Aprilia V4 999cc 210hk

Bara att beställa en redan nu..
Nån som vill öpa min mille r 05,a

Dawe skrev:
2611241 Jag har inte kommit fram till något. Jag frågar?
Okej, jag trodde det var ett påstående, sorry.

Som någon skrev innan är den uppgivna effekten i Aprilias V4 garanterat i SBK-spec och de andra tillverkarna med radfyror tar ut lika mycket effekt, runt 210 Hk i WSBK.

sandstream skrev:
2611694 Okej, jag trodde det var ett påstående, sorry.

Som någon skrev innan är den uppgivna effekten i Aprilias V4 garanterat i SBK-spec och de andra tillverkarna med radfyror tar ut lika mycket effekt, runt 210 Hk i WSBK.

det är nog mer så att det är en siffra som passar bra att släppa nu för att skapa en hype.. kolla bara på denna tråden.
sen plockar dom och andra ut så mkt om dom bara anser det lämpligt.

Lam-Kaka skrev:
2611254 jag vet inte riktigt vilken som är lättast att få ut mest hk ur en rad4 eller en v4a.... men i de störe klasserna kör de väll med v4,v5 or?

Jag läste en artikel för något år sedan som förklarade att för en given cylindervolym (säg 1000cc) kan man teoretisk få ut mer hp ur en rad4 än en V2 av den enkla anledningen att 4:an har mer ventilyta i toppen (dvs mer areal) och därmed kan suga/blåsa in/ut mer bränsle/avgaser per tidsenhet. Därför har japps-rad4:orna mer effekt än V2-hojarna (Ducce, Aprilia osv) vad gäller gathoj.

Dvs om vi jämnför en rad4 med en V4 så bör det teoretiskt inte skilja i hur mycket juice du kan kräma ur dem.

Ska se om jag hittar artikeln någonstans. Jag vet att vi dissekerat detta innan här på forumet.

Zee skrev:
2611782 Jag läste en artikel för något år sedan som förklarade att för en given cylindervolym (säg 1000cc) kan man teoretisk få ut mer hp ur en rad4 än en V2 av den enkla anledningen att 4:an har mer ventilyta i toppen (dvs mer areal) och därmed kan suga/blåsa in/ut mer bränsle/avgaser per tidsenhet. Därför har japps-rad4:orna mer effekt än V2-hojarna (Ducce, Aprilia osv) vad gäller gathoj.

Dvs om vi jämnför en rad4 med en V4 så bör det teoretiskt inte skilja i hur mycket juice du kan kräma ur dem.

Ska se om jag hittar artikeln någonstans. Jag vet att vi dissekerat detta innan här på forumet.

Det är korrekt som du säger. Förutsatt att de jämförda motorerna antas vara lika välkonstruerade så är det är cylinderantalet och inte cylinderkonfigurationen som avgör litereffekten.

Mvh
Jörgen

Zee skrev:
2611782 Jag läste en artikel för något år sedan som förklarade att för en given cylindervolym (säg 1000cc) kan man teoretisk få ut mer hp ur en rad4 än en V2 av den enkla anledningen att 4:an har mer ventilyta i toppen (dvs mer areal) och därmed kan suga/blåsa in/ut mer bränsle/avgaser per tidsenhet. .
Jo, att flera små cyllar (av många skäl) kan ge mer effekt än få stora är väl känt sen länge.
Ungefär som 4ventilare är ett bättre koncept än 2ventilare.

Ska man jämföra (möjligheterna med) raka motorer med V- el. boxer-motorer så ska
man hålla sig till samma cyl.antal och volym. Annars blir det alldeles för mycket
'äpplen och päron' över det.
/u
ps. Jörgen hann före, skriver för långsamt. Ursäkta ev. upprepning. ds.

Dawe skrev:
2611123 Hur kommer det sig att man kan göra en V4 med bättre effekt än en rad 4?
Rad fyran har ju en jämn fördelning av tändningarna under dom två varv ett förlopp tar. Jag antar att V fyran har två av vevstakarna sitter på samma släng på vevaxeln vilket ju då ger en ojämn fördelning av tändningarna. Det borde ju leda till mer acceleration och retardation på vevaxeln.

?????????
ulf_lundin Citat:
Inskickat av Dawe
Hur kommer det sig att man kan göra en V4 med bättre effekt än en rad 4?

Av samma skäl som man kan göra en rad4 starkare än en v4..Effekten kommer från
förbränningen i cyllen, en cylle vet väldigt lite om ev. polare resp vilken ev. vinkel polarna
sitter i. Skulle v4-cyllarna titta sig omkring och sen jobba bättre om dom har nån polare
mer än 15 grader bort ?

