Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Okej, jag trodde det var ett påstående, sorry.Dawe skrev:2611241Jag har inte kommit fram till något. Jag frågar?
sandstream skrev:2611694Okej, jag trodde det var ett påstående, sorry.
Som någon skrev innan är den uppgivna effekten i Aprilias V4 garanterat i SBK-spec och de andra tillverkarna med radfyror tar ut lika mycket effekt, runt 210 Hk i WSBK.
Lam-Kaka skrev:2611254jag vet inte riktigt vilken som är lättast att få ut mest hk ur en rad4 eller en v4a.... men i de störe klasserna kör de väll med v4,v5 or?
Zee skrev:2611782Jag läste en artikel för något år sedan som förklarade att för en given cylindervolym (säg 1000cc) kan man teoretisk få ut mer hp ur en rad4 än en V2 av den enkla anledningen att 4:an har mer ventilyta i toppen (dvs mer areal) och därmed kan suga/blåsa in/ut mer bränsle/avgaser per tidsenhet. Därför har japps-rad4rna mer effekt än V2-hojarna (Ducce, Aprilia osv) vad gäller gathoj.
Dvs om vi jämnför en rad4 med en V4 så bör det teoretiskt inte skilja i hur mycket juice du kan kräma ur dem.
Ska se om jag hittar artikeln någonstans. Jag vet att vi dissekerat detta innan här på forumet.
Jo, att flera små cyllar (av många skäl) kan ge mer effekt än få stora är väl känt sen länge.Zee skrev:2611782Jag läste en artikel för något år sedan som förklarade att för en given cylindervolym (säg 1000cc) kan man teoretisk få ut mer hp ur en rad4 än en V2 av den enkla anledningen att 4:an har mer ventilyta i toppen (dvs mer areal) och därmed kan suga/blåsa in/ut mer bränsle/avgaser per tidsenhet. .
Dawe skrev:2611123Hur kommer det sig att man kan göra en V4 med bättre effekt än en rad 4?
Rad fyran har ju en jämn fördelning av tändningarna under dom två varv ett förlopp tar. Jag antar att V fyran har två av vevstakarna sitter på samma släng på vevaxeln vilket ju då ger en ojämn fördelning av tändningarna. Det borde ju leda till mer acceleration och retardation på vevaxeln.
?????????
ulf_lundin Citat:
Inskickat av Dawe
Hur kommer det sig att man kan göra en V4 med bättre effekt än en rad 4?
Av samma skäl som man kan göra en rad4 starkare än en v4..Effekten kommer från
förbränningen i cyllen, en cylle vet väldigt lite om ev. polare resp vilken ev. vinkel polarna
sitter i. Skulle v4-cyllarna titta sig omkring och sen jobba bättre om dom har nån polare
mer än 15 grader bort ?
Skämt åsido, cyllarna påverkar varandra via gemensam luftburk o hopkopplade avgasrör,
inte på nåt annat sätt. Sen finns det säkert en del finlir som vibrationer och annat
som möjligen påverkar effekten, men troligen inte mer än nån el. några %, högst.
Men i allt väsentligt är det är det andning o förbränning i varje cylle för sig som avgör
effekt etc.
/u
ulf_lundin skrev:2611983Jag vet inte hur man normalt gör m v4or, men antar att det är 2 vevstakar per vevtapp.
Men möjligen har man ibland 4 vevtappar i stället, kanske för att labba m förskjutna
vevtappar som man gör på v-twin ibland. Där finns ju iaf lite varianter av cyl.vinklar
och vevtappsförskjutning. Så jag VET inte.
Men det där har väldigt lite med nån effekt att göra.....![]()
/u
HejDawe skrev:2612095
Men någon måste ju ha en Vfyra eller Vtvåa. Hur ser det ut sitter det två vevstakar på varje vevsläng?
Jupp. Så hemskt är det! Screamers är inte ohotade på allt!Dawe skrev:2612358Då kan alltså en Vfyra vara lika effektiv som en radfyra.
Tack för svaren![]()
Jag har läst något liknande, men då var det kolvytan som bestämde effekten. Kolvytan i cm² ska vara ungefär den effekt motorn har i hk, fast det brukar inte stämma så väldigt bra. Det beror på hur hög fyllnadsgrad, verkningsgrad och medelkolvshastighet vid maxeffekt - motorn har.Zee skrev:2611782mer hp ur en rad4 än en V2 av den enkla anledningen att 4:an har mer ventilyta i toppen
Bearing skrev:2612499Jag har läst något liknande, men då var det kolvytan som bestämde effekten. Kolvytan i cm² ska vara ungefär den effekt motorn har i hk, fast det brukar inte stämma så väldigt bra. Det beror på hur hög fyllnadsgrad, verkningsgrad och medelkolvshastighet vid maxeffekt - motorn har.
Bearing skrev:2611406Är du allvarlig? =)
(Vore inte det ett regelbrott, 300cc för mycket.)
Bearing skrev:2611406Är du allvarlig? =)
(Vore inte det ett regelbrott, 300cc för mycket.)
Jösse skrev:2617140Jag är nästan helt säker på att det var 1.8 liters motorn dom skulle ha tag på.
Monterades vevaxel med kortare slag så man fick ner cc´n.
Har en jättefin artikel i en biltidning här någonstand på kontoret ang turboeran med motorbyggaren från BMW.
Vansinnesturbo med stupränna rakt ut från snurran....
Edit:
Ang Apriliamotorn: På bilden här ovan står det ju maxvarv 15000rpm![]()
Den motorn är ju inte helt ointressant.
Fatta ljudet med ett tillbehörsavgassystem.
Tänk dom som ska ha turbo..
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |