Aprilia V4 999cc 210hk

ulf_lundin skrev:
2610092 Suck. Svårt att hålla sig seriös på ett forum där folk kan orera om huruvida en ventil öppnar neråt eller uppåt ?
Lär ju ta ett tag att hitta på olika ord för alla 360 gr en ventil kan öppna åt...
Skiftar det när man lutar i en kurva oxå ? Då behövs ännu fler ord. :rolleyes:
/u
Kan bara beklaga att vi tagit upp din dyrbara tid med att diskutera bagateller.
En del av oss har lärt sig något men en fil kand i motorteknik kanske vore på sin plats så fort det ska diskuteras motorer så vi slipper en massa larviga frågor?

sandstream skrev:
2610626 Kan bara beklaga att vi tagit upp din dyrbara tid med att diskutera bagateller.
En del av oss har lärt sig något men en fil kand i motorteknik kanske vore på sin plats så fort det ska diskuteras motorer så vi slipper en massa larviga frågor?

En fil kand i motorteknik behöver inte betyda att man kan något, bara att man har genomlidit en massa studier.

Volvo gick nyss ut med pukor och trumpeter och deklarerade att dom för första gången hade konstruerat en V8 (den som sitter i SUV'en)
Den hade dom inte alls konstruerat, den hade Yamaha konstruerat, dessutom konstruerade och tillverkade Volvo en V8 kallad B36 för väldigt länge sedan.

Det var det ingen av deras Fil Kand i motorteknik som visste.
(ja, jag mailade och frågade)
Det visste T.O.M jag, som aldrig har intesserat mig för Volvo.
(jag har t.o.m skruvat i en sådan, som i praktiken är en dubbel B18, den motorn hamnade så småningom i en Amazon)

Lam-Kaka skrev:
2608876Distribution: 4 valves for cylinder (Titanio and Nymonic) commant directly from camshaft set in action from a mixed system catena/ingranaggi, lateral chain gears center them

Det här är intressant, tycker jag.

Är ventiler i titan något som används på gatmaskiner?

Googlade på "nimonic" det verkar vara en nickellegering som tål värme bra. Samma densitet som stål. Är nimonic ett material som brukar användas för ventiler?

Vad är "catena/ingranaggi"? Vad kan menas med "lateral chain gears center them"?

Bearing skrev:
2610765 Det här är intressant, tycker jag.

Googlade på "nimonic" det verkar vara en nickellegering som tål värme bra. Samma densitet som stål. Är nimonic ett material som brukar användas för ventiler?

Vad är "catena/ingranaggi"? Vad kan menas med "lateral chain gears center them"?
Nimonic:s huvudsakliga fördelar är att det behåller mycket av sin hållfasthet långt upp i temperaturen och är korrosionsbeständigt.
Det är dock ett h-e att bearbeta så man undviker det i möjligaste mån även i specialtillämpningar så att göra någon serieprodukt i nimonic hade iaf jag haft betänkligheter mot.
Jag har använt det för att göra reologiska mätningar online i flytande glasmassa, men det var för att jag då, i början av 90-talet, inte hade några realistiska alternativ.
När det gäller ventiler så tycker jag att det är smartare med lättare ventiler, t ex titan, som man via skaftet (inuti skaftet) kyler med något i vätskeform.

Bearing skrev:
2610765 Det här är intressant, tycker jag.

Det sitter titanventiler i många hojar på insugssidan. Tom som originalinsugsventiler på en del värstingmotarder har jag för mig. Till HD och Buell finns det flera tillverkare av titanventiler, det är hyllvara. Men på avgas orkar de inte riktigt med värmen. Dessutom tål stålventiler tuffare landningar i sätet. Allt är kompromisser. Till HD och Buell kan man dessutom från flera tillverkare köpa titanretainers, rullvippor i titan samt titanstötstänger. Det är inte ett så exotiskt material som det var för 10-15 år sedan.
http://www.ferrea.com/products.php#tcv
http://209.85.129.104/search?q=cach...n+titanium+pushrods+harley&hl=sv&ct=clnk&cd=1

Mvh
J

Last edited:
sandstream skrev:
2610626 Kan bara beklaga att vi tagit upp din dyrbara tid med att diskutera bagateller.
Frågan (inlägg 46) var inget fel på, men eftersom svaret kom redan i inlägget efter (inlägg 47) borde det räckt, tycker jag.
Men speciellt upprörd är jag inte, tråden ligger ju iaf i diskussionsforumet.
/u

om hojen

för motorn ska ju sitta i nått också

Aprilia har valt Sergio Robbiano som designer, brukar bli mkt fint då.
själv har han sagt "Everything will be old after the Aprilia SBK!"

nu ska jag bara fixa praktik hos honom i vår... hm...

så här kommer den inte att se ut.

Bifogat

• 2008_Aprilia_RS1000_V4_rr.jpg
    2008_Aprilia_RS1000_V4_rr.jpg
    66.9 KB · Visningar: 132
Last edited:
Hur kommer det sig att man kan göra en V4 med bättre effekt än en rad 4?
Rad fyran har ju en jämn fördelning av tändningarna under dom två varv ett förlopp tar. Jag antar att V fyran har två av vevstakarna sitter på samma släng på vevaxeln vilket ju då ger en ojämn fördelning av tändningarna. Det borde ju leda till mer acceleration och retardation på vevaxeln.