Skämt åsido, cyllarna påverkar varandra via gemensam luftburk o hopkopplade avgasrör,
inte på nåt annat sätt. Sen finns det säkert en del finlir som vibrationer och annat
som möjligen påverkar effekten, men troligen inte mer än nån el. några %, högst.

Men i allt väsentligt är det är det andning o förbränning i varje cylle för sig som avgör
effekt etc.
/u

Nej ni förstår inte vad jag frågar!
Frågar igen men försöker förtydliga mig.
Fråga 1.
En radfyra har en vevaxel med fyra vevslängar där det sitter en vevstake på varje vevsläng. Hur är det på en Vfyra har den också fyra vevslängar eller har den bara två och då med två vevstakar per vevsläng?

Jag vet inte hur man normalt gör m v4or, men antar att det är 2 vevstakar per vevtapp.
Men möjligen har man ibland 4 vevtappar i stället, kanske för att labba m förskjutna
vevtappar som man gör på v-twin ibland. Där finns ju iaf lite varianter av cyl.vinklar
och vevtappsförskjutning. Så jag VET inte.

Men det där har väldigt lite med nån effekt att göra.....:va
/u

ulf_lundin skrev:
2611983 Jag vet inte hur man normalt gör m v4or, men antar att det är 2 vevstakar per vevtapp.
Men möjligen har man ibland 4 vevtappar i stället, kanske för att labba m förskjutna
vevtappar som man gör på v-twin ibland. Där finns ju iaf lite varianter av cyl.vinklar
och vevtappsförskjutning. Så jag VET inte.

Men det där har väldigt lite med nån effekt att göra.....:va
/u

På en fyrtaktare har men ju en sekvens som ger kraft. När det tänder och tre sekvenser som ger motstånd tömning, fyllning och kompremering samtidigt som man har ett motstånd på utgående axel. Man vill ju inte att alla cylindrar skall tända samtidigt utan man vill ju fördela den sekvensen som ger kraft lika över tom två varv ett fyrtakts förlopp tar. För att få ett så jämnt varvtal som möjligt på vevaxeln. Att hålla på och accelera och retarera vevaxeln tar ju energi. På en radfyra får man ju tändning på varje halv varv, på en 90 graders V8 varje fjärdedels varv vilket ger en jämn gång på vevaxeln och små förluster. Men på en Vfyra med en vevaxel med två vevslängar får man ju en ojämn fördelning av tändnings sekvenserna under dom två varv ett fyrtakts förlopp tar.
Det är det jag undrar om det fungerar så?
I så fall borde det vara lättare att få hög effekt på en radfyra än på en Vfyra.

Men med tänke på att det finns Vfemmor på race hojar så är nog fyra vevslängar på domn Vfyror man tävlar med. För på Vfemman måste dom ju ha fem vevslängar.

Men någon måste ju ha en Vfyra eller Vtvåa. Hur ser det ut sitter det två vevstakar på varje vevsläng?

Sorry Dawe, du har fått det där om bakfoten.
Mest korrekt är att säga att vevaxeln samlar upp all kraft den får från alla cyllar,
det spelar ingen roll om dom impulserna kommer samtidigt eller inte på varvet.

Annars skulle man få väldigt konstiga fenomen när man flyttar runt vevtapparna.
Och det får man inte.
/u

Dawe skrev:
2612095
Men någon måste ju ha en Vfyra eller Vtvåa. Hur ser det ut sitter det två vevstakar på varje vevsläng?
Hej

Det vanliga är att det ser ut så som du säger. Dvs en äkta v-twin, som tex Ducati eller HD har båda stakarna på samma tapp. Likaledes är det i en "normal" V4. Dvs där har man en 180-graders vev med två stakar på varje tapp. Båda koncepten ger en vandrande tändfrekvens (och ett vackert ljud enligt många, människohjärnan tycks gilla små assymetrier framför det helt harmoniska). Dvs på en 45-graders V-twin som tex HD kommer tändningarna att åtskiljas av omväxlande 315 resp 405 vevaxelgrader. På en 90-graders V-twin som Ducati dröjer det däremot omväxlande 450 resp 270 grader. Det fina med 90-graders V-twinnen är ju dock bla balansen!

