Aprilia V4 Bild!(äkta denna gång)

okej då är jag med,,
hur ser de olika tändningsföljderna ut då?
 
på en screamer är antändningarna i cylindrarna jämt spridda runt varvet, på en big bang tänder dom i par om jag inte missförstått det hela.

(frågan är vad iden med en big bang v4 skulle vara, blir ju som en vanlig twin fast med fler cylindrar =D)
 
okej då är jag med,,
hur ser de olika tändningsföljderna ut då?

Man tänder cylindrarna direkt efter varann så att man får färre stötar i backen vilket resulterar i bättre grepp på påslag men också lite mindre toppeffekt

Jag har velat köra min v-twin som bigbang (istället för att tända en cyl varje varv så tänds de direkt efter varann) för att komma ikapp de encylindriga hojjarna när man åker på grus och i tighta kurvor på asfalten. Tyvärr äre lite bök för en privatperson att få det att fungera...

på en screamer är antändningarna i cylindrarna jämt spridda runt varvet, på en big bang tänder dom i par om jag inte missförstått det hela.

(frågan är vad iden med en big bang v4 skulle vara, blir ju som en vanlig twin fast med fler cylindrar =D)

En V-twin med mer effekt ;)
 
Last edited:
olof, jo, det förstår jag, men varför inte bara öka volym på befintliga cylindrar?

4 mindre cylindrar måste väl vara platsoefektivt mot två stora?
 
olof, jo, det förstår jag, men varför inte bara öka volym på befintliga cylindrar?

4 mindre cylindrar måste väl vara platsoefektivt mot två stora?
Det går inte att få ut lika många hästkrafter ur en 1000cc V-twin som en 1000cc V4. V4:an är därmed överlägsen för racing och maximal effekt. Detta är också anledningen till att Ducati inte kör med V-twin i MotoGP.
 
Det går inte att få ut lika många hästkrafter ur en 1000cc V-twin som en 1000cc V4. V4:an är därmed överlägsen för racing och maximal effekt. Detta är också anledningen till att Ducati inte kör med V-twin i MotoGP.

Sen så tillåter reglerna bara ett visst antal kubik :) Aprilia kommer med en 1200cc RSV också
 
Snygg helt klart, inga psykedeliska framlysen och sånt tjafs. Härligt ljud. Bakdelen lite väl slimmad och ful, men det kan jag leva med.

Någon som lagt märke till att det är en "japstank" på den? Tanken på italienska hojar brukar gå rakt upp framför dynan, men den här sluttar. Trendbrott? :)
 
big_01327.jpg


Nu verkar det finnas ett datum också. Äntligen! Ska bli jäkligt intressant och se var den hamnar prismässigt. http://www.aprilia.com/home.asp?lin2=ita
/R
 
Med tanke på att vanliga RSV factoryn går på närmare 160k..
Men vi får se,,
 
Enligt en aprilia handlares ryckte så kommer den hamna under 200k.. men vi får se som du sa.. Troligt viss så kommer det blir 3-4 olika modeler...

1.En dyr värsting som t.ex Mille SP/Nera som kommer ha allt av det finna bara kolfiber, öhlins överallt, oz fälgar m.m + hårdare trimmad motor och den kommer göras i begränsad upplaga.

Pris: <-300k
2. En model med bara öhlins fram och inge kolfiber men fortfarande V4an.

Pris: <-180k
3. En model med öhlins överallt + lite kolfiber.

Pris:<-200k
4. En streetfighter model som Touno.
Pris:<-160k

Men det här är bara gissningar.... troligviss så kommer ej alla släpas samma år.
 
Men det här är bara gissningar.... troligviss så kommer ej alla släpas samma år.

Ja, gissningar är allt vi har än så länge... men det är ju lite kul att gissa... och att hoppas.

Inte ens Generalagenten (Itago) har någon ytterligare information att ge. De tror också initialt på en dyr Homologiseringsmodell som förmodligen kommer säljas till ett selekterat urval av kunder. Sen tror de också på en "billigare" folkmodell.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top