?????????

Jösse skrev:
2609485 :eek: shit riktigt nice snurra !!
Helt klart gener från SXV´n.

Jo 700hp/ liter i en modellmotor är inget ovanligt :D

Men kör dom inte på nitrometan då?

maxximus skrev:
2610037 De värsta kvalmotorerna de hade var rad-4 på 1500 cc och 1500 hk:tummenupp

Dessa motorer kallades för "hand grenade engines" :)

=1000 hk/liter cyl.volym=inte illa pinkat....

Tänk en 600 ccm motard med 600 hästar :skrämd

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2610965 Frågan (inlägg 46) var inget fel på, men eftersom svaret kom redan i inlägget efter (inlägg 47) borde det räckt, tycker jag.
Men speciellt upprörd är jag inte, tråden ligger ju iaf i diskussionsforumet.
/u
Precis, det är ett diskussionsforum och då tycker jag att alla har rätt att ställa sina frågor, förtydliga dem eller att ifrågasätta svaren :)

Dawe skrev:
2611123 Hur kommer det sig att man kan göra en V4 med bättre effekt än en rad 4?
Hur kommer du fram till att det skulle vara så :va
Radfyrorna i WSBK ligger på drygt 210 bakhjulshästar (tror TenKate anger 214 för sin CBR1000RR).

Last edited:
Lite mer bilder:

p02779_0181-01.jpg

p02781_0181-01.jpg

p02784_0181-01.jpg

sandstream skrev:
2611208
Hur kommer du fram till att det skulle vara så :va
Radfyrorna i WSBK ligger på drygt 210 bakhjulshästar (tror TenKate anger 214 för sin CBR1000RR).

Jag har inte kommit fram till något. Jag frågar?

Jag menar att radfyrorna på marknaden ligger på ca 180 hk som mest. Sen kommer Aprilia med en V4 på över 200 hk.
Enligt det jag skrev tycker jag att det borde vara lättare att få ut mycket effekt ur än rad fyra än en V fyra.
Men jag vet att man har V fyror som man plockar ut mycket effekt ur på tävlingshojar. Men jag trodde att man hade V fyror för att få motorerna smalare.

Dawe skrev:
2611241 Jag har inte kommit fram till något. Jag frågar?

Jag menar att radfyrorna på marknaden ligger på ca 180 hk som mest. Sen kommer Aprilia med en V4 på över 200 hk.
Enligt det jag skrev tycker jag att det borde vara lättare att få ut mycket effekt ur än rad fyra än en V fyra.
Men jag vet att man har V fyror som man plockar ut mycket effekt ur på tävlingshojar. Men jag trodde att man hade V fyror för att få motorerna smalare.

Huvud anledningen är ju för att motorn blir smalare som du säger och då blir ju hojen smalare också och den blir smidigare tack vare det. Det är därför som Ducati och aprilia har hållit fast vid sina v-twinar så länge som möjligt. Italien har många fina kurviga vägar.. sen så vissade ju aprilia i masterbike att det inte behövs mycket hästar för att vinna masterbike det räcker med att hojen är bra byggd m.m. Anledningen varför Ducati + Aprilia ej bygger rad4 är väll för att de strävar efter att få en så smidig och rolig hoj som möjligt. Effekt uttaget ökas för varje år...jag vet inte riktigt vilken som är lättast att få ut mest hk ur en rad4 eller en v4a.... men i de störe klasserna kör de väll med v4,v5 or?

Dawe skrev:
2611241 Jag har inte kommit fram till något. Jag frågar?

Exakt, V-motorer är smalare än rad. Vinkeln mellan cylindrarna har ingenting med effekten att göra. Effekten som anges här för Aprilias V4 är förmodligen i superbiketrim och motsvarar förmodligen andra superbikemotorer med samma antal cylindrar och volym. Gatversionen kommer säkert inte ha den topeffekt som anges här.

Dawe skrev:
2611123 Hur kommer det sig att man kan göra en V4 med bättre effekt än en rad 4?
Av samma skäl som man kan göra en rad4 starkare än en v4..Effekten kommer från
förbränningen i cyllen, en cylle vet väldigt lite om ev. polare resp vilken ev. vinkel polarna
sitter i. Skulle v4-cyllarna titta sig omkring och sen jobba bättre om dom har nån polare
mer än 15 grader bort ?:D

Skämt åsido, cyllarna påverkar varandra via gemensam luftburk o hopkopplade avgasrör,
inte på nåt annat sätt. Sen finns det säkert en del finlir som vibrationer och annat
som möjligen påverkar effekten, men troligen inte mer än nån el. några %, högst.

Men i allt väsentligt är det är det andning o förbränning i varje cylle för sig som avgör
effekt etc.
/u

Lam-Kaka skrev:
2611254 Huvud anledningen är ju för att motorn blir smalare som du säger och då blir ju hojen smalare också och den blir smidigare tack vare det. Det är därför som Ducati och aprilia har hållit fast vid sina v-twinar så länge som möjligt.

Är det inte så oxå att v-twinarna har en snällare gång/jämnare register och kan då gasa tidigare i kurvorna än rad 4:orna, utan att riskera baksläpp lika lätt, bla därför 916 vann på sin tid.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...