chanserna så stryk det. (Jag höll igen med hur djupt syltad jag var i kappseglandet, då jag är körd varenda helg etc hela våren osv.)

Vad vill du få ut av ditt arbete?
Vad är viktiga egenskaper hos en chef enligt dig?

Mmm.. Listan kan göras hur lång som helst och helt förberedd är man aldrig. Slappna av och var dig själv, det blir bara fel om du får det på fel grunder ändå.

Lycka till!!!

Många bra tips här, har dock inte lustläs alla, men en sak som jag tycker är väldigt viktig. Om du verkligen vill ha jobbet, glöm inte att framhålla detta tydligt!

Lycka till i morron :tummenupp

Åsa.

bra tråd, jag ska iväg till österrike nästa vecka och kolla jobb :)

scary men kul.

Tack för alla svar! Jag är verkligen skitnervös - på riktigt. Sist jag var såhär nervös var på uppkörningen för MC. Det är verkligen ett jobb jag vill ha, det ligger i min utbildningsnivå men eftersom jag inte har jobbat med det jag är utbildad till på sex år så känns det lite läskigt. Jag tror det kommer gå som det går. Jag är rätt lugn och har lätt för att tala för mig så det ska nog gå bra.

Tack igen! :)

EDIT: Har ni fler tips så spinn vidare, det är ju inte bara jag som åker på jobbintervjuer..! :tummenupp

:eek: :näsblod

Så mycket!? Men då pratar vi 15 års erfarenhet i yrket eller?
500k är ungefär medellönen för en civilingenjör 10 år efter examen.

ca 500k om året ligger dem på vårat företag, orättvist då ni gör samma som en cnc operatör kan fast ni har utb på det.

Har du ingen utb borde du nog ligga på ca 350k

Utgår bara från mitt skitföretag med skräplöner mm.

Hur gick det nudå? :gnissla

Glöm inte & berätta vad du fick för frågor & hur det gick, jag är nyfiken :)

Det kändes bra! Det var en rätt avslappnad intervju, hon frågade mest vad jag hade för erfarenheter av arbetsuppgifterna som jobbet handlade om men så den vanliga 'Välj en av två'. Hon räknade upp ett antal personliga egenskaper i två grupper så skulle man välja den som passade bäst på en själv. Sen skulle jag givetvis berätta lite kort om mig själv.

Hon sa att hon skulle intervjua några 'kandidater' till och sen presentera dessa för företaget och sen återkomma vare sig jag fick jobbet eller ej för att jag då skulle få välja om jag ville vara kvar i deras databas osv.

Det kändes bra. :tummenupp

:eek: :näsblod

Under fliken löneanspråk skrev jag 300 000 kr, det tyckte jag verkade rimligt - eller lite över rimligt - med tanke på att jag som 'golvarbetare' tjänade strax över 250 kkr förut.

Last edited:
Vi hade en kandidat på intervju idag. Det chefen och medhjälparen (jag var inte med) berättade att de reagerade på vara att vederbörande inte ställde några frågor till dom. Kan vara nåt att tänka på -frågor om det tilltänkta jobbet, arbetsplatsen, företaget etc.

3200355 :eek: :näsblod

Min produktionstekniker har det, han är relativt nyutb men har jobbat som cnc-operatör ganska länge. En annan slusk som jobbat på golvet men bara blev sifare gick upp till 330k.

Tycker oxå det verkar vara ett rimligt anspråk.

Under fliken löneanspråk skrev jag 300 000 kr, det tyckte jag verkade rimligt - eller lite över rimligt - med tanke på att jag som 'golvarbetare' tjänade strax över 250 kkr förut.

Fan vad tjänar era ingenjörer och vad är det för företag så jag oxå kan söka mig dit? :D

Min produktionstekniker har det, han är relativt nyutb men har jobbat som cnc-operatör ganska länge. En annan slusk som jobbat på golvet men bara blev sifare gick upp till 330k.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...