På tex en 60-graders "normal" V4 med 180-gradersvev åtskiljs tändningarna av 240 resp 120 vevaxelgrader oavsett vilken tändföljd motorkonstruktören valt. Hade det däremot tex varit en 45-graders V4:a hade dock tändpunkterna åtskiljts olika beroende på vilken av de två möjliga tändföljderna som motorkonstruktörerna valt. Dvs endera tända samtliga cylindrarna i ena sidans cylinderbank(cyl 1 o 2) först och därefter den andra banken (cyl 3 o 4) eller att tända som i tex Saab V4 mfl: 1342.
Det är pga av denna utjämning av tändcykeln som de flesta klassiska V4:or och V6:or är 60-gradersmotorer, medans V8:or oftast är 90-gradare. V8:an är därför lyrisk på det viset att den även, i likhet med Ducati, får den för balansen så fördelaktiga 90-gradersvinkeln mellan cylindrarna.

Nåväl. Som svar på din fråga: Den assymetriska tändningen hos tex V-motortyperna ovan ger dock inga förluster i sig jämfört med radmotorer med ekvidistanta tändpunkter. De förluster som kan relateras till torsionsvängningar från de ojämna tändpunkterna hos många V-motorer är försumbara.

Den assymetriska tändingen på tex HD kan dock ge andra svårigheter. Tex är det svårt att stämma av det gemensamma insugningsröret, det blir ju lite kaotiskt därinne med den assymetriska andningen. Men därför så brukar ju riktigt rejsiga sugharlisar ha varsitt insugsrör. Så att den ena cylindern inte vet vad den andra gör sas.

Mvh
J

Last edited:
Då kan alltså en Vfyra vara lika effektiv som en radfyra.
Tack för svaren :tummenupp

Zee skrev:
2611782mer hp ur en rad4 än en V2 av den enkla anledningen att 4:an har mer ventilyta i toppen
Jag har läst något liknande, men då var det kolvytan som bestämde effekten. Kolvytan i cm² ska vara ungefär den effekt motorn har i hk, fast det brukar inte stämma så väldigt bra. Det beror på hur hög fyllnadsgrad, verkningsgrad och medelkolvshastighet vid maxeffekt - motorn har.
På Yamaha R1 2006 verkar dock "formeln" stämma utmärkt (en slump). Kolvdiametern är 7,4 cm vilket ger att ytan på alla cylindrar tillsammans är 172 cm². Har för mig att den har 172 hk.

Bearing skrev:
2612499 Jag har läst något liknande, men då var det kolvytan som bestämde effekten. Kolvytan i cm² ska vara ungefär den effekt motorn har i hk, fast det brukar inte stämma så väldigt bra. Det beror på hur hög fyllnadsgrad, verkningsgrad och medelkolvshastighet vid maxeffekt - motorn har.

Hittade denna,men det var inte denna artikel jag menade.

Artikel_1

En till bild :)

eicma2006149apriliav4aqeu3.jpg

Last edited:
ujj den där motorn skojjar man inte bort, ska bli jävligt spännande att se hela hojen, hoppas aprilia satsar på en riktig design-dräpare :yoparty

Bearing skrev:
2611406 Är du allvarlig? =)

(Vore inte det ett regelbrott, 300cc för mycket.)

Jag är nästan helt säker på att det var 1.8 liters motorn dom skulle ha tag på.
Monterades vevaxel med kortare slag så man fick ner cc´n.

Har en jättefin artikel i en biltidning här någonstand på kontoret ang turboeran med motorbyggaren från BMW.

Vansinnesturbo med stupränna rakt ut från snurran....

Edit:
Ang Apriliamotorn: På bilden här ovan står det ju maxvarv 15000rpm :eek:
Den motorn är ju inte helt ointressant.
Fatta ljudet med ett tillbehörsavgassystem.

Tänk dom som ska ha turbo..

Last edited:
leta du ,, men 1500 o 1600 block var det ,,, jag kan inte hålla med dig för då är vi 2 som har fel :D :tummenupp

Jösse skrev:
2617140 Jag är nästan helt säker på att det var 1.8 liters motorn dom skulle ha tag på.
Monterades vevaxel med kortare slag så man fick ner cc´n.

Har en jättefin artikel i en biltidning här någonstand på kontoret ang turboeran med motorbyggaren från BMW.

Vansinnesturbo med stupränna rakt ut från snurran....

Edit:
Ang Apriliamotorn: På bilden här ovan står det ju maxvarv 15000rpm :eek:
Den motorn är ju inte helt ointressant.
Fatta ljudet med ett tillbehörsavgassystem.

Tänk dom som ska ha turbo..

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...